استارتآپهای نوظهور در زمینهٔ ساخت خودروهای الکتریکی همواره در حال افزایش هستند و به همین دلیل در نمایشگاههای خودروی سراسر دنیا نامهای ناآشنای زیادی را میبینیم. یکی از جدیدترین این نامها، کراساووری بنام فایو است که توسط شرکت مولن در نمایشگاه لسآنجلس رونمایی شده است. «مولن تکنولوژی» یک شرکت خصوصی آمریکایی است که در سال ۲۰۱۴ در کالیفرنیا تأسیس شد.
فایو یک کراساوور کامپکت الکتریکی لوکس است که طراحی شیک اما نهچندان متمایزی دارد. استایل کلی کوپه مانند، چراغهای جلوی باریک، دستگیرهای در مخفی و رینگهای حداکثر ۲۳ اینچی ازجملهٔ ویژگیهای ظاهری قابلتوجه این خودرو هستند.
در داخل فایو نیز برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی نوظهور که با طراحیهای عجیبوغریب قصد جلبتوجه دارند، شاهد نمایی نسبتاً آشنا و سنتی هستیم. در اینجا یک صفحه آمپر دیجیتالی کوچک، نمایشگر مستقل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و تریمهای چوبی فراوان دیده میشود اما تقریباً هیچ دکمهٔ فیزیکی در کابین خودرو به چشم نمیخورد. فایو در سه تیپ مختلف به بازار عرضه میشود که تیپ میانی بنام تورینگ در عقب دو صندلی مجزا دارد که توسط یک کنسول میانی کامل از هم جدا میشوند. فایو به سیستم فعال مقابله با سروصدا و همینطور تکنولوژی تشخیص چهره هم مجهز شده که دومی نزدیک شدن راننده به خودرو را تشخیص داده و بهطور خودکار درها را باز و تنظیمات خودرو را به شکل موردنظر او درمیآورد.
نسخهٔ پایهٔ فایو به قوای محرکهٔ دو موتوره و چهارچرخ محرک با پکیج باطری ۹۵ کیلووات ساعتی مجهز است. این نسخه ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و با هر بار شارژ کامل باطریها میتواند تا ۵۲۰ کیلومتر را طی کند. به گفتهٔ مولن، این خودرو از قابلیت شارژ سریع هم برخوردار است که ۸۰ درصد از باطریها را در ۲۱ دقیقه شارژ میکند. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند اما میتوانند سراغ نسخهٔ پرفورمنس فایو با نام RS بروند. به گفتهٔ مولن، این نسخه که به قطعات فیبر کربنی و ترمزهای کربن سرامیکی مجهز است، ظرف ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
قیمت فایو در تیپ پایه از ۵۵ هزار دلار آغاز میشود و در تیپ تورینگ به ۷۵ هزار دلار میرسد. مولن همزمان با نمایش این خودرو در نمایشگاه لسآنجلس پذیرش رزرو خرید برای آنرا با پرداخت ۱۰۰ دلار سپرده آغاز کرد و تنها پس از گذشت یک هفته، به گفتهٔ سازنده ۲۵ هزار رزرو خرید برای آن دریافت شده است. در پاسخ به این استقبال مثبت، مولن سه روز بعد از نمایشگاه محدودیت رزرو را از ۵ به ۲۵ هزار دستگاه افزایش داد. البته فایو به این زودیها به دست خریداران نخواهد رسید زیرا اگر همهچیز طبق برنامهها پیش برود، قرار است تولید این کراساوور الکتریکی در سهماههٔ چهارم سال ۲۰۲۳ آغاز شده و اولین نمونههای آن در سهماههٔ دوم سال ۲۰۲۴ تحویل داده شود.
F22RAPTOR
۹ آذر ۱۴۰۰بر خلاف بقیه مدلهای الکتریکی که ظاهر نسبتا عجیب غریب دارند، این ماشین استایل خوب و عادی تری داره
میثم
۹ آذر ۱۴۰۰واقعا خوشم اومد
سادگیشو خیلی دوست دارم
پرفورمنس عالی
فقط از یه چیزش خوشم نیومد
اینکه هیچ دکمه فیزیکی نداره اصلا خوب نیست
بعضی موارد بهتره که بصورت فیزیکی کنترل بشن چون راحت تر، سریعتر و گاها ایمن تره.
مواردی مثل سیستم تهویه، فلاشر، تنظیم صدای سیستم صوتی و این قبیل چیزا
پویان
۹ آذر ۱۴۰۰سلام اقا، میثم
من هم موافق صحبتت هستم،. فقط یه مشکل داره. اینه که زمان عرضه، به بازارش دیره. و تا اون موقع کلی خودرو جدید برقی اومده.
میثم
۹ آذر ۱۴۰۰در بررسیهای تسلا خیلی دیدم که طرف می خواد یه چیزی رو فعال یا غیر فعال کنه باید 2 یا بعضا چند تا منو رو ببنده تا بتونه دسترسی به اون تنظیمات مورد نظر داشته باشه و این برای من اصلا جالب نیست.
بخاطر همین طرفدار وجود بعضی از دکمه ها و کنترلرهای فیزیکی در داشبورد هستم.
احمدرضا
۹ آذر ۱۴۰۰کابین های فاقد کلید و کنترلر فیزیکی سرد و بی روح هستن
و زیبایی خاصی هم ندارن
در ضمن
کلید فیزیکی باعث سهولت میشه و زمان کمی هم میخاد
AMG GT R
۹ آذر ۱۴۰۰اون نمایشگر جلوی راننده چقدر کوچک هست 😑😑
یک کاربر
۹ آذر ۱۴۰۰با اینکه استارت اپ خوب هستند اما نظر خوبی به یکسری از انها ندارم .
چون یکسری انها مانند شرکت های کاغذی داخل ایران هستند فقط ساخته میشوند تا فروخته شوند . توی صنعت خودروسازی خدمات پس از فروش مهم هست شرکتی که خودرو بخریم اما بعد ها فرو بپاشه ، مطمئنا توی پیدا کردن قطعه و تعمیر ان مشکل میخوریم.
اما دومین چیز که معلوم شده خودروهای برقی توی رده لوکس موفق دارند ظاهر میشوند تقریبا بازار تحت کنترل هست ، در این سالها شرکت ها در حال یورش به سمت خودروهای طبقه متوسط هستند که رنج ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار داره . در زمینه خودروهای eco که از ۵ تا ۱۵ هزار دلار هست هنوز موفق نیستند . چون با نمونه بنزینی از لحاظ فنی فاصله دارند.
بازار چین هند و حتی ایران توی این رده eco هستند . اگر مشکل فناوری و هزینه درست بشود . نهایتا باید بگوییم عصر حکومت خودروهای برقی آغاز خواهد شد.
Shirko
۹ آذر ۱۴۰۰استایلش خیلی شبیه لامبورگینی اوروسه
مردیم از خوشی
۹ آذر ۱۴۰۰دوساعته دارم فکر میکنم چقدر استایلش آشناست مثل کدوم ماشینه ولی یادم نمیامد 😂
Behi
۹ آذر ۱۴۰۰اگه یه شرکت کرهای اینو داده بود همه میگفتن مخلوطی از لامبورگینی اوروس از جلو و بنز جی ال سی کوپه از پشت
بیات
۱۱ آذر ۱۴۰۰خیلی شیک و زیباست زمان شارژ باطری هاش کمتر و کمتر بشه عالی میشه.