رنو یا داچیا لوگان یکی از پرحاشیهترین خودروهایی بود که در ایران عرضه شد و سرانجام پس از جنجالهای فراوان تولید آن توسط دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو (سایپا) در ایران آغازشده و بانام تندر ۹۰ به بازار عرضه گردید؛ اما این خودرو در دیگر کشورهای دنیا و توسط شرکتهای مختلفی نیز تولید میگردد. یکی از این شرکتها، شرکت هندی ماهیندرا است که چند سالی است رنو لوگان را بانام و برند خودش در هند عرضه میکند. این در حالی است که رنو اجازهٔ عرضهٔ پارس تندر (فیسلیفتی از تندر ۹۰ که توسط سایپا انجام شد) را با برند سایپا در ایران نداد.
بگذریم! در هند به دلیل اینکه اکثر مردم از قشر ضعیف جامعه بوده و توانایی خرید بالایی ندارند، خودروهای کوچک و ارزانقیمت بسیار محبوب هستند تا جایی که بسیاری از شرکتهای خودروسازی معتبر جهانی خودروهای کوچک و ارزانقیمتی را صرفاً جهت عرضه در هند تولید میکنند؛ بنابراین اکثریت فروش خودرو در بازار هند را خودروهای کوچک و با مصرف سوخت کم تشکیل میدهد که مالیات کمتری هم به آنها تعلق میگیرد. به همین دلیل، رنو لوگان هم که در سطح جهانی خودرویی اقتصادی و ارزانقیمت بشمار میرود جهت عرضه در هند گزینهٔ مناسبی است (هرچند لوگان یا همان تندر۹۰ با قیمت حدود ۴۰ میلیونیاش در ایران خودرویی لوکس محسوب میشود!).
همانطور که اشاره شد این خودرو در هند توسط شرکت ماهیندرا تولیدشده و بانام ماهیندرا وریتو عرضه میگردد. حتی ماهیندرا، لوگان را مورد فیسلیفت هم قرار داده و آنرا با ظاهری متفاوت در هند عرضه میکند؛ اما در هند قانونی وجود دارد که طبق آن به خودروهایی با طول کمتر از ۴ متر مالیات بسیار کمتری تعلق میگیرد و به همین دلیل اکثر خودروسازان جهت فرار از پرداخت مالیات سنگین اقدام به تولید خودروهایی با طولی کمتر از ۴ متر برای بازار هند میکنند.
اما رنو لوگان یا همان ماهیندرا وریتو طولی بیشتر از ۴ متر دارد و به همین دلیل ماهیندرا صندوق آنرا بریده و نسخهٔ کوچکتری از آنرا بانام وریتو Vibe در هند عرضه کرده است. هدف طراحان و مهندسان ماهیندرا از ساخت وریتو Vibe، رساندن طول خودرو به زیر ۴ متر و عرضهٔ خودرویی جمعوجور بوده است تا درنتیجهٔ از امتیازات مالیاتی خودروهای کوچک بهرهمند گردد. بااین وجود درحالیکه وریتو Vibe ظاهری همانند خودروهای هاچبک دارد اما ماهیندرا آنرا یک سدان جمعوجور اسپرت میداند که دلیل این امر را در ادامه خواهید فهمید. بااینحال آیا ماهیندرا وریتو وایب چیز قابلتوجهی را با طولی کمتر از ۴ متر ارائه میکند؟
بیرون
ماهیندرا وریتو وایب در قسمت جلو هیچ تفاوتی با نسخهٔ معمولی ندارد و تقریباً همهچیز تا درِ عقب یکسان است. در قسمت جلو فقط جلوپنجرهٔ کرومی جهت افزایش جنبههای ظاهری اسپرت با نمونهای مشکیرنگ جایگزین شده است. در قسمت عقب اما همهچیز متفاوت است و وریتو وایب کاملاً شبیه به خودروهای هاچبک معمول بازار به نظر میرسد. چراغهای عقب نیز به نظر میرسد با الهام از نسل قبلی فورد فوکوس طراحیشده باشد. از دیگر موارد متفاوت نیز میتوان به رینگهای آلیاژی جدید اشاره کرد.
هرچند نمای عقبی وریتو وایب طراحی بدی ندارد اما طراحی آن کاملاً از رده خارج و قدیمی است چراکه چراغهای عمودی نصبشده در ستونها مربوط به گذشته بوده و در حال حاضر تقریباً منسوخ شده است. با استفاده از رنگ مشکی در قسمتی از سپر عقب نیز سعی شده نمای بصری اسپرتی خودرو افزایش یابد؛ اما مشکل عمدهٔ طراحی وریتو وایب عدم تطابق طراحی قسمت جلو با عقب است بهگونهای که کاملاً روشن است که دو شرکت متفاوت طراحی این خودرو را انجام دادهاند چراکه طراحی قسمت جلو توسط داچیا انجامگرفته و قسمت عقب توسط ماهیندرا طراحیشده است.
درون
فضای داخلی وریتو وایب با نسخهٔ معمولی کاملاً یکسان است و این یعنی فضای وسیعی برای سرنشینان وجود دارد. البته در فیسلیفتی که ماهیندرا بر روی وریتو یا درواقع لوگان انجام داده، نمای داخلی نیز تغییر کرده و تغییراتی در رودریها و داشبورد آن اعمالشده است. کیفیت مواد داخلی متوسط است چراکه برخی از قطعات پلاستیکی هنگام لمس کاملاً خشک احساس میشوند. استفاده از رنگ بژ در داخل خودرو نیز آنرا تا حدودی از یکنواختی خستهکنندهٔ کابین ال۹۰ دور کرده است. سیستم صوتی که از سایر محصولات ماهیندرا قرض گرفتهشده است کیفیت صدای مناسبی را ارائه کرده و امکانات اتصالی مناسبی هم دارد. بلندگوهای عقب نیز بجای درها، در پشت صندلیهای عقب نصبشده که این موجب افزایش صدا گردیده است.
خواندن اطلاعات صفحه آمپر راحت بوده و یک صفحهنمایش کوچک نیز اطلاعات فراوانی ازجمله میانگین مصرف سوخت و مسافت قابل پیمایش با سوخت باقیمانده را به نمایش درمیآورد. صندلیهای عقب بااینکه کاملاً عریض هستند، کمی بیشازحد سفتند اما حمایت مناسبی را از بدن ارائه میکنند. همچنین سرنشینان عقب در مورد فضای پا یا سر شکایتی نخواهند داشت چراکه برخلاف اکثر هاچبکها، وریتو وایب فضای پای مناسبی داشته و هر سه پشتسریهای عقب نیز قابل تنظیم هستند.
در ابتدای مطلب گفتیم که ماهیندرا این خودرو را یک سدان کامپکت میداند و حال دلیل این امر را ذکر مکنیم. در حقیقت ماهیندرا وریتو وایب یک هاچبک واقعی نیست چراکه در کمال تعجب، درِ صندوق بار آن برخلاف همهٔ هاچبکها با شیشهٔ عقب باز نشده و همانند خودروهای سدان باز میشود! این یعنی طراحان و مهندسان ماهیندرا زحمت طراحی درِ صندوق کامل و همراه با شیشهٔ عقب را به خود نداده و صرفاً اقدام به حذف و بریدن صندوق بار کردهاند! بنابراین وریتو وایب یک شِبْه هاچبک است و به نظر می رسد هدف ماهیندرا از ساخت آن فقط و فقط رساندن طول لوگان به زیر ۴ متر بوده است. این امر موجب شده که دهانهٔ صندوق بار بسیار کوچک شود تا برای قرار دادن اشیاء و بارها در صندوق مجبور به خم شدن باشیم. بااینحال حجم صندوق بار نسبت به یک خودروی هاچبک مناسب و وسیع است اما شیشهٔ عقبِ ثابت و تاشو نبودن صندلیهای عقب، کاربرد آنرا محدود کرده است. چرخ زاپاس نیز از داخل صندوق قابلدسترس نبوده و صرفاً از زیر خودرو امکان دسترسی به آن وجود دارد. بعلاوه برفپاککن و شیشهشوی عقب هم برای آن در نظر گرفته نشده است.
عملکرد
با توجه به اینکه وریتو وایب خودرویی زیر ۴ متر است برای اینکه از مزایای مالیاتی برخوردار شود باید با موتورهای کوچک و کمحجم عرضه گردد و ازآنجاییکه ماهیندرا پیشرانهٔ بنزینی کوچکی در میان موتورهای خود ندارد، وریتو وایب را تنها با یک موتور دیزل ارائه کرده است. این موتور که ۱.۵ لیتری dCi متعلق به رنو است، ۶۵ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. بااینحال عملکرد این موتور در شهر عالی است، لگ توربوی آن تقریباً ناچیز بوده و قابلیتهای رانندگی فوقالعادهای را ارائه میکند.
