سایر خودروهای آمریکایی

اینترنشنال CXT، بزرگ‌ترین پیکاپ جهان که برای صبحانه F150 می‌خورد!

اینترنشنال CXT، بزرگ‌ترین پیکاپ تولیدی جهان، در دهه ۲۰۰۰ با ابعاد عظیم، وزن ۶.۵ تنی و توانایی یدک کشی ۲۰ تن، استانداردهای پیکاپ‌ها را بازتعریف کرد.

پیکاپ‌های آمریکایی همیشه نماد توانایی، استقامت و ابهت بوده‌اند. از بکسل قایق تا حمل مصالح ساختمانی، این خودروها برای هر کاری ساخته شده‌اند؛ اما گاهی اوقات، شرکتی فکر می‌کند یک پیکاپ معمولی کافی نیست. اینجاست که اینترنشنال CXT وارد صحنه می‌شود. پیکاپی که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، تعریف «بزرگ» را به سطح جدیدی ارتقاء داد. این خودرو نه یک پروژه سفارشی، بلکه یک پیکاپ تولیدی جاده‌ای بود که فورد F350 را شبیه یک اسباب‌بازی نشان می‌داد.

اینترنشنال CXT، پیکاپی با قلب کامیون

اینترنشنال CXT ر پایه شاسی کامیون‌های سری ۷۳۰۰ اینترنشنال ساخته شد؛ پلتفرمی که برای کامیون‌های کمپرسی، میکسرهای سیمان و خودروهای آتش‌نشانی طراحی شده بود. با وزن ناخالص ۱۱.۸ تن، CXT عملاً یک کامیون تجاری با اتاق بار پیکاپ بود. این خودرو با وزن خالص ۶.۵ تن، سنگین‌ترین پیکاپی است که تاکنون در آمریکای شمالی فروخته شده است. CXT با طول بیش از ۶.۴ متر، ارتفاع ۲.۷۴ متر و عرض حدود ۲.۴ متر، غول‌پیکری واقعی بود. با وجود این ابعاد، CXT در اکثر ایالت‌های آمریکا نیازی به گواهینامه پایه‌یک نداشت، زیرا وزن ناخالص آن دقیقاً زیر آستانه ۱۱.۸ تن تنظیم شده بود. این پیکاپ بخشی از سری XT اینترنشنال بود که شامل مدل‌های RXT و MXT نیز می‌شد. CXT برای صاحبان کسب‌وکارهایی طراحی شده بود که نه‌تنها به یک خودروی یدک‌کش قدرتمند، بلکه به یک «بیلبورد متحرک» برای تبلیغ نیاز داشتند. با توانایی بکسل ۲۰ تن، این خودرو برای حمل تریلرهای بزرگ، تجهیزات سنگین یا حتی بولدوزرهای کوچک ساخته شده بود.

کابین لوکس، ترکیبی از کامیون و لیموزین

برخلاف کامیون‌های تجاری، کابین CXT یک دفتر کار لوکس بود. داخل آن با چرم، تریم چوب گردو، کف‌پوش‌های ضخیم و سیستم‌های صوتی آلپین مجهز شده بود. برخی مدل‌ها حتی صفحه‌نمایش ۱۰.۵ اینچی DVD تاشو، دوربین عقب و نیمکت عقب تاشو (تبدیل‌شونده به تخت) داشتند. کابین چهاردر با ظرفیت پنج سرنشین، فضای پا و راحتی مشابه شاسی‌بلندهای فول سایز ارائه می‌داد. این ترکیب عجیب از کابین لوکس و شاسی سنگین، CXT را به خودرویی تبدیل کرده بود که هم در کارگاه ساختمانی و هم در شهرهای لوکس خودنمایی می‌کرد. آپشن‌های سفارشی شامل روکش چرم کروکدیل یا شترمرغ، سیستم ناوبری و رادیو ماهواره‌ای بود. این ویژگی‌ها باعث می‌شد CXT نه‌تنها برای پیمانکاران، بلکه برای سلبریتی‌هایی مانند اشتون کوچر یا حتی رئیس‌جمهور سابق اوکراین جذاب باشد.

پیشرانه، قلب تپنده‌ای برای کارهای سنگین

زیر کاپوت CXT، موتور ۷.۶ لیتری DT466 توربودیزل شش سیلندر خطی قرار داشت که در کامیون‌های تجاری اینترنشنال استفاده می‌شد. این موتور در نسخه پایه ۲۲۰ اسب بخار و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. در سال ۲۰۰۷، گزینه قوی‌تر ۹.۳ لیتری DT570 با ۳۱۰ اسب بخار نیز معرفی شد. این اعداد شاید در مقایسه با پیکاپ‌های مدرن امروزی با ۱۰۰۰ اسب بخار کم به نظر برسند اما موتور DT466 برای دوام و کشش طراحی شده بود نه سرعت. این پیشرانه موتور طوری ساخته شده بود که تا ۸۰۰ هزار کیلومتر بدون تعمیر اساسی کار کند. CXT به گیربکس اتوماتیک پنج سرعته آلیسون 2500HD مجهز بود و با سیستم چهارچرخ محرک دائمی و با گیربکس کمکی دو سرعته عرضه می‌شد. این پیکاپ با ترمزهای بادی ضد قفل، توانایی توقف ایمن حتی با بارهای سنگین را داشت. بااین‌حال، مصرف سوخت پیکاپ اینترنشنال بین ۲۳ تا ۴۰ لیتر در هر صد کیلومتر بود که البته برای خریداران اهمیت چندانی نداشت.

ویژگی‌ها و حقایق جالب

ابعاد غیرمعمول: CXT با ارتفاع بیش از ۲.۷۴ متر، در پارکینگ‌های استاندارد جا نمی‌شد و صاحبان آن مجبور به پارک در فضای باز بودند.۳

اتاق بار پیکاپ فورد: اتاق بار CXT از فورد F350 سوپر دیوتی گرفته شده بود که در مقایسه با کابین عظیم، کوچک به نظر می‌رسید. آپشن اتاق بار هیدرولیکی برای تبدیل به کمپرسی نیز قابل سفارش بود.

قابلیت یدک کشی: توانایی بکسل ۲۰ تنی، CXT را به یکی از قوی‌ترین پیکاپ‌های تاریخ تبدیل کرد که قادر به حمل تریلرهای بزرگ، قایق‌ها یا تجهیزات صنعتی بود.

جواز تردد در خیابان‌ها: CXT با چراغ‌های جلو، آینه‌ها، راهنماها و تمام تجهیزات لازم، کاملاً برای رانندگی در جاده‌های عمومی مناسب بود هرچند پارک کردن یا رانندگی با آن در شهرهای شلوغ بسیار دشوار بود.

چرا CXT عمر کوتاهی داشت؟

اینترنشنال CXT تنها از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ تولید شد و کمتر از ۳۰۰ دستگاه فروخت. دلایل متعددی برای این شکست این خودرو وجود داشت که عبارت‌اند از:

قیمت بالا: قیمت پایه این پیکاپ ۹۳ هزار دلار بود و با آپشن‌ها به بیش از ۱۳۰ هزار دلار می‌رسید که برای اکثر خریداران غیرقابل‌توجیه بود.

مصرف سوخت: با میانگین ۲۳ تا ۴۰ لیتر در هر صد کیلومتر، CXT در دوران افزایش قیمت سوخت و نگرانی‌های زیست‌محیطی، گزینه‌ای غیرعملی بود.

اندازه غیرکاربردی: پارک کردن و رانندگی در شهر با CXT تقریباً غیرممکن بود. این خودرو اساساً برای کسانی طراحی شده بود که بیشتر به دنبال جلب‌توجه بودند نه راحتی روزمره.

رکود اقتصادی: بحران مالی ۲۰۰۸ و کاهش تقاضا برای خودروهای بزرگ، تیر خلاص را به سری XT زد.

CXT با وجود فروش پایین، اثری ماندگار بر جای گذاشت. امروزه، این پیکاپ در بازار دست‌دوم کمیاب هستند و درصورتی‌که برای فروش گذاشته شود، به‌طور میانگین نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. yektachafi

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    نمیدونم چی بگم
    ولی فکر کنم اگر به چیزی نیاز داشته باشی
    هرچی بزرگتر باشه بهتره!

    موافقم 10
    مخالفم 12
  2. JDM سابق

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (938 ديدگاه)

    انترناش تو این کلاس سهم داره الانم مدلهای CV و MV رو تو کلاس های 6 و 7 داره مجهز به گیربکس های فولر و آلیسون و موتور دیزل 350 اسب بخاری که ماشین های خوب توانا و علی الخصوص قدرتمندی از آب در اومدن

    موافقم 13
    1. مهراد

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (918 ديدگاه)

      JDM سابق جان

      چند سال پیش یه بابایی به همین اسم توی سایت بود که بیشتر راجبه ژاپنیا نظر میداد ، شما اطلاعاتت کامل تره و متفاوت از ایشون نظر میدی ، خواستم بدونم تشابه اسمیه یا من حافظه ام داره اشتباه راهنمایی میکنه ؟

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (938 ديدگاه)

        درود بر شما
        مشابه اسم من زیاده
        بنده قبلاً ژاپنی باز بودم ولی خیلی کم کامنت میذاشتم بعدش کلا تعصبمو گذاشتم کنار الان تقریباً هیچ تعصبی ندارم البته این مورد هم دوستان اگر میدونن بگن تا بازم خودمو اصلاح کنم، الانم این اسم و نگه داشتم چون تو سایت با یکسری از دوستان گفت و گو میکنم گمم نکنن.

        به احتمال ۹۵ درصد این مورد تشابه اسمی بوده

        1. مهراد

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (918 ديدگاه)

          👍🏻👏🏻💚

  3. Taha Ayoobi

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5939 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم با F-650 مقایسه شه

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. حمیدرضا

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (427 ديدگاه)

      فکر کنم با f750 عادلانه تر باشه😁

    2. froG-driVer

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1187 ديدگاه)

      اون شبیه ماشینهای یگان ویژه‌اس

  4. BlackWing

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1464 ديدگاه)

    مفهوم اصطلاح امریکایی‌ها که میگن
    Bigger is better توی این ماشین خلاصه میشه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. froG-driVer

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1187 ديدگاه)

    پیکاپ؟؟!!💀💀

  6. NOS

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خیلی بلاتکلیفه. نه مثل پیکاپ میشه در شهر استفاده کرد و تردد کرد چون ابعاد بزرگی داره. نه مثل کامیون کمپرسی میشه از اتاق بار بزرگ و حجیم بهره برد چون با هیکل کامیونی، اتاق بار پیکاپ چسبوندن بهش. برای حمل جرثقیل و … هم براحتی انواعی از کشنده میشه استفاده کرد. همه کاره و هیچ کاره است. همون بدرد خودنمایی میخوره که خودتو به زور به چشم بقیه بیاری. عجیب نیست که فروشش درطی ۴ سال کمتر از ۳۰۰ دستگاه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا