بهتازگی شرکت «عظیم خودرو» اقدام به عقد قرارداد با خودروسازی ماهیندرا هند نمود و ازجمله مدلهایی هم که این شرکت قصد ورودشان را به ایران دارد، مدل KUV100 است. لذا به همین بهانه و در نوشتار پیش رو به این خودرو خواهیم پرداخت.
اما پیش از ورود به متن، ازآنجاییکه ممکن است بسیاری از هموطنان با نام خودروسازی به نام ماهیندرا آشنایی نداشته و حتی یکبار هم به گوششان نخورده باشد، لذا در آغاز چند سطری را به معرفی پیشینه این خودروساز اختصاص دادیم.
شرکت ماهیندرا و ماهیندرا (MAHINDRA & MAHINDRA) از قدیمیترین خودروسازان دیار هند است که در سال ۱۹۴۵ میلادی بنیان نهاده شد. دفتر مرکزی آن در شهر مومبای (بمبئی) هند واقع است و عمده محصولاتش در حال حاضر، شامل خودروهای شاسیبلند، پیکاپ، خودروهای تجاری، تراکتور و نیز موتورسیکلت و سهچرخه میگردد. این کمپانی همچنین کنترل شرکتهای خودروسازی سانگ یانگ کره جنوبی و نیز موتورسیکلتسازی B.S.A را هم در اختیار دارد. مجموع کارکنان این کمپانی معادل ۳۹,۲۷۶ نفر و درآمد سالانه آن برابر با ۱۳ میلیارد دلار است.
ماهیندرا در آغاز کار خود را با مونتاژ جیپهای ویلیز آمریکایی آغاز نمود و تا مدتهای مدید به تولید آن اشتغال داشت تا آنکه در نیمه دهه نود میلادی به فکر ساخت خودرویی مستقل از خود افتاد. این خودرو یک شاسیبلند به نام اسکوریپو (SCORIPO) بود که نهایتاً در سال ۲۰۰۲ میلادی وارد چرخه تولید شد.
ماهیندرا KUV100 یک مینی کراساوور و از جدیدترین ساختههای سازنده خود است که از ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی در مدار تولید جای گرفت.
طراحی
داوری درباره فرم ظاهری برخی از خودروها در جهان سخت مشکل است و آدمی واقعاً نمیداند به چه ترتیب آنها را توصیف کند. بیشک ماهیندرا KUV100 در این دسته جای میگیرد، خودرویی که بهظاهر، شباهت بسیاری با یکی از فامیلهای دور خود به نام سانگ یانگ تیوولی دارد، اما از جذابیت و تناسب کمتری نسبت به آن برخوردار است.
طرح ماهیندرا KUV100 که بهطور مستقل و توسط خود کمپانی ماهیندرا صورت پذیرفت، شاید برای یک مصرفکننده نوعی سخت عجیب جلوه نموده و حتی لحظاتی نیز او را گیج و سردرگم کند. اینطور میتوان گفت که طراح هندی این خودرو با آنکه برخی از المانهای مدرن را در این طرح جای داده ولی گویا یادش رفته که حداقل تناسب و هارمونی لازم میان آنها برقرار کند. مثلاً به توصیف سایت «CARMAG» آفریقای جنوبی: به نظر میرسد که طراح آن برای طراحی اجزای پیرامونی چراغهای جلو این خودرو از طرح عینکهای آفتابی اسپرت الهام گرفته است! چرخهای آن نیز به نحو خندهداری در دهانه گلگیرها کوچک به نظر میرسند. البته برخی از این مسائل به استراکچر این خودرو برمیگردد؛ زیرا که این خودرو از طولی کمتر از یک پژو ۲۰۶ هاچبک و ارتفاعی تقریباً معادل هیوندای توسان برخوردار است و بیتردید فرم دهی مناسب به چنین قالبی سخت پیچیده و بغرنج است.
در کل، به نظر نگارنده نسخه اولیه و یا غیر فیسلیفت ماهیندرا KUV100 را نمیتوان خودروی چندان زیبا و جذابی برشمرد ولی نسخه فیسلیفت یا NXT آن را میتوان تا حدی زیباتر و جذابتر از نسخه اولیه آن دانست که امیدواریم واردکننده ایرانی در همان آغاز نسخه فیسلیفت آن را وارد کند و نه نسخه غیر فیسلیفت و قدیمی آن را.
