احتمالاً هایپرکار الکتریکی آسپارک Owl که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ معرفی شد را به یاد میآورید. فرایندهای توسعهای این خودروی ژاپنی فعلاً ادامه داشته و شرکت هماکنون اعلام کرده به رکوردشکنی در پیست مشهور نوربرگ رینگ فکر میکند.
سخنگوی آسپارک در مصاحبه با تاپ گیر گفته است: “پرفورمنس آسپارک Owl به ما اجازه میدهد تا به دنبال رکورد نوربرگ رینگ باشیم.” سخنگوی این شرکت همچنین گفته نسخهی مسابقهای Owl هم در صورت وجود تقاضای کافی میتواند تولید شود.
تستهای آسپارک قبلاً نشان دادهاند Owl قادر است در ۱.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. مشخصات رسمی کارخانه نشان میدهد این هایپرکار میتواند به سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت برسد اما در این صورت بُرد آن تنها ۱۵۰ کیلومتر خواهد بود. بر پایهی بروشوری که در سایت آسپارک منتشر شده، این خودرو قدرت ۴۲۹ اسب بخاری و گشتاور ۷۶۴ نیوتون متری دارد. البته تاپ گیر میگوید قدرت خودرو حالا به ۱۱۵۰ اسب بخار رسیده است.
خودروی مورد بحث از بدنهی خاصی سود میبرد که کلاً از فیبر کربن ساخته شده و زیر آن فریم لولهای قرار گرفته است. آسپارک میگوید این خودرو تنها ۸۵۰ کیلوگرم وزن دارد.
با قیمت ۳.۱ میلیون یورویی و سقف تولید ۵۰ دستگاهی، Owl خودروی بسیار نایابی خواهد بود و اولین نمونههای آن از نیمه اول سال ۲۰۲۰ تحویل مشتریان خواهد شد.
در میان خودروهای جادهای تولیدی، لامبورگینی آونتادور SVJ با زمان ۶ دقیقه و ۴۴.۹۷ ثانیه رکورددار جهنم سبز است. خودروی مک لارن P1 LM لازانته موتور اسپورت هم رکورد ۶ دقیقه و ۴۳.۲ ثانیه را ثبت کرده است. سریعترین خودروی الکتریکی این پیست هم Nio EP9 با زمان ۶ دقیقه و ۴۵.۹۰ ثانیه میباشد.
M
۱۰ بهمن ۱۳۹۷شتاب 1.9 تاپ اسپید 280 ؟؟؟ این دیگه چجور جونوریه ؟
AMANTE
۱۰ بهمن ۱۳۹۷موتور های الکتریکی قدرت و گشتاور رو به صورت آنی در اختیار راننده و ماشین میزارن.
و با ترکیب وزن کم و آیرودینامیکی بودن طراحی بدنه چنین شتابی ایجاد میشه.
درباره سرعت هم، نمونه های اولیه قدرت آنچنانی نداشت ولی بازم می تونست به سرعت های بالای 300 کیلومتر برسه ولی در اون صورت برد ماشین کم میشد.
M
۱۰ بهمن ۱۳۹۷دوست عزیز منم میدونم ماشیناای برقی نسبت به بنزینی مثلا اگه تاپ اسپید یکسان داشته باشن شتابگیری سریع تری انجام میدن جون موتورای الکتریکی نیاز به زمان خاصی واسه دور گرفتن ندارن و بلافاصله میتونن حداکثر قدرتشونو در اختیار ماشین بزارن اما نه اینقدر که این اختلاف داره
شتاب 1.9 حتی در ماشنای الکتریکی نیازمند تاپ اسپید حداقل 320 میبود
بابا یه پارس ای ال ایکس نسبا خوش ساختم تیون کنی میتونه به 280 برسه !
AMANTE
۱۰ بهمن ۱۳۹۷@M
دلیل تاپ اسپید پایین رو گفتم.
وقتی از باتری کار بکشی بعد یه مدت شارژ باتری تموم میشه.
حالا اگه این کار کشیدن با سرعت بیشتری باشه زمان تمام شدن شارژ سریعتر میشه.
در واقع شرکت آسپارک نگفته تاپ اسپیدش چقدره فقط اعلام کرد به یه سرعتی صد در صد میرسه و با اون سرعت فلان مسافت رو میره.
مثل اکثر شرکت ها که مثلا میگن سوپرماشین من تا 330 کیلومتر در ساعت میره ولی اگه جاده اش باشه و بیشتر گاز بدی تا 335 یا 340 تا هم سرعت میگیره.
فرامرز
۱۰ بهمن ۱۳۹۷علت پایین بودن تاپ اسپید اینه که خودروهای الکتریکی گیربکس ندارن و در واقع برعکس موتورهای درون سوز میتونن رنج خیلی وسیعی از دور موتور رو پوشش بدن (از ۰ تا ۱۵۰۰۰ بجای ۱۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دور در دقیقه) ولی استفاده از یه دنده نمیتونه هم تو سرعت پایین شتاب عالی داشته باشه (لازمه دنده بزرگ باشه) و هم تاپ اسپید مثلاْ ۴۰۰ کیلومتر بده (لازمه دنده کوچیک باشه).
Mohammadreza
۱۰ بهمن ۱۳۹۷یکی دیگه از دلایل این قضیه اینه که خودرو های الکتریکی گشتاور خیلی بالاتری نسبت به اسب بخار تولید میکنن
پ. ن:میدونید که گشتاور شتاب و اسب بخار تاپ اسپید رو تعیین میکنه
M
۱۰ بهمن ۱۳۹۷البته شتابگیری تو سرعتای پائین مربوط به گشتاوره و در سرعتای بالا اسب بخار هم وارد قضیه میشه
emad1990
۱۰ بهمن ۱۳۹۷فرامرز
منظورت از دنده بزرگ باشه چیه؟ضریب دنده منظورته؟
سعید(تهران)
۱۰ بهمن ۱۳۹۷فایده اش چیه، راننده رسما هیچ دیدی نداره.
Elmiraj
۱۰ بهمن ۱۳۹۷برد ۱۵۰ کیلومتر……
شتاب ۱.۹ ثانیه …
وزن هم ۸۵۰ کیلوگرم !!!
.
.
۳.۱ میلیون یورو هم قیمت داره…!!!!
.
باز خوبه ریماک C-two یه قیافه و داشبورد زیبا داره ، ولی این آخه…….
ایمان
۱۰ بهمن ۱۳۹۷به قیافه مجهولش میخوره رکورد شکنی کنه
نکته مهم تر اینکه اگه ژاپنی ها بگن میتونه پس شک نکنید که توانایی رکورد زنی رو داره چون حرف الکی نمیزنن این چشم بادامی های منضبط
Iman99
۱۶ تیر ۱۴۰۰نه چون دلیلش اینه که تو محصولاتشون کلا با شرکت های اروپایی و امریکایی در ارتباط کامل هستن و اصل کار رو از اونها کمک میگیرن مثلا خود همین خودرو با کمک شرکت های آلمانی و اروپایی و امریکایی ساخته شده یعنی تکنولوژی ها و قطعات اصلی موتور و سیستم های الکتریکی و مبدل ها و همه و همچنین پلتفرم فیبر کربنی اون توسط یه شرکت ایتالیایی طراحی و ساخته شده تقریبا ژاپن هیچ نقشی تو ساخت این خودرو نداشته مثل چیزای دیگشون با این وجود هیچوقت به پای خود آلمانی یا امریکایی ها نمیرسه.