آتشسوزی خودروهای الکتریکی در حال تبدیل شدن به مشکلی جدی است زیرا خاموش کردن آتش این خودروها بسیار دشوار خواهد بود.
یک لوسید ایر در لهستان پس از تصادف آتش گرفته و کاملاً نابود شده است. طبق گزارشها، راننده برای جلوگیری از تصادف با خودروی دیگری از مسیر منحرف شده و با یک تیر چراغ راهنمایی در وسط چهارراه برخورد کرده است. درنتیجهٔ این برخورد، جعبهٔ باطریها سوراخ شده و آتشسوزی را به دنبال داشته است. این آتش آنقدر شدید بوده که کل خودرو را از بین برده است. برای اطفای این حریق، سه تیم آتشنشانی به محل اعزام شدند زیرا همانطور که میدانید، خاموش کردن آتش خودروهای الکتریکی بسیار سخت است.
ویدئوهایی که از عملیات اطفا حریق این حادثه منتشر شده نشان میدهد که خودرو پس از خاموش شدن، دوباره بشدت آتش میگیرد. به همین دلیل، حتی با وجودی که شعلهای وجود ندارد، آتشنشانها تا مدتی همچنان روی خودرو آب میریزند. این حادثه تأخیر زیادی در تردد اتوبوسها و قطارهای منطقه ایجاد کرده است زیرا خاموش کردن لوسید، جابجایی لاشهٔ خودرو و ایمنسازی محل حادثه زمان زیادی برده است. راننده نیز توسط نیروهای امدادی معاینه شده اما خوشبختانه هیچگونه آسیب جدی ندیده است.
ازآنجاییکه آتشسوزی خودروهای الکتریکی در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است، شیوهٔ کار آتشنشانها در مواجهه با اینگونه حوادث باید تغییر کند. به همین دلیل، آتشنشانان در حال بررسی روشهای جدیدی برای خاموش کردن چنین حریقهایی هستند. یک پیشرفت قابلتوجه در این زمینه در ژانویه امسال رخ داد یعنی زمانی که یک تیم آتشنشانی با موفقیت از یک پتو برای خفه کردن شعلههای آتش یک جگوار I-Pace استفاده کردند. این روش در مقایسه با پاشیدن حجم عظیمی آب روی خودروی در حال سوختن بسیار مؤثرتر نشان داده است.
Mohammad
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یکی دیگه از دسته گل های خودرو های برقی
NAVID۰۰۹۸
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یعنی اون پَتو با چه ابعاد و چه جنسی میتونه باشه که جلوی رسیدن اکسیژن به آتیش رو میگیره اونم در ابعاد یک جگوار کوپه😶!!!
دوستان ، خودروهای برقی با شوآف اومدن بالا و حالا کار به جاهای باریکی کشیده شده بخصوص خدمات به این خودروها که از دست دولت و خودروسازان هم خارج شده ، میدونید چرا؟؟؟
به این دلیل که با خودشون فکر میکردند هدف اول فقط فروختن هست و بعد از فروش و زیاد شدن مشکلات هم برطرف و مردم دیگه وارد یه عصر جدید میشوند ولی دیدند خیر ، چنین نسد و وضع هم بدتر شد!!!
کاری به ایمنی و آتیش گرفتن این خودرو ندارم چون تصادف و آتشسوزی در همهجا اتفاق میوفته و چیز جدید و جدیای نیست ، کار به این دارم که یه مدته خبرها مُدام از برقیها منفی شده و انگاری از عمد داره موج منفی پخش میشه !!!
یادتون میاد وقتی کرونا اومد ، رسانهها و جهان چه شلوغبازی راه انداختن و دو سه سال همه سر کار بودند به جز برخی سیاستمداران ( مثل ترامپ و… ) که میگفتن جدی نگیرید این قضیه را چون اون چیزی نیست که بزرگش کردند و همان رسانهها مسخرشون میکردند و مردم اسیر شده توسط رسانهها هم بسیج میشدن برای کوبیدن طرفی که اتفاقاً درست هم میگفت ، چرا ؟!
چون فقط آمار مرگومیر کرونا را با دیگر بیماریها مقایسه کنید میفهمید کرونا جنبهی سیاسی داشت نه بیماری و ویروس کشنده و دقیقاً شرایط مسخرهی جهان تقسیم شده به قبل و بعد از کرونا و مشکلاتی که به اعصاب و روان مردم جهان وارد آمد و وارد فاز جدیدی شده دنیا!!!
زیزیگولو
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳در کُل بزرگترین ریسک خودروهای برقی آتشیوزیه و هیچ فرقیم نداره از کدوم برند و کمپانی باشه ……… ترس من بیشتر خودروهای برقی چینی هستش😱
داود
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳حالا ببین تیگو هشت پلاگین هیبرید که باتریش از زیر کابین زده بیرون چه بلایی سرش میاد
پیام
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳هر زمانی تکنولوژی جدیدی اومده طبیعتا نشکلی هم داشته و طبیعیه! اما افرادی که نثل سرخ پوستا در مقابلش جبهه میگیرن واقعا بویی از تجدد نبردن! انسانه! شعور داره! باید وقت بذاره راه حلش رو پیدا کنه! چطور قطار الکتریکی تو ژاپن خوبه ولی ماشین الکتریکی نه؟!!!
amir
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳قطار الکتریکی ژاپن از نظر تو فقط بخاطر این مشکل داره که ژاپنیه اگر کره ای بود ۸ تا اکانت با اسم های امیرمحمد کار لاو کیلر ۳ چرخه پیام میساختی باهاش ۲۴ ساعته جو سایت رو مسموم میکردی
بار ها و بارها این حرکات سخیف رو ازت دیدیم که داریم میگیم
Mohammad
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جالبش اینجاست کمپانی بزرگ ژاپن یعنی تویوتا مثل خیلی از کمپانی ها جو گیر نشده و داره هیبریدی میسازه
اون کشوری که قطار برقی ساخته حتما میتونه ماشین برقی هم بسازه ، حتما یه علتی داره که من و شما نمیدونیم
پس لازم نیست تعصب الکی سر خودرو برقی داشته باشی
B
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳اون کشوری که قطار برقی ساخته حتما میتونه ماشین برقی هم بسازه
این عبارت کاملا مهمله و غیر علمی اگه برقی درست درمون نساختن بخاطر اینه که در حال حاضر توانایی ساخت خودرویی که در حد و اندازه های رقبا و نام خودشون باشه رو ندارن یچی مثل bz4 تحویل میدن چون بودجه کافی برای توسعش نزاشتن و الان تاره شروع کردن بعضیاشونم که کلا بودجه کافی رو در حال حاضر ندارن
علی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نشانه های پیشرفت بن سلمان کم کم داره معلوم میشه🤭🤭🤭
جرمی کلارکسون
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بچه های امروز تو آینده باید با اینجور ماشین ها رانندگی کنن رانندگی هم نمیکنن چون اون موقع فرمون نداره
مسعود
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تو ایران تا هزارسال دیگم ارابه تولید میشه نه ماشین نگران بچه های نداشتمون نباش
جرمی کلارکسون
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳داش یکم خوشبین باش 😂😂😂
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بچه های ایرانی با خودروی خودران با فرمون رانندگی میکنه
Roham
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ناجی حیات(الکتریکی) باز هم تو زرد از آب دراومد!
فکر میکردم بنزین خیلی خطرناکه
Alireza
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اون روز که اولین خودرو اومد تو بازار نسبت به اسب ها کلی عیب داشت ربطی نداره
Sina_carshow
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اگر چک کنید میبینید آمار آتیش گرفتن خودرو های بنزینی بیشتر از برقی ها هستش اما خوب چون تعدادشون هم بیشتره
خوب اینجا درصد رو چک میکنیم
اگر درصد آتیش سوزی تو تصادفات رو چک کنید میبینید تقریبا مشابه هستش با اختلاف کم برقی بیشتره
اما خوب یه لوسید آتیش بگیره قاعدتا بیشتر از یه خودرو بنزینی هم قیمت سرو صدا درست میکنه چون تعداد محدودی هستن و خوب تو یک سگمنت دیگه
اینکه آتیش گرفته درسته تقصیر باتریاس اما دلیل نمیشه بنزینی هام آتیش نگیرن طبق امار پس سعی کنید هر ماشینی دارید چه ایران هستید چه نیستید ایمن برونید تلاش کنید در حد امکان پیشگیری کنید از حوادث
ممد ژانگولر
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳احتمالا دینامیت حمل میکرده
Mr. gt c
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نه نه وایسا، اینا خودروی سبز هستن🤡
NAVID۰۰۹۸
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بله!
سبز هستن!!
ولی احتمالاً رنگ بدنشون سبز چمنی باشه یا تریم داخلیشون!!!
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳😂😂😂😂😂😂😂
رومانی>چین>فرانسه
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ته برقیا لوسید بود ک شد این
مگر اینکه مرحوم نیکولا تسلا یه فکری برا اینا بکنه دنیا الان توان علمی لازم برا ساخت اینا رو نداره
Mohammad
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یادمه توی زندگینامه تسلا میخوندم که مرحوم یه ایده برای ارابه های بدون اسب که با نیروی الکتریسیته کار میکنن داشت ولی گویا کسی نبود که روی ایده اش سرمایع گذاری کنه
و این پروژه هم رفت کنار بقیه پروژه های مفقودی
Joker
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳فکر کن هامر برقی با ۴.۵ تن آهن پاره و لیتیوم آتیش بگیره اونوقته که تست اولین سلاح کشتارجمعی مدرن رو شاهد باشیم…
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تو پارکینگ خونه باشه کل ساختمون میریزه وای
abbas
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳فکرشم حتی وحشتناک حساب کن تو ی پارکینگ مجتمع یا برج همچین اتفاقی بیوفته …
فاجعه میشه
Arshia m3csl
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین های برقی رو باید ۲۰ سال دیگه بسازن الان باید به فکر ماشین هایبرید باشن که تکنولوژیشون به تکامل رسیده
𝐀𝐥𝐢
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳لوسید هم سوخت 😐
amir
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳لوسید هم سوخید…..
abbas
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خب این که آلودگیش خیلی بیشتر از ی ماشین درون سوزه
این ها آب هدر رفت هیچ … این آب قطعا با مواد فوق العاده سمی درون باطری مخلوط میشه و به خورد آب زیر زمینی میره … ویدیو کاملا مشخصه که قطعات داخل باطری دارن تو آب حل میشن و کاریشم نمیشه کرد … این حجم آب آلوده به نظرتون چقدر تو طبیعیت ماندگاره؟
MC20
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سشوار فن ها کجان ؟
چرا چپیدن توو سوراخ هاشون ؟
چرا جواب نمی دن ؟
چرا گردن نمی گیرن ؟
چرا دیگه گیگا گیگا نمی کنن ؟
گیگا فکتوری فلان جا ، گیگا فکتوری بیسان جا …
گردن گیرشون خراب شده ؟؟؟
از این به بعد یه کل کل به کل کل های پدال اضافه می شه …
کل کل سشوار فنا و کره ای فنا …
با این حجم فضاحت و آبروریزی در اردوگاه هر دو طرف ، از این به بعد سشوار فنا فقط رقیب مستقیم کره ای فنا حساب می شن …
بیش از صد ساله که درون سوزها با انرژی بی پایان سوخت های فسیلی ( که هم حصولش و زنجیره انتقالش و هم منابع خدادادی اش در کره زمین در دسترسه ) تمیز تر و راحت تر و منطقی تر و بی خطر تر ما رو جابجا می کنند …
حالا یه دفعه به خاطر جنگ بین چند تا سیاستمدار ترسو در دنیا یه دفعه همه باید به زور تا دسته ، برقی بشن …
خب بشن ، این هم نتیجه اش …
چند تا بچه سال هم اینجا هی شروع به فلسفه بافی می کنن که برقی چنین است و چنان است …
بفرما اینم از استارت آپ موفق لوسید …
چرا حالا نمیاید تحویل بگیرید ؟
شتاب صفر تا صد 1.7 هم مبارک جزغاله پسندان …
احسان
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آروم باش گل پسر ، یک عده هستند میگن آلودگی خودرو الکتریکی با سوخت فسیلی یکسانه خب میشه در این مورد بحث کرد اما اینکه میگی تمیز تر ،بی پایان!!!! هست دیگه…
.مواد اولیه ماشین های الکتریکی از فضا میاد که میگی منابع سوخت فسیلی در زمین هست؟هر دوش از زمین هست دیگه!
در ضمن شما نگران نباش با این پیشرفت لاک پشتی در جلوگیری از انتشار کربن ،روز به روز خشکسالی ها و دگرگونی های اقلیمی بیشتر میشه،مخصوصا تو ایران، پس از آلودگی بنزین لذت ببر،به تر تر گفتن ها اضافه تر کن اما واقعیت این هست تِر زده میشه به زندگی همه.
در ضمن یک ماشین الکتریکی آتیش گرفته اینجور جوگیر شدی شاهنامه سرودی ***!
MC20
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بله سوخت فسیلی اوورال ، هم تمیز تره و هم بی پایانه …
این همه ذخایر نفت و گاز روی کره زمین بی جهت از پس قرون و اعصار تشکیل شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این رو کسی داره بهت میگه که مهر سال 87 مدرک مهندسی شیمی صنایع گاز و پالایش و پتروشیمی گرفت …
بماند …
در ضمن از کامنتت هم معلومه کی باید مواظب باشه تا نسوزه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MC20
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ارسلان عزیز ، عالی نواختی … 👌
احسان جان هم مثل خیلی از دوستان ، تحت تاثیر قدرت رسانه ها یی است که در خدمت اربابان زر و زور در دنیا هستند …
بالاخره زمان همه چیز رو ثابت خواهد کرد …
MC20
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جنگ من با تسلا: «میخواهم پیش از مرگ از خودم رفع اتهام کنم»
نویسنده,زویی کلاینمن
شغل,دبیر بخش فناوری
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ – ۲۲ آوریل ۲۰۲۴، ۰۷:۱۶ GMT
افشاگری که یک دهه است در حال جنگ با ایلان ماسک و شرکت تسلا در دادگاهها است، به بیبیسی گفت همچنان منتظر عذرخواهی علنی است.
کریستینا بالان، مهندس، زمانی چنان ستاره رو به رشدی در تسلا بود که مخفف نامش را درون باتریهای تک تک ماشین برقی مدل اس حک میکردند.
اما او مدعی است که پس از ابراز نگرانی از یک نقص در طراحی در سال ۲۰۱۴ که میتوانست بر ترمز این ماشین تاثیر منفی بگذارد، مدیریت شرکت با او بد شد و به همین خاطر کارش را از دست داد.
او بابت برکناری غیرقانونی شکایت کرد و پیروز شد، ولی پس از آن تسلا علنا او را متهم کرد که از منابع شرکت برای یک «پروژه مخفی» استفاده میکرده است – اتهامی که به معنی اختلاس است و در قوانین آمریکا جرم محسوب میشود.
خانم بالان بارها این اتهام را رد کرده است و به این خاطر از تسلا شکایت کرد، اما با وجود گذشت چند سال هنوز منتظر است که پرونده در دادگاهی علنی در کالیفرنیا بررسی کامل شود.
بی بی سی در این باره با تسلا تماس گرفت ولی پاسخی نگرفت. این شرکت هرگز حاضر به ارائه جزئیات درباره این اتهام نشده است.
خانم بالان میگوید که مصمم است که به خاطر پسرش هم که شده بیگناهی خود را ثابت کند. او میگوید «برایش قهرمانم. همان مادری که کارش هواپیما و ماشین است.»
او نمیخواهد که پسرش با این تصور که مادرش دزد بوده است بزرگ شود.
پیش از پایان مصاحبه ویدیویی، کریستینا بالان کلاهگیسش را برداشت و در حالی که اشک میریخت گفت که درمان سرطان پستانش تازه تمام شده است.
او خطاب به رئیس میلیاردر شرکت میگوید «میخواهم از خود رفع اتهام کنم. ای کاش که ایلان ماسک نجابت لازم برای عذرخواهی را داشت.»
او میگوید با این که سرطانم که در مرحله ۳بی است فعلا فروکش کرده است، نگرانی اصلیم این است که پیش از پایان روند قضایی بمیرم.
خانم بالان مکاتبههای گوناگون خود با تسلا هنگام کار در این شرکت را در اختیار بیبیسی گذاشت.
او شروع خوبی داشت: به یاد میآورد که در غذاخوری کارمندان با آقای ماسک گپ زده بود و میگوید که خوشحال و موفق بود – در رومانی بزرگ شده بود و تمام عمرش عاشق ماشین بود، و حالا به آرزویش رسیده بود.
او مدعی است که «همه چیز وقتی که متوجه شدم که دارند یک مساله ایمنی حیاتی را مخفی میکنند زیر و رو شد.»
خانم بالان نگران بود که موکت کف ماشین زیر بعضی از پدالها جمع میشود – نقصی ساده اما بالقوه کشنده در طراحی – و میگوید که مشتریها هم شکایت کرده بودند.
به گفته او «اگر نتوانید ترمز را فشار دهید، یک نفر دیگر، بیرون تسلا، ممکن است آسیب ببیند.»
«تنها کافی بود بگویند که ‘متوجه شدیم که موکت مشکل دارد – بهتر است که موکت را از ماشین بیرون بیاورید.’»
اما خانم بالان مدعی است مدیرها نگرانی او را رد کردند و رفتارشان خصمانه شد.
برای همین به آقای ماسک ایمیل زد، کسی که مستقیما از کارمندان خواسته بود که در صورت داشتن هر گونه نگرانی که میتوانست آبروی تسلا را تهدید کند شخصا با خودش تماس بگیرند.
خانم بالان میگوید که «دو بار به او ایمیل زدم. یک بار پیش از رفتنم بود. به او گفتم پای همه ما گیر است. با خودم میگفتم ‘او قطعا به فکر تسلا است’.»
اما حاصلی نداشت – و خانم بالان در ادامه کارش را از دست داد.
بیبیسی این ادعای او را با تسلا مطرح کرد ولی پاسخی نگرفت.
وبسایت این شرکت میگوید: «ایمنی مهمترین بخش هر تسلا است. ماشینهای ما برای فراتر رفتن از استانداردهای ایمنی طراحی شدهاند.»
لوکاس کروپسکی، یکی دیگر از افشاگران تسلا، مدعی است که در پی ارسال ایمیل به آقای ماسک به خاطر نگرانی بابت شرایط کاری در دفتر مرکزی تسلا در نروژ با تجربه مشابهی روبهرو شد.
و خانم بالان میگوید که دیگر کارمندان تسلا شاید «جرات حرف زدن نداشته باشند.»
پرونده او نهایتا در دادگاه استیناف کالیفرنیا مطرح خواهد شد.
او میگوید «نمیخواهم شغلم را رها کنم. و میدانم که اگر در این پرونده پیروز نشوم دیگر مهم نیست که چقدر توانایی دارم. تنها چیزی که برای بقیه مهم خواهد بود حرفهایی است که تسلا راجع به من میزند، برای همین زندگی کاریم تمام خواهد شد. نمیخواهم چنین شود.»
شیوه رهبری آقای ماسک شدیدا غیرمتعارف است – اما برخی از کسانی که با او کار کردهاند میگوید که نتیجه میگیرد.
دالی سینگ، کسی که بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ در شرکت اسپیسایکس برای آقای ماسک کار میکرد، پیش از این به بیبیسی گفته بود که او «مدیری باورنکردنی» است.
او در سال ۲۰۲۲ گفت «اگر چنین نبود، او قطعا دستاوردهای امروزش را نداشت. بلی، کار کردن برای او طاقتفرسا است. اما به نظرم هیچ چیزی مانند آن شما را محک نمیزند.»
گوردون اشنل، وکیلی آمریکایی که برای دفتر حقوقی کنستانتین کنون کار میکند، میگوید که تعداد کارمندان بخش فناوری که دست به افشاگری میزنند دارد بیشتر و بیشتر میشود.
او میگوید اهمیت این قضیه در این است که محصولات شرکتهای فناوری «به شکلی گسترده بر دنیا تاثیر میگذارند و واقعا بر زندگی همه ما سایه میاندازند.»
اما آقای اشنل که کارش نمایندگی کردن از افشاگران است توصیه میکند که بهتر است پیش از علنی کردن ادعاها تمامی گزینهها را بررسی کرد.
به گفته او «در بسیاری از صنایع مسیرهای حفاظتشده زیادی هست که افشاگران میتوانند از طریقشان اقدام کنند، میتوانند نگرانیهای خود را محرمانه در اختیار ادارههای دولتی مناسبی بگذارند که قادر خواهند بود آنها را بررسی کنند.»
FY
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳وقتی یه کشوری که تا حالا ماشین نساختهیه شرک بزرگ رو بخره میشه این😁😁😁🙄
MC20
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اخراج گسترده در تسلا :
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ – ۲۲ آوریل ۲۰۲۴، ۰۹:۵۹ GMT
منبع خبر : بی بی سی
تسلا اعلام کرده که بیش از ده درصد از نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد. این خبر در حالی اعلام شد که خودروساز آمریکایی پروژه ساخت ماشین ارزانقیمتش را لغو کرده و فروشش در ماههای گذشته کمتر از پیشبینیها بوده است.
تسلا حدود ۱۴۰ هزار و ۵۰۰ کارمند در سراسر دنیا دارد و به نظر میرسد با تصمیم جدید کارخانه دستکم ۱۴ هزار نفر بیکار خواهند شد.
خبرگزاری رویترز به نامهای از ایلان ماسک، مدیر کارخانه دست یافته که در آن نوشته: «درحالی که خود را برای مرحله بعدی رشد آماده میکنیم، بسیار مهم است که برای کاهش هزینهها همه جوانب را ببینیم و بهرهوری را افزایش دهیم.»
آقای ماسک همچنین در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت این تصمیم بخشی از روال عادی است که هر پنج سال رخ میدهد تا تسلا خود را برای دوره تازه آماده میکند.
دو مدیر ارشد که یکی از آنها هجده سال برای تسلا کار کرده بود هم در بین کسانی هستند که این کارخانه را ترک میکنند.
رسانههای آمریکایی گزارش دادهاند که برخی از کارمندان هنگام ورود به کارخانه و وقتی کارتشان از کار افتاده بود فهیدند اخراج شدهاند. وبسایت آمریکایی «تک کرانچ» از قول منبعی در تسلا گفته که مدیران تسلا دلیل اخراج گسترده را عمکرد مالی کارخانه عنوان کردهاند.
تسلا در ماههای گذشته ناچار شده برای رقابت در بازار چین محصولاتش را با تخفیف زیاد بفروشد و در نتیجه سودش کمتر شده است. ارزش سهام کارخانه از ابتدای سال جاری میلادی سی درصد کاهش یافته است. تحلیلگران بازار به خبرگزاری رویترز گفتهاند که کاهش نیروی کار نشان میدهد مدیران تسلا انتظار ندارند وضعیت کارخانه به زودی بهتر شود.