شرکت خودروسازی ریویان که نسبت به سایر برندهای حاضر در عرصه کمتر شناخته شده هماکنون ششمین خودروساز باارزش دنیاست چراکه در طول یک شب با عرضه اول سهام و استقبال خوب مواجه شد.
این کمپانی آمریکایی که با نماد RIVN وارد بازار سرمایه نزدک شده کمتر از ۶۰ دستگاه خودرو در کل این ماهها تولید کرده اما ارزش آن با نوسانات مختلفی همراه بوده و حتی از ۱۰۰ میلیارد دلار نیز عبور کرده است.
برای مقایسه باید گفت ارزش برخی شرکتها همچون تسلا حدود ۱.۱ تریلیون دلار، تویوتا ۲۴۷ میلیارد دلار، فولکسواگن ۱۴۰ میلیارد دلار، BYD حدود ۱۳۸ میلیارد دلار و دایملر ۱۰۹ میلیارد دلار گزارش شده است.
نکته جالب اینکه ارزش ریویان بیشتر از خودروسازان مطرحی همچون جنرال موتورز (۸۶ میلیارد دلار)، فورد (۷۷ میلیارد دلار)، ب ام و (۶۹ میلیارد دلار)، استلانتیس (۶۳.۲ میلیارد دلار) و فراری (۶۴ میلیارد دلار) است.
ارزش هر سهم این شرکت تازهنفس در ابتدا برابر با ۷۸ دلار بود که تا زمان نگارش مقاله به ۱۱۹.۳۸ دلار نیز رسید.
در حال حاضر ارزش سهم ریویان برابر با ۱۰۱.۹۳ دلار بوده و به همین خاطر ارزش بازاری این شرکت به ۹۸.۶۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.
در کل باید گفت سرمایه ریویان با فروش ۱۵۳ میلیون سهم (حدود ۱۲ درصد کسبوکار این شرکت) به ۱۱.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.
این کمپانی قبلاً گفته انتظار ضرر در آینده نزدیک را دارد اما واضح است که با سرمایهگذاری صنعت خودرو روی محصولات الکتریکی و افزایش تقاضا برای این دسته از خودروها شاهد افزایش ارزش سهام ریویان خواهیم بود.
ریویان در حال حاضر یک پیکاپ الکتریکی دو کابین با نام R1T را تولید میکند. یک شاسیبلند با همین پلتفرم نیز تولید خواهد شد که R1S نام دارد.
آمازون در حال حاضر مالک ۲۲.۴ درصد از سهام ریویان بوده و سفارش خرید ۱۰۰ هزار دستگاه ون بدون آلایندگی را به این شرکت داده است.
قرار است اولین نمونههای این قرارداد شامل ۱۰ هزار دستگاه ون تا پایان سال ۲۰۲۲ به دست آمازون برسند. سخنگوی ریویان قبلاً گفته این شرکت به دنبال عرضه محصولات در بازارهای گوناگون میباشد.
نکته پایانی اینکه لوسید موتورز که به تولید خودروهای الکتریکی در آمریکا اشتغال دارد بهصورت مشابه روانه بازار سرمایه شده و ارزش کنونی آن برابر با ۷۲.۲ میلیارد دلار است.
MC20
۲۱ آبان ۱۴۰۰چهارراه وال استریت . . . و . . . ریویان . . . اینا اصلا بهم نمیان . . . !!!
سیاوش
۲۱ آبان ۱۴۰۰شبیه موش کوره !
Sina7
۲۱ آبان ۱۴۰۰بازم آمریکایی ها میخوان از برندهای خودشون بت بسازن
کار جدیدی نیس این بالا بردن ارزش و …
قبلا با تسلا و اپل انجام دادن این کار رو
MC20
۲۱ آبان ۱۴۰۰exactly you right bro
NAVID۰۰۹۸
۲۱ آبان ۱۴۰۰با sina کاملاً موافقم .
اما از همون اولش هم از هیچ چیز تسلا خوشم نمیومد جز دیوانه بازیهای ایلان ماسک !
اما ریویان از اولش هم یه احساس مثبت در خودش داشته که درسته سریع وارد گود نشده اما داره با دست پُر وارد میشود که دوست داشتنش خالی از لطف نیست !
پارسا
۲۲ آبان ۱۴۰۰بازاری که ارزش تسلا توش ۱۰ برابر بنزه ارزش حرف زدن نداره
عاشق پدال
۲۱ آبان ۱۴۰۰سیستم حمل و نق داره کلا تغییر میکنه.
الان حمل و نقل اینطوریه که شهرها هاب شدن. و قطار و خطوط ریلی این هاب ها رو بهم وصل میکنن. بعد این هاب به شهر یا منطقه سرویس میده. هزینه های خیلی کم. و به خاطر خرید اینترنتی بالا هزینه ها شدیدا داره پایین میاد. و خیلی از فروشگاه ها ارسال رایگان دارن. منظورم ایران نیستا. غرب هست.
تقریبا همه چی داره الکتریکی میشه. اون ون امازون خیلی خوشگله لامصب.
MC20
۲۱ آبان ۱۴۰۰ماهی های بزرگ در حال بلعیدن ماهی های کوچک هستند . . . کسب و کارهای کوچک و مشاغل کارگری در حال از بین رفتن است . . . غول هایی مثل امازون در حال ثروتمند شدن و خوردن ماهی های کوچک اند . . . دیری نپاید که در این برکه گندیده . . . نسل ماهیان گونه گون و کوچک . . . منقرض شده . . . دیر یا زود ماهی های بزرگ تغییر خلق و خوو داده . . . بهم حمله خواهند کرد . . . عاقبت برکه ، مرداب و سپس باتلاق است . . .
حسن
۲۱ آبان ۱۴۰۰تا هفته پیش قرار بود سهامش مابین ۵۷-۶۲ دلار وارد بازار بشه، که چند روز پیش اعلام کردن با ۷۸ دلار وارد مارکت میشه. در نهایت چهارشنبه با قیمت هر سهم ۱۰۷ دلار وارد مارکت شد.
بنظر همایت چندین شرکت بزرگ از جمله فورد و امازون رو داره. امازون ۱۰۰ هزار ون به ریویان سفارش داده.
حسام
۲۱ آبان ۱۴۰۰کسی اطلاعی داره که تو ایران هم میشه سهام این شرکتها رو خرید یا نه؟
میثم
۲۱ آبان ۱۴۰۰قانونی نیست
ولی داره انجام میشه
ارز دیجیتال هم هنوز قانونی نشده ولی خرید و فروش میشه
فقط باید آموزش ببینی
مهمترین قسمتش تحلیل تکنیکال و بنیادی هستش که آموزشهای هر دو بصورت رایگان در سایت فراچارت موجوده
سایت چارتایران هم یه بسته تحلیل تکنیکال داره ۷۵ هزار تومن که من خودم تهیه کردم و دارم آموزش میبینم که واقعا عالیه
دوره های آموزشی میلیونی هم هست اما بر اساس تجربه خودم نیازی به اونا نیست. اکثر مطالبش رایگان موجوده فقط باید وقت بزاری و سرچ کنی و بعد بسته تحلیل تکنیکالی که گفتم رو یاد بگیری دیگه حله
من خودم اول راهم ولی با این حال هفته پیش با تحلیل خودم و همفکری یه دوستی ارز دیجیتال “رادیو” را خریدم. تو یک هفته ۱۱۲ درصد سود کردم
حسام
۲۱ آبان ۱۴۰۰دمت گرم داداش
(JONATHAN (TESLA
۲۱ آبان ۱۴۰۰کاملا قابل پیشبینی بود
چیزی که در دنیای کسب کار مهم ایجاد ارزش افزوده هستش . و ارزش افزوده در دنیای مدرن
مخصوصا صنعت خودرو مفهومش عوض شده
استفاده از مواد اولیه فوق باکیفیت ارزش افزوده ای برای محصولی به وجود نمیاره ( حداقل در اکثر کلاس ها )
برای اولین بار تسلا این تابو رو شکست و مفهوم جدیدی از ارزش خرید برای خریداران ایجاد کرد
ریویان . لوسید و . . . هم همین روند پیش گرفتن
مشکل کمپانی های مطرح سنتی گذشته وابستگی به بازار کهنه و خریداران سنتی هستش که هر روز داره کوچیک تر میشه
این وابستگی باعث کاهش محدوده دید و تفکر این کمپانی ها شده همچنین باعث درگیر شدن سرمایه مالی و انسانی شون شده که چیزی جز اتلاف منابع در پی نداره
پیشنهاد بازار سرمایه و تحلیل گران ایجاد زیر برند های تکنولوژیک و تزریق سرمایه و مهندسی به زیر برند ها برای باقی موندن در بازار آینده هستش
در اینده هیچ کس خودرو صرفا با توجه مارک روی خودرو نمیخره
مثل انتخاب گوشی تلفن همراه که توجه میشه به مشخصات و خدمات ارائه شده برای اون محصول برای خرید مردم خودرو مورد نیازشون انتخاب میکنن
porsche
۲۱ آبان ۱۴۰۰من حتی اگه یه تسلا رودستر،پلاد،لوسید ایر،نورا و باتیستا
جلوم بزارن انتخابم پراید خواهد بود.
چون یه ماشینه،فقط مهمه که یه ماشین باشه
بهزاد
۲۱ آبان ۱۴۰۰مفهوم ارزش تو مارکتی که شما داری بهش چوب توهم میزنی با هدفون ۵۰ دلاری و گوشی ۵۰۰ دلاری یا کارت گرافیک ۸۰۰ دلاری متفاوته و اینجا با یک کالای سرمایه ای روبرو هستیم که بعد از ملک در رتبه دوم قرار داره.
طبقه ای که وارد مارکت ۵۰ هزار و ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار دلاری میشه سنش مثل شما جوان و نوجوان نیست و مفاهیم مربوط به مشخصات براش معنی چندانی نداره و تو اون سن اعتماد به برند دارای ارزش فراوانی هست.
چیزی که شماها از درکش عاجزید و هنوز نتونستید ابعاد صنعت خودرو را درک کنید اینه که بسیاری از خریداران که الان به برندهایی وفادارند با تغییرات داخلی مشکلی ندارند و مهم نیست بنزینی باشه یا برقی!
شرکت های زیادی خودروهای ارزشمند ارزانی تولید کردن و مثلا خواستن با لوکس سازان آلمانی رقابت کنن و حتی با نصف یا دو سوم قیمت نتونستن مفهوم ارزش رو تو مخ خریداران قرار بدهند.
تا زمانی که ثروت وجود داره پا به پای اون کالای با کیفیت با متریال لوکس خریدار داره و این توهماتی که شما دچارش شدی تو اقتصاد و صنعت خودرو جایی نداره و مواردی که به خاطر عدم توانایی یک شرکت در خلق یک محصول لوکس وجود داره به حساب آینده نگرانه بودن نزنیم و فروش تسلا و رشدش فقط دو دلیل داره ، یک خودروی برقی با تمام محاسن و دوم نبود رقبا که این مورد نهایت تا ۵ سال دیگه مرتفع خواهد شد.
(JONATHAN (TESLA
۲۱ آبان ۱۴۰۰این همه اتهام و حرف جوابش خیلی کوتاه و مختصر
تغیر نسل
تغیر فرهنگ
تغیر عادت
جایی که هر جوانی خودروی اپل رو به هر لوکس ساز آلمانی ترجیح خواهد داد
و جوان امروزی خریدار فردا هستش
بهزاد
۲۱ آبان ۱۴۰۰شرکت ها با تغییر عادت ، فرهنگ ، نسل خریداران کاملا تطبیق پیدا میکنند و این مورد جزو بدنه ی اصلی هر شرکت هست و هیچ شرکت بزرگ خودروسازی وجود نداره که در مسیر تکامل گام برنداره.
یک زمانی گیرباکس اتوماتیک جزو آپشن های لوکس بود و در همه ی خودروها یافت نمیشد اما الان جزو ملزومات عادی محصولات قلمداد میشه و صدها موردی که تولیدشون به صورت محدود در برخی برندها وجود داشت اما الان فراگیر شده.
مشکل شما و هم سنگرها اینجاست که فکر میکنید روند تحول برای باقی خودروسازان قفل شده و قرار نیست تغییراتی داشته باشند.
صنعت خودرو با اون معیارهای صنایع دیگه متفاوته و تا شما با این معیارها خیال پردازی میکنید بزرگان در همین تغییرات بازارو تو دست میگیرند.
Elmiraj
۲۱ آبان ۱۴۰۰اگه در این مسیر گام اساسی برمیداشتن و از تغییر استقبال میکردن نصف بیشترشون که بزرگترین ها و پرتیراژترین در بین شون دیده میشه به پیمان منع فروش خودروهای درونسوز متعد میشدن و استارتاپ هایی مانند لوسید و ریویان ازشون جلو نمیزدن و به جمع ۱۱ خودروساز ارزشمند جهان وارد نمیشدن…
در حال حاضر ریویان ارزشمند تر از دایملر ، جنرالموتورز و فورد هست و لوسید هم ارزشمند تر از BMW ، استلانتیس ، هوندا و هیوندای هست…
بهزاد
۲۱ آبان ۱۴۰۰اگر به گفته های گذشته ما رجوع کنی همونجاها گفتیم که دیر زمانی میرسه که به غیر قیمت سهام چیزی برای گفتن ندارید و پیش بینی های مسخره ی شما که قرار بود تسلا کل بازار خودران را تصاحب کنه یا دیگران قادر به ساخت خودروی برقی نیستن!
الانم به پیمان منع فروش تکیه میزنید بدون اینکه بدونید مخالفین سر تاریخ مشکل دارن نه منع تولید.
بورس بازی تا جایی ادامه داره که چندین فصل از گزارش مالی یک شرکت که رشد خودشو کرده بیرون بیاد اون زمان متوجه ارزش یک شرکت با معیار واقعی خواهید شد.
R@m!n
۲۱ آبان ۱۴۰۰این افزایش سهم بخاطر لابی قدرتمند فورد و آمازون هست که هر کدوم 13 و 20 درصد سهام این برندو دارن و به احتمال خیلی زیاد توسط یکی از این دو کمپانی به طور کامل خریداری میشه که خب احتمال فورد بیشتره.
AMG GT R
۲۱ آبان ۱۴۰۰ریویان رو خیلی دوست دارم امیدوارم موفق بشه
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۱ آبان ۱۴۰۰لکن به راحتی میشه نتیجه گرفت این ارزش گذاری های یک شبه و اعداد و ارقامی که برای ریویان و امثال اون اعلام میشه فاقد اعتباره.
و حداقل معیار مناسبی برای مقایسه نیست.
حسین دهمرد
۲۱ آبان ۱۴۰۰دلال های وال استریت کار خودشونو بلدن. وگرنه خود ریویان در حد و اندازه ی این حرفا نیست
Elmiraj
۲۱ آبان ۱۴۰۰خودروسازان قدیمی با کلی تبلیغ شکست تسلا و سرمایه های به قول خودشون ده ها میلیارد دلاری به گرد پای تسلا هم نرسیدن و در نهایت تنها چیزی که از خودروی الکتریکی شون موند همون چرم و چوب دهه چهل بود…..
اما لوسید و ریویان تونستن تسلا رو به چالش بکشن و نتیجه کارشونو هم دارن میبینن…
بهشون تبریک میگم و از وجودشون خوشحالم ، چون باعث پیشرفت هر چه بیشتر تسلا میشن…
net
۲۱ آبان ۱۴۰۰خط سفید افقی جلو کاپوت و طراحی چراغ جلو خیلی بد هست.دو ال سی دی مستطیلی جلو فرمان و روی داشبورد ریویان قشنگه
Khosrow
۲۱ آبان ۱۴۰۰نفری یه جفت داریم برای عرضه در بورس عمریکا / میدونید که چقدر هم گرونه / صدر نزدک مال ماست ..
Behi
۲۱ آبان ۱۴۰۰با تولید ماهی ۱۰۰ دستگاه ارزشش از دایملر با ماهی ۲۰۰ هزار دستگاه بیشتر شده!
آمریکاییها دیگه شورشو درآوردن، بخاطر همین میگن کشور فرصتها البته بخاطرش زحمت کشیدن ماموریت های نیمیتز بی دلیل نبود.