بر اساس گزارش رسانهها، شرکت ریویان آمریکا به ازای فروش هر خودروی برقی متحمل ضرر ۳۳ هزار دلاری میشود.
این روزها تأسیس یک شرکت سازنده خودروی برقی بسیار سخت است و برای مثال میتوان برندهایی همچون فارادی فیوچر یا لوردزتاون موتورز را نام برد؛ اما به نظر میرسید ریویان یکی از استارت آپ های خوب این بازار باشد چراکه حدود دو سال قبل اولین محصولات برقی خود را به دست مشتریان رساند. ولی خبر میرسد ریویان با سرعتی قابلتوجه در حال ضرر دادن است و بر اساس گزارش جدید منتشر شده، این برند به ازای فروش هر خودرو بیش از ۳۰ هزار دلار ضرر میکند.
والاستریت ژورنال میگوید ریویان به دنبال کاهش قابلتوجه هزینههای تولید R1T و R1S است. این خودروساز آمریکایی امید دارد با کاهش ۴۰ هزار دلاری هزینههای تولید به ازای هر خودرو جلوی ضرر هنگفت خود را بگیرد. رسانهها میگویند هر خودروی ریویان با قیمت متوسط ۸۰ هزار دلار به فروش میرسد اما تولید این وسایل نقلیه به حدی هزینهبر است که ریویان در سهماهه دوم امسال به ازای هر خودروی فروخته شده ۳۳ هزار دلار ضرر داده است. این میزان ضرر برای هر خودرو تقریباً با قیمت پایه فورد F-150 ساده برابر است. روند ضرر دهی ریویان همچنان در حال افزایش است و طبق گفته والاستریت ژورنال تنها در عرض ۲ سال نیمی از جریان سرمایه ۱۸ میلیارد دلاری خود را از دست داده است. دلیل اصلی ضرر دهی ریویان کاهش ظرفیت تولید کارخانه و همچنین پرداخت نقدینگی جهت تأمین برخی قطعات است. البته ریویان در حال افزایش ظرفیت تولید خود در کارخانه یاد شده است و مدیران ارشد شرکت به دنبال کاهش هزینهها هستند.
به همین خاطر مقامات ریویان به مهندسان دستور دادهاند هزینههای تولید هر خودرو را تا ۴۰ هزار دلار کاهش دهند. ریویان از واکنش به اخبار مربوط در این زمینه خودداری کرده اما مدیر اجرایی شرکت میگوید ریویان برای سوددهی تا پایان سال آینده میلادی مجبور به تحقق همه اهداف خود نیست. البته برخی کارشناسان هشدار میدهند شاید چنین اقداماتی برای تحقق سوددهی ریویان تا پایان سال ۲۰۲۴ کافی نباشد. کارشناسان میگویند این برند باید قیمت محصولات خود را افزایش دهد و حتی از قیمت متوسط ۹۶ هزار دلار برای هر خودرو فراتر رود. برای یادآوری باید گفت پس از افزایش قیمت سال قبل، بهای ریویان R1S و R1T به ترتیب از ۷۸ و ۷۳ هزار دلار شروع میشود.
ARIAN
۱۵ مهر ۱۴۰۲یکی از خوبای بازار همین ریویانه. امیدوارم دچار ورشکستگی نشه.
Enzo Ferrari 2008
۱۵ مهر ۱۴۰۲منم امیدوارم ورشکسته نشه
NAVID۰۰۹۸
۱۶ مهر ۱۴۰۲به احتمال زیاد عربستان به دادش برسه !
فعلاً که عربستان شده دایه شرکتهای نوآور با درآمدی دلاری که سر به آسمان میکشد و ما در پی آزاد شدن یه قِرون دو قرون دلار که در اصل حکم گدایی پیدا کرده !
Anti Tesla
۱۶ مهر ۱۴۰۲نمیدونم چرا اسم هر کشوری میاد،مردم ما سریع با کشور خودمون مقایسه می کنند.
آخه با مقایسه وضع تو بهتر می شه؟
اعصاب خودتون رو مخدوش نکنید.
اشتری
۲ آبان ۱۴۰۲باشه تو خوبی
پیام
۱۶ مهر ۱۴۰۲نمیشه درستش میکنن
رومانی>چین>فرانسه
۱۵ مهر ۱۴۰۲مگه اینا سفارشی دارن اصلا ک بخوان نگران تامین قطعات و یا ظرفیت تولیدش باشن
MehdiTurbo
۱۵ مهر ۱۴۰۲یه سرچ ساده بزن تو گوگل میزان فروشش میاره برات
برای کسی که همچین دیدگاهی داره امارو ببینی فر میخوری
خودم بت میگم بعد برو سرچ کن چون فک نکنم حسش داشته باشی بری
ریوان کلا پنجاه هزارتا سفارش داشته تا حالا ۴۲ هزار تاشو تحویل داده
میزان فروشش تو ۲۰۲۲ تو امریکا از پورشه،تویوتا،ائودی،نیسان،کادیلاک،مرسدس بی ام و،پولستار و ولوو روهم و … بیشتر بوده تو خودروهای برقی
از تسلا،فورد،شورولت،هیونداوکیا کمتر بوده
و با فولکس واقعا تقریبا برابر و کلا بین خودروهای الکتریکی رتبه هفتم داره که امار خیلی خوبیه برای خودرو ساز چهار پنج ساله پر پرش
جالبیش اینه تسلا پونصد هزارتا فروخته و رتبه بعدی که مال فورد میره رو شست هزارتا
کمترین امار مال کادیلاک بعدش جگوار مزداجی ام سی بعدش سوبارو بعدش تویوتا به ترتیب رندش میگم صد،دیویست،سیصد،هشتصد،نهصد و هزار دیویست
بهترین رتبه را به ترتیب اول تسلا دوم فورد سوم شورولت چهارم کیا پنجم هیوندای شیشم فولکس و هفتم ریوان
که به نظر من امار فوق العاده ای نسبت به قدمت رقباش و فروش هیوندا کیام خیلی خوب بوده نسبت به رقباش البته خودروهای اقتصادی باید با اقتصادی در نظر گرفت لوکس با لوکس صد در صد فروش ماشین هفتاد هزارتایی با سی هزارتایی یکی نیست عجیب اینه تسلا تو رده لوکس قیمت و فروشش از رتبه بعد خودش که فورد ده برابر بوده یعنی همیشه لزوما قیمت لوکس کمترین فروش نداره
رومانی>چین>فرانسه
۱۶ مهر ۱۴۰۲ممنون از توضیحات مفیدتون من خودم از ریویان خوشم میاد ولی فکر نمیکردم انقد پرفروش باشه
MehdiTurbo
۱۶ مهر ۱۴۰۲فدات رومانی عزیز
اینم لینک سایت
https://www.lookupaplate.com/blog/how-many-rivian-cars-have-been-sold/
میزان فروشم سرچ کنی به انگلیسی گوگل همان بالا خودش میزنه هر برندی که باشه
مازیار
۱۵ مهر ۱۴۰۲((مقامات ریویان به مهندسان دستور دادهاند هزینههای تولید هر خودرو را تا ۴۰ هزار دلار کاهش دهند))
مگه کشکه؟
GMA
۱۵ مهر ۱۴۰۲حتما هست دیگه
انگار کاهش هزینه ها به اندازه همین بازی با اعداد راحته برای سران ریویان :))
MehdiTurbo
۱۶ مهر ۱۴۰۲بعضی وقتا فروش بالا با سود کمتر سودش بیشتر فروش پایینه با سود بیشتر هر چند میزان فروششم خوب بوده
ولی معمولا اول شروع شرکتا قیمتای بالاتری دارن رو قلتک که می افتن فروش میره بالا حالا براساس انتخاب مدیرای شرکت یا قیمت میارن پایین یا اگه تو سود باشن نمیارن
سال ۲۱ که قیمتا را اعلام کرد ریوان تنها هزار پانصد تا فروخته بود سال ۲۲ بیست هزارتا فروخت و الان که کلا پنجاه هزارتا سفارش داشته روهم میتونه قیمت بیاره پایین
بیست هزارتای سال اول کجا بیست هزارتای سال دوم کجا قطعا برای اون هزارتا قیمت خیلی بالاتری نیاز بود که بتونه از پس هزینه ها بربیاد
البته خیلی شرکتا از اول قیمت پایین اعلام میکنن و همون نگه میدارن ولی خب اونا بودجه های حمایتی دارن که خیالشان راحته
مثل جنسیس هیوندا اکثر شرکتای چینی با قیمت حداقل شروع کردن
ریوان فکر کنم با حداقل ترین بودجه ممکنه این استارتاپ زده و دوم برگه برنده ای هم که دستش بوده جز اولینا بود تو الکتریکیا سوم طراحیشم خاص بود زمان خودش همه اینا باعث شده برای هزارتا سفارش اولش قیمت بالا بزاره
ALi
۲ آبان ۱۴۰۲به جای درجه یک از درجه سه استفاده کن
خیلی کمتر هم میشه…
MehdiTurbo
۱۵ مهر ۱۴۰۲البته اینم بگم برچسب گذاری قیمت ریوان اصلا قابل مقایسه با خیلیا مثل هیوندا تویوتا سوبارو فولکس نیست حالا فورد نمیدونم
و تقریبا با تسلا تو یه سطحه که با این قیمت امار فوق العاده است و جالبیش اینه میزان فروشش از ۲۰۲۱ به ۲۰۲۲ وحشتناک صعودی بوده
کلا مدیریتای مالی شرکتای نوپا خیلی سخته ریوان فروش خوبی داشته عالی بوده با توجه به قدمت برچسب قیمتش تو الکتریکیا و همچنین تنوعش ولی بحثای مدیریت مالی ،کمتر شرکت نوپایی مثل تسلا اینقدر خوب هندل کرده اول کار،حالا داستان عمیقش چی میشه من اطلاعاتی ندارم که چی میشه خیلی شرکتای نوپا زود میرن ولی تسلا یه تعداد محدودی میمونن
علی جردن
۱۶ مهر ۱۴۰۲سایپا و ایران خودرو اگه بود در صدم ثانیه دستور افزایش قیمت ۱۰۰ هزهر دلاری می داد تا به ازای فروش هر دستگاه ۷۰ هزارتا هم سود گیرشون بیاد
heshmat021
۱۶ مهر ۱۴۰۲همه شرکت های برقی ساز کم کم مثل تسلا میرن سمت ساده سازی کابین و بدنه تا هزینه های تولید بیاد پایین و به سود برسن.
تنها شرکت خودرو ساز برقی که سود میده تسلا است که دلیلشم میدونیم، ساده سازی و کاهش قطعاته که خیلیا مسخره میکنن این قضیه رو، ولی خوب چاره ای نیست، فعلا هزینه های برقی بالا است
m.h
۲۰ مهر ۱۴۰۲یه چیزی هست
به اسم زنجیره تامین قطعات تولید
یه شرکت باید این زنجیره را درست بسازه و گرنه چیزی از سرمایه باقی نمیمونه