چند سال پیش شرکت هندی تاتا با معرفی مدل نانو مدعی شد ارزانترین خودروی دنیا را ساخته و سروصدای زیادی به پا کرد؛ اما بااینوجود نانو نتوانست آنطور که انتظار میرفت موفق عمل کرده و به فروش خیلی بالایی دست پیدا کند. حال اما چند وقتی است یکی دیگر از سازندگان هندی یعنی باجاج خودرویی بنام Qute را معرفی نموده و بدین ترتیب عنوان ارزانترین خودروی دنیا را از تاتا نانو گرفته است.
باجاج Qute خودرویی بسیار کوچک و جمع جور است که حتی باجاج آنرا به بازارهای خارج از هند مانند روسیه هم صادر کرده است؛ اما این وسیله را سخت میتوان خودرو نامید تا جایی که بسیاری آنرا یک موتورسیکلت چهارچرخ میدانند. Qute با دو ترکیب صندلیهای ۱+۳ و ۲+۲ عرضه شده و برای بازارهای مختلف بهصورت فرمان راست یا فرمان چپ تولید میشود. درواقع باجاج این ماشین را بهعنوان جایگزین ایمنتری برای موتورسیکلتهای سهچرخ موسوم به Tuk Tuk در نظر گرفته است که در بسیاری از کشورها ازجمله خود هند مورداستفاده قرار میگیرند.
باجاج قصد دارد Qute را به بازارهایی چون آفریقا، بنگلادش و… صادر کند که در آنها موتورسیکلتهای سهچرخ سهم بالایی در حملونقل داشته و بنابراین پتانسیل فروش عظیمی برای این خودروی ارزانقیمت هندی وجود خواهد داشت. باجاج قیمت پایۀ Qute را تنها ۲ هزار دلار اعلام کرده است. پیشرانهٔ این ماشین یک نمونهٔ تک سیلندر چهارزمانهٔ چهار سوپاپ به حجم ۲۱۷ سیسی است که در قسمت عقبی خودرو نصب شده و حداکثر ۱۳ اسب بخار قدرت و ۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب انتقال میابد. پیشرانه نیز با استانداردهای آلایندگی یورو سه تطابق دارد.
Qute میتواند به حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که برای استفادههای شهری مناسب به نظر میرسد. در داخل خودرو داشبوردی ساده به چشم میخورد که تماماً از پلاستیک ساخته شده و صفحه آمپر در مرکز آن قرار دارد. در زیر صفحه آمپر نیز دستهدنده قرار گرفته درحالیکه دو فضا برای قرار دادن اشیاء و یک غربیلک فرمان بسیار ساده از دیگر موارد قابلذکر این هاچبک هندی هستند. دید رو به بیرون سرنشینان مناسب است و یک صندوق بار به حجم ۴۴ لیتر در جلوی خودرو تعبیه شده است درحالیکه روی پیشرانه، پشت صندلیهای عقب نیز فضایی به حجم ۶۰ لیتر وجود دارد.
درون کابین فضایی برای نشستن چهار سرنشین وجود دارد اما صندلیهای بسیار ساده و البته نهچندان راحت هستند. همچنین در پنجرههای جانبی هم بجای شیشه از طلقهای شفافی استفاده شده که برای ورود هوا به کابین باید با باز نمودن زیپهایی، آنها را به سمت بالا بهصورت رول جمع کرده و توسط بندهایی در آنجا نگاه داشت! البته میتوان با پرداخت هزینهٔ اضافه پنجرههای شیشهای کشویی را برای خودرو سفارش داد. چرخ زاپاس نیز در داخل خودرو و در زیر داشبورد سمت سرنشین جلو قرار گرفته و برای پاک کردن شیشهٔ جلو هم یک تیغهٔ برفپاککن در نظر گرفته شده است. سقف Qute نیز قابل برداشتن است اما برای این کار باید ۳۴ پیچ را باز کرده و سپس سقف پارچهای خودرو را از جای خود خارج نمود.
باجاج Qute تنها ۲.۷۵ متر طول و ۱.۳۱ متر عرض دارد درحالیکه فاصلهٔ محوری آن برابر با ۱.۹۲ متر است. همچنین این خودرو بسیار سبکوزن است بهگونهای که تنها ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد که از تمامی خودروهای سگمنت A دنیا تا ۳۰ درصد سبکتر است. به لطف این وزن سبک و البته پیشرانهٔ تک سیلندر، Qute مصرف سوخت بسیار پایینی هم دارد بهنحویکه ادعا شد در هر صد کیلومتر تنها ۲.۷ لیتر بنزینی میسوزاند. این در حالی است که ساختهٔ ارزانقیمت باجاج میتواند با سوختهای CNG و LPG هم کار کند. این ماشین در هر کیلومتر تنها ۶۶ گرم دیاکسید کربن تولید میکند و شعاع گردش آن نیز برابر با ۳.۵ متر است که موجب سهولت استفاده در محیطهای شلوغ شهری میگردد.
هنگام نشستن پشت Qute احساس میکنیم به دوران آنالوگ بازگشتهایم! چون هیچ اثری از تکنولوژی در این ماشین دیده نمیشود و همهچیز در نهایت سادگی کار شده است. به لطف وزن سبک خودرو میتوان حرکت را با دندهٔ دو آغاز کرد و به دلیل ضرایب کوتاه گیربکس و همینطور نبود دورسنج موتور میتوان همواره با حداکثر سرعت حرکت کرد؛ اما پس از رسیدن به سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت مشخص میشود که سرعت Qute روی این عدد محدود شده است! البته به گفتهٔ باجاج میتوان با حذف محدودیت، حداکثر سرعت را به ۹۰ کیلومتر در ساعت افزایش داد اما این ارزش ریسک کردن را ندارد.
شاسی Qute بسیار خوب تنظیم شده اما حرکات خودرو بیدقت است و در صورت انجام مانورهای کمی شدیدتر، یک سمت ماشین از زمین بلند میشود! Qute روی رینگهای بسیار کوچک ۱۲ اینچی قرار گرفته است اما بااینحال تعلیق خوب کار میکند و ترمزها عالی هستند ولی سروصدای ماشین زیاد است. پیشرانهٔ تک سیلندر آن صدای زیادی دارد و گیربکس هم زوزه میکشد درحالیکه پانلهای پلاستیکی بدنه نیز موجب افزایش صدا میشوند. باک Qute تنها ۸ لیتر ظرفیت دارد اما با توجه به مصرف سوخت ۲.۵ تا ۲.۷ لیتری آن در هر صد کیلومتر، این حجم مناسب به نظر میرسد. در کل شاید بتوان Qute را بهعنوان یک خودرو یا موتورسیکلت چهارچرخ ۲ هزار دلاری مناسب دانست که در درجهٔ اول برای بازار داخلی هند گزینهٔ مناسبی بشمار میرود اما باجاج در بازارهای صادراتی هم امید زیادی به موفقیت آن دارد.
مشخصات فنی
Bajaj Qute 2017 | |
پیشرانه | تک سیلندر ۲۱۷ سیسی |
قدرت | ۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
طول/عرض/ارتفاع | ۲.۷۵/۱.۳۱/۱.۶۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۱.۹۲ متر |
وزن | ۴۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | چهار نفر |
حجم صندوق بار | ۴۴ لیتر |
ظرفیت باک | ۸ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۷ لیتر در صد کیلومتر |
تولید آلایندگی | ۶۶ گرم در کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۳ |
حداکثر سرعت | ۷۰ کیلومتر در ساعت |
قیمت پایه | ۲۰۰۰ دلار |
Amir8
۲۰ خرداد ۱۳۹۶.
آلایندگی پورشه 918 هم همینقدره !!! ?
( 68 تا70 گرم )
اما این کجا و آن کجا … !
vahid 956
۲۰ خرداد ۱۳۹۶بیاد ایران میشه چهل میلیون گیربکسشم دستی میشه
AmiR8
۲۰ خرداد ۱۳۹۶گیربکس خودش دستیه دیگه
vahid
۲۱ خرداد ۱۳۹۶اره دستیه
حسین مقدسی
۲۰ خرداد ۱۳۹۶نه دیگه به این شدت بیاد ایرا حدود 18 تا 20 میلیون قیمتش میشه
Erfan
۲۱ خرداد ۱۳۹۶برای مشخص شدن اینکه یک ماشین ارزونه یا گرون کافی فقط وارد ایران بشه!
محسن
۱۶ شهریور ۱۴۰۲شما تو روزای بهتری کامنت گذاشتید الان دلار ۵۵ تومنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ شهریور ۱۴۰۲خالی نبند داداش، ۴۹۵۰۰ دلار آزاد امروز بود
یارا
۲۰ خرداد ۱۳۹۶باجاج که یک شرکت موتورسیکلته
محسن
۲۵ مرداد ۱۴۰۲شایپا و ایران خودرو هم فرغون سازن
جواد
۲۰ خرداد ۱۳۹۶برای کشور مثل هند که برعکس اقتصاد قوی تعداد زیادی فقیر داره مناسبه ولی اون زیپ مخصوص که جای شیشه گرفته منو برد به دوران کودکی وقتی 7یا 8 سالم بود بابام یدونه جیپ داشت البته نمیدونم ایرانی یا امریکایی مثل این بود سقف و بیشتر قسمتها از این پلاستیک زیپ دار بود
Payam
۲۰ خرداد ۱۳۹۶جیپ ویلیز بوده عزیزم . به قول مردم جیپ جنگی ! البته یه سری از km ها هم یادمه اینطوری بودن! یادش به خیر تا با اونا میرفتیم آبادی کلی گرد و خاک به خوردمون میرفت…
Mohamad
۲۰ خرداد ۱۳۹۶این همینجوریشم انگار داره چپ میشه
لاستیک فرقون انداختن زیرش
امیرحسین بشیرفرهمند
۲۰ خرداد ۱۳۹۶حداقل تلاششون رو برای مردم نشون میدن . انجام حرکتی در کشورهایی مثل هند و چین مستلزم درنظرگرفتن ابعاد زیادی هست .
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۲۰ خرداد ۱۳۹۶نکته جالب درمورد این خودرو کسب یک ستاره ایمنی از موسسه ایمنی اروپا هس.این نکته زمانی جالب ترمیشه ک این خودرو ایربگ نداره! ولی خودروهای دیگه ای ساخت هند بودن ک در نسخه پایه ایربگ نداشتن و صفر ستاره گرفتن مثه داستر و فولکس پولو!
احسان
۲۰ خرداد ۱۳۹۶این خودرو اصلا توسط یوروانکپ تست هم نشده چرا شایعه میسازید! حتی کمربند ایکنیش از نوع سگکیه!! که چهل سال پیش منسوخ شده
تست هم بشه به زور صفر ستاره میگیره
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۲۱ خرداد ۱۳۹۶احسان جان اگه قبل اینکه این کامنتو بنویسی یه سرچ کوچولو میکردی خیلی خوب میشد! چ فایده ای داره برام بخوام شایعه بسازم؟!
ونوم اف ۵
۲۰ خرداد ۱۳۹۶انگار که رو صندلی های انتظار بانک بشینی چقدر زشت و بیکیفیته
سعید(تهران)
۲۰ خرداد ۱۳۹۶همون موتور بهتره این کولر و اینا نداره توو هوای هند آدم توش ذوب میشه رحلت میکنه…
ونوم اف ۵
۲۰ خرداد ۱۳۹۶تازه به جای تک چرخ جفت چرخ بزنه خدا باید به سرنشین ها رحم کنه
احسان(احسان سابق)
۲۰ خرداد ۱۳۹۶خوشبختنه انقدری سرعت و شتاب نداره که جون کسیو به خطر بندازه. در ضمن سرعتش به 50 برسه زیپ پنجره باز میشه و قدرت موتور به حدی پایینه که قادر نیست در برابر اصطکاک هوای ورودی مقابله کنه.
حمیدرضا
۲۰ خرداد ۱۳۹۶حجم موتورش خیلی کمتر از نانو هست و همچنین قدرت و گشتاور امکاناتش هم خیلی کم تره ولی برای بازار هند و جایگزین توک توک یا ریکشا خیلی خوبه حداقل سقف و دیواره درست و درمون داره حداقلش اینه به جامعه کم توانشون از نظر اقتصادی اهمیت میدن که مجبور نباشن موتور استفاده کنن
ali a
۲۱ خرداد ۱۳۹۶موتورش حتما همون پالس 220 هست..قیمتش واقعا پایینه.. البته چیزی هم نداره که بخواد قیمتش بالا باشه.قیمت یه موتور 250 تقریبا 4000 دلاره..دیفرانسیل عقبم هست ..خخخخ..خلاصه بجای یه موتور 125 سوار شی امنیتش بیشتره و باد هم نمیخوری همین و بس…جای بزنی یا بهت بزنن سالم بیای بیرون از این باید کلی خیرات بدی !!
هیچکس
۲۱ خرداد ۱۳۹۶2هزار دلار انگار زیادیه
ROHAM
۲۲ خرداد ۱۳۹۶اگه بیاد ایران من این رو به جای موتور واسه ترافیک تهران می خرم
البته اینم بگم که من اصلا موتور سواری بلد نیستم
و این می تونه خیلی واسه ترافیک تهران خوب باشه
ROHAM
۲۲ خرداد ۱۳۹۶با دو هزار دلار یه شبه ماشین میگیری که به شدت کم هزینه ست ، کانورتیبله (خخخخخخخ) تو ترافیک کلی کار راه بندازه
اسباب شادی و خنده جامعه ست ، جای تیونینگ هم داره LOL!
رینگ اسپورته!
سیستم صوتی هم داره!!!
تو بارون خیس نمیشی
انتخاب هوشمندانه ای می تونه باشه
خخخخخخخخخخخخ
فقط نمی دونم تو ایران لاستیکش گیر میاد؟!!!
Achtung
۲۷ خرداد ۱۳۹۶خوراک زیر لاستیک کامیونای هندیه