انجمن قطعه سازان کانادا (آپما) با عملی کردن قولهای خود از کراس اوور برقی پروجکت آرو جدید رونمایی کرده است. این قدبلند بدون آلایندگی قدرت تخمینی ۵۵۰ اسب بخار را ارائه کرده و میتواند ۵۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ بپیماید.
آخرین باری را که یک شرکت قول توسعه یک خودروی جدید را داد و توانست قولهای خود را عملی کند به یاد نمیآوریم اما به نظر میرسد کاناداییها این کار را انجام دادهاند. در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۰ بود که آپما اعلام کرد خودرویی تمام برقی را با استفاده از تواناییهای تأمینکنندگان قطعات خودرویی کانادایی تولید خواهد کرد. حالا آپما با حضور در CES سال ۲۰۲۳ این قول را عملی کرده است. این شرکت دو سال قبل نیز یک مسابقه طراحی برگزار کرد و از بین طرحهای دانشجویان دانشگاه طراحی صنعتی کارلتون برندگان خود را انتخاب کرد. دولت فدرال کانادا و چندین ایالت این کشور نیز مبلغ ۸.۲ میلیون دلار را برای پروجکت آرو جدید در نظر گرفتند. آپما برای توسعه این خودرو با ۵۸ تأمینکننده همکاری کرده است. در CES امسال رئیس آپما یعنی آقای فلاویو ولپ از این خودرو رونمایی کرد.
جزئیات دقیق پروجکت آرو اعلام نشده اما خودروی موردبحث یک پروتوتایپ کاملاً عملکردی است. چیزی که میدانیم استفاده از باتری ۸۲.۵ کیلووات ساعتی و دو پیشرانه برقی است که قدرت تخمینی ۵۵۰ اسب بخاری و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۵ ثانیهای را فراهم میسازند. شعاع حرکتی تخمینی خودرو هنوز اعلام نشده اما میتواند حدود ۵۰۰ کیلومتر باشد. از جمله ویژگیهای پیشرفته این خودرو میتوان به خودران سطح ۳ اشاره کرد. پروجکت آرو در تستهای تصادف شرکت نکرده و فعلاً برنامهای برای تولید نسخه دیگری از آن وجود ندارد اما از آنجایی که خودروی موردبحث ویترینی برای تأمینکنندگانی است که میخواهند تولیدات خود را به خودروسازان بفروشند بنابراین کارهای مهندسی آن به گونهای انجام شده که بتواند استانداردهای ایمنی و کیفیتی کشور کانادا را پاس کند. ولپ میگوید:
هر فردی که کانادا را به عنوان کشور مونتاژ کننده خودروهای برقی انتخاب کند باید بداند ما تمامی قطعات موردنظر را داریم و پروجکت آرو نشان میدهد این کار به راحتی انجامشدنی است. نکته بعدی اینکه پروجکت آرو نشان میدهد ما از تمامی دانش فنی موردنیاز و نیروی انسانی متخصص برای انجام این کار بهصورت کاملاً موفقیتآمیز برخوردار هستیم.
احتمالاً خلاقانهترین بخش این خودرو شاسی کامپوزیت تولید شده با تکنولوژی پرینت سهبعدی است که توسط شرکت Xaba ساخته شده است. این شرکت در تورنتو مستقر بوده و استارت آپی فعال در زمینه مهندسی نرمافزار و رباتیک است. دستگاه هوشمند Xaba شاسی خودرو را با استفاده از کامپوزیتهای خاصی تولید کرده است. شرکت یاد شده از کامپوزیتهای کمپانی متا متریالز استفاده میکند، کمپانیای که توانست جایزه خلاقیت CES 2023 را به خاطر تولید پروجکت آرو از آنِ خود کند. قبلاً گفته شده بود قیمت این خودرو حدود ۴۵ هزار دلار آمریکا در نظر گرفته شده هرچند مطمئن نیستیم دستیابی به این قیمت امکانپذیر باشد. پروجکت آرو امسال در کانادا و آمریکا به نمایش درمیآید. رئیس آپما میگوید به تولید نسخههای بهروزتر این کراس اوور برقی با تکنولوژیهای جدیدتر علاقه دارد. اگر در آینده مدلهای جدیدتری نیز تولید شود متعجب نخواهیم شد. در حال حاضر آپما با ۵۰ تأمینکننده قطعات خودرویی کار میکند و رئیس این انجمن نیز میگوید در نهایت یک خودرو خواهند ساخت.
RENAULT5
۲۹ دی ۱۴۰۱طراحیش واقعا خوبه
Amiro
۲۹ دی ۱۴۰۱فکر کنم فقط آقای هاشمی سوپرمارکت سرکوچه ماشین برقی نزده :)
911
۲۹ دی ۱۴۰۱والا همه دارن ماشین برقی میسازن. کم مونده خودرو سازان یا دمپایی سازان داخلی هم دمپایی برقی با ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت بسازن.
❤BMW❤
۲۹ دی ۱۴۰۱چرا این شکلیه ؟
همون سولو رو میپذیریم
این چیه ؟
DoctoR
۲۹ دی ۱۴۰۱درباره شاسی کامپوزیت اگر مقاله ای هست بذارید لطفا جالب به نظر میرسه
Amiro
۲۹ دی ۱۴۰۱هی
نه به برقی
نوید A.J
۱ بهمن ۱۴۰۱* ایالت نه، استان.
اگر با همین مشخصات و قیمت بتونن به بازار برسوننش، فروش خوبی رو رقم میزنه. کانادایی ها با یکم کار رسانه ای، حمایت خوبی از محصولات کشورشون دارن و همیشه میخوان نشون بدن ک کشور مستقلی هستن و با امریکا تفاوت دارن (البته همش قمپزه)
احسان
۱ بهمن ۱۴۰۱الان هرکی خودرو ساز برقی شده فکر کنم در آینده با برقی شدن کلن بازار رقابت خودرو داغ تر بشه