سایر خودروهای آمریکاییکارما

کارما از شاسی بلند ایوارا رونمایی کرد؛ رقیب تازه فراری پروسانگوئه؟

نسخه پلاگین هیبریدی و تمام برقی این خودرو در سال ۲۰۲۷ روانه بازار خواهد شد.

کارما برندی دیگر از «هنری فیسکر»، بنیان شرکت ورشکسته فیسکر، است که در حوزه تولید خودروهای برقی لوکس فعالیت می‌کند. جدیدترین گزینه‌ سبد محصولات این برند، شاسی‌بلندی به نام «ایوارا» است. سازنده از شاسی‌بلند چهار درِ چهار چرخ محرک خود به‌عنوان یک گرن‌تورر بلندقامت یاد می‌کند که آمادگی حضور در مسیرهای مختلف را دارد و زبان طراحی آینده این برند موسوم‌به «کامت لاین» را به تصویر می‌کشد.

کارما اعلام کرده است قصد دارد ایوارا را به خط تولید برساند و از نخستین مدل‌ها آن به‌عنوان یک محصول پلاگین‌هیبریدی پرده‌برداری کند. مدل یادشده پیش از معرفی نسخه تمام برقی و در سال ۲۰۲۷ به دست مشتریان خواهد رسید. از آنجا که کارما تا سال ۲۰۲۷ و دستیابی به خط تولید پایدار به‌دور از ورشکستگی فاصله زیادی دارد، از مشخص‌کردن پیشرانه و فدرت خروجی ایوارا خودداری کرده است اما می‌توان انتظار داشت با مشخصاتی نزدیک به قدرت خروجی ۶۰۰ اسب بخاری و مسافت قابل‌پیمایش ۴۰۰ کیلومتری کوپه اسپرت «جیسرا» روبه‌رو شویم.

تا زمان انتشار اعلامیه‌های بعدی می‌توان روی زبان طراحی تازه این برند مانور داد. نخستین‌ چیزی که با دیدن کارما ایوارا در ذهن تداعی می‌شود، شاسی‌بلند فراری پروسانگوئه است. ایوارا هم مانند اسب بلندقامت ایتالیایی تناسبات متمایز، کاپوت کشیده و کابین عقب‌رفته دارد. هر چند می‌توان انتظار داشت که ظاهر نسخه نهایی کمی متفاوت‌تر باشد اما مشخص است که کارما تمام تلاش خود را صرف کرده تا سطوحی یکپارچه و آینده‌نگرانه را برای ایوارا خلق کند.

تمام بدنه سوار بر چرخ‌های آلیاژی مدرن خواهد شد. پشت چرخ‌های جلو و عقب خروجی هوا قرار گرفته است که به آیرودینامیک‌تر شدن ایوارا کمک می‌کند. سقف و ستون‌ها با رنگ‌آمیزی سیاهشان با زیرسپرهای فیبرکربنی، گلگیر طاق چرخ‌ها و آینه‌های بغل هماهنگ شده است تا کنتراستی اسپرت را در خودرو ایجاد کند. کارما لوگوی خود را بدون حضور جلوپنجره؛ جایی بالاتر از دو چراغ LED موازی تعبیه کرده است. چراغ‌های اصلی آن هم باریک و آینده‌نگرانه به نظر می‌رسند و با حال‌وهوای کلی خودرو هماهنگی کامل دارند.

نمای جانبی ایوارا برخلاف بسیاری از خودروهای برقی مدرن عاری از جلوه‌های بصری نیست؛ خروجی هوای پشت چرخ جلو، کابین کشیده که فرم یک کوپه را برای ایوارا ایجاد کرده و ترکیب گلگیر با بدنه اصلی چهره‌ای منحصربه‌فرد را برای این خودرو آفریده که مشابه آن در کمتر محصولی دیده می‌شود.

چراغ‌های پشت ایوارا هم باریک و کشیده طراحی شده و بالاتر از فرورفتگی هوا و سپر جا خوش کرده‌اند. دیفیوزر بزرگ این خودرو هم میزبان دو چراغ LED عمودی دیگر شده که گویا نشان ایوارا یا المان کلیدی زبان طراحی جدید کارما خواهد بود. بخش عقب هم به‌لطف طراحی هدفمند و حساب‌شده، جلوه‌ خوبی دارد. نظر مشما درباره کارما ایوارا چیست؟ آیا کلاس جدیدی از شاسی‌بلندها در حال ورود به بازار است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (285 ديدگاه)

    این که پول نداره که ماشین تولید کنه برای این کانسپتم رفته از یه نفر دستی گرفته جلو طلبکارا نگن ورشکسته شده

    موافقم 16
    مخالفم 3
  2. MehdiTurbo

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2374 ديدگاه)

    خیلی زیبا جذاب
    میتونم بگم برای من جذاب ترین شاسی بلند
    البته اگه کابینش کابین تسلایی مثل لامبو جدید و …. نباشه

    موافقم 8
    مخالفم 7
  3. froG-driVer

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    عجیبا که یجورایی برام خیلی جذابه ظاهرش😐😐

    موافقم 2
    مخالفم 1
  4. mosafer

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (219 ديدگاه)

    داستان فیسکر چرا تموم نمیشه مگه ورشکسته نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا