«چوب» که زمانی یکی از مصالح رایج در ساختار اتومبیلها بوده، این روزها بیشتر در جعبههای اسباببازی دیده میشود تا در پارکینگها. البته این موضوع در مورد «اسپلینتر» که یک خودروی اسپورت با عملکرد بالاست و در طول ۵ سال توسط تیمی به سرپرستی جو هارمون (Joe Harmon) توسعه داده شده، صدق نمیکند. این خودروی عجیب و غریب برای پیشرانه از یک موتور شورولت LS7 استفاده میکند و به غیر از قسمتهایی مانند سیستم پیشرانه، عقربهها، تایرها و چرخها، در سایر بخشها از کمپوزیت چوب تشکیل شده است.
«هارمون» این پروژه را به عنوان یک دانشجوی ارشد در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی آغاز کرد و به گفته وی، «اسپلینتر» محصول علاقهاش به اتومبیلها و اشتیاقش به استفاده از ظرافت چوب در تمام طول زندگیاش بوده است. «هارمون» در این زمینه میگوید:از بچگی آرزو داشتم که خودروی خودم را طراحی کنم و آن را بسازم. در این میان، «چوب» چالش جدیدی برای ما ایجاد کرد و ما فکر کردیم که میتواند پروژه را در یک مسیر جالب هدایت کند.
چیزی که «اسپلینتر» را از دیگر خودروهای چوبی متمایز میکند، این است که با هدف «ایجاد ظاهر و حسّ یک مدل پرفورمنس» طراحی شده است؛ موضوعی که یکی از شواهد آن موتور LS7 است. دلیل انتخاب این موتور، وزن کم و طراحی جمعوجور آن بوده است. موتور LS7 شورولت با طراحی مخصوصی که در این پروژه بر روی آن انجام شده، قدرتی برابر ۷۰۰ اسب تولید میکند.
یک گیربکس دستی ۶ سرعته در کنار ترمزهای کالیپر ۶ پیستونه در جلو و ۲ پیستونه در عقب، از مهمترین قسمتهای غیرچوبی این وسیله هستند. شاسی یکپارچه «اسپلینتر» تقریباً در تمامی قسمتها از لایههای چوبی خمیده و قالبی تشکیل شده است. هر کدام از المانهای شاسی، با استفاده از برش و یک قالب خاص، شکل مناسب خود را پیدا کردهاند.
برای سیستم فرمان از یک طرح دنده شانهای ۱۲:۱ استفاده شده که متشکل از میلههای اتصال چند تکه است. سیستم تعلیق به صورت جناقی (A-arms) است در بالا و پایین خود چوب ورقهای با طول متفاوت دارد و در آن فنرها و شوکهای تنظیمشونده استفاده شدهاند. تایرهای میشلن پایلوت اسپورت ۲ بر روی چرخهای آلیاژ آلومینومی قرار گرفتهاند و در وسط چرخها، از لایه چوب بلوط استفاده شده است. در واقع، هر کدام از چرخها به تنها دارای ۲۷۵ قطعه جداگانه هستند.
ترکیب خمیدگیهای موجود در بدنه اسپلینتر با استفاده از باقت الیاف چوبی بهدستآمده از پوسته درخت گیلاس و چوب منعطف (End Grain Balsa) حاصل شده است. برای این منظور، دو دستگاه ویژه نساجی توسط تیم پروژه توسعه داده شده است. همچنین از انواع مختلفی از چسب برای در کنار هم نگهداشتن قطعات مختلف چوبی استفاده شده است؛ از جمله اپوکسی، یورتان، اوره فرمالدهید و پلیوینیل استات.
به گفته «هارمون»، وزن کلی خودرو به ۱۳۶۰ کیلوگرم میرسد و بهدلیل استفاده از چوب، نسبت قدرت به وزن بهترین را نسبت به فولاد و آلومینیوم در اختیار قرار میدهد. در حالی که گفته میشود که این خودرو منحصراً به عنوان یک «مدل پرفورمنس» ساخته شنده، ولی وزن، فرم و سیستم پیشرانه اسپلینتر به این خودرو اجازه میدهد که به حداکثر سرعتی برابر ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت برسد. مطمئناً کسی قصد ندارد اسپلینتر را برای این منظور آزمایش کند.
نزدیک به شش حمایتکننده مالی مختلف برای تأمین ابزارها و متریالهای این پروژه مشارکت داشتهاند؛ پروژهای که از یک هواپیمای بمبافکن جنگجهانی دوم با عنوان «دِ هاویلند ماسکیتو» الهام گرفته شده است. این هواپیما تقریباً به طور کامل از چوب ساخته شده بود، از دو موتور V12 رولز رویس برای پیشرانه استفاده میکرد و احتمالاً سریعترین هواپیما با موتور پیستونی در دوره خودش بود. [دانلود ویدئو]
1A1
۱۰ دی ۱۳۹۴خیلی عجیب.
برای کوروت نسل جدید جلوشو ازمدل این استفاده کنند خوبه لوگوی کوروت که v مانند با این بیشتر میخونه بقیش خوب نیس فقط اون قسمت v یش که بازه.
Hitler
۱۰ دی ۱۳۹۴فرض کن هدرز داغ بشه،ماشین بوی ذرت بوداده میده.
Carbonado Aventador
۱۰ دی ۱۳۹۴من جرعت ندارم بالای 300 تا با این ماشین برم…
درسته که مهندسی شده ساختنش ولی تو سرعت های بالا و دورموتور 8000 انقدر لرزش موتور زیاد میشه که میتونه به راحتی چوب رو خورد کنه!!!!
حالا یکی بخواد با این 386 تا بره!!!!!
احمد باقری
۱۰ دی ۱۳۹۴خیلی قشنگ طراحی کرده.
کاوه
۱۲ دی ۱۳۹۴طراحیش خیلی قشنگه
فرض کنید یکی از این ماشینا بیاد تو کشور ما
اگه زدیش جلو در حیاط و رفتی ی چیزی از تو خونه برداری میای میبینی چوبا ماشینو بردن کباب درست کنن خخخ
اگه هم نبرنش با این دست اندازا و چاله چوله ها تو ۱ ماه از وسط نصف میشه خخخ
نوید جهرمی
۱۳ دی ۱۳۹۴پروژه دانشجویی!!!! جل الخالق. اون وقت ما تو سر میزنیم که استاد راهنما و استادمشاور پیدا کنیم و بعد با هزار منت ی موضوعی بهمون میدن که ن خودشون سردرمیارن نه ما بلدیم.
خدا قسمت کنه از این جا بریم یکم طعم زندگی رو بچشیم.