طول/عرض/ارتفاع ماهیندرا KUV100 معادل ۳۷۰۰/۱۷۳۵/۱۶۵۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۳۸۵ میلیمتر است. گنجایش صندوق بار آن معادل ۲۴۳ لیتر و ظرفیت مخزن سوخت آن برابر با ۳۵ لیتر است. فاصله کف این خودرو از سطح زمین معادل ۱۷۰ میلیمتر است که برای جادههای عمدتاً ناهموار کشورمان تا حدی جوابگوست.
کابین
بهرغم فرم بحثبرانگیز بدنه، کابین ماهیندرا KUV100 از نمای معقول و چیدمان درخوری برخوردار است. کیفیت و مونتاژ و پرداخت قطعات در آن مناسب بوده و طبق مندرجات برخی از سایتهای خودرویی از چینیهای رقیب نیز بهتر است. صندلیهای آن راحت بوده و راننده در موضع مناسب و در موضعی بالا همانند یک خودروی کراساوور استقرار مییابد. دید رو به اطراف هم کاملاً مناسب است. اصول ارگونومی نیز در داخل کابین کاملاً رعایت شده است. مثلاً دستهدنده این خودرو در فاصله نزدیکی نسبت به فرمان جای گرفته است که همین قضیه خود موجبات تعویض راحتتر دنده را برای راننده آن فراهم میآورد.
فیسلیفتی که اخیراً در کابین KUV100 صورت پذیرفته، رنگ آن را دگرگون و از شلوغی آن نیز تا اندازهای کاسته است. اینک تمامی دکمهها و ادوات کنترلی در یک پانل جمع شده و با سلیقه و دقتی تام در کنار دستهدنده جای گرفتهاند. تحت این فیسلیفت، سایز صفحه نمایش لمسی از ۳.۵ به ۷ اینچ افزایش و وضوح و گرافیک آن نیز پیشرفت درخور توجهی یافته است.
پیشرانه
در حال حاضر، دو پیشرانه متفاوت برای این بلندقامت هندی در دسترس است. هر دو پیشرانه ۳ سیلندر بوده و هر دو نیز از حجمی معادل ۱.۲ لیتر برخوردارند؛ اما یکی از آنها با سوخت دیزلی و سامانه توربوشارژ کار میکند و آن دیگری هم با سوخت بنزین و به حالت طبیعی. این پیشرانهها توسط خود شرکت ماهیندرا ساخته میشود.
پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی این خودرو از توانی معادل ۸۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۱۵ نیوتنمتر برخوردار است و پیشرانه ۱.۲ لیتری دیزلی آن نیز از توان ۷۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۹۰ نیوتنمتری. توان حاصل از این دو پیشرانه، بسته به گزینش خریدار، با گیربکسهای ۵ سرعته دستی و یا ۵ سرعته خودکار به چرخهای عقب این خودرو منتقل میشود. مصرف سوخت ترکیبی نسخه بنزینی ماهیندرا KUV100 حدود ۵.۵ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت است.
سیستم تعلیق جلوی این خودرو مستقل بوده و از نوع مکفرسون استرات با جاذب هیدرولیکی ضربه است و در عقب نیز، نیمهمستقل و از نوع محور پیچشی با جاذب هیدرولیکی ضربه میباشد. چنین آرایشی، سواری بسیار نرمی را برای این خودرو را فراهم نموده است اما درعینحال، موجبات کاهش پایداری آن را در پیچهای تند فراهم آورده است.
ایمنی
از حیث ایمنی، ماهیندرا KUV100 از آورده متوسطی برخوردار است. دو عدد کیسه هوا در جلوی آن تعبیه شده و بهطور استاندارد به سامانههای ترمز ABS و EBD مجهز است و کمربندهای ایمنی سهنقطهای، قفل ایمنی کودک و سامانه ISOFIX هم در آن قابل مشاهده است.
قیمت
ازآنجاییکه ورود نسخه بنزینی ماهیندرا KUV100 به ایران متحملتر است لذا ما تنها بهای این گونه را درج نمودیم. در حال حاضر، بهای نسخه بنزینی ماهیندرا KUV100 در بازار هند، بسته به تیپ مربوطه از ۴۴۷ هزار روپیه (۶,۹۰۰ دلار) آغاز و به ۶۵۶ هزار روپیه (۱۰,۱۰۰ دلار) ختم میگردد. همین قیمت مناسب و نسبتاً کم موجب شده که این خودرو از توان صادراتی خوبی برخوردار باشد.
داوری
در خاتمه ماهیندرا KUV100 را میتوان خودرویی با فرمی سخت عجیب و بحثبرانگیز اما با مونتاژی خوب، سواری راحت و مصرف کم دانست که اگر با بهای مناسب و نسخه فیسلیفت خود و یا همان KUV100 NXT عرضه شود شاید تا اندازهای بتواند در بازار کشورمان موفق ظاهر شود. البته تحقق این امر به دو شرط بسیار مهم دیگر نیز بستگی دارد، نخست شناخت و اعتماد مشتری به واردکننده ایرانی آن و سپس وجود شبکه خدمات پس از فروش مطمئن. اعتماد به واردکننده با اجرای درست و بهموقع تعهدات به مشتریان در طول زمان به دست میآید و شبکه خدمات پس از فروش هم با احداث تأسیسات مدرن تعمیراتی و در دسترس بودن سهلالوصول لوازم مصرفی این خودرو در اقصی نقاط کشور.
CARDEKHO.COM
CARMAG.CO.ZA
WIKIPEDIA.ORG
و…
(Ali(Chevy Nova
۳ آبان ۱۳۹۶من هىچى نمىگم فقط از بغل ظاهرش رو ببىنىد
محسن
۳ آبان ۱۳۹۶واقعا ادم بمیرهو همچین روزیو نبینه رواست….از ماشینای امریکایی رسیدیم ب فرانسوی…بعدش کره ای…مالزی…چین و حالا هند!!!!
عربا ک انقد مسخرشون میکنیم از شتر به تسلا رسیدن…
الان ی عده میان میگن عربا پول نفت میخورن…ببخشید ما عرق میریزیم و پول درمیاریم آیا؟!!!!
fas
۳ آبان ۱۳۹۶چند سال بعد…..سومالی و جیبوتی خود را برای صادرات خودرو به ایران اماده میکنند
DEADPOOL
۳ آبان ۱۳۹۶دوستان زیادم بد نیست ازاین به بعد ماهم میتونیم با ماشینامون پشتک بزنیم یا 20 دور درجا بچرخیم باد تو موهامون بره فک کنم یه عینک آفتابی هم میدن??
هرچقد بیاین اینجا ابراز تاسف کنین چیزی درست نمیشه?☹
الهی
۳ آبان ۱۳۹۶خخ
محمد
۳ آبان ۱۳۹۶این:
در پایان اگر با قیمت مناسب عرضه بشه…
ته همه تحلیلهای خودروهای جدید وارداتی ما هست
در آخر هم این اگر هیچوقت اتفاق نمیوفته
ضمنا فرم بدنهاش حداقل قابل تحمله اما داشبورد و دندهاش شکل اتوبوسهای بینشهری هست و ارزانسازی شده بنظر میاد
PaRHaM
۳ آبان ۱۳۹۶صندلی جلوی یک تیکه ۵۰ ، ۶۰ سالی نیس که منسوخ شده؟?
Parvaz
۳ آبان ۱۳۹۶الان که فکر میکنم پراید اُبهتش از این بیشتره ?
شاهین
۴ آبان ۱۳۹۶جا نیست بینش فاصله بزارن …. اصلا نباید به این سوپر خودروی هندی ایراد بگیری خخ
Hamed
۳ آبان ۱۳۹۶بیشتر شبیه کالسکه بچس با اون چرخاش ???
HORSE
۳ آبان ۱۳۹۶چرا این ماشین اینقدر زشته!!!!!!؟؟؟
مرز های زشتی رو جابه جا کرد.
علی
۳ آبان ۱۳۹۶بغلش سهله تو عکس اول انگار جلو پنجره رو با نخ سوزن دوختن!
خدایا داریم تاوان کدوم گناهی رو اینجوری پس میدیم
Archi KHAN
۳ آبان ۱۳۹۶این ذلتی که میکشم از تنگی قفس
کفران نعمتیست که در باغ کرده ام …
شاهین
۴ آبان ۱۳۹۶وقتی ماشینایی مثل ام وی ام یا لیفان رو میبینم با خودم میگم دیگه از اینا داخون تر وارد ایران نمیشه…اما شد !
دست بالای دست در ایران بسیار است..به خصوص در زمینه واردات کالای شخمی.
