تیونری در بریتانیا، یک دوو ماتیز را به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 جنرال موتورز با ۲۲۰ اسب بخار قدرت مجهز کرده است.
دوو ماتیز خودروی آشنایی برای ما ایرانیان است. این هاچبک کوچک کرهای در دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ شمسی توسط کرمان موتور در کشورمان مونتاژ شد و سپس کپی چینی آن با نام امویام ۱۱۰ به ایران آمد. این هاچبک کوچک شهری با پیشرانهٔ ضعیف، هرگز برای پرفورمنس طراحی نشده بود؛ اما یک نمونهٔ خاص از بریتانیا، با اقدامی عجیب و شاید باورنکردنی، ماتیز را به یک هاچبک داغ تبدیل کرده است! در سینهٔ کوچک این خودرو، یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 ساخت جنرال موتورز نصب شده است!
این جایگزینی دیوانهوار موتور توسط تیونری بنام پاورکریزی (PowerCrazy) صورت گرفته است. این تیم موفق شده یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 متعلق به سدان اوپل را در سینهٔ کوچک ماتیز جای دهد و آرزوی مالک که خواهان کوچکترین خودرو با بزرگترین پیشرانهٔ ممکن بود را برآورده کند. این کار اما هرگز آسان نبوده است زیرا نصب موتور V6 زیر کاپوت کوچک ماتیز نیاز به دستهموتورهای سفارشی داشته است. تصاویر و ویدئوهایی که از این خودرو منتشر شده نشان میدهد که هر سانتیمتر از محفظهٔ موتور کوچک ماتیز با پیشرانهٔ جدید اشغال شده که البته تعجبی هم ندارد.
این موتور V6 حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که چهار برابر بیشتر از قدرت ۵۰ اسب بخاری پیشرانهٔ سه سیلندر ۸۰۰ سیسی استاندارد ماتیز است. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. این ماتیز V6 در نمای بیرونی تا حد زیادی دستنخورده باقی مانده و تا زمانی که روشن نشود کسی نخواهد فهمید زیر کاپوت آن چه خبر است. تنها تغییری که در ظاهر این خودرو نسبت به ماتیز استاندارد دیده میشود، استفاده از رینگهای ۱۸ اینچی پورشه است که برای خودرویی با ۳.۵ متر طول بیشازحد بزرگ به نظر میرسند.
پاورکریزی غیر از پیشرانه، این دووی کوچک را به دیسکهای ترمز بسیار بزرگتری مجهز کرده که از فورد فوکوس RS گرفته شدهاند. البته هنوز هم استفاده از یک خودروی شهری سبکوزن با شاسی استاندارد و پیشرانهٔ V6 بهعنوان خودرویی روزمره ترسناک و خطرناک است و به همین دلیل، مالک از ماتیز V6 خود بیشتر بهعنوان خودرویی نمایشی استفاده میکند. دوو ماتیز که ابتدا در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد، توسط ایتالدیزاین طراحی شد. این طرح ابتدا به فیات ارائه و منجر به ساخت کانسپتی بنام فیات چینکوچنتو در سال ۱۹۹۳ شد ولی فیات این کانسپت را رد کرد و نهایتاً به دوو رسید. زمانی که دوو در سال ۲۰۰۲ توسط جنرال موتورز خریداری شد، ماتیز دوباره متولد و با نام شورلت اسپارک در بازارهای مختلفی عرضه شد.
shetab-car
۱۸ آبان ۱۴۰۳باحاله برا دست انداختن ملت مثلا تو خیابون داری می ری به ب ام بگی بندازیم؟؟
SMS
۱۸ آبان ۱۴۰۳تو پیچ ها با اون سرعت چپ نمی کنه؟
۱۸ آبان ۱۴۰۳فقط برای جاده صاف خوبه
Iman9911
۱۸ آبان ۱۴۰۳همونطور که متن هم گفت این تیون ها کاملا غیرکاربردی و نمایشیه که هیچ ارزشی هم نداره . ۲۰۰ اسب رو این ماشین اونم تعلیق و شاسی استوک یعنی خودکشی
پورمند
۱۸ آبان ۱۴۰۳شاسی و تعلیق استوک اشکالی نداره منتهی شاسی و تعلیق این ماشین بدرد این تیونینگ نمیخوره.
ماشین پتانسیلش رو داشته باشه حالا شاسی زنگ هم زده باشه مهم نیست. میشه چیزی عین رستوماد
گاس فرینگ
۱۸ آبان ۱۴۰۳تو ایران هم کم از این مدل تیون ها نداریم مثلا یکی پژو پارس تی یو فایو رو با حفظ بلوک اصلی موتور به بالای ۵۰۰ اسب رسوند یا یه بنده خدایی رو پیکان ال اس انداخته بود البته راهنمایی رانندگی بهش گیر داد و مانع کارش ش
nikan
۱۸ آبان ۱۴۰۳یه اسلیپر واقعی
البته از اونجایی که گیربکس و شاسی فابریکه این قدرت فقط هرزگردیه
Taha Ayoobi
۱۸ آبان ۱۴۰۳بعد یه مدت میشه هرز گردی دنده های گیربکس.
amirboss
۱۸ آبان ۱۴۰۳گیربکس فابریکه!!!؟
مگه تو سرزمین عجایب تیونینگ شده گیربکس فابریک باشه؟
nikan
۱۸ آبان ۱۴۰۳تو مقاله حرفی از اینکه گیربکس فابریکه یا نه نزد فقط گفت قدرت با یه گیربکس ۵ سرعته میره برای چرخای جلو گیربکس فابریک ماتیزم ۵ سرعتس پس احتمالا فابریکه
nikan
۱۸ آبان ۱۴۰۳برای خودمم عجیب بود و اینکه اشتباه کردم مثل اینکه گیربکسش ۵ سرعته ترمکه
nikan
۱۸ آبان ۱۴۰۳شاید من اشتباه کنم ولی فک کنم فابریکه چون حرفی ازش نزدن. معمولا تیونرا یه فیلتر هوا عوض میکنن دو خط تعریف میکنن ولی اینا حرفی از گیربکس نزدن
Amirsh
۱۹ آبان ۱۴۰۳به چه ماشینایی میگن اسلیپر؟
amirboss
۱۹ آبان ۱۴۰۳ظاهر ساده و باطن گرگ
nissan skyline
۱۸ آبان ۱۴۰۳بنظرتون خرید یه ماتیز تر و تمیز برای یه جوون الان عقلانیه یا نیست
Galant.VR4(JDM)
۱۸ آبان ۱۴۰۳نه نیست دوو یا ریسر یا سیلو ارزش خرید بیشتری داره مخصوصا سیلو
دور ماتیز و mvm110 خط بکشه اون جوون بهتره
دلایلش هم بد تعمیر بودن و کمبود اکثر قطعات ظاهری و همینطور گرون بودن لوازم
فضای بسیار کم و آزار دهنده
Kiarash
۱۸ آبان ۱۴۰۳سیلو و ریسر تو زمان خودشون ماشین های خوبی بودن
و جالبیش اینه دوو زیر مجموعه جنرال موتورز هست و باید به سیلو و ریسر گفت پیرمرد کره ای ولی باطن آمریکایی
amirboss
۱۸ آبان ۱۴۰۳در واقع به دلیل سن بالای این خودرو ها که بالای ۱۵ سال میشه،پیدا کردن نمونه کم کار و بکر خیلی سخته.
درضمن کسی که دنبال خودرو با سن بالا میگرده باید حتما دانش فنی بالایی داشته باشه چون برخی از قطعات رو باید استوک تهیه کنه و سالم بودن قطعات رو تشخیص بده.
Galant.VR4(JDM)
۱۹ آبان ۱۴۰۳دقیقا پلتفرم و انجین با همکاری gm ساخته شده
Mohammad hasan
۱۹ آبان ۱۴۰۳یدونش واشر زده بود ما قبول کردیم برای تعمیرات
وقتی باز کردیم دیدیم که یکی از کفی های یاتاقان میل سوپاپ قبلاً شکسته و اونو جوشش دادن خلاصه سر سیلندر اوراق شد و رفت موتور شویی و چون نوش پیدا نمیشد یا سخت پیدا میشود با یه کف تراشی دقیق مشکلش رو حل کردن
بعد از جمع کردن و نصب سر سیلندر که ماشین تو آب بندی بود و فشار چندانی بهش وارد نمیشد میل سوپاپ قفل می کنه و اون کفی یاتاقان ثابتی که گفتم میشکنه چون جوشی بوده
خلاصه با هر دنگ و فنگی بود ماشین رفع عیب نشد چون کانال روغنش معلوم نبود دقیق از کجا رد میشه…و چرا روغن به سر سیلندر نرسیده…کارتر هم باز شد و اویل پمپ تست شد و مشکلی نداشته
amirboss
۱۹ آبان ۱۴۰۳اولا که یکی از پرتنش ترین قطعات موتور کفی یاتاقان هست که نمیدونم اساتید چرا جوشش زدن!؟
شکستن دوباره کفی یاتاقان که مسلمه به دلیل نرسیدن روغن و داغ کردن و نهایت گیرپاژ شدنه اما نرسیدن روغن به سرسیلندر چند علت میتونه داشته باشه که باید تخصصی بررسی بشه.
هنگام نصب واشر سرسیلندر احیانا بهش رنگ یا به اصطلاح چسب مزدا(واشر مایع) نزدید؟
Mohammad hasan
۱۹ آبان ۱۴۰۳کفی یاتاقان میل سوپاپ رو که ما جوش نداده بودیم…و هیچ وقت هم همچین اشتباهی نمی کنیم…
خیر رنگ کردن برای ماشین های بوش تر هست اونم شرایط خاص و مقوله چسب هم کلا منتفیه
کلا ماشین عجیب غریبی هست و ماشین یه مدت طولانی خواب بود و در نهایت سر سیلندر نو هم براش گیر نیمد ما هم هر چی بررسی کردیم مسیر دقیق کانال روغن بدست نیومد که ناشی میشد از حجم کم ابعاد موتور و فشرده بودن طراحی
و مالک ماشین برد
hosen
۱۸ آبان ۱۴۰۳تو این رنج قیمت فقط پرایده که عقلانیه
Kiarash
۱۸ آبان ۱۴۰۳ولی اگه کسی مثل من ماشین باز و فنی باشه دوو انتخاب بهتری هست
Galant.VR4(JDM)
۱۹ آبان ۱۴۰۳من تازگیا دوو خریدم خیلی نرم و شیکه بعد خیلی خوب راه میره
من تجربه زیادی توی کلاسیکها دارم و به نظرم زیر 220 میلیون دوو از همه نظر بهتر از. نمونه های ایرانی و خارجی هست برای کسی که میخواد ماشین خاص سوار بشه
ممدقلی
۱۸ آبان ۱۴۰۳۴۰۵ دوهزار روآ سال و سیلو هم هستن که از پراید امنیت بهتری دارن حداقل املت نمیشی کف جاده
hosen
۱۸ آبان ۱۴۰۳۴۰۵ دو هزار که سرطان خالصه هر روز یه جاش خرابه حالا روغن ریزی هاش بماند که تمام شدنی نیست
گاس فرینگ
۱۸ آبان ۱۴۰۳مشکلی که هست ملت میان دقیقا کل دارایی شون رو خرج خرید ماشین دست دو میکنن و بعد میگن دخل و خرج ماشین با هم نمیخوره و سرطانه و ال و بل مثلا یه بنده خدایی پراید داره مدل ۸۹ یعنی سری آخر صبا ولی ماشین نابود نابود در ظاهر و باطن نمیدونم اختلاف قیمت مدل های پراید چقدره ولی اونقدر ها هست که بتونه به جای ۸۹ یه ۸۲ بخره و کل قطعات خراب شو عوض کنه حداقل قطعات موتوریشو البته به شرط سلامت شاسی ها حالا تمام رنگ هم بود موردی نیست ولی ماشین تصادفی بحثش جداست تو قیمت های بالاتر هم همینه مثلا طرف با یک میلیارد میاد یه e60 نابود میخره و دیگه پول تعمیر نداره بعد میگه ب ام و سرطانه
۱۸ آبان ۱۴۰۳داداش من پراید خریدم مدل ۷۶ سال پیش خریدم ۹۰ تومن فکرکنم ولی ماشین تمیزه یه تیکه شاسی جلوش جوش داره و موتورش ۲۰ تومن هزینش شد تقویت کردم پارسو میگیره
Kiarash
۱۸ آبان ۱۴۰۳ماتیز خاطره هر ایرانی
ممدقلی
۱۸ آبان ۱۴۰۳اون پیکان نبود ؟
hosen
۱۸ آبان ۱۴۰۳اینو تو اینستا دیده بودم چند وقته پیش
فقط در تعجبم چجوری جاش کرده اون تو چون هرجور فکر میکنم نشدنیه
گاس فرینگ
۱۸ آبان ۱۴۰۳فکر کنم کولر مولر اینا رو حذف کرده یکی رو ۲۰۶ موتور gti6 بسته بود مجبور شده بود کل سیستم تهویه ماشین رو حذف کنه
JaMsHiD-B
۱۸ آبان ۱۴۰۳این که خوبه
من دیدم رو کرونا 2JZ بسته !
تسمه تایمش از شاسی میزد بیرون برا همین شاسی رو بریده بود تا جا بشه
کل عرض ماشینو در بر گرفته بود
Taha Ayoobi
۱۸ آبان ۱۴۰۳جمشید من عاشق اون کرونا ها و کریسیدا هام که 1جی و 2جی میبندن😂
خیلی باحاله،
یه کریسیدا بود، مشهد بود، 3S-GE بسته بود به شدت تمیز بود، داشتن میخریدمش نشد.
JaMsHiD-B
۱۹ آبان ۱۴۰۳3S شاهکاره اگه تمیز گیر اومد برای شروع لوازمی بازی اونم با کلاسیک های تویوتا عالیه
علی
۱۸ آبان ۱۴۰۳این که برای دیده شدن و بلاگری و این حرفا این کار رو کرده ولی این کار دقیقا ویروس آلمانیا شده موتور های پر حجم و قوی میسازند آنقدر که تعمیراتش و دسترسی به بعضی قطعات موتر سخت میشه
مهردادکمال
۱۹ آبان ۱۴۰۳یکی از زیباترین ماشین های تاریخ ایران همین ماتیز بود.هنوزم زیباست