شرکت اسکات که توسط فولکسواگن ایجاد شده است، اولین خودروهای خود را در سال ۲۰۲۷ با قوای محرکه تمام برقی و ژنراتوری به بازار عرضه خواهد کرد.
اسکات شاسیبلند و پیکاپ آفرودی بود که بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۰ توسط شرکت اینترنشنال هاروستر تولید میشد. در سال ۲۰۲۱، گروه فولکسواگن این شرکت آمریکایی را خرید و با به دست آوردن حقوق تجاری نام اسکات، در سال ۲۰۲۲ شرکتی بنام اسکات موتورز را برای تولید خودروهای آفرودی الکتریکی تأسیس کرد. حال درحالیکه ۴۴ سال از زمان خاتمهٔ تولید اینترنشنال اسکات میگذرد، این نام با معرفی دو خودروی جدید، دوباره بازگشته است. این خودروها شاسیبلند تراولر و پیکاپ ترا هستند که هرچند فعلاً در قالب کانسپت معرفی شدهاند ولی قرار است در سال ۲۰۲۷ تولید شوند.
دقیقاً مثل ریویان R1T و R1S، طراحی تراولر و ترا هم با یکدیگر یکسان است. این خودروها هردو فرمی جعبهای شکل دارند که با جلوپنجرهٔ مشکی، چراغهای جلوی ساده و دیلایتهای افقی، از اسکات قدیمی الهام گرفتهاند. اوورهنگهای کوتاه، سپرها و رکابهای مشکی، رینگهای مشکی با لاستیکهای آفرودی و ستونهای مشکی هم از دیگر ویژگیهای این خودروها هستند. هردو خودرو از چراغهای LED استفاده میکنند ولی چراغهای عقب ترا جالبتر بوده و در کل درب پشتی کشیده شده است.
ترا و تراولر از دو موتور الکتریکی بهره میبرند که قدرت آنها اعلام نشده اما به گفتهٔ اسکات، مجموعاً حدود ۱۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارند و خودروها را ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسانند. هردو خودرو از معماری الکتریکی ۸۰۰ ولی بهره میبرند که امکان پیمودن تا ۵۶۰ کیلومتر را با هر بار شارژ فراهم میکند. این خودروها همچنین از شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی بهره میبرد و قابلیت شارژ دوطرفه هم دارند. علاوه بر این، برای برطرف کردن نگرانی خریداران در مورد زیرساخت شارژ خصوصاً در مناطق دورافتاده، اسکات یک نسخهٔ ژنراتوری را هم برای شاسیبلند و پیکاپ خود ارائه میکند. این نسخه که هاروستر نام دارد، به یک پیشرانهٔ کوچک بنزینی مجهز است که صرفاً برای شارژ باطریها طراحی شده و شعاع حرکتی را به بیش از ۸۰۰ کیلومتر افزایش میدهد.
تراولر و ترا روی شاسی نردبانی با اکسلهای صلب ساخته شدهاند و ظرفیت حمل حدود ۹۰۰ کیلوگرم بار را دارند. همچنین تراولر میتواند تا ۳۱۷۵ کیلوگرم را یدک بکشد درحالیکه این رقم در ترا به ۳۵۳۵ کیلوگرم میرسد. کسانی که بیشتر از آسفالت خارج میشوند نیز میتوانند لاستیکهایی تا ۳۵ اینچی را سفارش دهند که فاصلهٔ خودرو از زمین را به بیش از ۳۰ سانتیمتر میرساند و امکان حرکت تا عمق ۹۰ سانتیمتری آب را فراهم میکند. این خودروهای اسکات همچنین به آنتیرول بار جلوی قطع شونده و قفل دیفرانسیل عقب مکانیکی هم مجهز هستند.
ازآنجاییکه تراولر و ترا برای ماجراجویی در طبیعت در نظر گرفته شدهاند، اسکات امکانات ویژهای را برای آنها تدارک دیده است. بهعنوانمثال، در صندوق بار تراولر خروجی برق ۱۲۰ ولت و پورت USB-C تعبیه شده و در اتاق بار ۱۷۰ سانتیمتری ترا هم دو پریز برق ۱۲۰ ولت و یک پریز ۲۴۰ ولت نصب شده که انرژی موردنیاز ابزارهای سنگین را فراهم میکند. علاوه بر این، مجموعهای از لوازم جانبی مثل وینچ، چراغهای کمکی و سپرهای آفرود با قلابهای بکسل هم قابل سفارش خواهد بود.
خودروهای اسکات در داخل طراحی ساده و درعینحال شیکی دارند. مقابل راننده یک غربیلک فرمان دو پره D شکل قرار گرفته که از پشت آن صفحه آمپر دیجیتالی دیده میشود. در میانهٔ داشبورد هم نمایشگر بزرگتری برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی دیده میشود. هرچند اکثر عملکردها از طریق این نمایشگر کنترل میشوند ولی زیر آن تعدادی دکمهٔ فیزیکی هم تعبیه شده است. جالب اینکه میتوان برای ترا صندلیهای جلوی نیمکتی را سفارش داد درحالیکه تراولر به یک کنسول مرکزی بزرگ با جا لیوانی مجهز است.
این خودروهای اسکات در آمریکا در کارخانهٔ فولکسواگن در کارولینای جنوبی تولید خواهند شد و انتظار میرود قیمت پایهای زیر ۶۰ هزار دلار داشته باشند. درحالیکه اسکات ابتدا قصد داشت این خودروها را در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه کند، حال زمان فروش آنها را سال ۲۰۲۷ اعلام کرده است.
MehdiTurbo
۴ آبان ۱۴۰۳شاسی بلندش دوست داشتم اگه خارج بودم جز گزینه هام میبود چون بین شاسی بلندهای موجود گزینه ی عالیه ولی پیکاپش نه پیکاپ بهتر از این تو بازار هست البته بسته به قیمتش و درصورتیکه گزینه بنزینی موجود نباشه 😁 میتونم بگم یکی از معدود زیباترین برقی هایی که دیدم واقعا طراحی داخلیشم عالیه و برنداشته مسخره بازی های تسلا و بنز و … را پیاده کنه ولی اگه بنزینی بود گزینه کاملی بود واقعا جذاب
amirkhanzadeh
۴ آبان ۱۴۰۳طراحی جذابی داره
از suv بیشتر از پیکاپش خوشم اومد
در کل چیز خوبیه
قیمت خوبی داشته باشه می ترکونه
BlackWing
۴ آبان ۱۴۰۳عجب طراحی باحالی داره ! حیف که موتور LT4 زیر کاپوتش نیست
Nismo
۵ آبان ۱۴۰۳هم این هم هامر جای خالی lt4 حس میشه
R@min
۴ آبان ۱۴۰۳چیزی که مشخصه این کانسپت صرفا یه آلترناتیو هست تا در صورت مساعد شدن مشکلات الکتریکی ها وارد فاز تولید بشه.
حرکت ثبت سفارش سه ساله هم باز تحقیقی برای بازخورد بازاره. بنظرم خیلی باید احمق باشی امثال فورد، جیپ و تویوتا نقد ول کنی که سه سال دیگه معلوم نیست یه برند ورشکسته چی بهت میده.
JaMsHiD_R1988
۴ آبان ۱۴۰۳نمیدونم چرا ولی یاد اینترنشنال هاروستر افتادم
C4
۴ آبان ۱۴۰۳خب یه زمان اسکات مال اینترنشنال بود و تا سال ۱۹۸۶ فک کنم حیاتش ادامه داشت
چند سال پیش فولکس خریدش و حالا هم احیاش کرد
در واقع یه امریکاییه که توسط المان احیا شده
طراحیشم کاملا رترو و برگرفته از همون اسکات قدیمه
کلا جای این محصول در سبد فولکس خالی بود . شاسی بلند و پیکاپ با شاسی نردبانی و خشونت ذاتی که اسکات داشت .
من بسیار ازین خودرو و فکر فولکس خوشم اومد و نظر مثبتی دارم . با توجه به پشتیبانی فولکس ، من اینو بالاتر از ریویان میدونم
JaMsHiD_R1988
۴ آبان ۱۴۰۳جالب بود . ممنون👌
JaMsHiD_R1988
۴ آبان ۱۴۰۳از اولین آفرودر های برقی با شاسی مستقل و اکسل صلبه
هیچوقت این فرمول کهن ، قدیمی و فرسوده نمیشه
اکسل صلب ، همراه با شاسی مستقل . یه آفرودر واقعی و به تمام معنا
یوسف
۴ آبان ۱۴۰۳بعد از مدتها یه طراحی خوب دیدم که به دلم نشست….. واقعا جذابه….
محمد
۴ آبان ۱۴۰۳تازه داره بازار خودرو های برقی درست و حسابی جون میگیره برعکس خیلی ها من برای ماشین های برقی نسل بعد هیجان دارم گشتاور آنی و زیاد برقی ها برای خارج جاده و استفاده های آفرودی عالیه مشکل باتری هم که تا چند سال دیگه حل میشه
mickeyy
۴ آبان ۱۴۰۳به به عجب چیز نابیه … طراحیش فوق العادست. کاملا هم طراحیش امریکایی هست اول تعجب کردم که با این ظاهر زیر مجموعه فولکس واگنه که بعد کامنت دوستان رو خوندم به ریشه های امریکایی این برند پی بردم.
Mosafer
۴ آبان ۱۴۰۳پیکاپشو میخام
علی منصوری
۵ آبان ۱۴۰۳خوشگل و خشن…
Dariush
۵ آبان ۱۴۰۳عجب طراحی داره بی نقص در طراحی داخل و خارج
دقیقا او چیزیه که باید باشه
البته اگه تو قسمت دسته دنده دکمه های فیزیکی زیاد که همیشه استفاده میشه رو میزاشتن دیگه صد در صد برد میشه چه چینی باشه چه آمریکایی
یعنی تلفیقی از مانیتورهای لمسی و دکمه های فیزیکی