وانت تمام الکتریکی ریویان R1T قابلیت یدک کشی تا ۴۹۹۰ کیلوگرم را دارد اما شاید این امر باعث کاهش قابلتوجه شعاع حرکتیاش شود. اخیراً کانال یوتیوب فست لین تراک FLT فرصت تست واقعی این وانت تمام الکتریکی را داشته است. ریویان R1T نه تنها یک تریلر با وانتی دیگر را کشیده است بلکه در آبوهوای سرد مجبور به حرکت در جادههای سربالایی نیز بوده است. لازم به ذکر است وزن کلی تریلر و وانتی که R1T حمل کرده است برابر با ۳۶۷۴ کیلوگرم است.
R1T شعاع حرکتی ۵۰۵ کیلومتری بر اساس تخمینهای EPA دارد اما استفاده از حالت یدک کشی باعث میشود شعاع تخمینی آن به ۲۱۷ کیلومتر کاهش یابد که از نصف شعاع حرکتی اولیه هم کمتر است. در این نقطه وانت موردبحث کاملاً شارژ بوده است و وضعیت شارژ SOC آن از ۱۰۰ به ۹۹ درصد رسیده است. اولین بخش مسیر تست نشان دهنده مصرف انرژی کاملاً بالا بوده است و به حدود ۱ درصد وضعیت شارژ در هر ۱.۶ کیلومتر رسیده است. این میزان در بالاترین حد برابر با ۲ درصد وضعیت شارژ به ازای هر ۱.۶ کیلومتر پیمایش به ثبت رسیده است.
آمار مربوط به مسیر حرکت ریویان R1T اینگونه بوده است:
- شروع به حرکت در بولدر کلرادو:
وضعیت شارژ: ۹۹ درصد
شعاع حرکت تخمینی: ۲۱۷ کیلومتر در حالت یدک کشی
- گلدن، کلرادو:
مسیر طی شده: ۴۳ کیلومتر
وضعیت شارژ: ۷۲ درصد (کاهش ۲۷ درصدی)
- اولین نقطه شارژ
مسیر طی شده: ۱۱۳ کیلومتر
مصرف انرژی: ۱.۱۶ درصد وضعیت شارژ به ازای هر ۱.۶ کیلومتر پیمایش
- سرپایینی: حدود ۱۵ کیلومتر با شیب ۷ درصد
اکثراً از ترمز احیا شونده استفاده شده است
- توقف حدود ۳۰ دقیقهای برای شارژ سریع
وجود مشکل در جایگاه الکتریفای آمریکا به خاطر مسدود شدن توسط تریلر
وضعیت شارژ: ۱۵ درصد
آغاز شارژ در ۱۴۰ کیلووات ساعت، افزایش سریع به حدود ۱۵۰ کیلووات ساعت
پیک شارژ: ۱۵۲ کیلووات ساعت
کاهش به ۱۰۴ کیلووات ساعت در وضعیت شارژ ۴۰ درصد
افزایش دوباره به ۱۲۴ کیلووات ساعت در وضعیت شارژ ۵۱ درصد
- سربالایی:
مسیر طی شده: ۱۳ کیلومتر با استفاده از ۱۶ درصد وضعیت شارژ
مصرف انرژی: ۲ درصد وضعیت شارژ به ازای هر ۱.۶ کیلومتر پیمایش
- پایان:
ماندن ۱۶ درصد شارژ در باتری
FLT بهطور خلاصه میگوید ریویان مزیتهای زیادی همچون پایداری، آرامش، راحتی و سرعت بالا دارد. نکته سورپرایز کننده این است که ترمز احیا شونده در سرپایینی خیلی به اندازه انتظارات عمل نکرده است. در نقطه مقابل، شعاع حرکتی این وانت الکتریکی برای یدک کشی سنگین کافی نبوده است و مشکلاتی در زمینه شارژ هم وجود داشته است به گونهای که تعداد جایگاههای مناسب برای شارژ خودرو به همراه تریلر کم است. با این وجود میتوان گفت ریویان R1T یک وانت مناسب برای یدک کشیهای سبک و با مسافت کوتاه خواهد بود.
تماشا در یوتیوب:
R@m!n
۱۲ بهمن ۱۴۰۰راهه خیلی دور و درازی دارن خودورهای الکتریکی.
Carbonado Aventador
۱۲ بهمن ۱۴۰۰من فکر نمیکنم که عملکرد بدی باشه برای این وانت..
بالاخره بحث سر نزدیک به ۳.۵ تن بار بود!!!
.
.
ولی تو این کار های سنگینه که ضعف تمام ماشینای الکتریکی مشخص میشه..
حالا فرض کن با این الکتریکی ها از این سر امریکا بخوای بری اون سر..
فکر کنم ۱ ماه طول بکشه که ۲۹ روزشو باید تو جایگاه شارژ باشی!!!
Nima
۱۲ بهمن ۱۴۰۰تشکر فراوان از آقا شاهین بابت مقاله ، برام واقعا نتیجه مهم بود.
چیز کلى که بوده یعنى حدودا ٧٠-١٠٠ کیلومتر شده برد کلى با ١ بار شارژ درسته؟
چون ٢ درصد تقریبا براى ١.۶ کیلومتر مصرف شده که میشه ٨٠ کیلومتر برد با تریلر.
بهزاد
۱۲ بهمن ۱۴۰۰با این وضعیت مصرف انرژی با بار احتمالا کسانی که تو کار حمل و نقل در مسافت های بیشتری هستند سمت خرید وانت الکتریکی نروند.
اگر به امید شارژهای سریع بین راهی باشند هزینه های زیادی را مجبورا پرداخت کنند چون قیمت برق شارژهای سریع حدود سه برابر برق خانگی هست و البته قیمت برق، ایالت به ایالت مقداری متفاوته.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰اینجاست که کاربردی بودن بنزین در برابر برق مشخص میشه! تقریبا ۲۰۰کیلومتر با ۴تن بار رفته شارژ تموم شده اما مثلا یه f250 با باک کامل(اینا فکر کنم بالای ۱۰۰لیتر گنجایش داشته باشن) تقریبا ۸۰۰,۹۰۰ کیلومتر راحت اونم با یدک پر میره، بنظرم استفاده از وانت برقی نهایت محدود به داخل شهر باشه هنوز جا برای پیشرفت زیاد داره….
قدرت طهماسبی
۱۲ بهمن ۱۴۰۰وانت های نیسان ،مزدا و پیکان قصد تغییر ندارند و مثل تراکتور خشک و قدیمی اند