مدل سهچرخه و تکسرنشینه الکترا مکانیکا سولو ۲۰۱۷ دارای ظاهری آشنا برای کسانی است که سالهای گذشته محصولات شرکتهایی مانند «اِلیو موتورز» را دنبال کردهاند. «سولو» که روز جمعه در آخرهفته خودروهای لوکس و سوپرماشینهای بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا رونمایی شده، دارای دو مزیّت منحصر به فرد نسبت به رقیب ۲ سرنشینه خود است.
اولین و ملموسترین مزیّت سولو، استفاده از یک موتور همساز AC الکتریکی ۱۶.۱ کیلووات-ساعت است که میتواند «حداکثر» به میزان ۸۲ اسببخار قدرت ایجاد کند و از این لحاظ در مقابل پیشرانه ۳ سیلندر بنزینی «اِلیو» قرار میگیرد. باتری لیتیومی سولو دامنه مسافت رانندگیای برابر ۱۰۰ مایل یا ۱۶۰ کیلومتر تأمین میکند و برای هر بار شارژ کاملِ آن با استفاده از یک درگاه برق ۲۲۰ ولتی، تنها ۳ ساعت زمان لازم است. دومین مزیّت، در ساختار بدنهای است که توسط «اینترمکانیکا» سازنده سفارشی کانورتیبلهای پورشه ۳۵۶-A مستقر در ونکوور ساخته شده است. اینترمکانیکا در طول سالها با محصولاتی چون فرمولا جونیور در دهه ۶۰ میلادی، اینترمکانیکا پاچ، آپولو پروتوتایپ ۱۹۶۲، گریفیث مدل ۱۹۶۸ و ماکت پورشه اسپیدستر، به تولیداتی ماهرانه و نفیس شهرت داشته است. الکترا مکانیکا در حال حاضر در حال جذب و ادغام «اینترمکانیکا» در خود است؛ شرکتی که هماکنون هنری رایزنر (Henry Reisner) پس از پدرش، «فرانک» در رأس آن قرار دارد. همچنین به گفته جری رول (Jerry Kroll)، مؤسس و مدیرعامل الکترا مکانیکا، ظرف یک ماه آینده، الکترا مکانیکا پروندهای در کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا تشکیل خواهد داد تا سهام آن را به صورت عمومی عرضه کند. «رول» میگوید که این روشی برای پذیرا شدن عشق و علاقه عمومی به خودروهای الکتریکی با تکنولوژی سطح بالا است. این در حالی است که از میان رقبای احتمالی، تسلا موتورز نیز به صورت عمومی عرضه شده و فیسکر اتوموتیو به صورت خصوصی اداره میشود.
البته مالکیت اینترمکانیکا توسط الکترا مکانیکا خللی در تولید سالانه ۱۸ تا ۲۰ دستگاه نسخه سفارشی پورشه ۳۵۶ نخواهد شد. در واقع، الکترا مکانیکا قصد دارد تا با یک شاسی طراحیشده به صورت سهبعدی کامپیوتری (CAD) و تبدیل پیشرانه به صورت باتری-الکتریک، این پورشههای سفارشی را ارتقا دهد. به گفته «رول»، این کمپانی همین حالا هم سفارشهایی برای EV 356 دریافت کرده است.
در همین حال، الکترا مکانیکا برنامه دارد تا با استفاده مدل کامپیوتری اپل در تولید و مونتاژ قراردادی در کارخانههایی در چین، هند و اروپای شرقی، و همینطور در ایالات متحده به یک سطح جهانی برسد. کارخانه مونتاژ «مترو» این خودروساز که فریمهای فضایی کمپوزیت خود را از یک سازنده تجهیزات فضایی در نزدیکیاش دریافت میکند و قرار است در ماه، تعداد ۱۰ تا ۲۰ دستگاه خودرو بیرون دهد، فعالیت خود را از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد کرد.
تا آوریل ۲۰۱۷ با شروع به کار کارخانههای قراردادی، الکترا مکانیکا ۱۰۰ دستگاه اول «سولو» را خواهد ساخت و سپس به گفته «رول»، به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال (در سطح جهانی) میرسد. وی فراتر از عرضه سهام عمومی، به دنبال برخی شرکا برای تحقق این هدفگذاری است. وی در این زمینه میگوید:
مأموریت من این است که افرادی که آینده را میبینند، پیدا کنم و بگویم، بیایید همین الان آن را بسازیم.
الکترا مکانیکا سولو EV مدل ۲۰۱۷ همراه با مالیات در کانادا قیمتی برابر ۱۹ هزار و ۸۸۸ دلار دارد که معادل ۱۵۵۵۰ دلار امریکایی است. بنابراین شرایط با محصولات تسلا و طرفداران خاص آنها متفاوت است و این خودرو بایستی بتواند با مدل سهچرخهای مانند «اِلیو» که قیمتی برابر ۷۳۰۰ دلار دارد (قیمت اولیه با ۶۵ هزار رزرواسیون) و از یک طرح صندلی ۱+۱ بهره میبرد، رقابت کند.
در حالی که طبق گفته الکترا مکانیکا، شارژ کامل با استفاده از یک درگاه برق ۲۲۰ ولتی به مدت ۳ ساعت زمان میبرد، این مدت برای یک درگاه برق ۱۱۰ ولتی برابر ۶ ساعت است که هنوز هم میتواند کاربرد خود را داشته باشد. در هر صورت، با اینکه دامنه ۱۶۰ کیلومتر حدود نصف یا کمتر از چیزی است که در تسلا در دسترس قرار میگیرد و همینطور برابر مسافتی است که شورولت در مدل جدید بولت EV ارائه میکند، محدودیت سهچرخه سولو در جابجاییها، موجب میشود که کمتر به دامنه مسافت رانندگی با آن توجه شود.
حداکثر سرعت سولو برابر ۸۰ مایل یا ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده که حدود ۳۰ کیلومتر کمتر از «اِلیو» است، ولی به قدر کافی برای تردد در بزرگراهها و آزادراهها سریع است. همچنین الکترا مکانیکا شتاب این خودرو را در رسیدن به سرعت ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت برابر ۸ ثانیه برآورد کرده که در این زمینه، با اختلاف ۱.۲ ثانیه اِلیو را پشتسر میگذارد. گشتاور خروجی از پیشرانه سولو EV برابر ۱۹۰ نیوتنمتر است که عدد نسبتاً بالایی برای خودرویی با وزن کمتر از نیم تُن به حساب میآید. سولو حتی با اضافهشدن وزن پک باتریاش، حدود ۹۰ کیلوگرم از اِلیو سبکتر است. به گفته «رول»، کسی که شرکت «کلیناسپید تکنولوژیز» را نیز تأسیس کرده و در حین توسعه سولو از سال ۲۰۰۷، به توسعه خودروهای مسابقه الکتریکی پیشرفته در پارک تحقیقات ناسا در «مانتینویو»، در ایالت کالیفرنیا نیز مشغول بوده، نسخههای مسابقهای و پرفورمنس خیابانی از سولو نیز در دستور کار الکترا مکانیکا خواهند بود.
این تنها یک خودرو نیست، بلکه یک پلتفرم برای جابجایی است.
سولوی دیفرانسیل عقب با استفاده از یک شاسی کمپوزیت فضایی، طولی به اندازه ۳۰۴۸ میلیمتر دارد که بیشتر از طول یک اسمارت فورتو و کوتاهتر از یک فیات ۵۰۰ است و بر روی یک فاصله محوری ۲۰۴۵ میلیمتری سوار شده است. همچنین این خودروی دارای یک عرض ۱۲۰۹ میلیمتری، یک ارتفاع به سبک خودروهای اسپورت و برابر ۱۲۸۳ میلیمتر و چرخهای آلومینیومی ۱۵ اینچی است؛ چرخهایی که در پوششی از تایرهای کانتیننتال تمامفصل با ابعاد ۱۵۵-۶۰/R15 در جلو و ۱۷۵-۵۵/R15 در عقب قرار دارند.
منبع: automobilemag
HECTOR
۲۱ شهریور ۱۳۹۵هر وقت این ماشین های 3 چرخ رو میبینم یاد Reliant Regal در مستر بین میفتم. چقدر به این ماشین بیچاره میخندیدم :-)
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵چهره جلوش با عقبش چقدر فرق داره
Parker
۲۱ شهریور ۱۳۹۵بی تناسب نیست..
Elring-aventador
۲۱ شهریور ۱۳۹۵من وقتی عکس مطلبو رو صفحه اصلی دیدم یه ماشینی تو مایه های دنا برا خودم ساختم ازش :-)
king 918
۲۱ شهریور ۱۳۹۵جلوش چقدر شبیه دنا شده
باور کن اول فکر کردم دنا الکتریکی ساختن
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
چه دقتی کردی
Parker
۲۱ شهریور ۱۳۹۵انصافا جلوش از دنا خیلی خوشگل تره.
یک شباهت هایی داره.
ولی نه در اون حد.
سامان اذری
۲۱ شهریور ۱۳۹۵منم میخواستم همینو بنویسم دیدم زحمتشو شما کشیدید
:)
amirhossein
۲۱ شهریور ۱۳۹۵لعنتییی..حتی اینم شتابم از سمند بالاتره :|
uss zumwalt DDG-1000
۲۲ شهریور ۱۳۹۵0 تا 100 سمند بین 12 تا 15 ثانیه است
احمد باقری
۲۲ شهریور ۱۳۹۵آخه این چه کاریه، خب چهار چرخش می کردن، فقط می خواستن متفاوت باشه، ولی اینجوری؟
Mercede
۲۳ شهریور ۱۳۹۵اگر امکان دارد در مورد اتوموبیل های سلول سوختی مطلب بیشتری در سایت قرار دهید