امروز ماهیندرا..فردا آمیتا پاچان
ManiRecord
۳ آبان ۱۳۹۶حقمون همینه از ماست که بر ماست…
علیرضا
۳ آبان ۱۳۹۶ای خداااااااااااا
چه وضعیه آخه؟؟؟؟
ماشینای چینی رو که حمایت کردیم به جایی رسوندیم که حالا برای اقشار کم درآمد دست نیافتنیه
حالا نوبت هندیا
ایناام چند سال دیگه گرون میشن ایشالا میریم از آفریقای جنوبی میاریم
حامد
۳ آبان ۱۳۹۶یا ابولفظلللللل?
یوسف
۳ آبان ۱۳۹۶اینکه ما به واردکننده محصولات همچین خودروسازی تبدیل شدیم خودش به اندازه کافی دردآوره، نکته دردآورتر اینکه طرف محترم ایرانی رفته سراغ حداقلی ترین و ضعیف ترین محصول ماهیندرا نه مثلا KUV500، ایمنی این ماشینم که خوش مثنوی هفتاد منه 😑
ali a
۳ آبان ۱۳۹۶طراحی ایش یکم عجیبه و رینگاش هم کوچیکه واقعا…طبق ازمایشش ماشین نرم و کم مصرفی هست … قیمت و خدمات اش مشخص میکنه موفق میشه تو بازار یا نه …بهتره قیمتش تا نهایت 35 تومن باشه که خیلی بعیده ! چون بنظرم از تیبا بهتره حداقل…206 بااینکه دیگه واقعا قدیمی شده و کیفیتش هم خیلی اومده پایین تو ایارن معقول تر هست خریدش..
matilda
۳ آبان ۱۳۹۶فقط ترمز دستیشو نگاه کنید
دقیقا کپی ژیان اگه یادتون باشه
matilda
۳ آبان ۱۳۹۶همین که الان مسخره میکنید
وترد میکنن 50 میلیون میفروشن
کلی آدم میخرن و قیافه میگیرن
حالا ببینید
نوید جهرمی
۳ آبان ۱۳۹۶فروش در ایران به طراحی ظاهری و آپشن و قدرت موتور خیلی ارتباط داره. این ماشین هیچ کدوم از این آیتم ها رو نداره. من ک امیدی ب موفقیتش در بازار ندارم.
Mpower
۳ آبان ۱۳۹۶ایران شده آزمایشگاه خودروسازان خارجی
MAHDI . CHEVROLET
۳ آبان ۱۳۹۶صف بکشید و بخرید و سلفی بگیرید
نوید جهرمی
۳ آبان ۱۳۹۶از دست چین چانگ چونگا راحت نشدیم گرفتار ماهاراجه و جبارسینگ شدیم.
واقعا که حقمونه که تویوتا ب خاطر فروش ماشین ب سفارت ایران معذرت خواهی کنه. حقمون جهان سوم بودنیه.
من حرفم نمیاد فقط میخوام تو افق محو شم.
ونوم اف ۵
۳ آبان ۱۳۹۶طولی کمتر از پژو ۲۰۶ هاچ بک و ارتفاع هیوندای توسان !!!! خیلی دلم میخواد بدونم با این ارتفاع و طول کم و چرخ کوچیک تو هر پیچی چند تا معلق میزنه
Landscape
۳ آبان ۱۳۹۶سایت پدال در مورد ایمنی این خودرو باید اینجوری می نوشت؛
ماهیندرا در واقع به شما کمک می کند تا سریع تر به دیار باقی بشتابید
فقط نمیدونم کی پیدا میشه اینو بخره !!!!!
فقط مونده از سیرالئون ،کومور،جزایر سیشل ماشین وارد کنند.
MAHDI . CHEVROLET
۳ آبان ۱۳۹۶این طوری که پیش میریم به اونا هم میرسیم
Ali
۳ آبان ۱۳۹۶چرخ فرقون گذاشتن زیرش چرا?؟
جا که داشتین داداشا تو نمای بغل یه متر بالای گلگیر خالیه یکم بزرگتر خوب زورتون اومده یکم پرگاررو بیشتر باز کنین??
ایرانی زاده
۲۸ بهمن ۱۳۹۶سلام
همه انتقادا یطرف نقد Aliهم یطرف ینی پوکیدم از خنده دمت گرم داداش
Fit Demon
۳ آبان ۱۳۹۶کم کم حالم داره از هرچی خودروی هندی و ایرانی بهم میخوره
موتور سرطان سمند معروف به ef7
ایمنی مسخره پارس با پلتفرم 50 سال پیش 405
کیفیت داغون داشبورد و قطعات دنا
خرابی های ممتد ویران خودرویی ها
قیمت نجومی و هزاران چیز دیگه
و از همه فاجعه تر پراید که قابل شرح نیست…
Danial
۳ آبان ۱۳۹۶قیمت دلاریش اندازه پرایده?
Emad
۳ آبان ۱۳۹۶توانش در حد پرایده
Ahura mazda3
۳ آبان ۱۳۹۶تو مزخرف بودن رقیب سختیه واس سایپا کوییک
ياسر
۳ آبان ۱۳۹۶کشور رو نفت خابیده اونوقت هر روز و هر روز دارن میرن سراغ هر چی لگنه موتور سه سیلندر با این فرم یاد کشورای فقیر شرق اسیا افتادم همین مدلی سوار میشن. تبریک میگم به ملت ایران هر روز بدتر از دیروز
منتظر روزی باشیم ممنوعیت واردات بالای هزار پونصد سی سی
مسعود
۳ آبان ۱۳۹۶بذار بیارن واسه هسران عزیزمون میخریم از دستشون راحت شیم پول مهریه هم نمیخواد بدیم کلا یه ماشین ضرر میکنیم فوقش خخخخ
خدایی کسی سوار این میشه با این تعادل فوق تصورش؟
شوخیه خانم ها کلا به دل نگیرین
masood
۳ آبان ۱۳۹۶جالبه الان همه انتغاد میکنن از این ماشین ولی به محض اینکه بیاد ایران همه واسه خریدش صف میکشن بعد کلوپ ماهیندرا سورانم راه میندازنو هر جمعه گردهمایی میزارن و با تعصب از ماشینشون میگن دقیقا مثل جینی سوارا
AMIR
۴ آبان ۱۳۹۶تجربه ی بی نظیر و فوق العاده سواری به هنگام پیچیدن و حتی دور زدن میدان،لمس نهایت هیجان و شوق مرگ…صفر تا ۱۰۰ لذت رانندگی…من که هنو تو کتم نرفته فک کنم شوخیه
مانی
۴ آبان ۱۳۹۶فقط میتونم بگم سلطان برازنده اینست و بس
من دارم میرم پیشه اون دوستی که گفته میخواد
تو افق محو بشه
از اونجا حماسه ملت غیور و همیشه در صحنه رو میبینم
ستار
۴ آبان ۱۳۹۶ماشین افتضاح ولی چی باعث میشه که ملت ما که هیچ تلاشی برای پیشرفت و آگاهی شون نکردن
و مسلما جز ضعیفترین کشورهای جهان سومن خودشون اینقد بالا بدونن و بگن این ماشین چینیه این هندیه….بابا کسی کار نداره شما 40 سال پیش چی بودید .شما خودتون این سرنوشت خواستین..الان چی هستیم؟؟!!!!فقط از وطن پرستی تعصب روی خلیج فارس شو فهمیدیم.اونم فقط تو فضای مجازی
man türkam
۴ آبان ۱۳۹۶شبیه ناقص الخلقه هاست
ماشیناشونم عین فیلماشونه?
A.B
۴ آبان ۱۳۹۶شب و روزگار خوش!
ابراهیم
۴ آبان ۱۳۹۶این اشغالو میارن
روشم مینویسن لطفاً دست نزنید
خیلیا هم میرن میخرن
حتی بدون اینکه درشو باز کرده باشن
سعید
۲۳ بهمن ۱۳۹۶متاسفم واسه عزیزانی که سر سوزنی اطلاعات از خودرو های هندی ندارند و کیفیتش رو با چینی مقایسه میکنند . بنده ۴ سال هند زندگی کردم خودرو های هندی مثل ماروتی و ماهیندرا بهترین و با کیفیت ترین هستند در این رنج . و حتی بالاتر . در حدی که سوزوکی با ماروتی شریک شد حال بدون اینکه حرفی بزنیدی اول تحقیق کنید بعد
رضا
۱۲ دی ۱۳۹۸این خودرو دارای کیفیت قطعات خوبی است موتور خوبی هم دارد ولی از لحاظ طراحی خارجی جذاب نیست نمای جلوی خودرو مناسب سلیقه ایرانی نیست طراحی داخلی نا متعارفی دارد دستی در جلوی خودرو زیر رادیو قرار دارد فرمان خودرو هم طراحی متفاوتی دارد فظای زیادی در داخل خودرو قرار دارد این خودرو مناسب سلیقه اغلب ایرانیها نیست اما خودرو ارزان قیمتی است