موتور دیزل خودرو فوراً به باز شدن دریچهٔ گاز واکنش نشان داده و حتی در دندههای بالا هم شتاب خودرو خوب است. فقط در بزرگراهها عملکرد این موتور چندان مناسب نیست اما همچنان میتوان بهراحتی با سرعتی در حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت نمود. ردلاین موتور در ۵۱۰۰ rpm است، کلاچ بسیار سبک بوده و گیربکس نیز ضرایب کوتاهی دارد. علاوه بر این، وریتو وایب خودروی بسیار باصرفهای است چراکه در رانندگی شهری مصرف سوختی در حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارد.
دینامیک رانندگی
وریتو وایب به دلیل شکلگیری بر اساس همان وریتو یا لوگان معمولی، ازلحاظ رانندگی با بسیاری از خودروهای همکلاس یا هم قیمتش تطابق ندارد. فرمان بیشازحد بزرگ است و در هنگام پارک کردن بسیار سنگین احساس میشود. همچنین در سرعتهای بالا نیز بادی رول در خودرو مشاهده میشود. بااینحال برتری ماهیندرا وریتو در کیفیت سواری آن به چشم میخورد. تعلیق خودرو در بدترین جادهها عملکردی عالی داشته و تمامی عیوب مسیر را خنثی میکند درحالیکه کیفیت سواری آنهم بسیار عالی است. عملکرد ترمز بسیار خوب بوده و با نیش ترمز سرعت خودرو کاهش پیدا میکند. البته موقعیت راننده میتوانست بهتر باشد.
نتیجه
ماهیندرا وریتو وایب یک وریتوی زیر ۴ متر به معنای واقعی است. این خودرو با نسخهٔ معمولی از هر لحاظ بهجز طراحی عقب و ظرفیت صندوق بار یکسان است. هرچند به دلیل شیوهٔ باز شدن درِ صندوق بار، صندوق خودرو چندان کاربردی نیست اما در صرفهجویی و کاهش هزینههای طراحی و توسعهٔ آن به ماهیندرا کمک کرده است. بااینحال انتخاب وریتو وایب برای خرید بهطور کامل به سلیقهٔ افراد بازمیگردد. اگر بتوان با درِ صندوق بار نامتعارف و صندوق نهچندان کاربردی آن کنار آمد، وریتو وایب گزینهٔ خوبی برای کسانی خواهد بود که به یک هاچبک کاربردی نیاز دارند که بهراحتی توانایی حمل پنج نفر را داشته باشد درحالیکه مصرف سوختی استثنایی را نیز در این محدودهٔ قیمتی ارائه میکند.
نقاط مثبت
اتاق داخلی جادار و راحت
عملکرد شهری مناسب
کیفیت سواری خوب
نقاط منفی
هندلینگ و بازخورد فرمان ضعیف
طراحی عقبی و شیوهٔ نامناسب باز شدن درِ صندوق
مشخصات فنی
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر دیزل |
قدرت | ۶۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر در ساعت |
شتاب صفرتاصد | ۱۶ ثانیه |
مصرف سوخت | ۶ لیتر |
طول/عرض/ارتفاع | ۳.۹۹/۱.۷۴/۱.۵۴ متر |
فاصلهٔ بین دو محور | ۲.۶۳ متر |
حجم صندوق بار | ۳۳۰ لیتر |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
وزن خالص | ۱۱۵۵ کیلوگرم |
قیمت | ۱۰,۱۸۰ تا ۱۱,۷۲۰ دلار |
دیگر مشخصات
ترمزها جلو دیسکی عقب کاسهای، مجهز به سیستم ABS و EBD، ایربگ راننده و ایموبلایزر، تعلیق جلو مکفرسون عقب میلههای پیچشی، رینگ ۱۴ اینچی، لاستیکهای ۱۸۵
منبع: Motorbeam
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ مرداد ۱۳۹۵توروخدا مشخصات فنی شو نگاه کن
شتاب 0 تا 100 در 16 ثانیه است.این دیگه شتاب نمیگن.
اصلا حال نکردم. فقط مصرف سوختش هی بدک نیست
king 918
۳۱ مرداد ۱۳۹۵انگار از رو اجبار این لگن رو درست کردن
اخه این چیه ………
حالا شتابش جهنم ظاهرش زشتش هم به درک موتور چرتش هم به کنار اون چراغ های عقب عقب مونده هم هیچ داخل بی روحشم فدای سرشون اون رینگ لاستیک هاش از همه بیشتر عذابت میدن ……
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ مرداد ۱۳۹۵به به اقای کینگ 918 عزیز کجا بودی؟؟؟؟؟؟
پیدات نبود؟؟؟؟؟؟
حميد
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ای گفتی شتاب شانزده ثانیه حوصله سر بر هست پس مابقی مشخصات أصل نباید خواند
Elon Musk
۳۱ مرداد ۱۳۹۵بعد از چین داره نوبت هند میشه.
