سایر خودروهای آمریکایی

داستان سالین S5S رپتور؛ سوپر اسپرت ناکام که می‌توانست رقیب فراری باشد

شرکت سالین آمریکا در برهه‌ای از زمان با تولید S5S رپتور به دنبال رقابت با فراری ایتالیا بود اما موفق به این کار نشد.


سالین در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۸ خودروی S5S رپتور را رونمایی کرد، محصولی که با استقبال طرفداران مواجه شد. این سوپر اسپرت زیبا قرار بود ارزان‌تر از S7 باشد. در آن زمان S7 تقریباً به انتهای فرایند تولید نه‌ساله خود نزدیک می‌شد؛ اما برخی موانع و مشکلات بانکی باعث شدند سالین در آستانه ورشکستگی قرار گیرد. همین مشکلات مالی بود که باعث شد جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کند و کل صنعت خودروسازی در یک بحران فرو رود.

اما اوضاع سالین از سال ۲۰۰۷ تعریفی نداشت. استیو سالین شرکتی را که خودش تأسیس کرده بود ترک کرد و ادامه بحران مالی باعث شد این کمپانی بسیاری از دارایی‌های خود را در سال ۲۰۰۹ بفروشد. سالین البته همچنان حقوق قانونی نام‌های S7 و S5S را به همراه دیگر دارایی‌های مادی و معنوی حفظ کرد اما در شرایطی نبود که بتواند یک سوپر اسپرت جدید را تولید کند؛ بنابراین نیازی به گفتن نیست که S5S رپتور هرگز روی واقعیت را ندید؛ اما می‌خواهیم تصور کنیم اگر این خودرو تولید می‌شد و سالین وضعیت بهتری داشت چه اتفاقی رخ می‌داد.

S5S در نمایشگاه نیویورک معرفی شد و تحسین افراد زیادی را برانگیخت. نام این خودرو ترکیبی از عبارات سالین، پیشرانه ۵ لیتری و ماهیت سوپرشارژردار آن بود. کانسپت موردبحث از نیروگاه ۸ سیلندر ۵ لیتری با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۴ نیوتون متر گشتاور سود می‌برد و به یک گیربکس ۶ سرعته دستی متصل شده بود. سالین ادعا می‌کرد این خودرو در عرض ۳.۲ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۹ ثانیه طی کرده و حداکثر سرعت فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را ثبت می کند. طراحی خودرو را دیوید بایرون در مرکز سرویس‌های خلاقانه ASC در دیترویت انجام داده بود، فردی که مسئولیت طراحی چندین کانسپت جنرال موتورز و حتی طراحی کلاه‌های ایمنی مسابقات موتور اسپرت را نیز بر عهده داشته است. او می‌خواست خودرویی با ویژگی‌های عضلانی و قدرتی طراحی کند و درعین‌حال توانایی رقابت با خودروهای آلمانی و ایتالیایی زمان خود به ویژه آئودی R8، لامبورگینی گالاردو و فراری F430 را داشته باشد.

بایرون در سال ۲۰۰۸ و طی مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفته بود:

ما می‌توانستیم این خودرو را در سطح بین‌المللی و برای رقابت با برندهایی همچون آئودی، فراری و لامبورگینی بسازیم. همه در حال ورود به بازار با سوپر اسپرت‌های خوب بودند و ما واقعاً می‌خواستیم نماینده‌ای از آمریکا هم داشته باشیم

سالین S5S رپتور کاپوتی کم ارتفاع و طویل و چراغ‌های جلوی گیرا با عناصر LED داشت، چیزی که برای آن زمان تکنولوژی پیشرفته‌ای محسوب می‌شود. رینگ‌های ۲۰ اینچی و لاستیک‌های عقب بسیار پهن به همراه سیستم تعلیق کاملاً مستقل از جمله ویژگی‌های برجسته این خودرو به شمار می‌رفتند. پشت رینگ‌ها نیز ترمزهای دیسکی ۱۵ اینچی در جلو و ۱۳ اینچی در عقب به همراه کالیپرهای شش و دو پیستونه قرار داشتند.

اما برخلاف سالین S7، مدل S5S قرار بود کاربری روزمره بیشتری داشته باشد و به همین خاطر از تجهیزاتی همچون ترمز ضد قفل، کنترل پایداری و حتی کنترل کشش بهره می‌برد. سالین همچنین از رپتور به عنوان محصول بسیار ارزان‌تر خود نام می‌برد و قرار بود قیمت آن حدود ۱۸۵ هزار دلار باشد. به این ترتیب S5S در صورت تولید ۴۰۰ هزار دلار ارزان‌تر از سالین S7 می‌شد. کریس تئودور مهندس کهنه‌کار صنعت خودرو که پدر فورد جی تی هم محسوب می‌شود در آن زمان مدیر فنی ارشد سالین بود و به پیشبرد فرایند توسعه این خودرو کمک کرد. او گفت رپتور تنها بخشی از چیزهایی است که سالین در آینده عرضه خواهد کرد. تئودور خاطرنشان کرده بود:

شرکت ما وضعیت منحصربه‌فردی دارد زیرا ما بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه تولید برخی از جذاب‌ترین و قوی‌ترین خودروها داریم. اعضای تیم ما جدای از سوپرکار سالین S7 در تولید وایپر، پروولر، فورد جی تی و محصولات کرایسلر SRT و فورد SVT دخیل بوده‌اند. این دانش و تجربه کسب شده در کانسپت رپتور مشهود است و ما تا زمانی که کمپانی در حال تکامل است به تولید این محصولات ادامه می‌دهیم

اما تنها چند ماه پس از معرفی S5S رپتور در نمایشگاه نیویورک، بحران مالی جهانی گریبان گیر صنعت خودروی آمریکا و البته سالین شد. با اینکه مالکیت معنوی این نام‌ها حفظ شده بود اما بسیاری از دارایی‌های این شرکت به فروش رسید. اگرچه استیو سالین دوباره کنترل شرکت خود در سال ۲۰۱۲ را به دست گرفت اما فرصت برای تولید S5S از دست رفته بود و این خودرو دیگر نمی‌توانست رقیبی برای فراری باشد. او بعدها به تولید یک سوپر اسپرت جدید بر اساس رپتور اشاره کرد اما این خودرو هم هرگز به واقعیت نپیوست. نزدیک‌ترین چیز به محصول موردبحث سالین را می‌توان خودروی سالین ۱ در چین دانست. شایان‌ ذکر است پروتوتایپ S5S به همراه مالکیت معنوی S7 در نوامبر ۲۰۱۵ و تنها یک سال پس از انتشار خبر نزدیک شدن سالین به ورشکستگی حراج شدند. مشخص نیست که آیا این خودرو هم به همراه سایر دارایی‌های سالین فروخته شد یا خیر اما اثری از این خودرو حداقل در دنیای دیجیتال وجود دارد و گیمرها می‌توانند S5S را در بازی‌هایی همچون CSR ریسینگ، فورزا موتور اسپرت ۳ و ۴ مشاهده کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    ۱۰ سال پیش توی بازی drag racing بود

    موافقم 11
    1. SMS

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (579 ديدگاه)

      جدیدا چقدر خبر از ماشین های (و اکثرا از دست رفته) سالین هست ، بنده خدا اذیت شده

    2. گاس فرینگ

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (346 ديدگاه)

      تو اون بازی فونت ۵ و اس کپ هم بود

  2. حسین

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    ((سالین ادعا می‌کرد این خودرو در عرض ۳.۲ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۹ ثانیه و با سرعت فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت طی کند.))

    آقای سالین نمیدونم کجایی داداش
    ولی بوگاتی شیرون ۲۰۱۶ نه
    شیرون ss مال ۲۰۲۰ توی ۴۰۰ متر ۱۵۴ مایل
    یعنی ۲۵۰ کیلومتر راه میره
    سریع ترین خودروی جهان
    ۱۶ سیلندر ۸ هزار سی سی ۴ تا توربو
    حالا فرمولی که شما در سال ۲۰۰۶ با یک سوپر اسپرت
    متوسط ساخت خودت تونستی ۴۰۰ متر رو ۳۲۰ کیلومتر بری میخوام با بقیه هم به اشتراک بزاری
    البته با تایم ۱۰.۹ 😂
    یعنی مثلا از وسط راه ماشین نیتروژن میزنه یهو میرسه ۳۲۰ !!!
    ریماک با تایم ۸.۵ و گشتاور فوری ۲۰۰۰ نیوتون متر
    ۲۷۰ کیلومتر میره ..

    موافقم 7
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4365 ديدگاه)

      چه ربطی داره

      1. Bmw

        ۲۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (663 ديدگاه)

        چه ربطی داره یعنی چی!؟
        داره قشنگ توضیح میده که ریمک با اون گشتاورش و شتابش تو ۴۰۰ متر سرعتش به ۲۷۰ تا میرسه بعد این ماشینی که سر تا پا خالی بندی مثل خنسی و ssc با رکورد دروغین …. چطور تو سال ۲۰۰۶ ادعا کرده که تو ۴۰۰ متر فراتر از ۳۲۰ تا میره

        موافقم 5
        مخالفم 8
        1. سوشیانت

          ۲۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3518 ديدگاه)

          آلمانی فن ها خیلی شاهکارن چون حرف رفیقشه شد مدرک😂 راستی بی ام و جون کدوم آلمانی ها رقیب هنسی هستن😂

          موافقم 5
          مخالفم 7
        2. حسین

          ۲۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (148 ديدگاه)

          طبیعیه داداش توجه نکن
          الان چند ساله ادم حسابی ها رفتن از این سایت
          دلیلشم میدونید
          من خودم بچه اصلا ۲۳ سالمه.
          الان میخوام دو تا کامنت بخونم میبینم اوضاع خرابه
          بجای اینکه از تجربه دیگران استفاده کنم
          تازه من بی تجربه باید بیام اینجا …
          درس درست فکر کردن بدم به بقیه
          که فقط حداقل فضا رو خراب نکنید
          علم نخواستیم

          موافقم 5
          مخالفم 2
        3. حسین

          ۲۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (148 ديدگاه)

          سوشیانت جونم
          من برند رو هیچ وقت نقد نکردم
          یا کل کل نکردم
          یک مشکل تو مشخصات بود گفتمش
          وگرنه هر کمپانی خودروسازی رو دوست دارم
          راجب آلمانی ها هم خب همه میدونند کیفیت کار خوبی دارند

          موافقم 5
          مخالفم 2
        4. هس

          ۲۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (6 ديدگاه)

          درست بخونید . اعداد و ارقام رو جدا نوشته . نهایت سرعت خودرو رو اعلام کرده ۳۲۰ کیلومتر نه اینکه تو ۴۰۰ متر ۳۲۰ رو بزنه

      2. حسین

        ۲۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (148 ديدگاه)

        طاها
        متنو بخون ؟
        خوندیش واقعا ؟
        اقای احمد زاده شما چرا نیستی
        مگه مقاله نزاشتی
        بنظرتون ۳۲۰ کیلومتر درست نوشته شده ؟

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. شاهین

          ۲۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          سلام وقت بخیر
          بله چک کردم همون عدد بود. البته این در حد ادعا هست و هیچوقت هم ثابت نشد.

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. شاهین

          ۲۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          البته جا داره من یه عذرخواهی داشته باشم از دوستان عزیز چون چند تا منبع رو نگاه کردم اشاره ای به سرعت خودرو در 400 متر نکردن و اون 320 کیلومتر در ساعت که نوشته شده حداکثر سرعت خودرو هست که بنده تصحیح میکنم.
          بازهم عذرخواهی می کنم به خاطر این اشتباه.
          ممنونم

        3. Taha Ayoobi

          ۲۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4365 ديدگاه)

          حسین متن رو خونده بودم، ولی متوجه نشده بودم که نوشته در 400 متر، فکر کردم حداکثر سرعت رو میگه.
          کامنت شما رو هم که خوندم، فک کنم سر سری خوندم نفهمیدم گفتی در 400 متر، فکر کردم در مورد همون حداکثر سرعت حرف میزنی.
          تو 400 متر واقعا درست در نمیاد.

          ممنون آقای احمدزاده سوء تفاهم بر طرف شد 🙏

    2. MH

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شیرون SS😂
      بیا یکم صادق باشیم اصلا از ماشین سر در نمیاری و حتی یه تحقیق کوچولو میتونه بهت ثابت کنه نمیدونی😂😂😂
      (برای همین شیرون SS توانایی دستیابی به سرعت ۴۳۷ کیلومتر بر ساعت را دارد.)
      حالا گرفتی قضیه رو ؟

    3. حمیدرضا

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (292 ديدگاه)

      پارکتو عوض کن

  3. HELLO.BROTHERS

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (104 ديدگاه)

    عقبش زیاد قشنگ نیست ولی عقب لامبورگینی و فراری همیشه قشنگ،البته از کنار و جلو قشنگه.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  4. boost10

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    جلوش تو نگاه اول شبیه لکسوس LFA هست

    موافقم 3
    مخالفم 4
  5. Taha Ayoobi

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4365 ديدگاه)

    حیف شد سالین

    موافقم 5
    مخالفم 3
  6. علی Shelby

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (533 ديدگاه)

    سالین فورد موستانگم تیون میکنه

  7. گاس فرینگ

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    سالین فکر کنم چینی ها کلاه شو برداشتن می‌خواست یه اس یووی ۴۰۰ اسب بخاری بزنه برای چین اوایل دهه ۲۰۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا