سایر خودروهای آمریکاییلوسید

آیا لوسید ایر پیشرفته ترین سدان جهان است؟

مدیرعامل لوسید با انتشار یک نمودار نشان داد که رقبا برای رسیدن به فناوری آن بیش از یک دهه زمان نیاز دارند.

هم‌اکنون لوسید به‌عنوان تولیدکننده برخی از بهینه‌ترین و سریعترین خودروهای برقی جهان شناخته می‌شود. اما کلید جادویی این برند نوپای آمریکایی، دسترسی و بهره‌مندی آن از فناوری‌های خاصی به شمار می‌رود که دیگر برندهای رقیب از آن بی‌بهره‌اند. لوسید که مقر خود را در کالیفرنیا بنا کرده است، با استفاده از قطعات خارجی مخالف بوده و به‌همین دلیل تمام قطعات را در کارخانه خود تولید می‌کرده است؛ کاری که دیگر خودروسازان هم به آن پرداخته‌اند اما لزوما نتیجه مثبتی دریافت نکرده‌اند.

این شرکت در ادامه برنامه بهبود بازده مصرف سبد محصولاتش اعلام کرد که سدان «ایر پیور» به مصرف متوسط ۸ کیلومتر بر کیلووات ساعت دست پیدا کرده است که معادل ۱.۶۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌شود. مدیرعامل این برند، «پیتر رالینسون»، در پی اعلام این رقم یک نمودار را در حساب لینکدین خود منتشر کرد که لوسید ایر پیور را با رقبایی چون تسلا مدل S، مرسدس‌بنز EQS و پورشه تایکان مقایسه می‌کرد.

(لوسید) بهبود تداومی مصرف خودرو یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های لوسید به شمار می‌رود. دستیابی ایر پیور به هدف ۵ مایل بر کیلووات ساعت دستاوردی بود که آن را بسیار جلوتر از رقبای هم‌اندازه برقی قرار داد. سازنده انتظار دارد تا حداقل تا یک دهه دیگر هم جلوتر از رقبای هم‌رده باشد.

لوسید برای این حق مطلب را ادا کرده باشد، بهینه‌ترین نسخه سدان‌های رقیب را در برابر ایر پیور قرار داد. رالینسون تاکید کرده که اگر رقبای لوسید با همین روند به پیشرفت ادامه دهند، حداقل تا یک دهه دیگر هم به آن نخواهد رسید. او ادامه داد و گفت:

بهینگی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تولید یک وسیله‌نقلیه بهتر، سبک‌تر، جادارتر و قابل‌اتکاتر است که اتفاقا تاثیر مستقیمی هم روی هزینه تولید آن می‌گذارد. بنابراین بهینگی را می‌توان به‌راحتی به‌عنوان بزرگ‌ترین هدف در هسته هر شرکت تولیدکننده فناوری‌های متکی بر الکترونیک شناخت.

بر پایه نمودار منتشر شده توسط لوسید، تسلا مدل S پس از ایر پیور دومین سدان بهینه بازار جهان به شمار می‌رود که با توجه به روند مشخص‌شده می‌تواند تا ۸ سال دیگر به مصرف انرژی پایین لوسید دست پیدا کند. البته مشخصا نتایج این ادعا در جهان واقعی متفاوت خواهد بود. بهبود مصرف و بهینگی یک خودرو تنها نتیجه یک خط نمودار نیست، سال‌ها تحقیق و توسعه فناوری و آزمایش‌های متعدد و گران‌قیمت به این نتیجه ختم خواهد شد.

برای نمونه می‌توان به توسعه فناوری خود لوسید اشاره کرد که از زمان رونمایی از سدان ایر، پیشرفت قابل‌توجهی داشته است و حال نسخه‌های ارزان‌تر و توسعه‌یافته‌تری چون پیور را با مصرف بسیار کم روانه بازار کرده است. البته رقبا هم ساکت نخواهند نشست؛ برند مطرح تسلا می‌تواند از تغییر معماری خودروی خود سود ببرد و در نسخه‌های جدید مدل S از معماری ۸۰ ولتی و پلفترم تازه‌ای استفاده کند. مرسدس‌بنز هم همچنان روی بهبود فناوری‌های خود کار می‌کند و حتما در آینده از خودروهایی بهینه‌تر و آیرودینامیک‌تر رونمایی خواهد کرد.

در جمع این خودروهای سدان، تلاش و دستاوردهای تسلا را هم می‌توان قابل‌تقدیر و تحسین دانست؛ چرا که سدان مدل S از معماری ۹۰۰ ولتی لوسید یا ۸۰۰ ولتی تایکان (که به‌خاطر تمرکز پورشه بر عملکرد، بهینگی مصرف را فدا کرده) بهره‌مند نشده است اما همچنان پا به پای آن‌ها رقابت می‌کند و نسخه بالارده پِلِید آن، هم‌اکنون به‌عنوان یکی از قدرتمندترین خودروهای بازار آمریکا شناخته می‌شود.

هر چند برند لوسید تا چند سال پیش با مشکلات مالی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کرد و درحال گذر از دره مرگ اقتصادی برندهای نوپا بود اما با جذب سرمایه از کشورهای گوناگون مانند عربستان، با رشد سهام مواجه شد و فناوری خود را پخته‌تر از قبل کرد. پس از این سلسله رویدادها، پیتر رالینسون به این باور رسید که شرکتش به برتری رسیده است و با اطمینان از موفقیت آن سخن گفت.

او در ادامه چندین و چند بیانیه رسمی تسلا را مورد انتقاد قرار داد و گفت که لوسید در آینده به فکر تولید سدان سایز متوسط و کراس‌اوور هم خواهد بود اما تا آن زمان، شرکت روی تولید شاسی‌بلند فول‌سایز گراویتی مترکز خواهد شد که به عقیده رالینسون، بهترین شاسی‌بلند دنیا خواهد بود. نظر شما درباره لوسید چیست؟ آیا این شرکت، تسلا را در بازی خود شکست داده است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (847 ديدگاه)

    اینکه بهترین سدان جهان باشه که اغراق هست
    ولی قطعاً در کنار سلستیک بهترین سدان الکتریکی و در کل هر دو از زیباترین و جذاب‌ترین سدان ها هستند
    میزان بازدهی و عملکرد ایر پیور هم قابل توجه هست
    البته یادمه لوسید وقتی تازه ایر رو معرفی کرده بود همین آقای مدیر عامل آشکارا محصول خودش رو با بنز مقایسه کرد و گفت بهتره
    اون زمان تقریباً هیچکس باور نمی‌کرد و خود من این حرف رو به سخره گرفتم
    چند سال بعد بنز EQS و لوسید در مقابل هم قرار گرفتند و لوسید به وضوح در اکثر زمینه های برتری داشت…!

    موافقم 16
    1. R@min

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1975 ديدگاه)

      برندهای آلمانی و آمریکایی تو تلاش اولشون بشدت بازار دست کم گرفتن و دلشون به پشتوانه سابقه بنزینی خوش کردن که تو دهنی بدی از مخاطب خوردن مشخص هم بود روی کاغذ محصولاتی ضعیفی بودن و هستن.

      البته لوسید هم خیلی کوچک تر از اونی هست که بتونه بازار ضعیف و شکننده برقی ها حفظ کنه و به محض حل شدن مشکلات باتری خیلی زود به ورشکستگی یا ادغام تن میده.

      پشتوانه مالی بی انتها و شبکه گسترده خدمات و تبلیغات چیزی هست که امثال لوسید یک هزارمشم ندارن.

      موافقم 8
      مخالفم 9
    2. froG-driVer

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (910 ديدگاه)

      قبل از اینکه کامنتتو بخونم میخواستم کپی همینو بنویسم بره.
      بچه ها همینی که ایشون گفتن.از طرف منم لایک بزنید.

      موافقم 5
      مخالفم 3
    3. سوشیانت

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3224 ديدگاه)

      این تو کلاس سلستیک نیست هدف هر دو کاملا متفاوته لوسید یه سدان برقی پرفورمنس هست ولی کادیلاک فوق لوکسه

      موافقم 11
      مخالفم 3
      1. GMA

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (847 ديدگاه)

        سوشیانت
        من هم نگفتم این و سلستیک تو یک کلاس هستند.
        فقط به خاطر اینکه هر دو سدان الکتریکی هستند بهش اشاره کردم.

        موافقم 5
        مخالفم 2
    4. رحیم

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      1.61لیتر در صد کیلومتر برای یک سدان 5متری دستاوردی است که یک قرن بعد هم احتراق داخلی ها بهش نمیرسن

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. car lover

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (991 ديدگاه)

        همین الان ماشین های احتراق داخلی هایبرید هستن با مصرف 1 و 2

        موافقم 2
        مخالفم 2
    5. new comer

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2188 ديدگاه)

      تایکان را هنوز قسمت نشده تست کنم ! اما بین لوسید و تسلا واقعا لوسید برتره با اختلاف
      از همه لحاظ : حتی شخصیت نمایندگان فروش

  2. Ak47

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    طراحیی لوسید نسبت به خودروهای برقی دیگه پخته تره و به نظرم پرفورمنس خوبی رو ارایه میده انصافا از بین برقیا لوسید عالی عمل کرده.
    (Ak47)
    عیییی جانم لوسید ایر سافایر،این رو باید بگیری با قد ۱۷۵ و وزن ۷۵ کیلو علضله در دسته فیتنس استایل سوار شی بعد توی اوتوبان باهاش تخته کنی همرو سوسک کنی،شیشه هاشم دودی کنی با یه عینک دودی و کوت و شلوار سوارش شی و بعد بگی من اینم!!!لوسید سوار!!!
    بعد به رفیقات زنگ بزنی بگی لوسید خریدم سریع بیاید ببینیدش اگر هم گفتن چرا لوسید خریدی امقدر پدال گازو فصار میی تا بگن غلط کردیم کاره خوبی کردی لوسید خریدی بعد بگی عاه حالا شد.بعد یه ak47 هم پهلوت باشه باش سیس عقاب بگیری هرکی سره راهتو بست لوسیدتو ببره ببوسیش با ak.

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. froG-driVer

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (910 ديدگاه)

      پارکتو عوض کن جانم!

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. کاوه

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (98 ديدگاه)

        برادر این دوستمون خیییییییلی وقته از مرحله توصیه به عوض کردن پارک و عوض کردن ساقی کار اش گذشته.این تنها دوای درد اش عوض کردن مغزه.عوض کردن پارک جواب نمیده.قضیه خیلی از این حرفها بیخ دار تره

  3. car lover

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (991 ديدگاه)

    بهترین سدان جهان؟ یهو بگید ریرا هم بهترین شاسی بلنده جهانه! از کی تا حالا این اشغال های جاروبرقی شدن بهترین؟
    بهترین سدان فقط کادیلاک بلک وینگه تمام

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. مهران

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      M5cs
      E63s
      سلام دارن خدمتت…

      موافقم 9
      مخالفم 5
    2. کسرا

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      مبنای حرفت چیه؟
      وقتی یه فناوری اومده که بسیار بهینه تز از اوناست چرا باید دست رد به پیشرفت بدیم؟

      1. car lover

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (991 ديدگاه)

        چه پیشرفتی؟ همون میزان نفتیجات و مازوت برای تولید الکتریسیته این باتری ها مصرف میشه، بعلاوه لیتیم فراوان که سم خالصه. از اینا هم بگذریم که ماشینهای برقی هیچ طراحی، هیچ صدایی، هیچ روحی، هیچ خلاقیتی، ندارن. من اسم این رو نمیذارم پیشرفت اسمش رو میذارم عقب گرد

        موافقم 4
        مخالفم 4
        1. احسان

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (141 ديدگاه)

          باز حرف های صد من یه غاز،رفته رفته کشور هایی که بخش عمده انرژی شون از مناع غیر فسیلی هست بیشتر میشه مثل نروژ بالای ۹۰ درصد یا برزیل فکر کنم بیش از ۶۰ درصد،و اینکه همین الکتریسیته حاصل از سوخت فسیلی آلودگیش کمتر از احتراق داخلی در خودرو هاست چون نیروگاه های حرارتی مدرن بیشتر در تبدیل سوخت فسیلی به انرژی برق راندمان دارند.
          در مورد طراحی اولا این کلا ربطی نداره چون میشه همون طراحی ماشین سوخت فسیلی رو روی ماشین برقی پیاده کرد ، خلاقیت و روح و صدا رو هم بیخیال شو مرد چه روحی؟ اگر به روح بود باید باید با درشکه و اسب این ور اون ور میرفتیم . به یک وسیله آهنی اینقدر جان بخشی نکنید . صدا هم به جز چند ماشین اسپرت اکثر ماشین های روزمره صداشون باهاله؟ فکر میکنید همه از صدای ماشین خوششون میاد؟ پس با این حساب اون که اگزوز مسخره میندازه رو ۱۲۵ هونداش هم حق داره!!!

