SSC تواتارا یکی از پر سر و صداترین خودروهای تاریخ آمریکا است که لقب سریعترین خودروی این کشور را به خود اختصاص می دهد.
دنیای هایپرکارها بسیار رقابتی است و به منظور ایجاد تمایز بین رقبا باید پرفورمنس و مهندسی فوقالعادهای ارائه شود. با اینکه SSC تواتارا در مقایسه با خودروهای شرکتهایی همچون کونیگزگ یا بوگاتی کمتر شناخته شده است اما همچنان تواناییهای قابلتوجهی دارد و این موضوع به ویژه در بخش مهندسی خودش را نشان میدهد. با وجود سرعت متوسط تائید شده ۴۵۵.۲ کیلومتر در ساعت، تواتارا جزو سریعترین خودروهای دنیاست. در تولید این خودرو از مهندسی هوافضا الهام گرفته شده تا محصولی مرکب از عملکرد بالا و زیبایی تحسینبرانگیز ارائه شود. جیسون کاستریوتا طراح این پروژه است و تلاش داشته یک کانوپی شبیه قطره اشک را با تیغههای پایدار کننده عمودی در عقب ترکیب کند تا نتیجه آن حفظ پایداری خودرو در جاده باشد. تواتارا از شاسی مونوکوک استفاده کرده و تماماً از فیبر کربن ساخته شده است تا هم وزن پایین و هم استحکام بالایی داشته باشد. مجموع این تلاشها منجر به تولید خودرویی با ضریب درگ ۰.۲۷۹ شده است.
در عقب خودرو نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۹ لیتری توئین توربو قرار دارد. این پیشرانه جزو قویترین پیشرانههای کریت سال ۲۰۲۴ بوده و ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که در صورت استفاده از اتانول به ۱۷۵۰ اسب بخار خواهد رسید. با این قدرت عظیم، SSC تواتارا به عنوان سریعترین خودروی آمریکا در ۲.۵ ثانیه از سکون به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد. قدرت تولیدی از طریق گیربکس ۷ سرعته دستی اتوماتیک شده راهی چرخها میشود. گیربکس یاد شده توانایی تعویض دندهها در کمتر از ۱۰۰ میلیثانیه را دارد و بنابراین راننده همیشه میتواند از قدرت قابلتوجه خودرو بدون اندکی اتلاف پرفورمنس لذت ببرد.
تواتارا به خاطر تلاشهای خود جهت ارتقای رکوردهای سرعت جهانی شناخته شده هرچند برخی تلاشهای آن بسیار جنجالبرانگیز بودهاند. در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰ بود که شرکت سازنده راهی نوادا شد تا رکورد سرعت متوسط در دو جهت را ثبت کند. این شرکت رکورد سرعت ۵۰۸.۷ کیلومتر در ساعت را گزارش کرد هرچند برخی افراد اعتبار آن را زیر سؤال بردند و حتی خود SSC نیز بعدها ادعای خود را پس گرفت چراکه نتوانست دادههای خود را تائید کند. چند ماه بعد بازهم شاهد تلاشهای SSC برای رکوردشکنی در مرکز فضایی کندی بودیم. با حضور برخی کارشناسان و دستگاههای دقیق، حداکثر سرعت این خودرو به ۴۵۰.۱ و ۴۶۰.۴ کیلومتر در ساعت رسید و نهایتاً سرعت متوسط ۴۵۵.۲ کیلومتر در ساعت به عنوان رکورد تواتارا اعلام شد. SSC به این رکورد قانع نشد و در ۱۴ می ۲۰۲۲ به سرعت ۴۷۴.۷ کیلومتر در ساعت دست یافت و حتی برخی کارشناسان اعلام کردند اگر مسیر تست کمی طویلتر بود این خودرو رکورد بهتری را ثبت میکرد.
باید دانست جرود شلبی مؤسس شرکت شلبی اسپرتس کارز در سال ۱۹۹۸ است، شرکتی که بعدها نام خود را به SSC تغییر داد. او از همان ابتدا به دنبال شکستن رکورد سریعترین خودروی تولیدی دنیا بود و محصولات ابتدایی همچون اولتیمیت آیرو در سال ۲۰۰۷ به سرعت ۴۱۲.۲ کیلومتر در ساعت دست یافتند؛ اما برای درک بهتر عملکرد تواتارا بهتر است نگاهی هم به عملکرد رقبا داشته باشیم. بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰ پلاس از پیشرانه ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کوادتوربو با ۱۵۷۷ اسب بخار قدرت استفاده میکند و بوگاتی ادعا کرده نسخه پیشتولیدی آن سرعت ۴۹۰.۴ کیلومتر در ساعت را ثبت کرده است. البته این رکورد فقط در یک جهت ثبت شده و خبری از رکورد دو طرفه و سرعت متوسط نیست و به خودروی تولیدی هم تعلق ندارد. نکته دیگر به قیمت ۳.۹ میلیون دلاری بوگاتی مربوط میشود درحالیکه تواتارا ۱.۹ میلیون دلار قیمت دارد.
رقیب بعدی کونیگزگ جسکو ابسولوت است که پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری توئین توربوی آن با سوخت اتانول ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. سرعت تئوری جسکو ابسولوت بیش از ۴۸۲ کیلومتر در ساعت اعلام شده هرچند کونیگزگ تا به امروز رکورد سرعت رسمی آن را اندازهگیری نکرده و بنابراین این رکورد قابلاعتنا نیست. ضریب درگ این خودرو مشابه تواتارا بوده و قیمت ۳.۴ میلیون دلاری دارد. نهایتاً به هنسی ونوم F5 اشاره میکنیم که پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۶ لیتری توئین توربوی ۱۸۱۷ اسب بخاری دارد و با معرفی در سال ۲۰۲۱ به سریعترین خودروی تولیدی دنیا بدل شد. جان هنسی در سال ۲۰۲۴ به رکورد سرعت ۳۵۲.۵۵ کیلومتر در ساعت رسید و در یک تست دیگر نیز این خودرو رکورد تائید شده ۳۵۷.۱ کیلومتر در ساعت را بر جای گذاشت.
در پایان باید اظهار داشت SSC تنها ۱۰۰ دستگاه از تواتارا را در سال تولید میکند تا محصولی کمیاب را راهی بازار کند. هر خودرو بهصورت دستساز در کارخانه ریچلند آمریکا مونتاژ میشود و بنابراین خرید آن کمی دشوار خواهد بود. شاید تواتارا به اندازه رقبای خود شناخته نشده باشد اما قطعاً ارزش بررسی و توجه بیشتر را دارد. این خودرو ترکیب مناسبی از آیرودینامیک، پرفورمنس و مهندسی پیشرفته است.
R
۱۷ اسفند ۱۴۰۳هنسی با معرفی در سال ۲۰۲۱ به سریعترین خودروی تولیدی دنیا بدل شد!!!
با نظر تئوری که هیچ تستی انجام نداده فقط ادعا بوده چطوری به سریعتربن خودروی دنیا تبدیل میشه؟ هدفشون فروش بود که بهش رسیدن!!
سعی نکن از آمریکایی های پر ادعا دفاع کنی آقای نویسنده توهرصنعتی پیشرفته باشن تو حوزه خودرو به اروپا نمیرسن
(Ali(chevynova
۱۷ اسفند ۱۴۰۳نویسنده حواسش نبوده که تو چندین فراری و لامبورگینی داشتی و امثال این ماشین به چشمت نیومده
اروپاییهای الکی گرون اگه خوب بودن و ادعاشون واقعی بود که مکلارنش برا بحرین و جگوار و لندروورش برا هند نبود
از مازراتی و لانچیا و الفا هم نگم برات دیگه
R
۱۷ اسفند ۱۴۰۳از مک لارن حرف نزن که شرکتای ورشکسته و به تاریخ پیوسته آمریکایی رو بگم برات یه صفحه میشه
Bmw
۱۷ اسفند ۱۴۰۳علی و سوشیانت نظرتون راجبه این شلبی متقلب که با تقلب می خواست اسمشو سر زبونا بندازه چیه ؟
علیرضا
۱۷ اسفند ۱۴۰۳از دوج ، جیپ ، کرایسلر برشکسته بگو که دارن پژو ریبج میکنن یا از پونتیاک یا از الدزمبیل یا از پلیموث یا از خیلی های دیگه دلیل نمیشه که ماشین امریکای میرونی صنعت امریکا پیشتاز باشه
سوشیانت
۱۷ اسفند ۱۴۰۳همون بهتر اونا ورشکسته شدن ولی تو زمان خودشون بهترین ها بودن نه مثل آلمان که از رقباش عقب تره فعلا هم که ایتالیایی ها دارن از پلتفرم چارجر برقی و جیپ استفاده میکنن
سوشیانت
۱۷ اسفند ۱۴۰۳کی گفته تئوریه از لحاظ تئوری حدود ۵۲۰ تا میره ولی سرعتی که قابل دسترسی هست ۴۸۳ هست
SMS
۱۹ اسفند ۱۴۰۳تو یک ویدئو تا ۵۳۲ تا رفت
Taha Ayoobi
۱۷ اسفند ۱۴۰۳R،
دقیقا، هیچ کشوری نمیتونه تو حوزه قیمت گذاری و انداختن خودرو به اروپا برسه، فقط قیمت های بالای الکی، فقط استهلاک، فقط دردسر.
مازیار
۱۷ اسفند ۱۴۰۳طاها
اگه میخوای مثل اون دو سه نفر دیگه اعتبار رو از کل حرفات بگیری بحثی نیست
اما یه راه دیگه براش پیدا کن
چون اینکه میگی الکی گرون یعنی ندیده و نشناخته بهتر از اونی که میبینه و پول میده میدونی؛ این فقط جنبه طنز داره
آیا شک داری تو جوامع پیشرفته شفافسازی برای خرید کالا خیلی بهتر و بیشتر از جایی که ما هستیم وجود داره؟ اونم تو یه بازار کاملا رقابتی؟
واقعا فکر میکنی از خریدارها بهتر میدونی؟!!
Taha Ayoobi
۱۷ اسفند ۱۴۰۳با هرکی مثل خودش باید حرف زد.
اگه به دیدن باشه که 90 درصد اینجا درباره چیزایی نظر میدن که ندیدن.
مازیار
۱۷ اسفند ۱۴۰۳آره اما به جای اونی که پول میده بندرت نظر میدن😄
کلا وقتی جواب کلکل یه حرف دور از ذهن باشه اون اولی جاش محکمتر میشه و اگه به نیتروژن و فروزان برسه که دیگه هیچ
ضمنا لندروور هندی اصلا فکر کردن لازم نداره. سال گذشته بیشتر از ۳۰ درصد رشد فروش داشته که رتبه دوم دنیا بوده اگه اشتباه نکنم و به لحاظ فنی و موقعیت جهانی هم که همه داریم میبینیم
– افرادت خیلی ترسو و بزدلن سرهنگ. فکر کنم به جای خون تو رگهاشون شیر جریان داره
– این قرمزترین شیریه که تابحال دیدم قربان
(کرک داگلاس/سرهنگ داکس _ راههای افتخار/استنلی کوبریک)
سوشیانت
۱۸ اسفند ۱۴۰۳ببین کی داره از اعتبار حرف میزنه😂 اعتباری که شما ها تعیینش میکنین نبودش خیلی هم خوبه
خریدار اگر حرفش مهم بود داستان دایهاتسو و هیوندای بوجود نمیومد
حسن
۱۸ اسفند ۱۴۰۳فعلا که رکورد سرعت قانونی دوطرفه و تایید شده دست همین تواتاراست شما اروپایی فنها هم با همون توهمات خودتون خوش باشید
OM.01
۱۷ اسفند ۱۴۰۳رکورد دروغین 530 کیلومتر و میانگین سرعت 508 کیلومتر متاسفانه به این خودرو لکه بدی وارد کرد. ای کاش هیچ وقت SSC اون کلیپ و رکورد زنی رو با تقلب انجام نمیداد ای کاش همون عدد 450 کیلومتر را اعلام میکردن.
تقریبا از اون موقع 5 سال پیش با خودم میگفتم نکنه تمام خودروسازان مدعی سرعت دروغ گفتن و حقیقت چیز دیگه ای باشه!؟
بازی با اعداد و جو دادن های الکی و مشغول کردن ذهن مردمی که دانش فنی ندارن شاید یه بازی سرگرم کننده برای خودروسازان باشه!
از حق نگذریم انجین که روی این خودرو هست کار شرکت نلسون ریسینگ و انصافا از لحاظ گراف توان گشتاور عالیه. هماهنگی خوب گیربکس و آیرودینامیک خوب شتابگیری جالبی سرعت بالای 350 کیلومتر داره. البته اون صد خریدار این خودرو سالی هزار کیلومتر هم راه نمیرن باهاش نهایت هفته ای یه بار دور بورلی هیلز دور بزنن برای نیم ساعت
حسین
۱۷ اسفند ۱۴۰۳البته که بوگاتی ویرون و شیرون بار ها تو جاده ها توسط مشتری به سرعت های بالای ۴۰۰ رسیدند
رکورد بیشترین سرعت تو اتوبان هم برای شیرون هست
ولی اینکه اون نسخه پیش تولید چجوری انقدر از نسخه های تولیدی سریع تر بوده جای شک و ابهام شده و بوگاتی و فولکس واگن هم انگار نمیخوان جواب بدن ، شاید مت ریماک بعدا از دهنش در بره 😂
ولی دور از شوخی اون نسخه پیش تولید، شتاب ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر رو ۳ برابر سریع تر از شیرون های دیگه رفته ، کلیپ ثبت سرعتش رو نگاه کنی میفهمی، آدم فکر میکنه بوگاتی های دیگه محدود شدند
همون نسخه پیش تولید انقدر تو شتاب ثانویه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر وحشتناک سریع بود میتونست رکورد ۰ تا ۴۰۰ ۰ کونیگزگ رو با اختلاف زیاد کنار بزنه
چون ۰ تا ۳۰۰ شیرون تو حالت عادی هم سریعه
Iman 007
۱۷ اسفند ۱۴۰۳خیلی ماشین باحالیه اما من دلم میخواد یه محصول شناخته شده تر مثل بوگاتی داشته باشم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ اسفند ۱۴۰۳عزیزم
۱۷ اسفند ۱۴۰۳آقا اشتری عیدی مارو بده بریم😁
nima.jdm
۱۷ اسفند ۱۴۰۳انشاالله که میخری داداش
Iman 007
۱۷ اسفند ۱۴۰۳تو ایران که نمیتونستم بخرم
(Ali(chevynova
۱۷ اسفند ۱۴۰۳تواتارا عالیه،عالی
ولی باید بدونه زیر سایه سنگین اولدزموبیل ۴۴۲ مدل ۷۰،شوی شول ss مدل ۶۹،پونتیاک GTO مدل ۶۴ و… هست
amir
۱۷ اسفند ۱۴۰۳شما هنوز عکسی از نواهات ارائه نکردی بچه ها مشتاق بودن ببینن
nima.jdm
۱۷ اسفند ۱۴۰۳تعویض دنده اش خیلی سریعه
Khosrow
۱۷ اسفند ۱۴۰۳از معدود امریکایی ها که واقعا جذابه / البته طراحی جلوش رو از انزو اسکـی رفته ..
مازیار
۱۷ اسفند ۱۴۰۳از جانب هرکدوم از مدعیان سریعترین خودرو بیش از هر چیزی دروغ و ابهام و تردید دیده شده اونم برای عنوانی که اساسا اهمیت چندانی در زمینه سطح توانایی و اعتبار فنی نداره و چالشهای اون بیشتر به لاستیک و مسیر قابل تست مربوط میشه
همایون
۱۷ اسفند ۱۴۰۳رکورد هنسی رو درست نوشتید؟اول نوشتید تبدیل به سریعترین خودرو دنیا شد بعد نوشتید که آقای هنسی تونست باهاش ۳۵۷ تا بره این عدد که واسه این خودروها شوخیه.یادمون نره که بین اینهمه سروصدای رسانهای که اینا به راه انداختن یه فورد جیتی تیونینگ شده به راحتی سرعت بالاتر از پونصد رو برای خودش ثبت کرد.به نظر من قسمتی که توش کم کاری شده لاستیک سازها هستن که الان باید لاستیکی بسازن که بتونه تا سرعت ششصد کیلومتر برسه چون این خودروسازها تنها لاستیک رو بهانه رکورد نزدن اعلام کردن اینها حتی توانایی تولید موتورهای قویتر رو هم دارند ولی مهم اینه که با این لاستیکها نمیشه رکورد پونصد کیلومتر رو به صورت امن شکست
دانیال_Surrey،England
۱۷ اسفند ۱۴۰۳یادی از SSC تواتارا به درد نخورترین خودروی تاریخ آمریکا.
اون که هنسی بود تا چند سال رو دستشون مونده بود التماس مشتری میکردن،وای به حال این که متقلبم از آب دراومد.
(Ali(chevynova
۱۷ اسفند ۱۴۰۳آب خنک بخور
بقیش رو هم بریز اونجا که سوخت
دانیال_Surrey،England
۱۷ اسفند ۱۴۰۳به جای این حرفا عکسای نوای 150میلیونیت رو بزار بچه ها منتظرن.
(Ali(chevynova
۱۷ اسفند ۱۴۰۳کامنتهات شبیه اون یکی اکانتهات هست
بگذریم
حالا تو هم عکس پیکان استیشنت رو بذار تا بعد نوبت من بشه
Taha Ayoobi
۱۷ اسفند ۱۴۰۳علی جون، برا امثال اینا آب خنک فایده نداره، فقط نیتروفورازون
Taha Ayoobi
۱۷ اسفند ۱۴۰۳تو چرا فشارشو میخوری، چیزی نشده که.
به فکر لندرور هندیت باش.
آرین
۱۷ اسفند ۱۴۰۳طاها علی به اندازه کافی ….. زده تو فضای سایت
شما به عنوان آمریکایی فن آبرومندانه تر برخورد کن
Taha Ayoobi
۱۷ اسفند ۱۴۰۳آرین، دقت کردی که این ریپلای ها برای چه کامنتیه؟
سوشیانت
۱۸ اسفند ۱۴۰۳طاها وقتی اروپایی فن هایی که خودشون رو آمریکایی فن معرفی میکنن اینطوری حرص میخورن یعنی کارتو درست انجام دادی👌
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳دقیقا👍👍👍
سوشیانت
۱۷ اسفند ۱۴۰۳نتونستی از قوی ترین خودروی درون سوز جهان ایراد بگیری گیر دادی به فروشش؟
رامتین
۱۷ اسفند ۱۴۰۳فعلا روی کاغذ همگان ادعای رسیدن به 500 را دارند. باید دید در سال 2025 چه اتفاقی میوفته و آیا کسی پیدا میشه که از 491 شیرون بهتر بزنه!
حسن
۱۸ اسفند ۱۴۰۳همشون گفتن اگه شیرون یه بار دیگه تونست به 490 هم نه به 460 برسه ایناهم امتحان میکنن
عزیزم اون خودرو شتر گاو پلنگ بود به اسم بوگاتی اومد و رفت و کلا دیگه نیست کلا لاستیکش هم وجود نداره چه برسه خودش یه تیونینگ مضحک برا لاف اخر اون بدبخت مرحوم شد تولید هم نشد
تومتن بخون نوشته تولیدی نبود لافی بود مث همه اروپایی فنهای سایت پدال