کلاس شاسی بلندهای ۷ سرنشینه با رقبایی از برندهای مختلف احاطه شده است. بخش اعظم فروش این کلاس به برندهایی مربوط میشود که محصول خود را تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه میکنند.
تا چندی پیش استثنایی وجود داشته و آن خودروساز هندی به نام ماهیندرا است. ماهیندرا XUV500 تنها بهصورت محلی با گیربکس ۶ سرعته دستی و گزینهی سیستم دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل در دسترس بود.
اوایل امسال، ما نسخهی مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جدید را در جادههای هندوستان تست کردیم اما برای آزمایش آن در کشور خودمان مشتاق بودیم. این خودرو ما را در شبهقاره تحت تأثیر قرار داد اما با اندک زمانی قرار گرفتن در پشت فرمان، تست واقعی در جادههای استرالیا صورت پذیرفت.
عرضهی گیربکس ۶ سرعته جدید که توسط کمپانی Aisin توسعه یافته به تأخیر افتاده بود زیرا قرارداد اصلی با کمپانی استرالیایی DSI لغو شده بود چرا که کمپانی چینی جیلی این شرکت را خریداری کرده است.
بهای مدل دیفرانسیل جلوی مجهز به گیربکس دستی از ۲۹۹۰۰ دلار استرالیا آغاز میشود و مدل دو دیفرانسیل قیمت ۳۲۹۰۰ دلاری دارد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک میتواند برای نسخههای تک و دو دیفرانسیل انتخاب شود و بهای ۲ هزار دلاری را به قیمت خودرو اضافه کند.
این قیمتگذاری، ماهیندرا XUV500 را به خوبی بالاتر از رقبای دیزلی ۷ سرنشینه خود در این کلاس قرار میدهد. بهای هولدن کاپتیوا ۷ برای مثال از ۳۳۴۹۰ دلار آغاز میشود و با اضافه شدن دو چرخ محرک دیگر این قیمت به ۳۸۴۹۰ دلار افزایش مییابد.
دیگر خودروهای دیزلی این کلاس عبارتاند از میتسوبیشی اوت لندر (۳۹۴۹۰ دلار) و هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و فورد تریتوری همگی با قیمتهای بالاتر از ۴۰ هزار دلار.
لیست تجهیزات این خودرو پروپیمان بوده و عبارتاند از سیستم تهویهی اتوماتیک، صندلیهای چرمی، چراغهای جلو و برفپاککنهای اتوماتیک، مه شکن، قفل مرکزی، دوربین پشتی با حسگرهای پارک، سیستم صوتی به همراه بلوتوث و ارتباطات تلفن،۶ ایربگ، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمزهای دیسکی هر چهارچرخ، ناوبری ماهوارهای و کروز کنترل.
مدلی که در استرالیا عرضه شده با کد W8 شناخته میشود و این برند برنامهای برای عرضهی مدل فول تر W10 را برای این بازار در آینده در نظر گرفته است.
خب در بحث مقایسهی قیمتی XUV500 واقعاً دست بالا را دارد. اما سواری این خودرو چگونه است؟
امیدوار بودیم تا این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد. کارکرد نمونهی حاضر در تست کمتر از ۲۰ کیلومتر بوده و رنگ متالیک قرمز توسان آن خودنمایی میکند. این خودرو همچنین با رکابهای جانبی و گارد جلو عرضه شده است.
از نمای بیرونی، XUV500 نمای قابلاحترامی دارد و از طراحی ارزان و ناخوشایند برخی برادران دیگر خود دوری جسته است.
به نظر میرسد که کیفیت ساخت بیرونی خودرو در مدل حاضر در تست کاملاً خوب بوده و تنها استثنا در این میان به باربندهای سقف و ساخت جزئیات اطراف چراغهای پشتی که کاملاً با بدنه هماهنگ نبوده مربوط میشود.
داخل کابین شاهد کیفیت ساخت کاملاً خوشایندی هستیم. تغییرات تریم صورت گرفته کابین خودرو را محیطی مطبوع ساختهاند.
غربیلک فرمان نرم بوده و استراحتگاههای دست و جعبهداشبورد نیز اینگونه هستند. برخی از اجزای کابین حس ارزانی دارند که از آن جمله میتوان به محیط اطراف داشبورد و جعبه اشاره کرد اما در مجموع کابین ماهیندرا مکانی مناسب برای گذران وقت است.
یکی از احساسبرانگیزترین جنبههای این خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی آن است. درحالیکه این سیستم در برابر سیستمهای اپل کارپلی و اندروید اتوی خودروی کاپتیوا ۷ چندان حرفی برای گفتن ندارد اما دارای صفحهنمایش با رزولوشن بالای و وضوح قابلتوجهی است. انتقال بین صفحات سریع بوده و استفادهی تعاملی آن خوشدست بوده و در خودروهای گرانتر دیده میشود.
سیستم ناوبری ماهوارهای آن نیز بیشک یکی از بهترینهای این کلاس است. این سیستم عملکرد جستوجوی پیش بینانه خلاقانهای را با نمایشگر گرافیکی که دارای وضوح بالا بوده پیشنهاد میدهد.
به همراه سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر ۷ اینچی شاهد آمار رانندگی، اطلاعات خودرو و پایش فشار لاستیکها هستیم. حتی برنامهای وجود دارد که به شما اجازه میدهد تا سیستم اطلاعات سرگرمی را با استفاده از بلوتوث گوشی همراه کنترل کنید که ویژگی خوبی است.
فضای سر و پا در ردیف نخست عالی بوده و صندلیها نیز کاملاً راحت هستند که در سفرهای طولانی نیز محیطی آرام را برای سرنشینان فراهم میکنند.
شگفت آنکه صندلیهای ردیف دوم نیز فضای پا و سر زیادی دارند. فضای پای زیر صندلیهای نیز کافی بوده و صندلیها بر پایهی سفرهای بیش از ۲ هزار کیلومتر ساخته شدهاند بنابراین راحتی خوبی دارند.
صندلیهای ردیف سوم نیز فضای کافی برای حمل دو فرد بالغ در سفرهای کوتاه دارند. فضای صندوق بار در هنگام استفاده از صندلیهای ردیف سوم تنها ۹۳ لیتر است که با خواباندن این صندلیها فضای بار به ۷۰۲ لیتر افزایش یافته و با خواباندن صندلیهای ردیف دوم شاهد فضای ۱۵۱۲ لیتری خواهیم بود.
صندلیهای ردیف دوم و سوم برای خود ورودیهای هوای جداگانهای دارند و حتی صندلیهای ردیف سوم دارای سیستم تهویهی انفرادی به منظور کمک به سرنشینان در هوای بسیار گرم است.
نیروبخش ماهیندرا XUV500 پیشرانهی دیزل ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری توربو است که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتون متر گشتاور دارد. این پیشرانه که به نام mHawk شناخته میشود نیروبخش هر دو مدل تک و دو دیفرانسیل است.
این خودرو دارای ظرفیت یدک کشی ۲۵۰۰ کیلویی با ترمز تریلر است درحالیکه مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برای گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
یکی از اولین چیزهایی که در هنگام روشن کردن خودرو نظر شما را جلب خواهد کرد صدای زیاد این پیشرانهی دیزل است. پیشرانه از بیرون کابین کاملاً پر سروصدا بوده و این صدا در داخل کابین نیز شنیده میشود. جذبکنندههای صدای کمی وجود دارد و در هنگام سفر میتواند راحتی کابین را تحتالشعاع خود قرار دهد.
ما XUV500 را در جادههای مختلفی از خیابانهای شهری گرفته تا بزرگراهها و جادههای ناهموار و سنگریزهای آزمایش کردیم.
شتاب گیری و پاسخهای پیشرانهی ۴ سیلندر دیزل این خودرو خوب هستند اما نفسگیر نیست. گشتاور ۳۳۰ نیوتون متری خودرو نیز معاملهای مناسب با وزن کمتر از دو تنی خودرو برقرار کرده است.
یکی از موارد برجستهی خودرو گیربکس آن است. گیربکس تعویضها را به آسانی انجام داده و همیشه تلاش دارد تا صحیحترین دنده را برای شرایط حاضر انتخاب نماید.
در حوالی شهر این خودرو احساس خودمانی بودن دارد. در فرم دیفرانسیل جلو، XUV500 برای گشتاور زیاد کشمکش دارد مخصوصاً اگر سطح موردنظر خیس باشد. خودرو تمایل زیادی برای کم فرمانی در سطوح خیس دارد.
علاوه بر گیربکس، دیگر بخش احساسبرانگیز سواری خودرو است. سیستم تعلیق نرم خودرو باعث میشود تا XUV500 به خوبی از عهدهی سرعتگیرها، خیابانهای سنگفرشی و دیگر موارد برآید.
یکی از بزرگترین ضعفهای این خودرو سروصدای زیاد به همراه لرزش و ناهنجاری است. فرمان تنبل خودرو نیز لرزش زیادی را نشان میدهد.
در هنگام حرکت و قرار داشتن دور موتور روی ۱۸۰۰ و انتخاب دندههای ۳،۴ و ۵، وزوز قابلشنیدنی وجود دارد که در هنگام فشار دادن ملایم پدال گاز در کابین شنیده میشود. این مورد میتواند بارها و بارها در کابین شنیده و امتحان شود.
احساس پدال ترمز خودرو خوب است. در هنگام گردش ما در شهر، فهمیدیم که این خودرو خیلی راحت است. اما در جادههای سنگریزه دار و ناهموار شاهد تکانهای زیاد بدنه هستیم که البته انتظار دیگری از یک شاسیبلند نیز نمیتوان داشت.
در بحث مالکیت، ماهیندرا گارانتی ۳ ساله ۱۰۰ هزار کیلومتری و سرویس ششماهه را ارائه میکند.
خب این خودرو در چه جایگاهی قرار میگیرد؟ گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ماهیندرا گزینهی بهتری نسبت به نسخهی دستی است. در بحث تجهیزات نیز این مورد در مرتبهی بالاتری قرار میگیرد.
اما همهی این موارد مثبت تحت تأثیر ایزوله کردن ضعیف، سروصدای زیاد و لرزش قرار میگیرد. این نقاط ضعف باعث میشوند که مالک حس خوبی نداشته باشد. ماهیندرا همچنین تنها خودروی ۴ ستارهی ANCAP است درحالیکه بسیاری از رقبا دارای ۵ ستاره هستند.
اگر دنبال شاسیبلند ۷ سرنشینه با قیمت معقولی هستید و البته توافقی خوب با کیفیت رانندگی دارید،XUV500 میتواند انتخاب شما باشد.
این خودرو تجهیزات زیادی داشته و سواری دلپذیر و ظرفیت یدک کشی قابلاحترامی را عرضه میکند.
نقاط منفی: لرزشهای فرمان و شاسی، کارایی ضعیف در سطوح خیس، پیشرانه میتوانست گشتاور بیشتری داشته باشد
امتیازهای ماهیندرا XUV500 2016
کارایی و مصرف سوخت: ۵
فضای کابین و راحتی: ۷
تکنولوژی و ارتباطات: ۷
قیمت و تجهیزات: ۷.۵
سواری و هندلینگ: ۵
میانگین: ۶
مشخصات ماهیندرا XUV500 دو دیفرانسیل
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: ۱۴۰ اسب بخار/۳۳۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی/اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
وزن خالص: ۱۸۱۰ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۸۵/۱۸۹۰/۱۷۸۵ میلیمتر
قیمت: ۳۰۵۸۰-۲۵۷۲۰ دلار استرالیا
منبع: caradvice
sunmartin
۴ آبان ۱۳۹۵صدای موتور زیاده و دنده ای اما ببینید چه طراحی بی نقصی داره و از تمام چینی ها یک سرو گردن بالاتره کاش بجای چینی ها حداقل با ماهیندرا قرار داد میبستند شاید سال آینده
(ali (CHEVY NOVA
۴ آبان ۱۳۹۵ماشینهای چینی به درد چهارشنبه سوری میخورند که مردم باید اتیششون بزنند و خوشحالی کنند
aref
۴ آبان ۱۳۹۵مدل دنده ایش بهترین ماشین هندی هست که تا حالا دیدم . توی بزرگراه شتاب خوبی داره که از یه ماشین هندی با این جثه اصلا انتظار ندارید .درکل توی هند با توجه به خدمات ماهیندرا و قیمت مناسب گزینه ی قابل احترامی هستش .
پیمان
۶ آبان ۱۳۹۵شما خودروهای جدید چینی رو دیدید مثلا چری تیگو7یا جک اس2 و …طراحی بسیار زیباتری دارند.
ali
۴ آبان ۱۳۹۵لگن
mehran911
۴ آبان ۱۳۹۵مدیونید اگه فکر کنید از تویوتا الهام گرفته !