          موافقم 9
          مخالفم 1
        2. اشکودا عشق مردم ترکیه

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1182 ديدگاه)

          واشر نمیزنن

        3. Sina_carshow

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (164 ديدگاه)

          اینکه میگی آلودگی بیشتری دارن که نشون میده بیشتر منبعت همون میم های اینستا هستش چون واقعا به صورت علمی بررسی شده این موضوع بازم با وجود تولید آلودگی تو کارخونه ها برا تولید خودرو های برقی بازم میزان خیلی کمتری آلودگی نسبت به بنزینی ها تولید میکنن فکرم میکنم پدال پوشش داده بود
          در مورد روح دار بودن به عنوان کسی که ماشین به اصطلاح روح دار داره روحش به حساب های بانکیم قشنگ تا …
          بعدم کی گفته روح نداره این ماشین؟ شتابش اینقدر بالاس که با شکم پر بری توش بشینی بالا میاری هندلینگ فوق العاده نابی داره که تو هیچ سدانی ندیدم و ترمزای محشری داره و امکانات زیاد مگه فقط صداس همه چی؟ تو خیابون راحت یه لامبورگینی رو صافش میکنم با این ماشین با نصف قیمتش تازه راحت تو صندلی‌ هاش جا میشم و تو دست اندازا استرس نمیگیره منو که کفش بگیره گیر کنه
          بعدم آیرودینامیک ترین و مهندسی شده ترین و اصولی ترین طراحی هارو خودرو های برقی دارن بعد میگی طراحی ندارن؟
          از این بیشتر چی میخوای؟
          همینکه سر یه خرابی الکی سه روز ماشینت نخوابه و از تو فروشگاه با خریدات در میای بزاری تو صندوق جلو و ماشینو جابجا نکنی
          از فتح قله اورست پیروزی بزرگتری هستش که خودرو های برقی دارن

        4. car lover

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (991 ديدگاه)

          احسان: فرضا بگیم الودگیش یکم کمتره(که نیست) لیتیم سمیش رو چی میگی؟
          اگه میشه همون طراحی رو پیاده کرد چرا اینکارو نمیکنن و انقدر زشت میسازنشون؟
          گفتی درشکه و اسب، اولا برای ساخت ماشین کسی نیومد اسبها رو قربانی کنه و هنوز وجود دارن، ثانیا اگه کسی الان سوار اسب نمیشه دلیلش اینه که چون پولش رو ندارن، و ثالثا صدای یه موتور 6 سیلندر ساده رو هیچ ماشین برقی ای نداره. تب و تاب برقی سواری الان زیاده و همه جو زده الکی ان وگرنه چیز چندان قابل توجه ای ندارن برای ارائه غیر از شاید یک یا دو مورد
          در اخر هم صدای یه موتور فدای تمام ماشین های برقی جهان و مزیت هاشون👊

          موافقم 1
          مخالفم 4
        5. احسان

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (141 ديدگاه)

          لیتیوم سمه،اما نفت و بنزین هم سمه تا حالا فکر کردین چقدر نفت کش دچار حادثه شده تو دریا ،چقدر آلودگیش رو تنفس کردیم در مورد بنزین سرب دار و تاثیرش در چندین دهه یک تحقیق کن برادر که به خاطر یک افزایش راندمان چندین دهه طول کشید تا کنارش بگذارن.لیتیوم رو همین الان در میلیاردها گوشی و لپ تاپ و.. استفاده میکنیم پس اونا رو چکار کنیم؟ همین الان کارخانه های بازیافت لیتیوم هست و پدال مقالشم کار کرده. اینکه به جای کم کردن نقش سوخت فسیلی در تولید برق و افزایش تولید باتری ها بر اساس مواد کم خطر تر(که همین الان هم اتفاق افتاده(مثلا باتری های سدیمی و فقط رایج نشده) هیچ کاری نکنیم و همین بنزین رو بسوزونیم چون ماشین مون صدا بده منطقیه؟ پدر ایران و دنیا دراومد با آلودگی و افزایش دما. ماشین ها بر اساس سوخت اتانول و سوخت مصنوعی و هیدروژن رو اگه طرفداری کنی من هم میگم درست میگی ،اما اینکه هیچ کاری نکنیم همین جوری بنزین بسوزونیم منطقی نیست داداش من. ماشین وسیله ای هست برای بردن ما به بهترین شکل با ایمن ترین و پر رفاه ترین حالت ممکن و البته سریعتر بدون یا کمتر آسیب زدن به محیط زیست.ماشین الکتریکی همش رو داره جز صدا.صدا جزو عنصر اساسی نیست.

