و شلبی کبرا متولد شد. درست پنجاه سال پیش در چنین روزهایی یکی از برترین گونههای شلبی پا به عرصه حیات نهاد! این کوپه دو در و اسپرت تنها یک خودرو افتخارآفرین در مسابقات دیتونا ۱۹۶۵ نیست بلکه پیامآور فلسفه شلبی در ساخت یک جی تی واقعی است. این خودروی تاریخساز یکی از اولین ماشینهایی است که در طراحی آن از کامپیوترهای پیشرفته استفاده شد. نقل است که کارول شلبی بزرگ زمانی در ستایش این مدل گفت: شلبی اینجاست تا فورد GT 40 را بسازد. ما اینجاییم تا AC کبرا ۴۲۷ را بسازیم اما مهمترین کار ما قطعاً ساخت شلبی دیتونا کوپه بوده و خواهد بود.
درباره این مدل حرفوحدیث بسیار است اما گویا این GT با یک بودجه معمولی و در پی یک ضربالاجل فوری ساخته و پرداخته شد. پیتر بروک طراح بدنه این مدل در سال ۱۹۶۴ آنرا طراحی کرد. همه ۶ نمونه تولیدی آن بهوسیله دست و بهصورت ویژه ساخته شدند. همین خودرو بود که بعدها و با مهندسی مجدد فورد، به خودروی افسانهای GT40 تبدیل شد و در مسابقات ۲۴ ساعته لمان به مقام قهرمانی رسید. شلبی با ورود به مسابقات موتور ریسینگ در بریتانیا و عرضه ۶ عدد از مدل کوپه دیتونا توانست برای تیمهای تری کولر فرانسه و اسکودریا فیلیپنتی سوییس مسابقه دهد و عناوین بسیاری کسب کند. این خودرو در آن سالها در مسابقات متعددی ازجمله لمانز، ایمولا، سبرینگ، دیتونا، مونزا، گودوود و نورنبرگ رینگ و دورهای ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ کیلومتری و مسابقات ۱۲ و ۲۴ ساعته شرکت کرد و مقام نخست مسابقات جهانی خودروهای اسپرت FIA را نیز بهدست آورد. حال شلبی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولید این مدل قصد دارد تا به تعداد ۵۰ دستگاه از گونه کبرا دیتونا را بسازد تا ادای دینی باشد به کسانی که در طول نیم قرن در کنار شلبی و مهندسان این شرکت بودهاند. شش نمونه اولیه این مدل بهمثابه رؤیایی دستنیافتنی امروزه از گرانقیمتترین خودروهای جهان هستند و هریک چند میلیون دلار قیمت دارند. در آن نمونه شلبی با استفاده از نقشه کلی کوپه AC Cobra که رودستری سریعالسیر بود کبرای دیتونا را ساخت و در کنار کارول شلبی فقید، سه مهندس به نامهای باب نگستاد، پیتر بروک و جیم پرایس در روند ساخت افسانه شلبی کوپه دیتونا مهمترین نقش را داشتند. جو کانوی مدیرعامل شلبی درباره این حرکت گفته است: در ۱۹۶۵ شلبی دیتونا کوپه توانست تا یکی از خودروهای افسانهای فراری یعنی ۲۵۰ جی تی او را شکست دهد و در پیست میلستون کسب افتخار کند. حالا دوباره این افسانه بازگشته تا خاطرات را زنده کند. شلبی دیتونای کوپه قرار است در دور جدید تولیدمحدود بازسازی اصیلی از نمونه ۱۹۶۵ دیتونا کوپه باشد. شلبی دیتونا در دو نوع بدنه آلومینیومی و فایبرگلاس ساخته خواهد شد. مهندسان شلبی برای سال ۲۰۱۶ از موتور و ترمزهای قدرتمند و چارچوب بدنهای مقاومتر نسبت به نمونه قدیمی استفاده کرده اند. لیستی از رنگهای متنوع در دسترس خریداران است تا از بین آنها دست به انتخاب بزنند. اگرچه تصاویری از داخل و طراحی درون شلبی دیتونا در دسترس نیست اما شلبی اعلام کرده است داشبورد و بخشی از فرمان دیتونا از جنس چوب گرانبها است و صندلیها نیز به پوشش چرم مشکی و باکیفیتی مجهز شدهاند. شلبی برای دیتونا کوپه از یک شاسی لولهای و سیستم تعلیق تخت (Leaf) استفاده کرده است. چرخهای دورسفید ۱۵ اینچی و باله عقب اورجینال دیتونا زینتبخش این مدل افسانهای است. موتور این خودرو یک نمونه ۵ لیتری است و قیمتگذاری مدلهای آن در دو نوع بدنه فایبرگلاس و بدنه آلومینیومی انجام میگیرد. این شلبی افسانهای با بدنه فایبرگلاس قیمتی برابر با ۱۷۹ هزار دلار خواهد داشت و در صورت استفاده از بدنه آلومینیومی قیمتش به ۳۴۹ هزار دلار خواهد رسید. این دو مدل در نوع موتور نیز تفاوتهایی با هم خواهند داشت که احتمالاً بر روی نمونه آلومینیومی شاهد یک موتور V8 قدرتمندتر باشیم. همه ۵۰ نمونه این خودرو اکنون فروخته شده و خریداران بیصبرانه منتظر تحویل گرفتن خودروهای خود هستند.۱۲ خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد
farzad
۲ مرداد ۱۳۹۴چند وقت پیش مستندشو نشون میداد اینارو ساخته بودن واسه روکم کنی فراری با اینکه عاشق فراریم ولی بنظرم یه جورایی موفقم شدن
KAVEH
۲ مرداد ۱۳۹۴بعد ۵۰ سال اومدن ۵۰ دستگاه از این خودرو بسازن اونم افتخاری
کشور ماهم خودروهای ۱۹۸۸ فرانسه رو افتخاری میسازه و رو ما امتحان میکنه ببینه خوب کار میکنن یا ن…
ای خدااااا
فک کنم ما تا بخوایم ب موقعیت الان خودروسازی اروپا برسیم قیامتم تموم شده
مهدی
۲ مرداد ۱۳۹۴خیلی محشره تو بازی run این ماشین به ادم حس خاصی میداد .
هندلینگش فوق العاده اس.
نوید
۲ مرداد ۱۳۹۴عکس دوم عالیه
RETOLEX
۲ مرداد ۱۳۹۴یه چیزی بیشتر از اسطوره هست
رضا
۲ مرداد ۱۳۹۴مگه چقد از آلومینیوم استفاده میکنن که 170هزارتا به قیمتش اضافه میشه
با این قیمت میشه چندین تن آلومینیوم خرید :-)
AHMADREZA
۲ مرداد ۱۳۹۴چقدر پشتش زشته
ALL CARS
۲ مرداد ۱۳۹۴سلام جناب محمدحسین شاوردی
ممنونم بخاطر مطالب امروزتون : به بهانه پنجاهمین سالگرد تولد شلبی کبرا دیتونا; نیم قرن افعی بودن
وقدم نورسیده مبارک. از آواتار جدیدتون پیداست پدر شدین :) :) :)
محمدحسین
۲ مرداد ۱۳۹۴سلام. عرض ادب دوست خوبم… لطف دارید همیشه
نخیر :-) کو تا پدر شدن
بنده جدیدا دایی شدم :-) :-)
ALL CARS
۲ مرداد ۱۳۹۴پس پیوستنتون به جمع ما دایی هارو بهتون تبریک میگم
بازززم مبارک باشه :) :) :)
محمدحسین
۲ مرداد ۱۳۹۴ممنونم … :-)
من یه پرندم .....
۲ مرداد ۱۳۹۴اون چندتا نقظه قرمز پشتش چیه؟؟؟
اهان چراغاشه؟؟؟؟؟؟