سایر خودروهای آمریکایی

مانتز جت دهه 50 میلادی، خودرویی جالب اما شکست‌خورده!

ایلان ماسک جزو مدیران عامل معمولی صنعت خودرو نیست. مهم نیست درباره مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس چه فکری می‌کنید زیرا ماسک فردی خسته کننده، تنبل و بی‌هویت نیست. همین موضوع درباره ارل مانتز نیز صدق می‌کند، فردی نابغه و کارآفرین که تولید مانتز جت بسیار کمیاب اوایل دهه ۵۰ میلادی را رهبری کرده است.

مانتز در اواخر دهه ۴۰ میلادی نمایندگی کایزر-فریسر در کالیفرنیا را می‌چرخاند و پس از آن بود که وارد عرصه متفاوتی شد و تلویزیون‌های ارزان و پایه را با طراحی خودش عرضه کرد. او شخصیت خاصی داشت و از جوک‌ها و تبلیغات متفاوتی برای فروش محصولاتش استفاده می‌کرد.

اما مانتز جت یک جوک نبود. این محصول یک کانورتیبل اسپرت و لوکس بود که با کمک فرانک کورتیس طراحی شده بود. کورتیس اسطوره مسابقات خودرویی بود و به نصب سقف سخت فایبرگلاس و جداشدنی روی این خودرو کمک کرده بود. در بطن مانتز جت نیز پیشرانه ۸ سیلندر کادیلاک قرار داشت. خودروی موردبحث همچنین از ویژگی‌های لوکسی همچون گیربکس اتوماتیک، فرمان هیدرولیک و داشبورد نرم سود می‌برد. این ویژگی‌ها تا سال‌ها بعد در اکثر خودروها دیده نشد.

مانتز جت بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۴ تولید شد. این خودرو بر اساس محصول اسپرت و دونفره KSC فرانک کورتیس شکل گرفت اما فاصله بین محوری‌اش افزایش یافت تا فضا برای نصب دو صندلی اضافی مهیا شود. مانتز مدعی بود این خودروی ۵۵۰۰ دلاری توانایی دست‌یابی به سرعت ۲۴۰ کیلومتر را دارد هرچند به نظر می‌رسید سازنده کمی اغراق کرده بود و سرعت خودرو حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت کمتر از ادعاها بود.

البته تنها اعداد و ارقام نبودند که وضعیت درستی نداشتند. مانتز جت در اوایل دهه ۵۰ میلادی قیمت حدود ۵۵۰۰ دلاری داشت اما هزینه تولید این خودرو ۶۵۰۰ دلار بود و به همین خاطر ضررهای بعدی باعث شد مانتز مجبور به تعطیلی کسب‌وکار خود شود. این شرکت کمتر از ۲۰۰ دستگاه خودرو را کامل کرده بود. او سپس به کسب‌وکار قبلی‌اش بازگشت و پیشروی سیستم‌های صوتی خودرویی شد. مانتز همچنین تلویزیون‌های بزرگ خودش را به افراد ثروتمند می‌فروخت.

خودرویی که مشاهده می‌کنید مانتز جت مدل ۱۹۵۲ است و قرار است در حراجی به فروش برسد. این خودرو از پیشرانه ۸ سیلندر ۱۵۰ اسبی لینکلن استفاده می‌کند. محصول موردبحث در سال ۲۰۰۹ بازسازی کاملی را تجربه کرده است و احتمالاً در حراجی با قیمت حدود ۲۰۰ هزار دلار به فروش رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. پدرام پرو پلاس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش خودروسازی‌های‌ مطرح ، مدل های کلاسیکشون با فناوری روز‌ رو به تعداد محدود بازسازی کنن . به نظرم باحال میشه .

    موافقم 24
    مخالفم 1
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    آخییییییش
    نگاش که میکنم جیگرم حال میاد !
    من به این میگم ماشین تا تا تا تا تا …. ابتدای سال ۲۰۰۰ هم ماشین تولید میکردن ، اما امروز دیگه ، تمام ! همه شدن ربات !

    به داشبوردش ، دور سفیدی لاستیکاش ، صندلی‌هاش ، سادگیش ، زیبائیش ، نگاه کنید ، جووووونم !

    بعد از اینکه همه به bmw گفتیم برو بابا و bmw هم به همه ما گفته خودتون برید بابا ! دیدن این جیگر شُسته برده تا اطلاع ثانوی حال بد ما را !

    میگن bmw دمش گرم ، جسارت تغییر داشته تو طراحیش ؟!!!!
    اما کسی نیست به اون اوشکول‌ها بفهمونه جسارت واسه طراحی آسیا یا آمریکایی‌هاست نه آلمانی‌هایی که با همه فرق میکنند و دنیا میپرستنشون !

    موافقم 12
    مخالفم 20
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      میشه توضیح بدی جسارت توی طراحی یعنی چی؟ که تو آلمانیا مشاهده نمیشه؟
      فرصت شد شما بهشون یاد بده،یه وقت ورشکست نشن…

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. ماشین دوست

        ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (60 ديدگاه)

        آبتین جان، چه خبر از ممد رستمی؟
        خیلی وقته دیگه نمیاد پدال؟
        نکنه دوباره با دوچرخه 90 تا سرعت رفته و کار دستش داده؟

        موافقم 4
        مخالفم 4
  3. reza-srt

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (63 ديدگاه)

    درود خسته نباشید خدمت همه پدالی های عزیز.چند سالی هست به سایت پدال سر میزنم امروز بالاخره تصمیم گرفتم اکانتو بسازم.با اکثرتون اشنایی دارم،اقا رامین(با علاقه خاصشون)،یانکی،reza waffenو…

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2353 ديدگاه)

      کار خوبی کردی آقا رضا.کامنت گذاشتن هم حال میده.

      موافقم 9
      مخالفم 2
    2. Nima

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      خوش آمدى

      موافقم 7
      مخالفم 3
    3. Mad.z.Max

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      خوش اومدی آقا

      موافقم 2
      مخالفم 2
  4. مهراد

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (862 ديدگاه)

    عجب ماشینی 😍

    خیلی خواستنیه

    توی ماشینای کلاسیک ، این طراحی های گرد و گووه ای شکل رو خیلی میپسندم ، مثل همین ماشین یا مرکوری فلیتین ۱۹۴۰ یا مرسدس بنز گالوینگ و …

    این طراحی ها بدجوری حس قدرت در گذشته بشر بهم میده

  5. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    درود
    ماشینایی که الان قیمتی شدن و الان بهش افتخار میکنن، قدیما ازش رویگردان بودن و بهش محل نمیدادن، ماشینایی مثل این، تاترا، وارتبورگ، تاکر، نش و…

    موافقم 6
    مخالفم 4
  6. mohamadreza83

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (465 ديدگاه)

    این ماشین با استانداردها و معیارهای ایمنی امروز یه قاتل محسوب میشه ؛
    اون سپر های آهنی و نیزه مانند جلو ؛ وای به حال بدبختی که این ماشین با ۶۰ تاسرعت بخوره بهش ؛
    داشبوردی که بیشترش از فلز سخت ساخته شده ( عین شورولت بل ایر) موقع تصادفات سنگین مغز و جمجمه سرنشینان جلو عین آبمیوه میپاشه به شیشه جلو .
    ذات طبیعت اینه
    وقتی یه چیزی بهت میده ؛ یه چیز دیگه ازت میگیره
    انرژی جنبشی میده ؛ از اونطرف انرژی پتانسیل میگیره
    مقاومت میده ؛ جریان میگیره
    زیبایی میده ؛ ایمنی میگیره

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. mohamadreza83

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (465 ديدگاه)

      «داشبوردی که بیشترش از فلز سخت ساخته شده»
      البته منظورم اون بخش سفید نرم که توی متن بهش اشاره شده نیست ؛ بلکه اون بخش های قرمز رنگ سخت پشتی داشبورد هست .

    2. 2311

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      یعنی ماشین امروزی که زیبا باشه نداریم؟ از جدیدترین مثال هاش میشه به لوتوس تایپ 132 و کوروت Z06 اشاره کرد

      1. mohamadreza83

        ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (465 ديدگاه)

        عرضم خیلی کلی و عامیانه بود جناب
        وگرنه زیبایی یک امر انتزاعی هست و اصلا درست نیست با مسائل مربوط به علوم تجربی به خصوص فیزیک که با کمیت ها سر و کار داره ؛ اون رو بسنجیم .
        ولی اون جمله ای که بالا گفتم ؛ یه عبارت بسیار مشهور توی فیزیک هست .

  7. Muty

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    خودروی موردبحث همچنین از ویژگی‌های لوکسی همچون گیربکس اتوماتیک، فرمان هیدرولیک و داشبورد نرم سود می‌برد. این ویژگی‌ها تا سال‌ها بعد در اکثر خودروها دیده نشد.

    یکی نیست بهش بگه عامو
    ساله ها بعد چیه !! این ویژگی ها هنوزم که هنوزه تو ماشین های ما دیده نمیشه
    انصافا طراحی زیبایی داشته

    1. behnam-84

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (31 ديدگاه)

      وقتی پدال خبرهایی درباره ماشین های ناشناخته میزاره،خیلی خوشحال میشم چون باعث میشه درباره ماشین های مثل این خیلی اطلاعات بدست بیارم.
      این ترکیب رنگ بسیار زیبا و دوست داشتنیه علاوه بر این مخفی بودن بخشی از چرخ های عقب این ماشین و نوع طراحی فرمان و شکل رینگ ها و…. نشان از نبوغ و خلاقیت و استعداد طراح های آمریکایی در دهه چهل تا اوایل دهه هفتاد میلادی رو نشون میده.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. امیر

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2959 ديدگاه)

    یکی از جذاب ترین موضوعات دنیای خودرو
    خودروهایی ک در چند دهه قبل شکست خورده و شاید بسیار بد بودن، امروزه ده ها و صد ها هزاردلار ارزش دارن و کلی خواهان!

  9. Jdm باز

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    چه طراحی دلنشینی
    اصن نگاه که بهش میکنی، ارامش میگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا