دویل سیکستین که در سال ۲۰۱۳ با پیشرانهٔ V16 و ادعاهای بزرگی معرفی شد، سرانجام به خودرویی بر اساس کوروت با بدنهای متفاوت تبدیل شد.
تاکنون شرکتهای نوپا و ناشناختهٔ زیادی را دیدهایم که اقدام به معرفی سوپرکارها یا هایپرکارهایی با اعداد و ارقام چشمگیری کرده و وعدهٔ شتاب صفرتاصد رکوردشکن، حداکثر سرعت عجیب و قدرتهای چند هزار اسب بخاری را دادهاند. بااینحال، اکثر این خودروها در حد یک یا چند پروتوتایپ باقی میمانند و هیچگاه به وعدههای خود عمل نمیکنند. یکی از مصادیق این موضوع، دویل سیکستین (Devel Sixteen) است که قصد داشت به قویترین و سریعترین خودروی جهان تبدیل شود.
این پروژهٔ بلندپروازانه، ایدهٔ خانوادهٔ العطار اهل دبی بود که مقطعی مالک بلندترین هتل جهان بودند. شرکت دول موتورز اولین بار در نمایشگاه خودروی دبی ۲۰۱۳ پروتوتایپی از یک هایپرکار V16 با ادعای قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار و حداکثر سرعت ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت را به نمایش گذاشت. این شرکت در زمان رونمایی قیمت یا تاریخ عرضهٔ سیکستین را اعلام نکرد، به نظر میرسید این هایپرکار قرار نیست هیچگاه تولید شود. در سال ۲۰۱۶ اما شرکت آمریکایی «استیو موریس موتورز» در میشیگان، ویدئویی از یک پیشرانهٔ V16 چهار توربو روی داینو منتشر کرد.
این ویدئو همه را شوکه کرد زیرا یک نیروگاه عظیم آلومینیومی را نشان میداد که بر پایهٔ معماری موتور LS شورلت ساخته شده بود و همان ۵۰۰۰ اسب بخار قدرتی که سه سال قبل دول موتورز اعلام کرده بود را تولید میکرد؛ بنابراین، پیشرانه ساخته شده بود و با چیزی که سازندگان وعده داده بودند مطابقت داشت اما دیگر قسمتهای خودرو چطور؟ اینجا است که داستان دوباره غمانگیز میشود زیرا نه گیربکسی وجود داشت که بتواند ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت را منتقل کند و نه لاستیکهایی که بتواند در سرعت ادعایی ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت دوام بیاورند. همچنین توسعهٔ شاسی بسیار عقبتر از پیشرانه بود و حتی موتور هرگز فراتر از ویدئویی که توسط موریس موتورز منتشر کرده بود نرفت.
بنابراین، سیکستین همچنان چیزی بیش از وسیله جلبتوجه در نمایشگاههای خودرو نبود. سپس در سال ۲۰۱۷، دول موتورز کانسپت دیگری را در نمایشگاه دبی به نمایش درآورد و خبر از پذیرش سفارشات خرید داد. سازندهٔ اماراتی اعلام کرد که این نمونه آمادهٔ تولید است و تا یک سال دیگر ساخت خودروهای خریداران را آغاز خواهد کرد. در آوریل ۲۰۱۸ نیز ویدئویی از سیکستین منتشر شد که آن را در حال شتاب گیری سریع در جادهای عمومی در نزدیکی دبی نشان میداد. با انتشار این ویدئو، صدای اعتراضات بلند شد که چرا در موتور را باز نکردند و پیشرانهٔ V16 را نشان ندادند؟
پس از ماهها سردرگمی، دول موتورز به یوتیوبر سوپرکار بلوندی اجازه داد بهعنوان اولین شخص خارج از سازمانش با سیکستین رانندگی کند و ابهامات را برطرف کرد. در این ویدئو متوجه شدیم که قرار است نسخهٔ پایهٔ این هایپرکار با پیشرانهٔ V8 توئین توربو با ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت در کنار موتور چهار توربوی V16 در دو نسخهٔ ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ اسب بخاری تولید شود. بااینحال، مشخص نبود خودرویی که سوپرکار بلوندی با آن رانندگی کرد V8 بود یا V16 زیرا نه اشارهای به این موضوع شد و نه کسی در موتور را باز کرد.
