ریویانسایر خودروهای آمریکایی

ضرر 33 هزار دلاری ریویان به ازای فروش هر خودرو!

بر اساس گزارش رسانه‌ها، شرکت ریویان آمریکا به ازای فروش هر خودروی برقی متحمل ضرر ۳۳ هزار دلاری می‌شود.

این روزها تأسیس یک شرکت سازنده خودروی برقی بسیار سخت است و برای مثال می‌توان برندهایی همچون فارادی فیوچر یا لوردزتاون موتورز را نام برد؛ اما به نظر می‌رسید ریویان یکی از استارت آپ های خوب این بازار باشد چراکه حدود دو سال قبل اولین محصولات برقی خود را به دست مشتریان رساند. ولی خبر می‌رسد ریویان با سرعتی قابل‌توجه در حال ضرر دادن است و بر اساس گزارش جدید منتشر شده، این برند به ازای فروش هر خودرو بیش از ۳۰ هزار دلار ضرر می‌کند.

وال‌استریت ژورنال می‌گوید ریویان به دنبال کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تولید R1T و R1S است. این خودروساز آمریکایی امید دارد با کاهش ۴۰ هزار دلاری هزینه‌های تولید به ازای هر خودرو جلوی ضرر هنگفت خود را بگیرد. رسانه‌ها می‌گویند هر خودروی ریویان با قیمت متوسط ۸۰ هزار دلار به فروش می‌رسد اما تولید این وسایل نقلیه به حدی هزینه‌بر است که ریویان در سه‌ماهه دوم امسال به ازای هر خودروی فروخته شده ۳۳ هزار دلار ضرر داده است. این میزان ضرر برای هر خودرو تقریباً با قیمت پایه فورد F-150 ساده برابر است. روند ضرر دهی ریویان همچنان در حال افزایش است و طبق گفته وال‌استریت ژورنال تنها در عرض ۲ سال نیمی از جریان سرمایه ۱۸ میلیارد دلاری خود را از دست داده است. دلیل اصلی ضرر دهی ریویان کاهش ظرفیت تولید کارخانه و همچنین پرداخت نقدینگی جهت تأمین برخی قطعات است. البته ریویان در حال افزایش ظرفیت تولید خود در کارخانه یاد شده است و مدیران ارشد شرکت به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند.

به همین خاطر مقامات ریویان به مهندسان دستور داده‌اند هزینه‌های تولید هر خودرو را تا ۴۰ هزار دلار کاهش دهند. ریویان از واکنش به اخبار مربوط در این زمینه خودداری کرده اما مدیر اجرایی شرکت می‌گوید ریویان برای سوددهی تا پایان سال آینده میلادی مجبور به تحقق همه اهداف خود نیست. البته برخی کارشناسان هشدار می‌دهند شاید چنین اقداماتی برای تحقق سوددهی ریویان تا پایان سال ۲۰۲۴ کافی نباشد. کارشناسان می‌گویند این برند باید قیمت محصولات خود را افزایش دهد و حتی از قیمت متوسط ۹۶ هزار دلار برای هر خودرو فراتر رود. برای یادآوری باید گفت پس از افزایش قیمت سال قبل، بهای ریویان R1S و R1T به ترتیب از ۷۸ و ۷۳ هزار دلار شروع می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. ARIAN

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    یکی از خوبای بازار همین ریویانه. امیدوارم دچار ورشکستگی نشه.

    موافقم 50
    مخالفم 5
    1. Enzo Ferrari 2008

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      منم امیدوارم ورشکسته نشه

      موافقم 19
      مخالفم 1
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۶ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (10385 ديدگاه)

        به احتمال زیاد عربستان به دادش برسه !

        فعلاً که عربستان شده دایه شرکت‌های نوآور با درآمدی دلاری که سر به آسمان میکشد و ما در پی آزاد شدن یه قِرون دو قرون دلار که در اصل حکم گدایی پیدا کرده !

        موافقم 23
        مخالفم 28
        1. Anti Tesla

          ۱۶ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (1290 ديدگاه)

          نمیدونم چرا اسم هر کشوری میاد،مردم ما سریع با کشور خودمون مقایسه می کنند.
          آخه با مقایسه وضع تو بهتر می شه؟
          اعصاب خودتون رو مخدوش نکنید.

          موافقم 1
          مخالفم 15
        2. اشتری

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          باشه تو خوبی

    2. پیام

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2164 ديدگاه)

      نمیشه درستش می‌کنن

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. رومانی>چین>فرانسه

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    مگه اینا سفارشی دارن اصلا ک بخوان نگران تامین قطعات و یا ظرفیت تولیدش باشن

    موافقم 1
    مخالفم 31
    1. MehdiTurbo

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      یه سرچ ساده بزن تو گوگل میزان فروشش میاره برات
      برای کسی که همچین دیدگاهی داره امارو ببینی فر میخوری
      خودم بت میگم بعد برو سرچ کن چون فک نکنم حسش داشته باشی بری
      ریوان کلا پنجاه هزارتا سفارش داشته تا حالا ۴۲ هزار تاشو تحویل داده
      میزان فروشش تو ۲۰۲۲ تو امریکا از پورشه،تویوتا،ائودی،نیسان،کادیلاک،مرسدس بی ام و،پولستار و ولوو روهم و … بیشتر بوده تو خودروهای برقی
      از تسلا،فورد،شورولت،هیونداوکیا کمتر بوده
      و با فولکس واقعا تقریبا برابر و کلا بین خودروهای الکتریکی رتبه هفتم داره که امار خیلی خوبیه برای خودرو ساز چهار پنج ساله پر پرش
      جالبیش اینه تسلا پونصد هزارتا فروخته و رتبه بعدی که مال فورد میره رو شست هزارتا
      کمترین امار مال کادیلاک بعدش جگوار مزداجی ام سی بعدش سوبارو بعدش تویوتا به ترتیب رندش میگم صد،دیویست،سیصد،هشتصد،نهصد و هزار دیویست
      بهترین رتبه را به ترتیب اول تسلا دوم فورد سوم شورولت چهارم کیا پنجم هیوندای شیشم فولکس و هفتم ریوان

      که به نظر من امار فوق العاده ای نسبت به قدمت رقباش و فروش هیوندا کیام خیلی خوب بوده نسبت به رقباش البته خودروهای اقتصادی باید با اقتصادی در نظر گرفت لوکس با لوکس صد در صد فروش ماشین هفتاد هزارتایی با سی هزارتایی یکی نیست عجیب اینه تسلا تو رده لوکس قیمت و فروشش از رتبه بعد خودش که فورد ده برابر بوده یعنی همیشه لزوما قیمت لوکس کمترین فروش نداره

      موافقم 18
      مخالفم 5
      1. رومانی>چین>فرانسه

        ۱۶ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1208 ديدگاه)

        ممنون از توضیحات مفیدتون من خودم از ریویان خوشم میاد ولی فکر نمیکردم انقد پرفروش باشه

        موافقم 7
        مخالفم 5
        1. MehdiTurbo

          ۱۶ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (2406 ديدگاه)

          فدات رومانی عزیز
          اینم لینک سایت
          https://www.lookupaplate.com/blog/how-many-rivian-cars-have-been-sold/

          میزان فروشم سرچ کنی به انگلیسی گوگل همان بالا خودش میزنه هر برندی که باشه

          موافقم 3
          مخالفم 1
  3. مازیار

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (988 ديدگاه)

    ((مقامات ریویان به مهندسان دستور داده‌اند هزینه‌های تولید هر خودرو را تا ۴۰ هزار دلار کاهش دهند))

    مگه کشکه؟

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. GMA

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (854 ديدگاه)

      حتما هست دیگه
      انگار کاهش هزینه ها به اندازه همین بازی با اعداد راحته برای سران ریویان :))

      موافقم 13
    2. MehdiTurbo

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      بعضی وقتا فروش بالا با سود کمتر سودش بیشتر فروش پایینه با سود بیشتر هر چند میزان فروششم خوب بوده
      ولی معمولا اول شروع شرکتا قیمتای بالاتری دارن رو قلتک که می افتن فروش میره بالا حالا براساس انتخاب مدیرای شرکت یا قیمت میارن پایین یا اگه تو سود باشن نمیارن
      سال ۲۱ که قیمتا را اعلام کرد ریوان تنها هزار پانصد تا فروخته بود سال ۲۲ بیست هزارتا فروخت و الان که کلا پنجاه هزارتا سفارش داشته روهم میتونه قیمت بیاره پایین
      بیست هزارتای سال اول کجا بیست هزارتای سال دوم کجا قطعا برای اون هزارتا قیمت خیلی بالاتری نیاز بود که بتونه از پس هزینه ها بربیاد
      البته خیلی شرکتا از اول قیمت پایین اعلام میکنن و همون نگه میدارن ولی خب اونا بودجه های حمایتی دارن که خیالشان راحته
      مثل جنسیس هیوندا اکثر شرکتای چینی با قیمت حداقل شروع کردن
      ریوان فکر کنم با حداقل ترین بودجه ممکنه این استارتاپ زده و دوم برگه برنده ای هم که دستش بوده جز اولینا بود تو الکتریکیا سوم طراحیشم خاص بود زمان خودش همه اینا باعث شده برای هزارتا سفارش اولش قیمت بالا بزاره

      موافقم 2
      مخالفم 2
    3. ALi

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به جای درجه یک از درجه سه استفاده کن

      خیلی کمتر هم میشه…

  4. MehdiTurbo

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    البته اینم بگم برچسب گذاری قیمت ریوان اصلا قابل مقایسه با خیلیا مثل هیوندا تویوتا سوبارو فولکس نیست حالا فورد نمیدونم
    و تقریبا با تسلا تو یه سطحه که با این قیمت امار فوق العاده است و جالبیش اینه میزان فروشش از ۲۰۲۱ به ۲۰۲۲ وحشتناک صعودی بوده
    کلا مدیریتای مالی شرکتای نوپا خیلی سخته ریوان فروش خوبی داشته عالی بوده با توجه به قدمت برچسب قیمتش تو الکتریکیا و همچنین تنوعش ولی بحثای مدیریت مالی ،کمتر شرکت نوپایی مثل تسلا اینقدر خوب هندل کرده اول کار،حالا داستان عمیقش چی میشه من اطلاعاتی ندارم که چی میشه خیلی شرکتای نوپا زود میرن ولی تسلا یه تعداد محدودی میمونن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. علی جردن

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    سایپا و ایران خودرو اگه بود در صدم ثانیه دستور افزایش قیمت ۱۰۰ هزهر دلاری می داد تا به ازای فروش هر دستگاه ۷۰ هزارتا هم سود گیرشون بیاد

    موافقم 13
  6. heshmat021

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (431 ديدگاه)

    همه شرکت های برقی ساز کم کم مثل تسلا میرن سمت ساده سازی کابین و بدنه تا هزینه های تولید بیاد پایین و به سود برسن.

    تنها شرکت خودرو ساز برقی که سود میده تسلا است که دلیلشم میدونیم، ساده سازی و کاهش قطعاته که خیلیا مسخره میکنن این قضیه رو، ولی خوب چاره ای نیست، فعلا هزینه های برقی بالا است

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. m.h

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    یه چیزی هست
    به اسم زنجیره تامین قطعات تولید
    یه شرکت باید این زنجیره را درست بسازه و گرنه چیزی از سرمایه باقی نمیمونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا