۱۰ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۸ شرکت هندی تاتا خودرویی بنام نانو را معرفی کرد که ارزانترین خودروی دنیا لقب گرفت. این خودرو تنها دو هزار دلار قیمت داشت که یک شگفتی در زمینهٔ مهندسی و کاهش هزینهها محسوب میشد. به همین دلیل پیشبینی میشد نانو در کشورهایی مثل خود هند که عمدهٔ جامعه از اقشار ضعیف و کمدرآمد هستند بتواند به فروش فوقالعادهای دست پیدا کند. نانو خودرو مردم نامیده شد و برخی انتظار داشتند بتواند همانند فولکسواگن بیتل انقلابی در صنعت خودروسازی ایجاد کند؛ اما این اتفاق هیچگاه روی نداد و نانو نتوانست به فروشی در حد انتظارات دست پیدا کند.
حال روزنامهٔ اکونومیک تایمز هند گزارش داده است که ظاهراً تاتا موتورز به تولید نانو پایان داده است چراکه این شرکت در ماه ژوئن تنها یک دستگاه نانو تولید کرده درحالیکه سال گذشته در همین ماه تعداد ۲۷۵ دستگاه از این خودرو تولید شده بود. در همین رابطه تاتا گفته است که تولید نانو با شکل فعلی نمیتواند تا سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند؛ بنابراین به نظر میرسد نانو پس از یک دهه به آخر خط رسیده و پروندهٔ تولید ارزانترین خودروی دنیا بهطور کامل بسته شده باشد.
نانو یک خودرو چهاردر بسیار ساده بود که از یک پیشرانهٔ کوچک دو سیلندر ۰.۶ لیتری با ۳۷ اسب بخار قدرت و ۵۱ نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد. این موتور در عقب خودرو نصب شده بود. در سال ۲۰۱۵ نیز تاتا اقدام به ارتقاء و بهروزرسانی نانو کرده و نسخهٔ جدید آنرا با نام GenX به بازار عرضه کرد. ارتقاءهای انجام گرفته در این مدل شامل تجهیز به ویژگیهایی مانند بلوتوث و پورت USB به همراه باک سوخت بزرگتر، نیروی کمکی فرمان و ارائهٔ گیربکس AMT سفارشی میشد. طی این بهروزرسانی به لطف بهبود شاسی خودرو، ایمنی نانو هم بهتر از قبل شد.
این تغییرات قیمت نانو را به ۳۵۰۰ دلار افزایش داد اما هنوز هم بهاندازهٔ کافی ارزان بود که عمدهٔ اقشار ضعیف جامعه توانایی خرید آنرا داشته باشند. همچنین هرچند این تغییرات برای خودروی فوقالعاده سادهای مثل نانو پیشرفت قابلتوجهی محسوب میشد اما بازهم کمکی به نجات آن از باتلاق کاهش فروش نکرد. حتی میزان صادرات نانو به کشورهای دیگر هم سالبهسال کاهش پیدا کرد بهگونهای که در ماه ژوئن ۲۰۱۷ تنها ۲۵ دستگاه از آن صادر شد و این تعداد در ژوئن امسال به صفر رسید. همچنین نانو در حالی همواره کاهش فروش را تجربه میکرد که بازار خودروی هند با رشد مواجه بوده است بهگونهای که مثلاً فروش خودروهای سواری در ژوئن امسال در هند ۳۸ درصد افزایش داشته است.
با همهٔ این موارد، هندیها هیچگاه به ارزانترین خودروی دنیا روی خوش نشان ندادند زیرا نانو همواره از ایمنی ضعیف رنج میبُرد. این نشان میدهد که حتی برای اقشار کمدرآمد هندی نیز ایمنی موضوع بسیار مهمی در خرید خودرو محسوب میشود. بنابراین پروژهٔ تاتا نانو برای هر خودروسازی که میخواهد در بازار هند موفق شود به یک درس تبدیل شده است. نانو نشان داد صِرف کاهش هزینهها و پایین آوردن قیمت به هر طریق ممکن مثل قربانی کردن ایمنی، ارزشی ندارد.
سعید(تهران)
۲۴ تیر ۱۳۹۷مشکل اصلی چرخهای کاریکاتور گونه اس که برای کشوری که زیر ساخت درستی از نظر جاده و خیابون نداره یه کابوس محسوب میشه…
Cristiano Rolambo
۲۴ تیر ۱۳۹۷مزخرف ترین ماشینی که دیدم ، 90 درصد این مزخرف بودن هم به خاطر چرخای مسخرشه
مزدا
۲۵ تیر ۱۳۹۷انگار چرخهای فروغون روش انداختن??کابینش که خوبه ولی ظارهرش اصلا خوب نیس.قدرتش هم که در حد لاک پشت هست!!به نظرم با تغییر ظاهری و افزایش قدرت میتونست زنده بمونه
NAVID۰۰۹۸
۲۴ تیر ۱۳۹۷یادم میاد زمان رونماییش تو مجله های خودرویی ایران تا مدتها مطلب میزاشتند و تو بوقو کَرنا ، گوش فلک را کَر کرده بودن که انگار استون مارتین رونمایی کردن و مُدام صحبت از قیمت میکردن اما خداروشکر این مایه ننگ خودروسازی از روی صفحه روزگار داره مَحو میشه و دیگه رسماً پراید بزرگوار با قیمت زیر ۳هزار دلار (( دلار روز را ۸۰۰۰ در نظر میگیریم)) رکورد گینس رو میزنه و حالا مردم ما میتونن سرشون را بالا بگیرین و بگن ما ارزانترین رومیسازیم (( به قسمت مثبت قضیه فکر بکنید ، زندگی راحتر میگذره )) .
بله پراید
فکر نمیکردم یه روزی اینقدر به پراید ببالم .
یعنی همون هندی که میگن بیش از ۵۰٪ مردمشون هنوز از توالت محروم هستن ولی از ایمنی خودرو نمیگذرند و دوستی داشتیم که در هند تحصیل میکرد و یادم هست که میگفت بخاطر قیمت سوخت و سطح پائین درآمد مردم ، بیشتر موتور سوار میشند و سال ۱۳۸۷ این آشنامون یه یاماها R1 را خریده بود ۳ هزار دلار (( دلار ۸۵۰ تومن بود )) و میگفت خود هندیها قدرت خریدشون در حَد پالس و تولیدات خودشون بود اما این ارزش پول ما بود که اون زمان قدرت خرید و تحصیل در خارج از ایران رو به ایرانی میداد ، اما حالا….
پراید مبارکت باشه رکور گینس و ایشالاه هروز به لطف ما مردم سربلندتر از دیروز و هروز باشی .
باشد تا رستگار شوی .
aston martin
۲۴ تیر ۱۳۹۷تازه نانو از پراید بهتره امکاناتشم بیشتره دنده اتوماته پلاستیکشم روشنه تو پراید دلت میگیره تو این دلت باز میشه
سام
۲۴ تیر ۱۳۹۷اگر تاتا نانو در ایران تولید می شد احتمالا تولید آن متوقف نمی شد.احتمالا اول مردم این ماشین رو تا می تونستند مسخره می کردند و بعد برای خریدش یواشکی صف می کشیدن!…و بازار دلالی اش هم پر رونق بود!
پراید حسود
۲۵ تیر ۱۳۹۷احتمالا سایپا در حال رایزنی با تاتا است برای انتقال خط تولید این لگن به ایران و فروش با قیمت بالای 40 تومان با آپشن زه در
Sajjad
۲۵ تیر ۱۳۹۷براش پیج میزدن، سلطان نانو پلاس
مهدی
۲۴ تیر ۱۳۹۷واقعا تهوع اوره
بعضیا چه انتظارایی دارن در حد قورباغه ظاهر شه؟؟؟ههههههه خنده داره والا
هییییییی ولی جانشینش از خودش اشغالتره
پرایدو میگم
Centenario
۲۴ تیر ۱۳۹۷با این حال داخلش از پراید قشنگتره…|: |:
حمیدرضا
۲۴ تیر ۱۳۹۷به این دلیل در هند موفق نبود چون اوایل چند مورد آتش سوزی داشت و سیستم برقیش اشکال زیادی داشت علاوه بر اون اندازه کوچکی داشت که خوب فضای داخلی رو خیلی قربانی کرده بود فکر نکنم مردم هند خیلی به ایمنی اهمیت بدن چون اونا بیشتر موتور سیکلت سوار میشدن وقتی این ماشین تولید شد
امروز خود تاتا موتور ماشین های ارزون و خوشگلی طراحی میکنه بعدشم با ورود رنو کوئید و داتسون گو و حتی ردی گو به بازار هند کار برای نانو خیلی سخت بود
اونجا انحصاری در کار نیست
me84
۲۴ تیر ۱۳۹۷.
با حمیدرضا موافقم. علت موفق نبودن این ماشین اهمیت مردم به ایمنی نیست. بخش زیادی از تاکسیهای هند هنوز هم توک توک سه چرخه است. درصد بالایی خود مردم هند هم بخاطر ضعف مالی موتور سوار میشن.
بنظر من علت عدم موفقیت این ماشین در هند این بوده که تاتا نتونست اونطور که باید تصویر خوبی از هدفی که از تولید این ماشین داشته رو در ذهن خریدار ایجاد کنه. اوایل که تازه داشت تولید میشد رسما اعلام کردن که: ما می خواهیم مردمی که موتور سوار میشن رو ماشین سوار کنیم. اصلا هم هدفشون تولید ماشینی نبود که ایمنی و امکانات ماشینای دیگه رو داشته باشه. صرفا میخواستن وسیله ای بسازن که مردم بجای موتور سیکلت ازش استفاده کنن و ایمنی اون هم از موتور سیکلت بیشتر باشه. نانو 10 سال پیش تا حدودی این موارد رو داشت اما مشکل از جایی شروع شد که رسانه ها و نشریات همواره اونو با ماشینهای دیگه مقایسه کردن و تو ذهن مردم هم نتایج این مقایسه ها نقش بست. در صورتی که هدف تاتا وسیله ای جایگزین موتور سیکلت بود که بتونه دو بزرگسال و سه تا بچه رو حمل کنه با هزینه های مشابه موتور سیکلت. اگه با این دیدگاه این محصول خریداری میشد، خیلی هم پروژه موفقیتآمیزی بود اما همه مردم با دید یه ماشین خرید کردم و خب معلومه که نا امید میکنه.
فولکس بیتل اگه موفق شد بخاطر این بود که از اول قرار بود که یه ماشین باشه که بتونه یه خانواده رو با هزینه های پایین جابجا کنه و چون قشر خیلی زیادی از مردم تونستن بخرنش و ویژگیهای خوبی هم داشت، تونست موفق بشه. اما نانو فلسفه تولیدش چیز دیگه ای بود ولی هیچ وقت این فلسفه رو نتونست تو ذهن خریداران جا بندازه.