سایر خودروهای آسیایی

قوی‌ترین دوو ماتیز جهان با موتور V6؛ قلبی بزرگ در سینه‌ای کوچک!

تیونری در بریتانیا، یک دوو ماتیز را به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 جنرال موتورز با ۲۲۰ اسب بخار قدرت مجهز کرده است.

دوو ماتیز خودروی آشنایی برای ما ایرانیان است. این هاچبک کوچک کره‌ای در دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ شمسی توسط کرمان موتور در کشورمان مونتاژ شد و سپس کپی چینی آن با نام ام‌وی‌ام ۱۱۰ به ایران آمد. این هاچ‌بک کوچک شهری با پیشرانهٔ ضعیف، هرگز برای پرفورمنس طراحی نشده بود؛ اما یک نمونهٔ خاص از بریتانیا، با اقدامی عجیب و شاید باورنکردنی، ماتیز را به یک هاچ‌بک داغ تبدیل کرده است! در سینهٔ کوچک این خودرو، یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 ساخت جنرال موتورز نصب شده است!

این جایگزینی دیوانه‌وار موتور توسط تیونری بنام پاورکریزی (PowerCrazy) صورت گرفته است. این تیم موفق شده یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 متعلق به سدان اوپل را در سینهٔ کوچک ماتیز جای دهد و آرزوی مالک که خواهان کوچک‌ترین خودرو با بزرگ‌ترین پیشرانهٔ ممکن بود را برآورده کند. این کار اما هرگز آسان نبوده است زیرا نصب موتور V6 زیر کاپوت کوچک ماتیز نیاز به دسته‌موتورهای سفارشی داشته است. تصاویر و ویدئوهایی که از این خودرو منتشر شده نشان می‌دهد که هر سانتی‌متر از محفظهٔ موتور کوچک ماتیز با پیشرانهٔ جدید اشغال شده که البته تعجبی هم ندارد.

این موتور V6 حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که چهار برابر بیشتر از قدرت ۵۰ اسب بخاری پیشرانهٔ سه سیلندر ۸۰۰ سی‌سی استاندارد ماتیز است. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این ماتیز V6 در نمای بیرونی تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده و تا زمانی که روشن نشود کسی نخواهد فهمید زیر کاپوت آن چه خبر است. تنها تغییری که در ظاهر این خودرو نسبت به ماتیز استاندارد دیده می‌شود، استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی پورشه است که برای خودرویی با ۳.۵ متر طول بیش‌ازحد بزرگ به نظر می‌رسند.

پاورکریزی غیر از پیشرانه، این دووی کوچک را به دیسک‌های ترمز بسیار بزرگ‌تری مجهز کرده که از فورد فوکوس RS گرفته شده‌اند. البته هنوز هم استفاده از یک خودروی شهری سبک‌وزن با شاسی استاندارد و پیشرانهٔ V6 به‌عنوان خودرویی روزمره ترسناک و خطرناک است و به همین دلیل، مالک از ماتیز V6 خود بیشتر به‌عنوان خودرویی نمایشی استفاده می‌کند. دوو ماتیز که ابتدا در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد، توسط ایتال‌دیزاین طراحی شد. این طرح ابتدا به فیات ارائه و منجر به ساخت کانسپتی بنام فیات چینکوچنتو در سال ۱۹۹۳ شد ولی فیات این کانسپت را رد کرد و نهایتاً به دوو رسید. زمانی که دوو در سال ۲۰۰۲ توسط جنرال موتورز خریداری شد، ماتیز دوباره متولد و با نام شورلت اسپارک در بازارهای مختلفی عرضه شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. shetab-car

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (225 ديدگاه)

    باحاله برا دست انداختن ملت مثلا تو خیابون داری می ری به ب ام بگی بندازیم؟؟

    موافقم 9
    مخالفم 2
  2. Iman9911

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    همونطور که متن هم گفت این تیون ها کاملا غیرکاربردی و نمایشیه که هیچ ارزشی هم نداره . ۲۰۰ اسب رو این ماشین اونم تعلیق و شاسی استوک یعنی خودکشی

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. پورمند

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (67 ديدگاه)

      شاسی و تعلیق استوک اشکالی نداره منتهی شاسی و تعلیق این ماشین بدرد این تیونینگ نمیخوره.
      ماشین پتانسیلش رو داشته باشه حالا شاسی زنگ هم زده باشه مهم نیست. میشه چیزی عین رستوماد

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. nikan

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (151 ديدگاه)

    یه اسلیپر واقعی
    البته از اونجایی که گیربکس و شاسی فابریکه این قدرت فقط هرزگردیه

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4273 ديدگاه)

      بعد یه مدت میشه هرز گردی دنده های گیربکس.

  4. nissan skyline

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    بنظرتون خرید یه ماتیز تر و تمیز برای یه جوون الان عقلانیه یا نیست

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1133 ديدگاه)

      نه نیست دوو یا ریسر یا سیلو ارزش خرید بیشتری داره مخصوصا سیلو
      دور ماتیز و mvm110 خط بکشه اون جوون بهتره
      دلایلش هم بد تعمیر بودن و کمبود اکثر قطعات ظاهری و همینطور گرون بودن لوازم
      فضای بسیار کم و آزار دهنده

      1. Kiarash

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (442 ديدگاه)

        سیلو و ریسر تو زمان خودشون ماشین های خوبی بودن
        و جالبیش اینه دوو زیر مجموعه جنرال موتورز هست و باید به سیلو و ریسر گفت پیرمرد کره ای ولی باطن آمریکایی

    2. hosen

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (577 ديدگاه)

      تو این رنج قیمت فقط پرایده که عقلانیه

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Kiarash

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (442 ديدگاه)

        ولی اگه کسی مثل من ماشین باز و فنی باشه دوو انتخاب بهتری هست

  5. Kiarash

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (442 ديدگاه)

    ماتیز خاطره هر ایرانی

  6. hosen

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    اینو تو اینستا دیده بودم چند وقته پیش
    فقط در تعجبم چجوری جاش کرده اون تو چون هرجور فکر میکنم نشدنیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا