تیونری در بریتانیا، یک دوو ماتیز را به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 جنرال موتورز با ۲۲۰ اسب بخار قدرت مجهز کرده است.
دوو ماتیز خودروی آشنایی برای ما ایرانیان است. این هاچبک کوچک کرهای در دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ شمسی توسط کرمان موتور در کشورمان مونتاژ شد و سپس کپی چینی آن با نام امویام ۱۱۰ به ایران آمد. این هاچبک کوچک شهری با پیشرانهٔ ضعیف، هرگز برای پرفورمنس طراحی نشده بود؛ اما یک نمونهٔ خاص از بریتانیا، با اقدامی عجیب و شاید باورنکردنی، ماتیز را به یک هاچبک داغ تبدیل کرده است! در سینهٔ کوچک این خودرو، یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 ساخت جنرال موتورز نصب شده است!
این جایگزینی دیوانهوار موتور توسط تیونری بنام پاورکریزی (PowerCrazy) صورت گرفته است. این تیم موفق شده یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 متعلق به سدان اوپل را در سینهٔ کوچک ماتیز جای دهد و آرزوی مالک که خواهان کوچکترین خودرو با بزرگترین پیشرانهٔ ممکن بود را برآورده کند. این کار اما هرگز آسان نبوده است زیرا نصب موتور V6 زیر کاپوت کوچک ماتیز نیاز به دستهموتورهای سفارشی داشته است. تصاویر و ویدئوهایی که از این خودرو منتشر شده نشان میدهد که هر سانتیمتر از محفظهٔ موتور کوچک ماتیز با پیشرانهٔ جدید اشغال شده که البته تعجبی هم ندارد.
این موتور V6 حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که چهار برابر بیشتر از قدرت ۵۰ اسب بخاری پیشرانهٔ سه سیلندر ۸۰۰ سیسی استاندارد ماتیز است. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. این ماتیز V6 در نمای بیرونی تا حد زیادی دستنخورده باقی مانده و تا زمانی که روشن نشود کسی نخواهد فهمید زیر کاپوت آن چه خبر است. تنها تغییری که در ظاهر این خودرو نسبت به ماتیز استاندارد دیده میشود، استفاده از رینگهای ۱۸ اینچی پورشه است که برای خودرویی با ۳.۵ متر طول بیشازحد بزرگ به نظر میرسند.
پاورکریزی غیر از پیشرانه، این دووی کوچک را به دیسکهای ترمز بسیار بزرگتری مجهز کرده که از فورد فوکوس RS گرفته شدهاند. البته هنوز هم استفاده از یک خودروی شهری سبکوزن با شاسی استاندارد و پیشرانهٔ V6 بهعنوان خودرویی روزمره ترسناک و خطرناک است و به همین دلیل، مالک از ماتیز V6 خود بیشتر بهعنوان خودرویی نمایشی استفاده میکند. دوو ماتیز که ابتدا در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد، توسط ایتالدیزاین طراحی شد. این طرح ابتدا به فیات ارائه و منجر به ساخت کانسپتی بنام فیات چینکوچنتو در سال ۱۹۹۳ شد ولی فیات این کانسپت را رد کرد و نهایتاً به دوو رسید. زمانی که دوو در سال ۲۰۰۲ توسط جنرال موتورز خریداری شد، ماتیز دوباره متولد و با نام شورلت اسپارک در بازارهای مختلفی عرضه شد.
shetab-car
۱۸ آبان ۱۴۰۳باحاله برا دست انداختن ملت مثلا تو خیابون داری می ری به ب ام بگی بندازیم؟؟
Iman9911
۱۸ آبان ۱۴۰۳همونطور که متن هم گفت این تیون ها کاملا غیرکاربردی و نمایشیه که هیچ ارزشی هم نداره . ۲۰۰ اسب رو این ماشین اونم تعلیق و شاسی استوک یعنی خودکشی
پورمند
۱۸ آبان ۱۴۰۳شاسی و تعلیق استوک اشکالی نداره منتهی شاسی و تعلیق این ماشین بدرد این تیونینگ نمیخوره.
ماشین پتانسیلش رو داشته باشه حالا شاسی زنگ هم زده باشه مهم نیست. میشه چیزی عین رستوماد
nikan
۱۸ آبان ۱۴۰۳یه اسلیپر واقعی
البته از اونجایی که گیربکس و شاسی فابریکه این قدرت فقط هرزگردیه
Taha Ayoobi
۱۸ آبان ۱۴۰۳بعد یه مدت میشه هرز گردی دنده های گیربکس.
nissan skyline
۱۸ آبان ۱۴۰۳بنظرتون خرید یه ماتیز تر و تمیز برای یه جوون الان عقلانیه یا نیست
Galant.VR4(JDM)
۱۸ آبان ۱۴۰۳نه نیست دوو یا ریسر یا سیلو ارزش خرید بیشتری داره مخصوصا سیلو
دور ماتیز و mvm110 خط بکشه اون جوون بهتره
دلایلش هم بد تعمیر بودن و کمبود اکثر قطعات ظاهری و همینطور گرون بودن لوازم
فضای بسیار کم و آزار دهنده
Kiarash
۱۸ آبان ۱۴۰۳سیلو و ریسر تو زمان خودشون ماشین های خوبی بودن
و جالبیش اینه دوو زیر مجموعه جنرال موتورز هست و باید به سیلو و ریسر گفت پیرمرد کره ای ولی باطن آمریکایی
hosen
۱۸ آبان ۱۴۰۳تو این رنج قیمت فقط پرایده که عقلانیه
Kiarash
۱۸ آبان ۱۴۰۳ولی اگه کسی مثل من ماشین باز و فنی باشه دوو انتخاب بهتری هست
Kiarash
۱۸ آبان ۱۴۰۳ماتیز خاطره هر ایرانی
hosen
۱۸ آبان ۱۴۰۳اینو تو اینستا دیده بودم چند وقته پیش
فقط در تعجبم چجوری جاش کرده اون تو چون هرجور فکر میکنم نشدنیه