سالین S7 که این روزها کاملاً فراموش شده است، سوپراسپرت آمریکایی فوقالعادهای بود که توان رقابت با بهترینهای اروپا را داشت.
این روزها زمانی که حرف از بهترین سوپراسپرتهای ساخت آمریکا میشود، معمولاً نام فورد GT و دوج وایپر به میان میآید و درحالیکه بدون شک اینها سوپراسپرتهایی افسانهای هستند اما اغلب کسی حرفی از سالین S7 نمیزند. این در حالی است که S7 سوپراسپرت بسیار شایسته و قابلاحترامی بود. به همین دلیل، در ادامه نگاهی دقیق به این افسانهٔ فراموششده خواهیم داشت و خواهیم گفت که چرا یکی از بهترین سوپراسپرتهای جهان محسوب میشود.
از تیونینگ موستانگ تا سوپراسپرتی کاملاً جدید
داستان S7 از «استیو سالین» آغاز میشود. یک رانندهٔ مسابقه که شرکت سالین اتواسپرت را در سال ۱۹۸۳ تأسیس کرد. این شرکت کالیفرنیایی با تیونینگ موستانگهای فاکس بادی یا نسل سوم، ظرف تنها چند سال به شهرت رسید و درنهایت، سالین به یک خودروساز کامل تبدیل شد که خودروهای بسیار اصلاحشدهای را بر اساس موستانگ تولید میکرد. استیو سالین همچنین با موستانگهای تیونینگ شرکت خود در مسابقات سری استقامتی آمریکا مسابقه میداد و در اواخر دهههای ۸۰ و ۹۰ چندین قهرمانی به دست آورد.
استیو و تیمش حتی در سال ۱۹۹۷ دو موستانگ را به مسابقهٔ لمانز بردند اما متأسفانه هردو خودرو به دلیل مشکلات فنی مجبور به کنارهگیری از مسابقه شدند. بااینحال، در لمانز استیو مجذوب مکلارن F1 GTR شد و اندکی پس از بازگشت از فرانسه، بررسی پروژهٔ ساخت یک سوپرکار آمریکایی که بتواند بهاندازهٔ مکلارن هم در جاده و هم در پیست چشمگیر باشد را آغاز کرد. کمتر از دو سال بعد، این پروژه آغاز شد و برخلاف موستانگهای سالین، بهطور کامل از ابتدا توسعه پیدا کرد.
توسعه در کمتر از یک سال
در نیمهٔ دوم دههٔ ۹۰، چندین خودروساز برای ساخت سوپرکاری که بتواند به سلطنت مکلارن F1 پایان دهد تلاش کردند و تنها شرکتی که موفق شد، مرسدس با CLK GTR بود. مرسدس حتی در مراحل اولیهٔ توسعهٔ این خودرو، یک F1 GTR تهیه و از آن بهعنوان خودرویی آزمایشی استفاده کرد. در آن سوی اقیانوس اطلس اما سالین رویکرد متفاوتی را دنبال میکرد. هرچند S7 با الهام از F1 ساخته شد و چند ویژگی ظاهری مثل طراحی جلو و عقب این موضوع را نشان میدهند اما این سوپرکار آمریکایی بدون ساخت حتی یک پروتوتایپ فیزیکی توسعه پیدا کرد.
سالین برای توسعهٔ سوپراسپرت خود، بهطور گستردهای از نرمافزارهای کامپیوتری کمک گرفت و تنها یک ماکت مقیاس کوچک از گل رس برای آزمایشهای تونل باد ساخت. با کمک شرکت بریتانیایی Ray Mallock که نقش مهمی در توسعهٔ شاسی خودرو داشت، اولین نمونهٔ پیشتولید کمتر از یک سال پس از آغاز رسمی پروژه آمادهٔ آزمایش شد. این خودرو با نام S7 در ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۰ در مسابقات تاریخی مونتری رونمایی شد، روزی که مصادف با بیست و هفتمین سالگرد پیروزی استیو در این مسابقات بود.
اول برای مسابقه
برخلاف اکثر خودروسازان که ابتدا نسخهٔ خیابانی یک ماشین را تولید میکنند و بعداً سراغ نسخهٔ مسابقهای میروند، سالین S7 ابتدا راهی مسابقات شد و حدود دو سال بعد نمونههای جادهای آن به خریداران تحویل داده شدند. نسخهٔ مسابقهای که S7-R نام داشت، هرچند اولین مسابقهٔ خود را به پایان نرساند اما در طول دوران فعالیت خود در ۷۸ مسابقه به پیروزی رسید. این ماشین مهمترین برد خود را در سال ۲۰۰۴ کسب کرد یعنی زمانی که S7-R در هشتمین دور مسابقات قهرمانی فیا GT فراری را در خانهٔ خود، پیست ایمولا، شکست داد. سالین در طول آن مسابقه مازراتی MC12 GT1 را هم مغلوب کرد. S7-R در طول بیش از یک دهه حضور خود در موتور اسپرت، ۱۰ قهرمانی کسب کرد که یکی از آنها پیروزی در کلاس GT1 لمانز سال ۲۰۱۰ بود. این دستاوردها برای هر خودروساز بزرگی هم افتخار بهحساب میآمد چه رسد به یک تیونر آمریکایی که اولین خودروی خود را ساخته بود.
طراحی سنتی شاسی با آیرودینامیک مدرن
S7 نه بر اساس یک مونوکوک پیشرفته بلکه روی یک شاسی فریم فضایی سنتی ساخته شد اما این ساختار توسط Ray Mallock در انگلستان با استفاده از تکنولوژیهای مدرن طراحی و ساخته شده بود. برای کاهش وزن، بدنه بهطور کامل از فیبر کربن ساخته شد و بهطور گستردهای در تونل باد مورد آزمایش قرار گرفت. این بدنه بهگونهای طراحی شده بود که بهترین آیرودینامیک ممکن را داشته باشد و بنابراین، حدود پنجاه دریچه و ورودی هوایی که روی آن تعبیه شده بود، صرفاً کارکرد زیبایی نداشتند. علاوه بر این، انتهای کشیدهٔ خودرو بهگونهای طراحی شده بود که مثل بال عمل کند و به همین دلیل، نسخهٔ جادهای S7 فاقد اسپویلر بزرگ نسخهٔ مسابقهای بود. این سوپراسپرت با وزن ۱۳۰۰ کیلوگرم، داونفورسی تقریباً برابر با وزن خود تولید میکرد.
پیشرانهٔ V8 بر اساس بلوک کوچک فورد
سالین برای نیرو بخشیدن به این هیولای آمریکایی، موتور V8 بلوک کوچک افسانهای ویندسور فورد را انتخاب کرد اما این موتور بهطور کامل از نو طراحی شد تا قدرتی مناسب یک سوپراسپرت تولید کند. بلوک این موتور با استفاده از آلومینیوم دوباره ساخته شده و حجم آن به ۷ لیتر افزایش یافت. این پیشرانهٔ SOHC همچنین به مجموعهای از قطعات پیشرفته و مناسب مسابقه مثل میللنگ فولادی، پیستونهای آلومینیومی فورجکاری شده، سرسیلندرهای CNC، سیستم روغنکاری کارتل خشک و نسبت تراکم ۱۱ مجهز شد.
این پیشرانه ابتدا ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و یکی از قویترین موتورهای تنفس طبیعی اوایل دههٔ ۲۰۰۰ محسوب میشد اما پس از معرفی فراری انزو با ۶۶۰ اسب بخار قدرت در سال ۲۰۰۲، سالین به فکر توسعهٔ نسخهای افتاد که S7 را به قاتل فراری تبدیل کند. این نسخه که در سال ۲۰۰۵ با نام S7 TT معرفی شد، به ورودیهای هوای فیبر کربنی و دو توربوشارژر گرت مجهز شده بود که با بوست تنها ۵.۵ psi و بدون اینترکولر، خروجی موتور را به ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش داد. اگر این هم کافی نبود، سالین در سال ۲۰۰۶ پکیجی بنام کامپتیشن را برای S7 توئین توربو ارائه کرد که قدرت را تا ۱۰۰۰ اسب بخار افزایش میداد.
پرفورمنس شگفتانگیز
S7 در نسخهٔ تنفس طبیعی ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۴ ثانیه طی میکرد. در نسخهٔ توئین توربو، شتاب به ۲.۹ ثانیه میرسید و ۴۰۰ متر ظرف حدود ۱۰.۵ ثانیه طی میشد. با پکیج کامپتیشن اما S7 پرفورمنس دیوانهوارتری داشت زیرا ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه طی میکرد و میتوانست به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
خودرویی که نباید فراموش میشد
سالین S7 از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ تولید شد و از تمام نسخههای آن کمتر از ۱۰۰ دستگاه ساخته شد. این سوپراسپرت آمریکایی اما با وجود تمام ویژگیهای چشمگیرش، خیلی زود فراموش شد و امروز افراد کمی آن را به یاد میآورند. این در حالی است که S7 بهعنوان اولین خودروی اختصاصی یک شرکت تیونینگ، به یکی از موفقترین خودروهای مسابقهای دههٔ ۲۰۰۰ و یکی از چشمگیرترین سوپراسپرتهای تاریخ تبدیل شد.
Anti BTS
۲ بهمن ۱۴۰۲یادش بخیر چه زود گذشت .
اون زمان خیلی تعجب میکردم یه ماشین چطور میتونه به ۴۰۰ تا برسه اونم توسط یه گروهی که به تیونینگ موستانگ مشهور بود نه کمپانی خودروسازی .
موستانگ های زیبایی هم تیون میکرد .
parhamiof
۲ بهمن ۱۴۰۲این اگه درست عرضه میشد پوست تمام رقبای آمریکایی اروپاییشو میکند.
1000 اسب بخار؟8 سیلندر؟ کاین توربو اس هم 8 سیلندر تویین توربو عه ولی با 550 اسب بخار!
همایون
۴ بهمن ۱۴۰۲دقیقا درست میگی وقتی مدل دو توربو اومد بیرون پشم همه ریخت یادمه تو ماهواره همراه با تیلیغات ژیلت مچ تری یه سالین قرمز آتشین نشون میدادن که پشمای ادم رو میرخت.این خودرو باعث شد که تیونرهای دیگه مثل هنسی جرات پیدا کنن که به اسب بخار بالای هزار دست درازی کنن.سالین واقعا شایسته این هست که اسمش در کنار فورد جی تی شورولت کوروت بیاد چون یه سوپرکار همه چی تموم بود که فقط واسه رسیدن به سرعت بالا طراحی نشده بود و هدفش اولش اتیش کشیدن پیست بود شاید تنها دلیل استقبال کمتر از لیاقتش کابین فوقالعاده لخت و سادش بود که برخلاف سوپر کارهای اون دوره حتی فرمون اختصاصی هم نداشت.فقط حیف که دیگه جانشین نداره و با خبر فروش نمونه های پروتایپ محصول جدید سالین باید فاتحه این برند امریکایی رو خوند
مازیار
۲ بهمن ۱۴۰۲از نظر طراحی بدنه این رو بهترین محصول موتوراسپرت آمریکا می دونم
Anti BTS
۲ بهمن ۱۴۰۲با توجه به اعداد و ارقام ، طراحی ، تولید محدود و این که ۲۰ سال پیش این خودرو این آمار رو ثبت کرده ، این قطعا هایپرکار بوده .
الف.ی
۲ بهمن ۱۴۰۲آقا یادش بخیر مجله دانستنیها سال 94 یه سری کتاب (Bookazine) منتشر کرد
من تو نمایشگاه کتاب یکیشون که در مورد خودرو ها بود خریدم
یه مطلبی داشت با عنوان سریعترین خودرو های دنیا
توی اون لیست بوگاتی ویرون سوپر اسپرت صدر جدول خودنمایی میکرد
هنسی ونوم جی تی و کونیگزگ آگرا و مکلارن F1 هم که هممون میشناسیم
به جز اینا SSC Ultimate Aero، سالین S7، کونیگزگ CCX، آسکاری A10، زنوو ST1 و نوبل M600 و گامپرت آپولو هم بودن!
تقریبا همه اینا فراموش شدن
هی یادشون بخیر
NAVID۰۰۹۸
۲ بهمن ۱۴۰۲من هنوز مجلات و هفتهنامههای اون دوران رو دارم ، یادش بخیر ، برای تایمی بود که اوج واردات خودروهای ناب جهانی به ایران باز شده بود و هنوز کمونیستی نشده بودیم !
عوس روی جلد اکثر مجلات این خودرو بود با اینکه بوگاتی ویرون اوج محبوبیت بود !
جداً چه دورانی بود ، قدرشو ندونستیم !
آرین
۳ بهمن ۱۴۰۲بد بخت چی گفت ؟
الف.ی
۳ بهمن ۱۴۰۲دقیقا منم آرشیو مجله هامو از بچگیام نگه داشتم
𝐀𝐥𝐢
۲ بهمن ۱۴۰۲ظاهر قشنگی داره
علی یوسفی
۲ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت اول یه تشکر ویژه از جناب دهقان عزیز بابت این مطلب چون بشخصه عاشق سالین S7 هستم اما یه نکاتی بسیار این خودرو رو جذاب کرده اولیش نمای کاملا مسابقه ای که یادآور چسبندگی و سرعت و تیز بودن خودروهای سریع و پرشتابه نکته دوم اینه که در طراحی از مکلارن F1 الهام گرفته شده مخصوصا مدل خاصی از اف یک که اگه اشتباه نکنم پسوند اسپیدتیل داشت و نکته آخر این خودرو یادآور اژدهایی باستانی هست که روی زمین می خرامد و سریع حرکت میکنه طراحی چراغهای جلو و حفره های هوا همگی تداعی گر موجودی افسانه ای هستن ضمن این که حتما در مورد سالین رپتور هم که بعد از S7 تولید شد مطلبی تهیه کنید چون اون مدل هم بسیار جذاب و منحصربفرد بود.
امیر حسین
۲ بهمن ۱۴۰۲هیولایی بوده
۲ بهمن ۱۴۰۲چه جالب
BMW
۲ بهمن ۱۴۰۲هیولایی برای خودش لامصب👍🔥
strongman
۲ بهمن ۱۴۰۲یادش بخیر اگر اشتباه نکنم سال ۸۴ بود.وسط مجله ماشین ی پوستر که سالین قرمز رنگی بود چند سال رو دیوار اتاقم بود.توی مدرسه بحث شد با معلم هندسه. من گفتم ماشینی تو آمریکا ساختن ک تو ۳ ثانیه ب سرعت ۱۰۰ میرسه. اونم گفت چطوری تو سه ثانیه میشه ۴ تا دنده عوض کرد؟؟؟بهم گفت خالی نبند ب درست برس🤣
LAMBORGHINI
۲ بهمن ۱۴۰۲عالی این ماشین
فقط اونجای که گفت مازراتی مغلوب شد
این ماشین دیووونس 🔥🔥🔥💀
Mosi
۲ بهمن ۱۴۰۲آقا فیفتی سنت هم داره یکی ازش انگار تو آهنگ کندی شاپ:))))
ADSH
۲ بهمن ۱۴۰۲یادمه یکی از بهترین ماشینای بود🥹
رامتین
۲ بهمن ۱۴۰۲خیلی فیس جذاب و نوستالژیکی داره.
حسن
۳ بهمن ۱۴۰۲من که یادمه اینجا هم همه میشناسنش
این تا چند سال الماس روی انگشترمون برای کری خوانی بود حیف که پدال نبود
نسخه ی خیابانی شتابش ۳.۳ بود
سالین موتور وسط دف عقب بود
حسن
۳ بهمن ۱۴۰۲منظورم از شتاب ۳.۳ اینه که شتاب ۳.۶ اشتباهه و باید اصلاح بشه.
S7 در نسخهٔ تنفس طبیعی ظرف ۳.۶ (۳.۳ ) ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید
کلا سه مدل داشت با سه شتاب
عادی ۳.۳
توربو ۲.۷
کامپتیشن ؟
عباس
۳ بهمن ۱۴۰۲سلام دوستان
یادتون هست این خول و چرای برنامه تلویزیونی تخته گاز مخصوصا جرمی لاسون چقدر از قدرت ۱۰۰۰ اسبی بوگاتی ویرون و اولین ماشین ۴۰۰ کیلومتری حرف میزدن
فقط برای تبلیغات برانسون رو ساختن
امید
۴ بهمن ۱۴۰۲لاسون؟
Taha Malek
۳ بهمن ۱۴۰۲اعداد ارقام واسه الان هم زیاده
موفقیت در موتور اسپرت هم در مقابل چنین رقبایی واقعا بی نظیره
AMIR
۴ اسفند ۱۴۰۲واقعا عالی من بااین که چیزی ازش نشنیدم ولی الان که دیدم با این ویژگی هاش چه هیولاییه❤️❤️