طی دو هفته، حدود ۴۰ درصد ارزش سهام لوسید افت کرده است. همچنین در ۲۴ ساعت اخیر، سهام استارت آپ آمریکایی ۸ درصد کاهش داشت.
ارزش سهام لوسید طی یک روند ناخوشایند افت کرده است و به نظر میرسد روزهای سختی در انتظار برند امریکایی باشد. عجیبتر اینکه روند کاهشی لوسید طی دو سال اخیر، ادامه داشته و قیمت فعلی، ۹۵ درصد کمتر از اوایل سال ۲۰۲۲ است. حالا پس از دو دهه گسترش بازار خودروهای برقی، این صنعت دردسرهای بزرگی را تجربه میکند که دلیل آن هزینهی تولید، قیمت بالا و کمبود تقاضاست.
تسلا که دومین برند تولید کننده خودروهای برقی پس از بی وای دی محسوب میشود اخیراً اعلام کرده قیمت محصولاتش را در آلمان کاهش خواهد داد. این بیانیه پس از کاهش قیمتها در چین و آغاز جنگ قیمتی جنجالی ایلان ماسک منتشر شده است. در صورتی که تسلا با چالش فروش محصولات خود مواجه باشد، وضعیت لوسید چگونه خواهد بود؟ این برند تازهکار در حال ضرر دهی است و به زودی نیز با فقدان سرمایهگذاری جدید مواجه خواهد شد.
تسلا در حال کاهش قیمت خودروهاست اما لوسید در کل با مشکل فروش محصولاتش مواجه است، محصولاتی که قیمت بالاتری نسبت به تسلا دارند. این موضوع از هیچ جنبهای خوشایند نخواهد بود. نرخ بهره بالا و کاهش توان خرید مشتریان میتواند فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ را با چالشهای بیشتری مواجه کند. به این موارد باید عرضه زیاد خودرو و برخی بحرانها را افزود. شرکتهایی که سودده باشند میتوانند در این وضعیت زنده بمانند اما برندهای دیگر باید به دنبال سرمایه باشند و لوسید در دسته دوم قرار دارد.
با افت ارزش سهام، گزینههای مالی پیش رو نیز محدود میشود. با این وضعیت کسب سرمایه از طریق فروش سهام سختتر خواهد بود و افت ارزش آن شاید حتی باعث شود اعطای وام نیز صورت نگیرد که این امر در نهایت باعث سقوط لوسید در یک مارپیچ ترسناک خواهد شد. کارشناسان بازار سرمایه در لیستی از شرکتهای مناسب برای سرمایهگذاری نام بردهاند اما نام لوسید در آن دیده نمیشود. یکی از این شرکتها انویدیاست که برای مثال اگر در سال ۲۰۰۵ سرمایهگذاری هزار دلاری در آن انجام میدادید ارزش سهام شما هماکنون به حدود ۳۴۳ هزار دلار میرسید. باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار لوسید خواهد بود. آیا این شرکت خواهد توانست از طوفانهای وحشتناک صنعت خودرو به سلامت عبور کند؟
محمد
۲۹ دی ۱۴۰۲چون هر وقت از شبه جزیره عربستان چیزی صادر میشه به طور تاریخی مقصدش رو به خاک سیاه مینشونه😂 دیگه بیشتر نمیتونم توضیح بدم سانسور چی در کمینه😂😂😂😂
NAVID۰۰۹۸
۲۹ دی ۱۴۰۲این واقعاً خندهداره که لگنِ بیروحی چون تسلا بفروشه و این عزیزِ باکیفیت نرفوشه!!!
محمد
۲۹ دی ۱۴۰۲تو اول یاد بگیر که کامنت اول رو بی دلیل ریپلای نکنی و گلشعر بگی بعد بیا راجب برند ها گلشعر بگو ، میخواست مثل بقیه کامنت هاش از تجربه خیالیش با تسلا و لوسید هم بگه دید امروز به اندازه کافی دیسلایک خورده
ehsan
۲۹ دی ۱۴۰۲عالی بود 👏👏👏👏👏👏
parhamiof
۲۹ دی ۱۴۰۲نظر شخصی من هست کای به نظر بقیه ندارم ولی،
معمولا هم چیز خوبیه ولی بهش بی توجهی میشه و یه جور دیگه میبیننش و بد تبلیغش میکنن.
علی آقایی
۲۹ دی ۱۴۰۲لطفاً کامنت های چرت و پرت ننویسید
NAVID۰۰۹۸
۲۹ دی ۱۴۰۲چرتوپرت ننویسیم!!!
پرتوچرت که میشه نوشت؟؟؟
۲۹ دی ۱۴۰۲چون ماشین چینیه
۲۹ دی ۱۴۰۲چیز نه امریکاییه😐😐😐
Khashayar
۲۹ دی ۱۴۰۲این مشکل فقط مربوط به لوسید نیست سهام تسلا هم در حال سقوط به زیر 100 دلار و حتی قیمت های پایینتر است
amirreza
۲۹ دی ۱۴۰۲با اینکه کلا با ماشین های برقی مخالفم ولی لوسید ماشین های خوبی میسازه ولی اصلی تمرین مشکل این استارتاپ ها شناخته نشده بودن اونها هستش اونم تو خودرو های برقی که هر وقت اسمش میاد همه یاد تسلا میفتن اما امیدوارم با اومدن gravity ورشکست نشن
NAVID۰۰۹۸
۲۹ دی ۱۴۰۲آیا دسیسهای در کار آره است🤔😯😂🤦♂️!
Khashayar
۲۹ دی ۱۴۰۲شاید دلیل اصلی این اتفاقات اینه که هر کسی یا شرکتی میتونه خودرو بسازه در نتیجه ارزشش از بین میره. دقیقا این اتفاق مشابه وردپرس است که همه میتونن سایت بسازند. ماژولار شدن و سادگی ساخت و مونتاژ و عدم نیاز به تکنولوژی های پیچیده و رقابت زیاد ….. باعث فراگیری عمده و بی ارزشی این برند ها میشه.
پرایدسوار
۲۹ دی ۱۴۰۲عکس سوم فاصله سپر با در صندوق عقب چرا اینقدر زیاده؟ یاد صندوق کوییک افتادم
H2
۲۹ دی ۱۴۰۲“”تسلا که دومین برند تولید کننده خودروهای برقی پس از بی وای دی محسوب میشود””
همین چند ماه پیش خیلیها اصلا نمیتونستن دوم شدن تسلا رو حتی تصور کنن
تو این هیاهوی خودروهای برقی و برقی سازی، بعضی برندهای سنتی که بنظر میرسید باید شکست رو بپذیرن، با آپدیت خودشون و بازنگری استراتژیهاشون آمارهای افزایش سوددهی و فروش خودشونو منتشر میکنن ولی برقیها با مشکلات فروش مواجح هستن. اسم نمیارم جنگ نشه و نگن متعصبه
دنیا خیلی سریع داره تغییر میکنه
درحالی که دولتها دارن فشار میارن به الکتریکی سازی و شرکتها هم باید تن بدن به این درخواستها، هنوزم افراد و سازمانهایی هستن که در این مورد تردید دارن که آیا باید این روند با این فشار غیر منطقی و مشکوک پیش بره یا با تفکر و برنامه ریزی و آمادگی کامل؟
آیا میشه وجود زیرساختهای بعضی ممالک پیشرفته رو تعمیم داد به همه دنیا و برای تمام کره زمین یک نسخه پیچید؟
آیا اصلا الکتریکی سازی واقعا اونجوری که نمایش میدن واقعا کمکی به حل معضل گرمایش جهانی میکنه؟
خیلی از این دست سوالات هست که بی پاسخ موندن و فقط میگن باید چنین و چنان بشود
سالار فصل
۲۹ دی ۱۴۰۲لوسید واقعا نابه همه چیش
طراحی پرفمنس متریال واقعا لوکس
بنظرم قیمتش هم مناسب هست
ایکاش با فروش در خاورمیانه بتونه خودش رو احیا کنه
Elmiraj
۲۹ دی ۱۴۰۲جنگ قیمتی تسلا بیشترین ضرر رو به همین لوسید زده…
در حالی که لوسید ها و EQS ها بدون مشتری موندن ، model S و X رکورد فروش ۵ ساله رو زدن…!!
ممدقلی
۲۹ دی ۱۴۰۲شاید چرت و پرت بگم )۹۹ درصد (
ولی فکر میکنم یه حرفی تو کار هست که برقی ها زیاد جولان ندن و دست انداز تو راهشون باشه تا شرکتهای نفتی بتونن بنزین بفروشن . یا محبوبیت برقی ها gmc مشکلات نرم افزاری پیدا کرد . تسلا اتیش گرفت و دروغ گفت در مورد سایبر تراک و هزار تا داستان . لوسید داره ورشکست میشه byd تو فروش مشکل داره نمیشه که بی دلیل باشه . بنظرم دارن بهشون فشار میارن که الکی مشکل دار باشن تا زیاد نفروشن و در عوض از سمت دولت ها پول بگیرن
fordgt
۳۰ دی ۱۴۰۲چون فردی مثل ایلان ماسک پشتش نیست که با تبلیغ و حاشیه برندشو سر زبونا نگه داره.
همایون
۳۰ دی ۱۴۰۲با وجود اینکه شاسی بلند گراوویتی واقعا کامل و بی نظیره ولی حتی عرصه اونم دوای درد لوسید نیست لوسید اگه میخواد تو کورس رقابت با تسلا و چینیها بمونه نیاز به محصولی شایسته تو کلاس قیمتی مدل ۳ و y داره حتی باید به کلاس پایینترم فکر کنه یعنی جایی که محصولات byd حکمرانی میکنن.احتمالا لوسید پیش خودش گفته با عرضه یه محصول لوکس و بی نقص میتونم بازار خاورمیانه و چین رو دستم بگیرم و نیاز ندارم تو کلاس قیمتی پایینتر رقابت کنم ولی حقیقت اینه خریداران متمولی مثل اعراب ترجیح میدن با این پول سراغ خودروهایی برن که قلب تپنده بنزینی دارن تا در مواقع لازم صدای نعره اگزوز گوشسون رو نوازش کنه.اونایی که بازار امارات رو رصد کردن میدونن که اونجا معمولا به خودرو برقی ارزونتر مثل مدل ۳ یا y رو به عنوان خودروی چندم خانواده میخرن و تو حیاط پارک میکنن واسه کارای دم دستی
Ashtari
۳۰ دی ۱۴۰۲لوسید طراحی خیلی قشنگی داره