        6. کسرا

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (160 ديدگاه)

          همون میزان سوخت فسیلی و نفتیجات؟
          دیگه من نیاز نیست چیزی بگم:

        7. car lover

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (991 ديدگاه)

          احسان: هرچی هم که تو بگی من میگم صدای استارت یه ماشین بنزینی فدای تمام ماشین های الکتریکی اشغال و بی روح
          ضمنا اگه طرفدار ماشین برقی هستی جای درستی نیومدی، اینجا سایت ماشین و ماشین بازیه یعنی عشق ماشین درونسوز. اگر دنبال مصرف کنندگی هستی بهتر بری سایت ایرانخودرو و مدیران خودرو و اینا تا دلت بخواد ماشین الکتریکی هست با مزیت هاشون

          موافقم 2
          مخالفم 5
    3. car lover

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (991 ديدگاه)

      سینا: دلت به همون شتابش خوش و صندوق جلو و اپشن های بزک دوزک و مانیتور گنده مسخره خوش باشه چون چیز دیگه ای برای ارائه نداره. اون شتاب رو هم همه جا نمیتونی استفاده کنی، انقدر قوانین سخت گیرانه تو دنیا وجود داره که چندان بدردت نمیخوره.

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. Sina_carshow

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (164 ديدگاه)

        اونکه بعله یه لحظه حواست نباشه ( ماشالله راحت سرعت میگیره ) دوربین می‌گیرت
        ولی خوب بازم جا خالی بدون دوربین تو هرجای دنیا بری هستش که یکم شیطونی کنی!

        اتفاقا خیلی چیزا برا ارائه داره
        همونایی که گفتی مث شتاب و بزک دوزک و مانیتور گنده و صندوق جلو و … ( بالاخره باعث میشه زندگی به کامت شیرین تر بشه )

        گذاشتن همین چیزا هم هنر و توانایی میخواد که بعضی شرکتا تو خودرو های برقیشون هم ندارن

  4. مهران

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    کابینش با کابین …. تسلا میلیون ها سال نوری فاصله داره

    موافقم 4
    مخالفم 2
  5. hosen

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (265 ديدگاه)

    به عنوان یه ماشین الکتریکی خیلی طراحی پخته و جذابی داره کما اینکه تو بحث پرفورمنس هم ترکونده.

  6. سوشیانت

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3224 ديدگاه)

    بهترین سدان برقی پرفورمنس جهانه ولی بهترین سدان جهان نیست چون سدان های اسپرت بنزینی هم هنوز خیلی خوبن و بهترین سدان لوکس هم نیست

    موافقم 2
    مخالفم 9
  7. Elmiraj

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3178 ديدگاه)

    بسیار قابل احترامه اما فقط چند درصدی بهتر از تسلایی هست که تکنولوژی باتری و پلتفرمش برای ۱۵ سال پیشه…

    این راندمان سالها عقبتر از سایبرتراک و Semi هست.

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. car lover

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (991 ديدگاه)

      هیچ ماشین برقی ای قابل احترام نیست

      موافقم 1
      مخالفم 5
    2. car lover

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (991 ديدگاه)

      احترام یعنی اینکه با احتراق داخلی و گیربکس و دیفرانسیل و و پیچ و چرخ دنده و توربو شارژ و سوپرشارژ بیای رکورد بزنی نه با یه پک باتری و گشتاور فوری

      موافقم 3
      مخالفم 4
      1. علی

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        داداش سیستم کارامد در مهندسی سیستمیه که ساده تر باشه نه اینکه یه جاش خراب شد کل سیستم بخوابه !

        موافقم 4
        مخالفم 0
  8. محمد

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1154 ديدگاه)

    بار ها گفتم که لوسید یک خودروساز رو به رشد در حوضه خودرو های برقی هست و گفتم که عربستان سرمایه گذاری درستی انجام داده ولی یک عده مخالفت کردند.

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا