امروز گروه اسپرتهای سبک مهمان قسمت دیگری از دور چهارم مرحله مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هستند. در دوئل سوم این گروه، لوتوس ۳-Eleven در برابر زنوس E10 قرار گرفت و مجموعاً در این رقابت تعداد ۹۹۵ رأی به ثبت رسید؛ اما در این دوئل نتایج نظرسنجیهای سایت و تلگرام عکس یکدیگر هستند بهگونهای که در سایت زنوس آراء بیشتری دارد اما در تلگرام لوتوس جلوتر است. بااینحال پس از جمع بستن کل آراء مشخص میشود که نهایتاً زنوس E10 با کسب ۵۴۱ رأی یا ۵۴ درصد از کل آراء پیروز دوئل خواهد بود درحالیکه لوتوس ۳-Eleven موفق به کسب ۴۵۴ رأی شده است. حال امروز در دوئل چهارم گروه اسپرتهای سبک دو خودروی نهچندان شناختهشده به نامهای کوانتوم GP700 و دارکان اسپایدر رودرروی یکدیگر قرار گرفتهاند.
XTM X-Bow | آریل اتم | BAC Mono | Vuhl 05 |
آریل اتم | ؟ | ||
کوانتوم GP700 | دارکان اسپایدر | واندرهال ونیز | مورگان ۳ Wheeler |
؟ | واندرهال ونیز | ||
کاترهام ۷ | پولاریس اسلینگشات | زنوس E10 | لوتوس ۳-Eleven |
؟ | زنوس E10 |
کوانتوم GP700
با افزایش محبوبیت خودروهای اسپرت سبک و عرضهٔ خودروهایی چون آریل اتم و KTM X-Bow به بازار، یک شرکت استرالیایی بنام کوانتوم در سال ۲۰۱۵ با معرفی خودرویی بنام GP700 به این بخش وارد شد. این ماشین، یک رودستر دونفرهٔ سبکوزن موتور عقب است که تا حدودی به خودروهای فرمول یک شباهت دارد. GP700 به بالههای جلو و عقب قابل تنظیمی مجهز است که به ارائهٔ چسبندگی فوقالعادهٔ آن کمک کردهاند بهگونهای که این خودرو میتواند هنگام حرکت با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت در پیچها شتاب جانبی ۲.۵ جی را تحمل کند. این هیولای سبکوزن به یک پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری چهار سیلندر سری K هوندا مجهز است که به لطف استفاده از دو سوپرشارژر میتواند قدرت فوقالعادهای معادل ۷۰۰ اسب بخار تولید کند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی سکوئنشال تماماً به چرخهای عقب منتقل میگردد. GP700 در حالی از چنین قدرت بالایی برخوردار است که به لطف استفاده از فیبر کربن، وزن آن نیز تنها ۷۰۰ کیلوگرم است و بنابراین مشابه کوئنیگزگ آگرا One: 1، از نسبت قدرت به وزن یکبهیک برخوردار است. نسبتی که ۶۰ درصد بهتر از بوگاتی ویرون است. کوانتوم GP700 با تکیه بر قدرت بالا، وزن کم و آئرودینامیک عالی میتواند ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.
دارکان اسپایدر
کوانتوم GP700 تنها اسپرت سبکی نبود که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد چراکه در همین سال رقیب دیگری هم این بار از آمریکا به بخش اسپرتهای سبک وارد شد. این خودرو دارکان اسپایدر نام دارد و محصول شرکتی آمریکایی بنام سکتور ۱۱۱ با همکاری شرکت Palatov Motorsport است. کل فرایند توسعه، مهندسی و ساخت این خودرو در ایالاتمتحده صورت گرفته است. دارکان اسپایدر فاقد هرگونه سیستمهای ایمنی و کمکرانندهٔ امروزی مانند ترمز ABS و کنترل کشش بوده و بنابراین لذت ناب و خالص رانندگی را ارائه میکند. به گفتهٔ سازنده، این ماشین برای کسانی ساخته شده که به دنبال لذت بردن از رانندگی بدون مداخلهٔ سیستمهای کامپیوتری هستند. این شرکت برای این خودروی اسپرت سبک، پیشرانهٔ LS3 جنرال موتورز را انتخاب کرده است. این یک موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی است که در میانهٔ شاسی نصب شده و ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ساخت پورشه، مانند رقیب استرالیایی به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. شرکت سکتور ۱۱۱، این ماشین را بهصورت شاسی هم به فروش میرساند که از این طریق خریداران میتوانند خود قوای محرکه را روی آن نصب کنند اما برای کسانی که مایل به انجام چنین کاری نیستند امکان خریداری خودرو بهصورت کامل و آماده هم فراهم است.
مشخصات فنی
کوانتوم GP700 | دارکان اسپایدر | |
ترکیب | موتور عقب | موتور وسط |
پیشرانه | ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر | ۶.۲ لیتری V8 |
تنفس | توئین سوپرشارژ | طبیعی |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار | ۴۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۵ نیوتن متر | ۵۷۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته سکوئنشال | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
حداکثر سرعت | ۳۲۰ کیلومتر/ساعت | ۲۶۵ کیلومتر/ساعت |
شتاب صفرتاصد | ۲.۶ ثانیه | ۳.۲ ثانیه |
طول | ۴.۱۲ متر | ۳.۹۶ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۵ متر | ۲.۶۱ متر |
وزن | ۷۰۰ کیلوگرم | ۹۰۷ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۱ کیلو به اسب بخار | ۲.۱ کیلو به اسب بخار |
قیمت پایه | ۶۹۵ هزار دلار | ۱۲۰ هزار دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9821482]
فرشاد
۱۱ شهریور ۱۳۹۶هر دو فوقالعاده جذاب هستن اما به دارکان اسپایدر رای میدم چون به مراتب با صرفهتره.
حسین
۱۱ شهریور ۱۳۹۶منم به همین دلیل به اسپایدر رای دادم!
تا لحظه اخر رای ام کوانتوم بود ولی وقتی قیمت رو دیدم ، نظرم عوض شد!
البته من ترجیح میدم سفارش بدم ABS و هیدرولیک فرمان و سیستم ضد واژگونی و ایربگ هم روش نصب بشه!
ایمان
۱۱ شهریور ۱۳۹۶معمولا کسانی که این دست ماشین ها رو خریداری میکنن دنبال یک لذت ناب و خالص رانندگی هستن و اتفاقا دوست دارن که هیچ سیستم الکترونیکی و یا کنترل کننده ای بین راننده و ماشین وجود نداشته باشه.
مثل ماشین های کیترهم که هیچکدوم از این سیستم هایی که شما گفتین رو نداره و به همین خاطر هم خیلی ها عاشقش هستن.
ونوم اف ۵
۱۱ شهریور ۱۳۹۶رای منم دارکان چون با پول خرید کوانتوم میتونم دارکان رو بخرم و یه کوروت zr1 پیش خرید کنم و یه دمون و موستانگ جی تی ۳۵۰ و کامارو zl1 و بقیش هم میره بانک با سودش خرج ماشین و هزینش در میاد
محمد
۱۱ شهریور ۱۳۹۶دقیقاً چون این تیپ خودروها هم خودرو روزمره نیست که بخاطر ۰.۶ ثانیه سریعتر بخوای کوانتوم رو انتخاب کنی که قیمتش تقریباً ۶ برابر دارکان اسپایدر هست
اختلاف قیمتیشون خیلیییی زیاده و واقعا این اختلاف ارزش این هزینه رو نداره
با اختلاف کوانتوم میشه خودرو لوکس و مجلل یا حتی اسپرت دیگه ای رو هم خرید گذاشت کنار دارکان اسپایدر
منتقد
۱۱ شهریور ۱۳۹۶دوستان من هر چى تلاش کردم تنها وجه اشتراکى که بین این دو ماشین هست دسته اى که تو اون قرار میگیرنه ؛ شما شباهت دیگه اى میبینید ؟ ?
Ali qanavati
۱۱ شهریور ۱۳۹۶جفتشونو ندیده بودم تاحالا ولی داشتم فکر میکردم به اینکه اون دارکان واقعا چه برتری نسبت به کوانتوم داره که بخوام انتخابش کنم ظاهر کوانتوم هم بیشتر دوس داشتم تا اینکه رسیدم به قیمت ?
با این وجود من که پول هیچکدومو ندارم همون کوانتومو انتخاب میکنم?
akrh78
۱۱ شهریور ۱۳۹۶درسته که کوانتوم عملکرد خیلی بهتری داره ولی در عوض خیلی خیلی گرون تره
من بودم دارکان رو برمیداشتم با موتور هیولاش تا یه نعره عالی بشنوم نه یه مشت وز وز مثل صدای جاروبرقی
در ضمن دارکان ابهت بیشتری هم داره و زیبا تره
حسین
۱۱ شهریور ۱۳۹۶50 هزارتا هم خرج 2 تا توربو میکردم و اون موقع هیولا تر میشد
حسین
۱۱ شهریور ۱۳۹۶اقا حسین 50 هزارتا هم خرج ABS+EBD+BA+ESP+EPS بکن!
120+50+50=220 هزار دلار
Radin
۱۱ شهریور ۱۳۹۶با پول کوانتوم میشه ۵ ۶ تا دارکان خرید?اخه این چه مقایسه ایه
MAHDI . TUNING
۱۱ شهریور ۱۳۹۶نگا قیمت
خو این چه وضعشه
با این قیمت اصلا ارزش رای دادن نداره
PaRHaM
۱۱ شهریور ۱۳۹۶دقیقا
تا بخش قیمت میگفتم خب کوانتوم بهتره ?
ولی قیمت کلا منصرفم کرد??
ونوم اف ۵
۱۱ شهریور ۱۳۹۶پرهام جان ولی عجیبه کوانتوم جلو هست
PaRHaM
۱۱ شهریور ۱۳۹۶ممکنه ب مشخصات فنی فقط نگاه شده باشه
که خب واقعا کوانتوم خیلی خیلی بهتره!
ولی خب قیمتش منطقی نیس!
با اون پول میشه
یه کوروت z06 با قیمت ۱۳۰ تا
یه لامبورگینی اونتادور با حدود قیمت ۴۰۰ تا
یه SUV لوکس با حدود قیمت ۱۰۰ تا
و یه سدان متوسط با قیمت ۶۵ تا خرید!
که خب
مشخصه و منطق میگه خرید این همه ماشین منطقی تره تا ی ماشین که خیلی هم روزمره نیست!
kamran cooper
۱۱ شهریور ۱۳۹۶مطمئنید قیمت کوانتوم رو درست زدید؟695 هزار دلار از سوپر لوکس های بریتانیایی هم گرون تره ها!فکر کنم اشتباهی شده
حسین
۱۱ شهریور ۱۳۹۶اگر قیمت رو اشتباه زده باشند که خیلی به کوانتوم نامردی شده!
من بخاطر قیمت بش رای ندادم وگرنه 200 به پایین بود ، بش رای میدادم
امیر دهقان
۱۱ شهریور ۱۳۹۶قیمت کوانتوم در منابع مختلفی بررسی شده و کاملا صحیح است.
parsa
۱۱ شهریور ۱۳۹۶مطمئنا صدای هشت سیلندر امریکایی با یک شیشم قیمت
ارش
۱۱ شهریور ۱۳۹۶اولین باره اسمشونو می شنوم قیمت g700 خیلی بالاست ولی بهش رای دادم.
mohammad_FM 480
۱۱ شهریور ۱۳۹۶خب کلا با این مدل ماشین ها زیاد حال نمیکنم.
درسته که کوانتوم برتری هایی از لحاظ فنی داره ولی با توجه به قیافه و قیمت دارکان قطعا انتخاب عاقلانه و بهتریه
سامان اذری
۱۱ شهریور ۱۳۹۶700 هزار دلار کجا 120 هزار دلار کجا
این که نشد دوئل
حمیدرضا
۱۱ شهریور ۱۳۹۶به دارکان رای دادم به خاطر موتور هشت تنفس طبیعی و قیمت مناسب
Kasra.kh
۱۱ شهریور ۱۳۹۶پول کوانتوم رو میگیرم،میرم یه دارکان میخرم،یه آلفا جولیا و یه داج دیمن هم میخرم،350هزاردلار بقیش رو اینطوری خرج میکنم:باهاش یه موبایل خوب و یه خونه خوب با یه ویلا خوب میخرم که همش میشه300هزاردلار،50هزاردلارم برمیدارم برای15سال خورد و خوراکم و هزینه زندگی،10هزار دلار دیگه رو هم میذارم بانک طی 15سال میشه150هزاردلار!
Hemichan
۱۱ شهریور ۱۳۹۶اوه کوروت
دارکان
Hemichan
۱۱ شهریور ۱۳۹۶فلسفه طراحیشونم جالبه
دارکان یه هاترادِ موتور وسط
کوانتوم یه فورمولاوان دونفره
میلاد
۱۱ شهریور ۱۳۹۶میشه یکی بگه چرا نباید به جای این دوتا یه پورشه GT3RSخرید هم پیست خوراکشه هم تکنولوژی بیشتری هم پورشه است
تازه اگه ازت پرشیدن ماشینت چیه سرتو بالا می گیری میگی پورششششه
تازه از هردوشون ارزون تره
عطا
۱۱ شهریور ۱۳۹۶بله منطق اینو میگه ولی خب کسی که مثلا معادل یک میلیارد اینا واسش دود هواست اینو میخره.
Omid622
۱۱ شهریور ۱۳۹۶با دیدن قیمت کوانتوم از انتخابش پشیمان شدم
محمد
۲۴ شهریور ۱۳۹۶جدای از بحث مالی، غرش یه موتور خورجینی 8سیلندر با هیچی قابل مقایسه نیست.