در میان این همه بازیگر تازهوارد صنعت خودرو از دیار اژدهای زرد، نام لوکسژن بهعنوان سازنده نخستین خودرو از تایوان، جلبتوجه بیشتری میکند. لوکسژن، استارت آپی بسیار نوپاست که عمر آن حتی به یک دهه هم نمیرسد. با این وجود نگاهی به محصولات متنوع این شرکت، نشان از حرکت جسورانه و همراه با اعتماد به نفس آنها دارد.
پیشینه:
لوکسژن که تازه در سال ۲۰۰۹ تأسیس شده، علاوه بر بازارهای داخلی، نگاهی ژرفتر به بازارهای کشورهای خاورمیانه نیز دارد. این موضوع حتی در سلایق طراحی این خودروها نیز نمود بارزی یافته است. اولین فروش خارج از سرزمین لوکسژن در عمان و در سال ۲۰۱۰ صورت گرفته و در سال گذشته نیز با جادههای ایران آشنا شده است. در اینجا ما به سراغ کراساوور U5 میرویم. یک خودروی جمعوجور و جالب که در همان نگاه نخست باعث کنجکاوی بیننده میشود.
ملاقات با U5:
لوکسژن U5 چندان بلندقامت نیست اما این چیز عجیبی هم نیست و اکنون بسیاری از کراساوورهای شهری درواقع هاچبکهایی تنومند شده و قد برافراشتهاند. خوشبختانه در بحث طراحی لوکسژن در هیچکدام از محصولات خود بنا را بر کپی کاری نگذاشته و بنابراین شاهد خودروهایی با طراحی خلاقانه و غیرتکراری هستیم. در همان نگاه نخست جلوپنجره خاص سهبعدی خودرو جلبتوجه میکند. این جلوپنجره دو قسمتی، بخش عمده جلوی خودرو و سپر را در اختیار گرفته است. لوگوی لوکسژن هم که همان حرف L است بولد و پررنگ است. چراغهای جلو هم به نحوی نوآورانه روشن میشوند و چراغهای راهنما نیز به صورت باریک تا روی گلگیرها و چسبیده به درهای جلو امتداد یافتهاند.
چراغهای مثلثی شکل عقب هم از بالا با شیشه عقب با شیب تند متصل شده و مابین آنها نیز به رنگ مشکی رنگآمیزی شده و دو اسپویلر نیز در قسمت عقب جا خوش کردهاند. سپرهای عقب نیز دو رنگ بوده اما در بخش زیرین آنها از طراحی مناسبی برای خروجیهای اگزوز خبری نیست.
U5 طولی برابر با ۴۳۹۵ میلیمتر و عرضی برابر با ۱۷۸۳ میلیمتر و بلندایی ۱۵۹۴ میلیمتری دارد. فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۲۰ میلیمتر است که تقریباً مشابه خودروهایی چون فورد اکو اسپرت، پژو ۲۰۰۶، سیتروئن C3 و رنو کپچر است.
قوای محرکه:
لوکسژن U5 از پیشرانهای ۴ سیلندر با تنفس طبیعی و با حجم ۱۵۵۶ سیسی سود میبرد. نیروی خروجی این موتور ۱۲۰ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتنمتر است. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس CVT خودکار ۷ سرعته ساخت Jatco ژاپن و به محور جلو صورت میگیرد. هرچند قدرت موتور زیاد به نظر نمیرسد. با بالا زدن درب کاپوت، در ابتدا تصور میشود که با قوایی هیبریدی طرفیم. درواقع لوکسژن موتور را در زیر پوششهای مختلف ایزوله نموده است. با وجود وزن ۱۲۸۳ کیلوگرمی، و گیربکس با انتقال نیروی پیوسته، نباید انتظار شتاب گیری سریع و هیجانانگیزی از U5 داشته باشید.
ورود به کابین:
برای استارتآپهای جویای نام، داشتن نقاط جذاب و متفاوت ضروری است. در اینجا لوکسژن با طراحی خاص کابین سعی داشته تا ویژگیهای مدرن خود را به رخ بکشد. با ورود به کابین، نمایشگر عمودی بزرگ ۱۲ اینچی که تقریباً تمام داشبورد مرکزی را در سیطره خود گرفته جلبتوجه میکند. نمایشگر داشبورد هم کاملاً دیجیتالی در نظر گرفته شده است. فرمان نیز طراحی خوبی داشته و در قسمت پایین به صورت تخت درآمده و اسپرتتر از ذات این خودرو جلوه میکند. نمای داخلی به رنگ مشکی و با دوخت قرمز رنگ و تزئینات شبه کربنی، لوکس و دلپذیر است. اهرم انتخاب دنده در کابین یادآور مدلهای استپ ترونیک BMW است.. فضای کابین نیز به همراه فضاسازیهای خوب، جادار و مطلوب بوده و صندوق بار آن هم ۴۲۲ لیتر حجم در حالت عادی دارد. البته با خواباندن صندلیها به راحتی میتوان به این فضا افزود.
تجهیزات و امکانات:
لوکسژن U5 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی چیزی کم نگذاشته و علاوه بر سیستم اطلاعات و سرگرمی و اتصالات متنوع، دید ۳۶۰ درجه اطراف خودرو با شش عدد دوربین، فرمان برقی، سیستم صوتی پیشرفته، سیستم دستیار پارک مجهز شده است. پوشش چرمی صندلیها، سانروف، چراغهای HID و روزتاب، تهویه مطبوع دیجیتال با دریچههای ردیف عقب، ورود و استارت بدون کلید، شش ایربگ، سنسور پارک، کروز کنترل و غیره نیز در این خودرو لحاظ شدهاند.
me84
۲ خرداد ۱۳۹۷.
فقط طراحی چراغهای عقبش اگه یه کم ملایم تر بود دیگه خیلی خوب میشد. برای یه استارتاپ 9 ساله عالیه. حتی از شرکتهای چینی هم بیشتر پیشرفت داشته.
علیرضا
۲ خرداد ۱۳۹۷اصلا قشنگ نیست!
این کشور صاحاب مرده شده آزمایشگاه و آشغالدونی شرکتای خودروسازی و …!
unknown
۲ خرداد ۱۳۹۷چقدر قشنگه
عاشقش شدم خیلی قشنگه
مخصوصا کنسولش
امیدوارم اینجام وارد بشه منظورم فرانسه س
تو پارکینگ ساختمون سه تا هاچبک یه استیشن و یه سدان پارکه. سدان و دوتا هاچبک اروپایی و یه هاچبک ژاپنی. اون استیشنم ژاپنی
فرهنگ خودرویی فرانسه همینه اکثرا گرایش به هاچبک دارن
حمیدرضا
۲ خرداد ۱۳۹۷قشنگ خطوط زیاد نشان دهنده اینه طراحش یه اسیایی بوده
خوش به حال اونایی که میتونن بخرن ما زورمون به 125 هم نمی رسه
حسن
۲ خرداد ۱۳۹۷اگر بالای ۱۰۰ قیمت بخوره شکستش قطعیه .با توجه به گم نام بودن سازنده و عرضه کننده به هر حال بالاتر از ۸۰ ممکنه فروش اندکی را تجربه کنه.
Elmiraj
۲ خرداد ۱۳۹۷درود بر این خودروساز ۹ ساله خوش ذوق
.
درد و بلای مهندسانَت بخوره تو سر ایران خودرو و سایپا ….
Alireza
۳ خرداد ۱۳۹۷جلوش خوشکله قوس عقبش نه ولی ۱۳۰ خیلی گرونه بین 80 تا ۹۰ منطقیه
علی
۳ خرداد ۱۳۹۷وارد کننده اس پسر عارفه به گمونم…
از اسمش که اینطور بر میاد! =D
حسین
۴ خرداد ۱۳۹۷کابینشو دوس
عقبشو ندوس
بقیشم بوس بوس