این قانون طول کمتر از 4 متر دقیقا به مسخرگی همون قانون موتور زیر 2.5 لیتر هست.
طراحی صندوق عقبش خیلی خنده دار و بده.
چراغ های عقبش قدیمی شده ولی هیچ وقت به زشتی چراغ عقب mvm 110 جدید نمیرسه.
گشتاورش خوبه. خوب یاد گرفتن از توربو استفاده کنن. صفر تا صدش یکم تعجب آوره.
مصرف سوختش خیلی خوبه.
در کل به تندر 90 ایران خودرو ترجیحش میدم. ماهیندرا هم از ایران خودرو بهتر شده.:-(:-(
کامیاب
۳۱ مرداد ۱۳۹۵نه اصلا مسخره نیست،این قانون به دلیل تعداد ماشین های هند و فرهنگ رانندشون کاملا قابل درک هست،خودرویی سدان که در قامت یه هاچ بک ارائه میشه فضای کمتری رو اشغال میکنه.
نمیگم بعد بررسی های طولانی به اندازه ی 4متر دست یافتن،ولی خب قانون خوبیه،برای کشوری یک و نیم میلیارد نفری با فرهنگ رانندگی بدتر از ایران.
علی
۳۱ مرداد ۱۳۹۵به نظر من قانون زیر 4 متر خیلی هم حساب شده اس و کمک شایان توجهی به روان شدن ترافیک میکنه
با توجه به ترافیک بالای هند و باریکی معابر که تو شهرهای ما هم رواج داره ماشین هایی به طول کمتر راحتتر تردد میکنن
آرش
۳۱ مرداد ۱۳۹۵خب این قانون تو ژاپن هم وجود داره، واسه اونا هم مسخرس؟
sina
۳۱ مرداد ۱۳۹۵نکنه این آشغال هم قراره به خط تولید خودروسازی های کبیر ما بیاد:):)
Ali.usa
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ماشین های آمریکای حرامن اینا خو بن
ای خدا …
علیرضا
۳۱ مرداد ۱۳۹۵طراحی داخلی اش بهتر از ال 90 هست
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ مرداد ۱۳۹۵مشخصات فنی ضعیفی داره
65 اسب بخار
حداکثر سرعت 165 کیلومتر
شتاب 16 ثانیه
سجاد
۳۱ مرداد ۱۳۹۵به نظر به خاطر هاچبک بودن مشکل به راحتی واژگون شدن لوگان رو نداشته باشه مثل ساندرو
sami
۳۱ مرداد ۱۳۹۵خدایی خیلی افتضاحه !!!
فیمتشم ک پایین نیست . موتور ضعیف . هزار رحمت به طراحی عقب تندر سایپا
قیمت 10,180 تا 11,720 دلار
میشه بالای 40 میلیون تومان
آریا
۱ شهریور ۱۳۹۵اگر مثل 206،111،و بیشتر هاچ بک ها شیشه عقب به درب صندوق متصل بود(لیفت بک) راحتتر میشد از صندوقش استفاده کرد خیلی عجیبه که این کارو نکردن به نظرم اگه کشورهای پر جمعیتی مثل هند و چین میخوان از حمل و نقل سریعتری استفاده کنند باید کلأ وسیله شخصی رو بی خیال بشن و فقط از وسیله عمومی استفاده کنن در غیر این صورت جز خوردن دود و حروم شدن وقت و عمرشون در ترافیک چیزی نصیبشون نمیشه به راستی اگر در همین ایران خودمون مردم از وسیله عمومی به جای شخصی استفاده میکردند چقدر در سلامتی و عمر و پول افراد صرفه جویی میشد؟ متاسفانه دولت برای فراهم کردن مخارجش ناچار به فروش بنزین و گازوییل و… به مردم است
احمد باقری
۱ شهریور ۱۳۹۵به هر حال، قیمتش معلومه که چه خبره.
ایرانی
۱۷ مهر ۱۳۹۵ازین ماشین ادایی هاس که زود تو نظر ملت زشت میشه… احتمالا………..
mojtaba
۱۷ مهر ۱۳۹۵این سبک چراغ عقب فقط به ولوو میاد…
کسی هم نمیتونه اداشا در بیاره و خوشکل بشه…