هند سرزمین عجیب و شگفتی است، این خطه پهناور بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفوس را در خود جای داده و هزاران قوم و قبیله را از هر نقطه عالم مجذوب و شیدای خود نموده است. اقلیمی که لسانهای رسمیاش از بیست نیز فراتر میرود و شعار ملیاش هم چنین است: تنها راستی است که پیروز است. بگذریم!
از زمانی که هندوها وارد عرصه خودروسازی شدند دهههاست که میگذرد. گرچه در این مدت رشد آنها چندان سریع نبوده اما درعینحال، این روند هیچگاه توقف هم نیافته و این طریق آهسته و پیوسته در مسیر رشد و تکامل گام برمیدارند. در سالهای اخیر سرمایهگذاریهای فراوانی از سوی کمپانیهای معظم خارجی در این کشور صورت پذیرفته و خودروسازان بسیاری هم از جمله سوزوکی، تویوتا، هیوندای، بنز، ب ام و و آئودی و نیسان و… به این دیار راه یافته و مشغول به کارند که همین امر نیز موجب شده است که این کشور بهعنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در دنیا مطرح گردد و صدالبته صادراتی را هم به اقصی نقاط گیتی داشته باشد. در میان برندهای ملی این سرزمین، دو خودروساز هستند که نسبت به بقیه از شهرت بیشتری برخوردارند، یکی از آنها تاتا نام دارد و دیگری نیز ماهیندرا. این دو سازنده درعینحال شرکتهای تجاری موفقی هم محسوب میشوند، به طوری که تاتا توانسته کنترل شرکتهای معروفی همچون لندروور و جگوار را در دستان خود گیرد و ماهیندرا نیز کنترل شرکت سانگ یانگ کره جنوبی را. شرکت ماهیندرا (MAHINDRA) در سال ۱۹۴۵ میلادی و با مشارکت اشخاصی از هند و پاکستان، به نامهای برادران ماهیندرا و مالک غلام محمد، بنیان نهاده شد. در سال ۱۹۴۸ میلادی و پس از استقلال پاکستان از هند و تفکیک مرزهای بین این دو کشور، مالک پاکستانی نیز از این شرکت جدا شد. به همین خاطر، نام این شرکت از ماهیندرا و محمد به ماهیندرا و ماهیندرا تغییر یافت. ماهیندرا، که هماکنون دفتر مرکزی آن در شهر مومبای (بمبئی) هند قرار دارد عمده محصولاتش را خودروهای کلاس SUV، پیکاپ، خودروهای تجاری، تراکتور و نیز موتورسیکلت و سه چرخه تشکیل میدهند. در حال حاضر این کمپانی بزرگترین تولیدکننده تراکتور در جهان نیز محسوب میشود. علاوه بر آن، ماهیندرا با همکاری شرکت NAVISTAR آمریکا نیز به تولید کامیون میپردازد و درعینحال کارخانههایی را در چین، انگلستان و همچنین سه مجتمع تولیدی در آمریکا را تحت اختیار و سرپرستی خویش دارد. از آنجایی که در حال حاضر، در حدود ۵۰ درصد از سهام شرکت جگوار – لندروور چین توسط شرکت چری خریداری گردیده است، این دو در شراکت با یکدیگر، یکی از پیشرفتهترین مجموعههای تولیدی را در خاک چین احداث نمودند؛ این مرکز بهمنظور ساخت و عرضه خودروهای لوکس جگوار XE و نیز لندروور ایووک بنا نهاده شد. ظرفیت این مرکز تولیدی هم در حدود ۱۳۰ هزار دستگاه در سال است. اولین خودروهای تولید شده توسط کمپانی ماهیندرا انواع جیپ ویلیز بودند که تولیدشان تا سالهای مدید ادامه داشت. در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز این کمپانی اولین خودروی سدان خویش را با همکاری رنو فرانسه عرضه نمود. این خودرو همان رنو/ داچیا لوگان است که با کمی تغییرات جزئی در بدنه، در دو فرم متفاوت تولید میشود. نمونه سدان آن VERTIO نام دارد و مدل هاچبک آن نیز با نام VIBE به فروش میرسد. در سال ۲۰۰۸ میلادی هم این کمپانی با همکاری شرکت فورد آمریکا مدل BOLERO را روانه بازار نمود و بعدها نیز مدلهایی چون SCORIPO و E20 و XLYO و QUANTO و… روانه بازار نمود.۲۴ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
میثم
۱۲ خرداد ۱۳۹۴عجب بدسلیقه هستن این هندیا!
احسان آرسنالی
۱۲ خرداد ۱۳۹۴هرچی باشه مالِ خودشونِ مثل شرکت های ما نوکر فرانسه و پژو و بقیه نیستن
DAIMLER
۱۲ خرداد ۱۳۹۴ماهیندرا verito همان لانچیا لوگان(تندر90) که تحت لایسنس رنو در این شرکت تولید میشه . البته تولید ماشین برقی reva پرفروش از بهترین های این این شرکته.
زیگما
۱۲ خرداد ۱۳۹۴سلام داوش
فکر کنم منظورت داچیا هست
لانچیا که گفتی، یکی از برند های فیاته
در واقع تندر ال 90، داچیا لوگان هست
DAIMLER
۱۲ خرداد ۱۳۹۴آره ، ببخشید.
بیژن
۲۱ شهریور ۱۴۰۰ما بهترین جوانهای تحصیلکردمون رو صادر میکنیم و هندیها هم عوضش ماهانه و روزانه و بی سروصدا کولی های گدای حرفه ایشو راهی شهرهای ایران میکنه تا توی اتوبانها گدایی کنند حاشیه شهرها کپرنشینی کنند و ایرانو به گند بکشن و بعد از چندسال همشون با مظلوم نمایی شناسنامه بگیرن
زیگما
۱۲ خرداد ۱۳۹۴گهی پشت به زین و گهی زین به پشت
یه روز بریتانیای به اصطلاح کبیر، بر نیمی از دنیا تسلط داشت
از جمله بر هند،
کل منابع این کشور رو در اختیار داشت و حتی سربازاش هم هندی بودن!
حالا تاتا مالک یکی از معدود خودروسازای بریتانیاست! (تولید انبوه)
مضحکه!
Zonda R
۱۲ خرداد ۱۳۹۴@.F
ماهیندرا مالک سانگ یانگ هم هست
و
بزودی قراره اولین محصول از سانگ یانگ رو که تحت مالکیت ماهیندرا ساخته شده رو وارد ایران کنه
سانگ یانگ تیوولی
رضا
۱۲ خرداد ۱۳۹۴زیگما جان فک کنم فقط ما هستیم که این ضرب المثل دربارمون صدق نمیکنه و همیشه زین رو پشت ما بدبخته
زیگما
۱۲ خرداد ۱۳۹۴بالاخره زمان زین سواری ما هم میرسه رضا جووون :D
رضا
۱۲ خرداد ۱۳۹۴امیدوارم!!
ولی اونوقت دیگه تا ابد نباید پیاده بشیم…
tadano
۱۲ خرداد ۱۳۹۴با سلام
زیگمای عزیزهمه فرمایش شما صحیح ولی من نفهمیدم چی این وسط مضحکه؟ اگه در مورد بریتانیا کلمه به اصطلاح رو نمیاوردی شاید فکر میکردم از این قضیه ناراحتی.
زیگما
۱۲ خرداد ۱۳۹۴اینکه دنیا توی کمتر از 100سال از این رو به اون رو شده مضحکه
چرخ زمانه است که مضحکه…..
BEHDAD
۱۲ خرداد ۱۳۹۴ماشیناشون انگار از دماغه فیل افتادن
بهزاد
۱۲ خرداد ۱۳۹۴هفته ی پیش این شرکت 33 درصد از سهام بخش تراکتور میتسوبیشی رو خرید و قراره وارد همکاری بشن و شاید در آینده این همکاری به کراس اوور های ماهیندرا هم برسه و شاهد انتقال تجربه و تکنولوژی میتسوبیشی باشیم. البته میتسوبیشی چند وقت پیش هم قراردادی برای ایجاد کارخانه کشتی سازی با هندی ها بست و میشه گفت قطب جدیدی در کشتی سازی در آینده ظهور خواهد کرد و همپای کره ای ها و چین و ژاپن حرف هایی دراین صنعت خواهد زد.
رضا
۱۲ خرداد ۱۳۹۴ولی خدایی ماشیناش خیلی زشتن…باز چینی ها کمی بهترن
h112
۱۲ خرداد ۱۳۹۴قبلا به سایتش یه نگاهی انداخته بودم….اونم به خاطر thar یا همون جیپ و Verito یا همون تندر ال90….دوستان هرچی باشه شرف داره به مونتاژ کاران ایران….
milad
۱۲ خرداد ۱۳۹۴جیپ هم خوشکله هم ارزون….
احمد باقری
۱۲ خرداد ۱۳۹۴فکر کنم باید خیلی روی ماشینهاشون کار کنن تا به یه جایی برسن، به هر صورت پیشرفت خیلی خوبی داشتن.
سعید
۱۲ خرداد ۱۳۹۴اسم خیلی قشنگی داره:ماهیندرا ،ولی ماشیناش به قشنگی اسمش نیستن
علي رضا
۱۲ خرداد ۱۳۹۴سعی و تلاششون تحسین بر انگیزه…ما هم باید راه هندی ها رو بریم.
بهنام
۱۳ خرداد ۱۳۹۴اون مدل xuv500 واقعا زیباست
کامیار
۱۳ خرداد ۱۳۹۴بچه ها این ماهیندرا طرح جیپه پرواز میکنه من خودم تو یکی از فیلماشون دیدم :)))))
navid
۱۳ خرداد ۱۳۹۴چه کمپانی های جالبی. هم ماهیندرا هم تاتا . واقعن باید به مدیریتشون آفرین گفت با این که آهسته و بی سروصدا پیش رفته اند اما پیش رفتن وادعا و بلف ندارند(قابل توجه مدیران داخلی) به جای این که برن التماس این خودروساز و اون خودروساز کنند برای مونتاژ بنجل های مونده تو انبار واز رده خارجشون حتی مالکیت کمپانی ورشکسته رو به عهده گرفتن و به سوددهی هم رسوندنش.
آفرین دارند.