با درامدزایی کمتر از انتظار لوسید، سرنوشت این خودروساز در سال ۲۰۲۳ احتمالا تغییر خواهد کرد.
وضعیت برای استارتاپهای خودروسازی برقی با وجود بازار مناسبی که دارد همچنان دشوار است. برند آمریکایی مشهور لوسید هم از این قاعده مستثنا نیست. موسس این شرکت، «پیتر رالینسون»، که پیشتر در تسلا بهعنوان مدیر ارشد بخش مهندسی فعالیت میکرد، چندی پیش میزان درآمد فصل دوم سال جاری میلادی را منتشر کرد. براساس دادههای منتشرشده توسط رالینسون، لوسید توانسته با فروش ۱۴۰۴ دستگاه سدان برقی ایر در فاصله سه ماه، معادل ۱۵۰.۹ میلیون دلار درامد داشته باشد.
اگر این رقم را در برابر انتظار پیشین همین شرکت یعنی ۷۶۴ میلیون دلار قرار دهیم میبینیم که بهازای هر سدان ایر حدود ۵۰۰ هزار دلار ضرر کرده است. با این وجود تحلیلگران به برنامه لوسید که برای یک سال کامل تعیین شده بود و هنوز نیمی از راه را طی کرده بود، امید دارند. «کریس مکنالی»، تحلیلگر مجموعه «اوردوز»، میگوید:
این رویداد مثبتتر از چیزی بود که تصور میکردیم. با انتشار اخبار کاهش قیمت، سرمایهگذاران به رشد مجموعه در این وضعیت شک پیدا میکنند.
لوسید که ظاهرا در جذب مشتری به مشکل برخورده، پیشتر گزارش داده بود که ۲۱۷۳ خودرو تولید نمئده که تنها ۱۴۰۴ عدد از آنها به فروش رسیده است. این مجموعه آمریکایی در آخرین تلاش خود برای جذب مشتری بیشتر، قیمت سدان ایر برقی و ایر پیور AWD را بهترتیب ۱۲,۴۰۰ و ۵,۰۰۰ دلار کاهش داد.
البته که از دست دادن سرمایه در تولید خودروهای برقی بهدلیل هزینههای بالای این صنعت نسبتا نوپا امری آشنا به شمار میرود. حتی شرکتهای بزرگی چون جنرالموتورز و فورد هم برای تغییر محصولات درونسوز به برقی با مشکلات متعدد روبهرو شدند. تسلا هم در ابتدای سال ۲۰۲۳ با استفاده از کاهش قیمت محصولات خود، نبرد قیمتی را با این شرکتها آغاز کرد و فشار زیادی را بر آنها تحمیل کرد.
دورنمای استارتاپهایی چون لوسید در سال ۲۰۲۳ چندان صعودی نبوده است. تازهواردهای این صنعت با رقابت سخت، زنجیره تامین مواد اولیه دشوار، بحران تامین باتری و نرخ افزایشی علاقه مردمی روبهرو هستند که کار تولید را برایشان بیشازپیش دشوار میکند؛ ریویان و لوسید هر دو گواه این مسئله هستند. هر دو خودروساز نامبرده در سال گذشته با مشکل کمبود بازار روبهرو شده بودند. ریویان در قصل دوم سال جاری میلادی ۹۰ درصد خودروهای تولیدشدهاش را به دست مشتری رساند. این رقم برای لوسید به ۶۴ درصد کاهش پیدا کرده است.
لوسید تنها خودروسازی نیست که رقم بالایی از محصولاتش را در گاراژ خود نگهداری میکند؛ فورد هم در یافتن بازار مناسب برای شاسیبلند موستانگ مک-ای ناتوان مانده است. همین روند باعث عدم رغبت نمایندگیها برای دریافت این خودرو شده؛ بنابراین مدیران این شرکت زمانبندی عرضه خود را برای هماهنگی با تقاضای بازار تغییر دادند.
فروشندگان خودروهای برقی پس از تجربه چند سال رشد اولیه مثبت در بازار هماکنون درحال رویارویی با نخستین مشکل عرضه خود هستند. فروش این محصولات نوظهور در آمریکا در سال گذشته ۶ درصد رشد داشته و کل کلاس خودرویی یادشده را به رقم ۷ تا ۱۰ درصد پیشبینی شده نزدیکتر کرده است. با این روند تجربی که در بازار حاکم شده احتمالا فروشندگان این خودروها با کاهش فروش روبهرو شوند. نظر شما درباره رشد بازار خودروهای برقی چیست؟
بهزاد
۲۳ مرداد ۱۴۰۲مشخص بود این شرکت های نوپا در رقابت کمرشون خم بشه و خیلی هم تنها نیست چون بزرگشون فقط تو همین هفته های اخیر بیش از ۶۰ هزار دستگاه مازاد تولید داشته و به بهانه تحولات خطوط تولید مدتی تعطیل میکنه.
این مشکلات با وجود حمایت های دولتی هست و تصور کنید اگر این حمایت ها نبود چه بلایی سر برقی سازان میومد.
امیر
۲۳ مرداد ۱۴۰۲میدونید مشکل لوسید چیه ؟ اینه که در حال حاضر مدل اقتصادی ( با قیمت زیر ۸۰ هزار دلار ) توی سبد محصولاتش نداره و ارزون ترین مدلش گه ایر گرند تورینگ هست ، بیش تر از ۱۳۰ هزار دلار قیمت داره !! با یه نگاه به فروش تسلا ، متوجه میشیم که پرفروش ترین محصولات این شرکت ، مدل های y و ۳ هستن که هر دو تو نسخه پایه زیر ۶۰ هزار دلار قیمت دارن ! یا byd چین که بعد از تسلا تو برقی ها پرفروش ترین هست ، خیلی مدل هاش مثل زیر ۵۰ یا حتی ۴۰ هزار دلار قیمت داره ، حتی تو آمریکا هم که مردم ثروتمندی به نسبت به بقیه دنیا داره ، باز ۹۵ درصد جامعه اونجا حاضر نمیشن برای یه ماشین بیش تر از ۶۰ هزار دلار پول بدن ! حتی اگه توانایی خرید خودرو بالای ۶۰ هزار دلار هم داشته باشن ، باز اینکار و انجام نمیدن ! پس طبیعیه که لوسید تا حالا نتونسته فروش خوبی بدست بیاره !
محمد
۲۳ مرداد ۱۴۰۲آخه اینا ها واقعا خودروهای لوکس با قیمت بسیار بالایی هستن و تو اون رنج قیمت هنوز مصرف کننده ها ترجیح میدن خودروهای درون سوز داشته باشن ، و اینکه هنوزم کلی مونده تا زیر ساختا فراهم بشه برای داشتن خودروی الکتریکی تو کل دنیا . الان که فکر میکنم میبینم تویوتا همچین اشتباهم نکرد که خیلی عجله نکرد واسه وارد شدن به دنیای خودروهای الکتریکی
سالار فصل
۲۳ مرداد ۱۴۰۲به نظر من همینطور به ضرر دهی ادامه میدهد تا بعد از معرفی نسل جدید باطری ها توسط تویوتا این برند دوست داشتنی نیز ورشکست خواهد شد
Enzo Ferrari 2008
۲۳ مرداد ۱۴۰۲فعلا باید تبلیغات کنن تا مردم بیشتر بشناسنش