سایر خودروهای آمریکایی

موپار پلیموث GTX معرفی شد؛ تبدیل کوپه کلاسیک به الهه‌ای برقی

هر چند این کوپه برقی با هر بار شارژ مسافتی ۴۰۰ کیلومتری را می‌پیماید اما هرگز به دست خریداران نخواهد رسید.

خودروهای عضلانی آمریکایی، دسته‌ای محبوب هستند که سال‌های سال میزبان صنعت خودرو شده‌اند و طرفداران خاصی هم دارند. با آغاز دهه ۹۰ میلادی و اقتصادی‌تر شدن محصولات، این مدل‌ها هم از حال‌هوای گذشته خود دور شدند و رنگ‌وبویی مدرن به خود گرفتند. هر چند این تغییر غیرقابل اجتناب بود اما بسیاری از طرفداران این مدل‌ها به آن علاقه نشان ندادند و وفاداری‌شان به مدل‌های گذشته را حفظ کردند.

به این ترتیب برخی تیونرها و خودروسازان کوچک مانند موپار بر این شدند که با بازسازی کوپه‌ها، وانت‌ها و… کلاسیک به شکلی مدرن، نظر این دسته سخت‌پسند را هم به بازار نوگرایانه خودروهای برقی جلب کنند. جدیدترین محصول این برند آمریکایی، «الکترومود کانسپت»، هم در همین راستا معرفی شده و به پلیموث GTX 1967، جانی تازه بخشیده است. این خودروی تمام برقی با بهره‌مندی از معماری ۴۰۰ ولتی و یک ماژول ۲۵۰ کیلووات ساعتی به محصولی مدرن تبدیل شده است. کل مجموعه توسط یک باتری نه‌چندان بزرگ اما سبک ۷۳ کیلووات ساعتی حمایت می‌شود.

پیشرانه یادشده ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۴ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد تا با فشار پدال گاز، چرخ‌های عقب را به حرکت درآورده و بتواند نهایتا مسافتی ۴۰۰ کیلومتری را طی کند. وظیفه متوقف کردن این کوپه کشیده هم بر دوش ترمزهای «ویل‌وود» قرار گرفته است که مرکز تایرهای پیرلی P زیرو قرار گرفته است.

طراحان مجموعه موپار برای بازسازی الکترومود کانسپت، به حال‌وهوای کلاسیک خودروی پلایموث احترام گذاشته‌اند و فاصله کم بدنه از سطح زمین، برچسب خطی سیاه‌رنگ، رینگ‌های خشن، ستون‌های کلاسیک و… را حفظ کرده‌اند. از دیگر تجهیزات مدرن و افزوده الکترومود کانسپت می‌توان به قطعات فیبرکربنی مانند کاپوت، اسپلیتر جلو، اسپویلر عقب و رینگ‌هایی منیزیومی اشاره کرد.

درون کابین هم شاهد به‌کارگیری همین فلسفه هستیم؛ جایی که سبک طراحی کلاسیک با قطعات به‌روزشده‌ای چون نشانگرهای سرعت و دورسنج، نشانگر وضعیت شارژ، داده‌های الکتروموتور و دمای باتری همراه شده است. البته موپار با درک درست علاقه طرفداران این محصولات و ایجاد حس نوستالژی بیشتر، از قطعات مکانیکی مانند دستگیره‌های بالابر شیشه، دکمه‌ها روی کابین و… را استفاده کرده است.

این خودروی مفهومی در نمایشگاه سما (SEMA) 2024 به نمایش درآمده و نشانگر توان موپار در بازسازی خودروهای کلاسیک و به‌روزرسانی آن‌ها برای هماهنگی با عصر جدید خواهد بود. از آنجایی که تمام کوپه‌های مشهور عضلانی مانند کامارو، چلنجر و چارجر در آینده برقی خواهند بود، مهندسان موپار حرکت خود را آینده‌نگرانه تلقی می‌کنند. در میان محصولات یادشده، تنها کوپه موستانگ با پیشرانه درون‌سوزش همچنان در خط تولید حضور دارد. برای درک بهتر رقابت میان کوپه‌های عضلانی، مطلب «فورد موستانگ در برابر شورولت کامارو و دوج چلنجر؛ آخرین رقابت بدنسازان آمریکایی» را مطالعه کنید. نظر شما درباره موپار الکترومود کانسپت چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. MehdiTurbo

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2325 ديدگاه)

    شخصا اینو به تمام خودروهای جدید بنز بی ام و تسلا و … ترجیح میدم به این میگند یه خودرو کامل نه یه موبایل و تبلت سیار

    موافقم 33
    مخالفم 7
    1. amirkhanzadeh

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1012 ديدگاه)

      خیلی مسخره است
      روح ماشینو بر می دارن که چی بشه ؟
      من خودروی کلاسیک رو با همون موتور استاندارد بنزینی شرکتیش دوست دارم
      دوست دارم بوی روغن و گریس و بنزین بده
      بوی اصالت

      موافقم 20
      مخالفم 4
    2. hosen

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (525 ديدگاه)

      داداش لذت و ابهت این جور ماشینا به غرش انجین ۸ سیلندر اون هاست. الان که دیگه برقی شده دیگه فرقش با تسلا چیه؟

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. MehdiTurbo

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2325 ديدگاه)

        من منظورم به طراحی های قدیمی طراحی های جدید بود
        انجین ها دیگه روندی که اتفاق افتاده و تا چند سال اینده همه برقی میشند همین الانشم دیگه از هشت و شیش سیلندر خبری نیست دیگه ولی من این برقی به برقی مثل تسلا ترجیح میدم
        اگه نه کلا تا زمانی که درونسوز باشه اصلا سمت برقی نمیرم
        فقط در یه صورت برقی جای درونسوز نمیگیره که مردم نخرند که متاسفانه امار فروش استقبال خوب از تسلا و … نشان میده

        موافقم 2
        مخالفم 3
        1. hosen

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (525 ديدگاه)

          میدونم طراحیش روح داره و جذابه ولی وقتی پشتش بشینی رانندگی کنی میبینی با یه تسلا فرقی نداره

          موافقم 3
          مخالفم 2
  2. Mr wrong

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (327 ديدگاه)

    طراحی در هر زمینه ایی یه چرخه اس (خودرو، پوشاک، موبایل و..) و میچرخه.
    در آینده طراحی خودرو هم اینجوری میشه و همه ازین مد طراحی کنونی خسته میشن و مجدد برمیگردن ب طراحی کلاسیک با باطن مدرن

    موافقم 11
    مخالفم 1
  3. (Ali(chevynova

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7361 ديدگاه)

    با اونکه روی این ماشین فقط باید یه موتور ۳۸۳ بیگ موپار با یه کاربراتور ۴ دهنه کارترAFB باشه و یه گیربکس A833 ، ولی بازم خوبه
    موپار میدونه باید برگرده به گذشته درخشانش و اسطورهای قدیمیش رو دوباره زنده کنه
    ماشالاه باراکودا ۱۹۶۹
    ماشالاه چلنجر ۱۹۷۰ با موتور ۴۲۵ اسبی
    ماشالاه کرایسلر ۳۰۰ HURST مدل ۱۹۶۹
    ماشالاه موتور ۴۴۰ مگنوم

    موافقم 12
    مخالفم 8
  4. MOPAR

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (134 ديدگاه)

    حیف اون آرم GTX که زده رو اون قطعه برقی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. MOPAR

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (134 ديدگاه)

    باورم نمیشه اینو برقی کرده موپار اونم با این مشخصات ضعیف، هر چند فروشی نیست ولی این ماشین یکی از نماد های موپاره زیر کاپوتش یه 440 مگنوم یا 426 همی باید بود یا اگه میخواستن مدرن باشه یه هلکت مینداختن زیرش

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا