سام کاویانی: نزدیک به یکصد و پنجاه سال پیش، یعنی در سال ۱۸۶۸ میلادی، در دیار زیبا و پهناور هندوستان، شخصی از پارسیان هند به نام جمشید جی تاتا توانست مجموعه عظیمی را بنیان نهد که تا به امروز هم یکی از افتخارات گرانسنگ این خطه باقی مانده است.
امروزه گروه صنعتی تاتا (TATA GROUP)، یکی از شرکتهای بزرگ چندملیتی در عالم به شمار میآید و در شاخههای گوناگونی از تجارت و صنعت اعم از تولید مواد شیمیایی، فولاد، برق، فناوری اطلاعات، گردشگری و صنعت خودروسازی و… مشغول به کار است. در حال حاضر، این شرکت بیش از ۵۶۵ هزار نفر را در استخدام خود دارد و تنها در سال ۲۰۱۳ میلادی، درآمدی معادل ۱۰۳ میلیارد دلار را کسب نموده که از کل این درآمد ۳.۶۵ میلیارد دلار آن فقط سود خالص بوده است. امروزه این مجموعه در کنترل و تملک خانواده تاتا قرار دارد.
از میان شاخههای گوناگون شرکت تاتا، کمپانی «تاتا موتورز» جایگاه ویژهای دارد که البته در این متن قصد داریم نگاهی گذرا به سوابق تاریخی آن داشته باشیم.
شرکت تاتا موتورز با مسئولیت محدود (TATA MOTORS LIMITED)، که پیش از این با نام TELCO خوانده میشد، بهعنوان یکی از توابع گروه صنعتی تاتا حولوحوش هفتاد و اندی سال پیش، یعنی در سال ۱۹۴۵ میلادی، پا به عرصه وجود نهاد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مومبای (بمبئی) در ایالت ماهراشترا (MAHARASHTRA) قرار داد. امروزه این شرکت به تولید خودروهای سواری، وانت، کامیون، اتوبوس و تجهیزات نظامی و ساختمانی مبادرت میورزد. در حال حاضر، خودروهای تاتا در کارخانههای متعددی در اقصی نقاط هند اعم از جمشید پور (JAMSHEDPUR)، پانتناگار (PANTNAGAR)، لاکنو (LUCKNOW) و… به تولید میرسند.
تاتا موتورز از ابتدای تأسیس، کار خود را بهعنوان سازنده لوکوموتیو برای قطار آغاز نمود، اما چندی بعد، یعنی در سال ۱۹۵۴ میلادی وارد بخش خودروهای تجاری شد، هنگامی که به سرمایهگذاری مشترک با دایملر بنز آلمان اقدام نمود. پس از سالها میدانداری در عرصه خودروهای تجاری، در سال ۱۹۹۱ میلادی وارد حیطه وسایل نقلیه سواری شد و خودرویی چندمنظوره به نام سیرا (SIERRA) را روانه بازار نمود. متعاقب آن یک مدل استیشن واگن با نام ESTATE را هم معرفی نمود، این مدل بر مبنای خودروی تاتا MOBILE طراحی شد، وسیله نقلیه تجاری سبکی که در سال ۱۹۸۹ میلادی به بازار راه یافته بود. در سال ۱۹۹۴ میلادی، خودروی سومو (SUMO) عرضه شد که مدلی LCV محسوب میشد. در سال ۱۹۹۸ میلادی، شرکت تاتا نخستین خودروی شاسیبلند ساخت هند را در معرض دید عموم نهاد، این خودرو سافاری (SAFARI) نام داشت.
در سال ۲۰۰۶ میلادی، کمپانی تاتا موتورز به سرمایهگذاری مشترک با کمپانی اتوبوسسازی مارکوپولو (MARCOPOLO) برزیل همت گمارد. حاصل این شراکت، تأسیس شرکتی به نام اتوبوسسازی «تاتا مارکوپولو» بود که به ساخت کامل اتوبوس و اتاق آن میپرداخت.
در سال ۲۰۰۸ میلادی، تاتا موتورز به یکی از بزرگترین سرمایهگذاریهای خود در خارج از مرزهای هند اقدام نمود، این سرمایهگذاری هم مربوط به خرید کمپانی سازنده خودروهای لوکس بریتانیایی به نام جگوار- لندروور بود. این معامله نیز با شرکت فورد آمریکا صورت پذیرفت که در آن زمان مالکیت این برندها را بر عهده داشت. در همین سال، تاتا بزرگترین پروژه خود را رونمایی نمود، این پروژه هم معرفی خودروی نانو بود که با قیمتی کمتر از ۲۵۰۰ دلار بهعنوان «ارزانقیمتترین خودروی جهان» شناخته شد.
در سال ۲۰۱۰ میلادی، تاتا موتورز ۸۰ درصد از سهام شرکت طراحی و مهندسی ایتالیایی TRILIX را با بهایی معادل ۱.۸۵ میلیون یورو خریداری نمود. هدف از کسب این مالکیت ارتقاء توان طراحی شرکت تاتا موتور بود. در سال ۲۰۱۲ میلادی، این شرکت اعلام نمود که مبلغ ۶ میلیارد روپیه را صرف توسعه وسایل نقلیه آینده نظامی خود با شرکت DRDO مینماید.
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
TATAMOTORS.COM
و…
(ali (CHEVY NOVA
۴ شهریور ۱۳۹۵اخ که انقدر بدم میاد از تاتا به خصوص اون مدل وحشتناکش نانو که مثل فیلم ترسناکه برام هر زمان میبینمش
Elemento
۴ شهریور ۱۳۹۵با تشکر
واقعا باید به این شرکت تبریک گفت.
uss zumwalt DDG-1000
۴ شهریور ۱۳۹۵ایران خودرو میبینیم بله باید به این شرکت تبریک بگیم
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵کلا عملکرد خوبی داشته.
milad
۴ شهریور ۱۳۹۵ما هم سی سال 405 و پراید با نامهای مختلف از 111تا 151 تولید میکنیم
ehsan
۴ شهریور ۱۳۹۵این یعنی خودتون رو اماده کنید شاید بیاد
احسان(احسان سابق)
۴ شهریور ۱۳۹۵فکر کنم میانگین قیمت ماشین های شرکت 4 هزار دلار باشه. به طرز عجیبی خودروهای شرکت ارزونه
uss zumwalt DDG-1000
۵ شهریور ۱۳۹۵چری چین هم فکرکنم جز ارزان ترین ها باشه
MjM
۵ شهریور ۱۳۹۵هند و تاتا موتورز…..پیش به سوی چهارمین قطب خودرو سازی آسیا!
حميد
۵ شهریور ۱۳۹۵این هم مثل فرغون سازهای وطنی با بک سری ماشینهای زشت و اقتصادی
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵چه مقایسه عقلانی کردی؟؟؟؟؟؟
دوست عزیز فعلا اونا خودرو تولید میکنن ما ممتاژ
پس اونا بازم بهترن
رافال M
۵ شهریور ۱۳۹۵دم هند گرم…کشوری که با سیاست خارجی درست خودش مسیر توسعه رو هر چند آهسته طی می کنه و این بسیاربهتر از کشوری هست که رو به عقب می ره
هند نفت و گاز نداره و وارد کننده هست تنها چیزی که هست صادرات ادویه جات، برنج، چای مواد خام دارویی و شیمیایی و فولاد هست
اینم بگم قدرت سوم و چهارم چیمن و مالزی هستن هند می تونه نهایت پنجم آسیا باشه
نوید جهرمی
۵ شهریور ۱۳۹۵سرمایه گذاری های امریکا از چین و استرالیا به هند هست. فک میکنم کشور استراتژیک بعدیشون هنده.
از نظر جمعیتی هم تا چند سال دیگه از چین جلو میزنه و میشه پرجمعیت ترین کشوردنیا.کشور 72 ملت.
تا قبل از حضور انگلیسی ها زبان رسمی درباریشون و زبان دومشون پارسی بوده.
زمانی که اعراب به ایران حمله کردن عده ای ایرانی به هند مهاجرت کردن و الان زردشتی های هند از ایران بیشترن. همون ایرانی های قدیم درحال حاضر 19% اقتصاد هند دستشونه. صاحب شرکت تاتا هم یکی از اوناس.
یکی از کشورهاییه که میبایست روابط حسنمون باهاش خیلی بالا میبود و حتی میتونستیم با روابط استراتژیک اقتصادمون رو سروسامون بدیم.
رافال M
۵ شهریور ۱۳۹۵از این همه منفی به خودم می بالم!
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵توریسم.
صنعت توریسم رو یادت رفت.
حمیدرضا
۵ شهریور ۱۳۹۵شرکت های هندی به خاطر قدرت خرید پایین مردم کلا خودروهای ارزون تولید میکنن چه تاتا چه هیوندای و فولکس و باقی خودروسازای بزرگ ولی این شرکت دامنه فعالیت خیلی زیادی داره فکرمیکنم حتیدر زمینه ای تی هم ورودهایی رو داشته از لحاظ طراحی رشد کردن واقعا ولی چون کلا کشور هند تو زمینه الکترونیک و فناوری ضعیف تر از چینن خودروهاشون بیشتر مکانیکی هستن
راستی هند بزرگترین بازار خودروهای دوگانه سوز هست
رضا
۲۷ اسفند ۱۳۹۶سلام تاتا با سه خودروی مفهومی توی ژنف رو برید ببینید