عرضه خودروهای کممصرف و ارزانقیمت از اساسیترین نیازهای جامعه امروز ماست، زیرا که ترافیک و ازدحام فزاینده در کلانشهرها و مراکز استانها، مجال استفاده از خودروهای بزرگتر را از بسیاری اشخاص ستانده و استمرار این وضع، هر روزه افراد بیشتری را ملزم به بهرهگیری از خودروهای کوچکتری جهت ایاب و ذهاب روزمره خود میکند. ضمن اینکه، گرانی بنزین هم استفاده از خودروهای بزرگتر را بسی پرهزینه نموده و از صرفههای اقتصادیشان هم بهشدت کاسته است. در این میان، خودروسازان هندی را میتوان از منادیان اصلی ساخت خودروهای کوچک، کممصرف و بهصرفه در دنیا دانست و در این میان، شرکت تاتا موتورز هم از سازندگان شاخص در این عرصه است.
بر پایه برخی از مندرجات، قرار است که سه خودروی مدرن از تاتا راهی ایران زمین شوند، این سه به ترتیب بولت، زست و تیاگو نام دارند. در این نوشتار سعی داریم که به نحوی مختصر مشخصات هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم.
تاتا BOLT
تاتا بولت، هاچبکی نسبتاً جدید است که در اوائل سال ۲۰۱۴ میلادی، و در نمایش خودروی ژنو سوئیس به نمایش درآمد. این خودرو از پلتفرمی نسبتاً همسان با مدلهای دیگر تاتا از جمله مانزا و ویستا بهره میبرد.
عرضه این محصول بخشی از برنامه فالکون این شرکت به شمار میرود، برنامهای که استراتژی آینده آن را بازتعریف میکند. تاتا بولت، از ظاهر شسته و رفته و باوقاری برخوردار است و در پیکره خود، از شاخصهایی همچون خطوط تیز و شارپ، ستون C مشکی رنگ و طرح خلاقانه هوزینگ مهشکنهای جلو سود میبرد. درون کابین این خودرو با تریم پیانو مشکی مزین شده و از متریال درخوری جهت ساخت و پرداخت آن استفاده شده است.
امکانات مناسبی از جمله سامانه اطلاعات – سرگرمی با صفحه لمسی به ابعاد ۵ اینچ در آن مشاهده میشود. این خودرو فعلاً با دو پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی عرضه میشود؛ نسخه بنزینی ۲ سیلندر با حجمی معادل ۱.۲ لیتر که به سامانه TURBOCHRGED MPFI مجهز است و توانی معادل ۸۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۰ نیوتنمتر را تولید میکند؛ این نسخه که احتمال ورود آن به ایران از پیشرانه دیگر بیشتر است شتاب صفر تا صدی معادل ۱۷ ثانیه را برای بولت به ارمغان آورده و سرعت نهایی برابر با ۱۵۴ کیلومتر بر ساعت را برای آن تدارک میبیند. پیشرانه ۱.۳ لیتری دیزلی مولتی جت این خودرو هم از توانی معادل ۷۵ اسب بخار برخوردار بوده و منشاء آن هم از کمپانی فیات ایتالیاست. هر دوی این پیشرانهها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشوند.
مهمترین رقبای این خودرو در بازار هند، خودروهایی همچون هیوندای i10 گرند، فورد فیگو و ماروتی سوزوکی سوئیفت هستند. نسخه بنزینی تاتا بولت، بسته به تجهیزات رفاهی به کار رفته در آن، با بهایی بین ۴۵۸ هزار الی ۶۱۲ هزار روپیه (بین ۶,۸۰۰ الی ۹,۱۰۰ دلار) در بازار هند فروخته میشود.
بهاحتمالزیاد، تنها نسخه بنزینی این خودرو وارد ایران خواهد شد و در این صورت، با خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ام ویام ۳۱۵ به رقابت تنگاتنگی خواهد پرداخت.
نخستین باری که «زست» در کنار هاچبک «بولت» جای گرفت در نمایشگاه خودروی هند بود، نمایشگاهی که در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد. با آنکه این خودرو بر روی پلتفرم مدل قدیمی ویستا تکوین و توسعه یافته، ولی کاملاً تحت بهسازی و اصلاح مجدد قرار گرفت، تا آنجایی که حتی در وجود یک پیچ هم با این مدل قدیمی اشتراک ندارد.
نمای ظاهری این خودرو هیچ تفاوتی، مگر در وجودی صندوقی اضافی با نسخه هاچبک خود ندارد، ولی بنا به مندرجات برخی از سایتهای هندی، وجود همین صندوق در برخی از زوایا ظاهر عجیب و ناموزونی را برای این مدل رقم زده و به شاکله کلی طرح تا اندازهای لطمه وارد نموده است. برخلاف طرح بحثبرانگیز بدنه، کابین این خودرو از طرح جذاب و گیرایی بهره میبرد و فضای موجود در آن برای یک خانواده متوسط هندی کاملاً کفایت میکند.
کیفیت متریال کابین نیز به نحو رضایت مندانه ای بهبود یافته و از تجهیزات خوبی از جمله سامانه اطلاعات – سرگرمی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان برخوردار است.
این خودرو از پیشرانههای یکسانی با مدل بولت بهره میبرد، یک پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی مجهز به سامانه توربوشارژ، که از توانی معادل ۸۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۰ نیوتنمتر برخوردار است، تاتا زست با این پیشرانه شتاب صفر تا صد را در زمانی معادل ۱۵ ثانیه پر میکند و به سرعت نهایی ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت دست مییابد، این نسخه بیشترین شانس ورود به ایران را داراست؛ و از طرفی، یک پیشرانه ۱.۳ لیتری دیزلی با توان ۷۴ اسب بخار هم برای این خودرو ارائه میشود؛ هر دوی این پیشرانهها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشوند. در نسخه بنزینی زست، سواری خودرو به حد شگفتآوری نرم است و تعویض دندههای گیربکس آن هم به نرمی و سهولت صورت میپذیرد.
در صورت ورود نسخه بنزینی تاتا زست به ایران زمین، رقبایی همچون رانا، ام ویام ۳۱۵ هاچبک و حتی پژو ۲۰۶ SD رویاروی او خواهند بود
بر مبنای برخی از مندرجات، شانس ورود مدل تیاگو (TIAGO) به کشورمان از دیگر محصولات تاتا بیشتر است. تیاگو، یک خودروی سوپر مینی و از جدیدترین ساختههای سازنده خود به شمار میآید.
فروش این خودرو از ماه آوریل سال جاری در بازار هندوستان آغاز گردید و فعلاً نیز با دو گونه پیشرانه اعم از بنزینی و دیزلی عرضه میشود. پیشرانه بنزینی آن که برچسب ECO و یا اقتصادی را با خود یدک میکشد، از توانی معادل ۸۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۱۴ نیوتنمتر برخوردار است؛ و پیشرانه دیزلی هم از توانی برابر با ۶۷ اسب بخار. هر دو نسخه، سه سیلندر بوده و انتقال نیرو را در آنها توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی صورت میپذیرد.
در آغاز، تیاگو با نام زیکا خطاب میشد، ولی به سبب همنام بودن تلفظ زیکا با ویروسی مسری و کشنده، مجدداً با نام تیاگو آرم گذاری شد. تیاگو، از ظاهری پخته و زیبایی برخوردار و ناحیه جلوی آن نیز از کاراکتری کاملاً مستقل سود میبرد. خطوط میانی قوی در نیمرخ بدنه آن به کار رفته که در تلفیق با چینهایی برجسته، نمایی مدرن را برای آن به ارمغان آوردهاند، نمایی که همچون سلاحی مستحکم مددکار این خودروی کوچک در مقابل رقبای توانمندی منجمله هیوندای i10 است.
برای طراحی درون کابین از طرحی شاد استفاده شده و کیفیت متریال به کار رفته، ترکیبی از خوب تا ارزان است. فضای درون کابین، در قیاس با دیگر رقبای این خودرو فراخ و جادار میباشد و از امکانات خوبی نیز بهره میبرد که از جمله میتوان به سیستم صوتی و تصویری آن اشاره داشت که توان سازگاری با گوشی همراه اندرویدی و ios را داراست. نسخه بنزینی تاتا تیاگو با بهایی بین ۳۲۰ الی ۴۷۵ هزار روپیه (۴,۸۰۰ الی ۷,۱۰۰ دلار) در بازار هند به فروش میرسد.
احتمالاً این خودرو در گونه بنزینیاش وارد ایران خواهد شد و رقبای اولیه آن را میتوان خودروهایی همچون تیبا هاچبک و تا حدی هم پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دانست.
WIKIPEDIA.ORG
TOPGEAR.COM
CARWALE.COM
و…
نوشته: سام کاویانی
zia
۲۰ مرداد ۱۳۹۵جالبه بدونید تاتا موتورز متعلق به جمشید تاتا هست که اصالتا ایرانیه و جز> ثروتمندترین افراد هند هستش ایشان زرتشتی هستند و اجدادشان چند نسل پیش در پی ازار اقلیت های دینی به هندوستان مهاجرت کردند
امیرحسین
۹ شهریور ۱۳۹۸جمشید جی (به هندی جمستجی) صد ساله فوت کرده. پسرانش هم فوت کردن. الان نوادگانش از جمله راتان تاتا و نوئل تاتا جزو مدیران تاتا هستن.
امید
۲۵ اسفند ۱۳۹۸در پی آزار اقلیت های دینی نبوده پدران جمشید جی تاتا اول گروه از زرتشتیان بودند که از سرزمین پارس دست به مهاجرت زدند و این در زمانی اتفاق افتاد که اعراب به ایران حمله کردند
کمی تحقیق کنید لطفا
علي
۵ شهریور ۱۳۹۵امیدواریم با قیمت چندبرابر در ایران عرضه نشود تا مردم عادی هم توان خرید داشته باشند.
محمد امین
۵ مهر ۱۳۹۵تاتا موتورز کارش درسته بویژه در تزینات داخلی خیلی عالیه کارش
ما فقط بلدیم شعار بدیم
خودرو سازهای ما باید خجالت بکشن از خودشون
میثم
۴ آبان ۱۳۹۵این ماشینها همشون رده پایین هستن مردم ما ماشین های روز با قیمت منطقی میخان نه هندی و چینی
امیرحسین
۹ شهریور ۱۳۹۸تاتا بزرگترین شرکت خوشه ای هندوستان است. تشکیلات عظیم اقتصادی ای که مالک شرکت هایی مثل جگوار ، دوو و تتلی هست. محصولات این شرکت از نظر کیفیت رقیب شرکت هایی مانند هیوندا هست. اصالتا هم خاندان تاتا پارسی و ایرانی هستن نه هندی .
رحیم
۱۸ آذر ۱۳۹۵با سلام من یدونه تاتا خریداری کردم پلاک ایرانی نمیکنن شما میدونید باید چکار کنم راهنمایی کنید ممنون میشم
علی آسیابان
۱۹ آبان ۱۳۹۶از کجا خریدی من هر چه قدر گشتم پیداش نکردم.
سعید سریری
۲۹ بهمن ۱۳۹۶درود،اکه از منطقه آزاد خرید کردید که باید عوارضشو که معادل قیمت کل اتومبیل و ارزش افزوده اون میشه رو به گمرک پرداخت کنید،بعد از دریافت برگه ترخیص در صورت پایینتر بودن از ۲۰۰۰سیسی اسب بخار،بهدمراکز تعویض پلاک مراجعه کنید
رضا
۲۹ آذر ۱۳۹۵به نظرم صد درصد از تیبا بهتره. لااقل صدای موتور و گیربکس نمیده و اگر مشکلی باشه شرکتش جوابگو هست. لااقل قطعاتش درجه سه چین نیست. تو این فلاکت بازم بهتر از تولیدات داخله. این پیشرفت نظامی که دوستمون میگه مدیون روسیه هستیم وگرنه نمیتونیم یه خودرو به درد بخور تولید کنیم موشک کجا بود بابا
مجيد
۱۸ آذر ۱۳۹۶سلام
واقعا اینقدر ذلیل شدیم که این گاریها رو بخریم
اگر ما این محصولات اشغال رو نخریم
مجبور میشن و با شرکتهاى درست و حسابى قرارداد میبندند
هادی
۲۶ بهمن ۱۳۹۶این خودروهاش مالی نیستن x45تاتا روانیه
امان
۱۲ مهر ۱۴۰۱ظاهرا تعدادی از خودروهای کمپانی تاتا که در این مقاله به آنها اشاره شده دیگه تولید نمیشه.