سام کاویانی: هندوستان، دیاری است سخت شلوغ و مملو و آکنده از جمعیت. کیفیت جادههای آن چندان مطلوب و روبهراه نیست و عمده رانندگانش، آنچنانکه بایدوشاید نظم و قانون را پاس نمیدارند. پس در این ازدحام فزاینده و جادههای تنگ و ناهموار، خودرو هر چه کوچکتر باشد برای صاحب خود مفیدتر و کاربردیتر است و شاید از همین روست که هاچبکها در این خطه چنین بلند اقبالند و خوش فروش.
امروزه کم نیستند از برندهای نامی عالم که جاپای استواری در هند برای خود مهیا ساختهاند. از زمره آنها میتوان به داتسون اشاره داشت که خود زیرمجموعه ارزان ساز نیسان است. نیسانی که میدانیم سالهاست شریک و یار غار رنوی فرانسه است.
در این میان، داتسون ردی-گو (REDI-GO) را میتوان از آنگونه خودروهایی دانست که با توجه مقتضیات بازار هند خلق و آفریده شدند. این سوپر مینی بلند اما جذاب و خوشتراش که در برخی منابع از آن با نام کراساوور هم یاد میشود، نخستین بار، سال ۲۰۱۴ میلادی و به فرم یک کانسپت به نمایش درآمد اما نسخه تولید تولیدی آن، چندی بعد، یعنی در چهاردهمین روز از ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو بر مبنای پلتفرم مقیاسپذیر خانواده رنو- نیسان (کد CMF-A) تکوین و توسعه یافته است. ازآنجاییکه این پلت فرم با رنو کوئید مشترک است، داتسون ردی – گو از پیشرانهای یکسان با این خودرو سود میبرد؛ اما در عوض، ارزانتر، سبکتر و کوتاهتر از آن بوده و فاصله کف آن از سطح زمین بیشتر است. ناگفته نماند که فاصله کف داتسون ردی-گو تا سطح زمین معادل ۱۸۵ میلیمتر است که همین ارتفاع شایان توجه به سهولت تردد این خودرو در مسیرهای زبر و ناهموار سخت یاری میرساند.
در دل نیسان ردی-گو یک پیشرانه سه سیلندر ۰.۸ لیتری بنزینی جای گرفته که توان خروجی آن معادل ۵۳ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با ۷۲ نیوتن متر است. توان حاصل از این پیشرانه بهواسطه یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلوی این خودرو منتقل میشود. میانگین مصرف سوخت نیز معادل ۴.۴ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت است.
بهای نیسان ردی –گو از رقم ۲۴۱,۲۰۰ روپیه (حدود ۱۴ میلیون تومان) برای تیپ پایه آن شروع و به عدد ۳۶۴,۷۵۴ روپیه (حدود ۲۱.۲ میلیون تومان) برای تیپ SPORT آن ختم میگردد. نسخه SPORT این خودرو با نوارهای مشکی نصب شده بر روی سقف، کاپوت و بخش زیرین دربهای خود از دیگر تیپهای آن تمایز مییابد و از امکانات رفاهی و ایمنی چون یک عدد کیسه هوا، فرمان حساس به سرعت الکتریکی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم روشنایی در روز، ایموبلایزر، خروجی برق 12V در قسمت جلو، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، جا لیوانی، درگاه AUX و بلوتوث، اسپویلر عقب و… بهره میبرد.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل ۳۴۲۹/۱۵۶۰/۱۵۴۱ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۳۴۸ میلیمتر است. گنجایش صندوق آن عقب معادل ۲۲۲ لیتر و ظرفیت مخزن باک بنزین آن نیز برابر با ۲۸ لیتر است. ترمز جلوی آن از نوع دیسکی خنک شونده و عقب آن هم از گونه کاسهای است.
DATSUN.CO.IN
CARWALE.COM
و…
امیرحسین بشیرفرهمند
۲۷ خرداد ۱۳۹۶اینکه ما 1% جمعیت دنیا و صاحب 9% منابع دنیا هستیم . و باید با سطح کیفی بسیار بالایی مشابه با کشورهای پیشرفته زندگی کنیم و خیلی وقته توقع نداریم به کنار . اما ایا سزاوار نیست مثل کشورهای هند و اسیای میانه هم باشیم . کشورهای فقیری که به مراتب اتفاقات مناسبی برای مردم رخ میده . یک تغییر کوچک مثل توقف تولید پراید و جایگزینی یک خودروی ارزون میتونه به اندازه ورود بانوان در ورزشگاه والیبال مصداق های کوچک و کم هزینه برای نظام باشه . که مردم رو امیدوارتر به آینده کنه . روی شاخه ای که هستیم . ارّه نکشیم ….
منصور
۲۷ خرداد ۱۳۹۶خودروی ارزون؟!!! داداش انگار اینارو نشناختی! قول میدم همینو بیارن به اسم هاچبک لوکس و داغ تو پاچمون کنن!!
بهنام
۲۸ خرداد ۱۳۹۶شایعاتی هست که ایرانخودرو مذاکراتی با داتسون داشته شاید در صورت قطعی شدن مذاکرات و بستن قرارداد شاهد حضور این مدل هم در ایران باشیم به هرحال ایرانخودرو نماینده ای در بازه قیمتی کمتر 25 میلیون تومان ندارد البته حتما با یک پیشرانه قویتر بایستی در ایران تولید شود وگرنه موفقیتی بدست نمیاورد این تصاویری هم که از داخل این خودرو گذاشته شده ظاهرا مربوط به مدل پایه این خودرو هست صندلی بهتری هم در نظر گرفته شده برای این خودرو
حسین
۲۷ خرداد ۱۳۹۶عزیزمـاگر میخوای مثل کشور های روبه توسعه مثل کره بشیم ، باید میانگین مغید ساعت کاری مون در روز از ۴۵ دقیقه به ۸ ساعت کره برسه!
وگرنه کل کشورم از جنس طلا باشه و مار نکنیم ، نهایتا میشیم مثل کشور های فقیر افریقایی!
کاوه آهنگر
۲۸ خرداد ۱۳۹۶حسین جان شما هم یه چیزی میفرمایی !
دیگه کل مشکلات کشور زیر سر چهارتا کارمند و کارگر که نیست ، خیلیا هم هستن که کارشون رو درست انجام میدن . عزیزجان مشکل از یه جای دیگست ….
ما مشکل زیاد داریم و فقط یک نمونش همین صنعت خودرو و انداختن آشغالها به مردم با قیمت چندبرابر قیمت واقعی و انحصاره خودروئه
و یا اینکه کل سرمایه این خاک و مردم چی میشه و به تاراج میره که ربطی به ساعت مفید کار کارمند و کارگر نداره که !
Infinite
۲۸ خرداد ۱۳۹۶@کاوه آهنگر
اشتباه نکنید! مشکل اینجاست که چهار تا کارمند کارشون رو به درستی انجام میدهند و مابقی…
صد البته که واقفیم مشکل از جاهای دیگری هم هست اما در این فرمایش روی صحبت ایشون ، مردم بودند.
Infinite
۲۸ خرداد ۱۳۹۶@حسین
درود بر این نگرش. تعداد منفیهایی که دریافت کردید گواه بر حقیقت حرف تلخی بود که زدید. اگر منفی نمیگرفتید جای تعجب داشت. کشوری که مردمش ضعفها و اشتباهاتشون رو نمیپذیرند شایسته پیشرفت نیست. اولین قدم پیشرفت، پذیرش اشتباهات هست.
حمیدرضا
۲۷ خرداد ۱۳۹۶دقیقا برادر کوییده منتهی داخلش یکم نا مدرن تره نمایشگر کویید خیلی جذاب تره ولی قیمتش برای بازار هند خیلی خوبه
benz
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ولی خدایی 53 اسب بخار هم شد قدرت آخه؟
مهدی
۲۷ خرداد ۱۳۹۶برادر ناتنی کویید ولی بنظرم یکم نسبت به کویید جذابتره
↖VOLVO↗
۲۷ خرداد ۱۳۹۶درسته شرکتش زیر مجموعه نیسان هست ولی واقعا حیف نیست اسم نیسان رو رو این بزارن؟یا با اسم نیسان صداش بزنن؟
9090
۲۸ خرداد ۱۳۹۶وقتی 95 درصد مردم هند نمیتوانند نیسان ماکسیما بخرند شرکت نیسان شرافت بخرج میده خودروئی درحد و اندازه قیمت قابل خرید مردم و با کیفیت براشون میسازه
به این حرف شما هم میگن سطحی نگر
كوروش
۲۸ خرداد ۱۳۹۶با سلام و احترام
چندین مدت ؛ مدل های لوکس وصادراتی برند نی سان با برند داتسون
به اقصی نقاط دنیا صادر می شد تا این روند چند دهه پیش متوقف شد .
حالا برند زیر مجموعه رنو-نی سان ؛ داتسون ؛ تا این حد خوار و پست شده است ؟!!!
Mercede kaviani
۲۸ خرداد ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز سام کاویانی
وتشکر از مطلب عالی وزحمات شما دوست عزیز
قابل توجه مدیر سایپا که فکر می کند اتوموبیل ارزنتر از پراید انتقال دهند روح به جهان دیگر وجود ندارد
خوب نام پراید را ماتیز بگذارید چون در مصر باستان هم خدای ماتیز با سر شغال وظیفه انتقال ارواح به جهان دیگر را داشت
باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
سام
۲۸ خرداد ۱۳۹۶با سلام به شما دوست عزیز و سپاس از لطف و محبت شما.