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۴ آبان ۱۳۹۵از جلو بد نیست ولی خوبم نیست
از نیم رخ خییییلی زشته
از نمای عقب افتضاحه
کابینش بدک نیست
موتورش خوبه 140 اسب بخار کافی نیست اما گشتاورش زیاده گیر بکس6 سرعته اتومات خیلی خوبه یکی دیگه از نقاط قوتش طرح خلاقانه کیلومتر شمارشه و گرافیک عالی هم داره …..
کابینش هم اگه دو رنگ بود و پلاستیک کمتر داشت خیلی خوب می شد ////
سیاوش
۴ آبان ۱۳۹۵خودرو های دیزل معمولا گشتاور بالایی دارند و خیلی یا این مشخصات خوبم نیست
MehdiTurbo
۴ آبان ۱۳۹۵قیمتش بالاست اخه مگ چیه!!!خیلی ماشینای بهتر تو این قیمت هست.
دوچرخه سوار
۴ آبان ۱۳۹۵مذخرفه اما برای شروع خوبه .
احمد باقری
۴ آبان ۱۳۹۵چه بگوییم، یه سری چیزا داره، خیلی چیزا نداره.
nima
۴ آبان ۱۳۹۵قیافش واقعا داغونه.چینی های جدید ظاهر خیلی بهتری دارن
parham
۵ آبان ۱۳۹۵به نظرم با این دید که محصول هند هست عالیه شرکت خودرو سازی تاتا هند هم وانت های جذابی تولید میکنه برتری هندی ها نسبت به چینی ها بر میگرده به فنی خوب ماشین هاشون بر عکس اغلب خودرو های بی کیفیت چینی.
پیمان
۶ آبان ۱۳۹۵شما از محصولات جدید چین بی خبرید.چینی ها به سرعت در حال ورود به بازار کشورهای توسعه یافته هستند و تا حال چندین کمپانی موفق به کسب مجوز اروپا شدند.
mohsen.b
۶ آبان ۱۳۹۵همینو کم داشتیم-خخخخ
amin
۱۰ آبان ۱۳۹۵از نمای بغل خیلی داغونه
TSHDN
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ببین چینی ها و هندی ها به کجا رسیدن
ولی ما چی؟؟؟به هیچ جا نرسیدیم و فقط ادعا داریم که خودروهامون دارای کیفیت جهانی هستن!!!
Car fan
۱۳ شهریور ۱۳۹۶من این خودرو را سوار شدم و تست کردم در طی یک مسافرت ۷ ساعته خیلی رانندگی خوب و لذت بخشی داره .از هر نظر قابل قبوله. با نگارنده متن از نظر صدای داخل کابین موافق نیستم. میزان صدای داخل کابین دقیقا عینه اسپرتیج و توسانه .اتفاقا ظاهرش هم اصلا بد نیست.
بزرگترین مزیت خودروهای شرکت ماهیندرا، هزینه بسیار پایین نگهداری آنها است که البته با توجه به وضعیت اقتصادی مردم کشور هند طراحی شده. این چیزیست که در خودروهای چینی نمیتونید پیدا کنید. دوام خودرو پارامتر بسیار مهمیست.این خودرو موتور بنزینی هم داره که اون هم ۲.۲ با ۱۴۰ اسب قدرته و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور گیربکس که از دوره حدود ۱۸۰۰ دور در دقیقه این توان قابل دسترسیست
همین مسئله یعنی دور پایین و توان و گشتار بالا به عبارت ساده تر یعنی استهلاک بسیار پایین موتور.
نمته مهم دیگه که میخواستم بگم اینه که دوستانی که هندوستان رفتن بخوبی میدونن که وضعیت جاده های هند خیلی خیلی خرابه پس با اطمینان خیلی بالا میشه گفت که در جاده های به مراتب بهتر ما نسبت به هندوستان، حتمن جلو بندی و کمک فنرهای ماشین هم عمر طولانی خواهد داشت.
ماهیندرا در کشور هندوستان با وجود اینکه خودروسازان خوبی و بزرگ دنیا وجود دارند و اولید هم دارند یکه تاز اون سگمنتیست که درش تولیدات داره.
مطمئنم اگه این برند بیاد ایران فضای کار وا برای خیلی از خودروهای حال حاضر ایران بشدت تنگ و سخت میکنه.
اشکان
۲۹ مهر ۱۳۹۶ماشین هندی خیلی بهتر از چینی هست . هیندوستان موتورز و ماهیندرا سالهاست ماشین میسازن