سپس در اوایل سال ۲۰۲۱، دویل موتورز با انتشار تصاویری، شاسی سیکستین را نشان داد و حالا مشخص شد که این خودرو بر پایهٔ نسخهٔ اصلاحشدهای از شاسی کوروت C8 ساخته شده است. ویدئویی که سوپرکار بلوندی در سال ۲۰۲۲ منتشر و با اولین خودروی مشتری که سه سال قبل خریداری شده بود رانندگی کرد نیز بر این موضوع صحه گذاشت زیرا وقتی یوتیوبر موردبحث درهای خودرو را باز کرد تا داخل آن را نشان دهد، بهوضوح یک کوروت C8 را دیدیم. همچنین در این ویدئو سرانجام کاور پیشرانه باز و گفته میشود موتور خودرو V8 است زیرا خریدار در جایی زندگی میکرد که قوانین اجازهٔ تردد خودروی V16 را نمیدهد.
هنگامیکه بلوندی درب خودرو را میبندد، صدای بوقی شنیده میشود که برای هرکسی که کوروت داشته باشد کاملاً آشنا است. این نشان میداد سیکستین زیر پوستهٔ فیبر کربنی خود بشدت وامدار کوروت است. البته شرکتهای زیادی اقدام به ساخت بدنههای متفاوت بر اساس کوروت C8 کردهاند و این کار بهخودیخود چیز بدی نیست اما موضوعی که تصویر سیکستین را خراب کرد عمل نکردن سازنده به ادعاهای اولیهٔ خود و تحویل خودرویی کاملاً متفاوت با چیزی که در ابتدا وعده داده بود است.
حامد
۱۹ تیر ۱۴۰۳کار هر بز نیست خرمن کوفتن
آلمان🇩🇪🇩🇪
۱۹ تیر ۱۴۰۳گاو نر میخواهد و مرد کهن
چیزی که دول دقیقا هیچکدوم رو نداره
SMS
۱۹ تیر ۱۴۰۳چیه هرکی میاد اول هایپر کار درست می کنه
ولی از ۵۰۰۰ اسب بخار و v16 توئین توربوش خوشم اومد
amir
۱۹ تیر ۱۴۰۳طبل تو خالی دول رو کاری ندارم ولی این سوپرکار بلوندی کانال خوبی داره اکثرا هم ماشین های کانسپ ت و عجیب غریب رو امتحان میکنه هراز گاهی نگاه میکنم
Taha Ayoobi
۱۹ تیر ۱۴۰۳حقیقتا خوشحالش
Taha Ayoobi
۱۹ تیر ۱۴۰۳از اون گیربکس های مسابقات درگ نمیشد براش بذارن؟
اونا که دو سه تا سر دنده ازش اومده بیرون
OMID
۱۹ تیر ۱۴۰۳اونا اسمشون لنکو هست اگر خواستید بیشتر راجبشون بخونید
گیربکس های دیگه ای هم هستن که بتونن تحمل کنن این قدرت رو مثل توربو 400 ولی با 5000 اسب هم قابلیت اطمینان پایینی دارن و نیاز به تعویض مکرر دارن هم ضرایب کمی دارن نهایت سه ، چهار سرعت که برای ماشین درگ کافیه ولی برای ماشین خیابانی اصلا کافی نیست .
همین موتورش هم بیشتر به درد درگ اند درایو میخوره چون استیو موریس کلا کارش ساختن موتور درگستر های درگ اند درایو هست که قابلیت روندن خیابونی دارن ولی در حالت خیابونی قدرت خیلی کمتری تولید میکنن و فقط موقع خود مسابقه درگ و اونم برای مدت کوتاهی یه همچین قدرتی تولید میکنن ( البته به همراه سوخت مسابقه ای یا متانول )
در هر صورت هم لاستیک های معمولی یه همچین قدرتی رو تحمل نمیکنن و لاستیک های رادیال یا اسلیک درگ هم کنترل ماشین رو به خاطر دیواره منعطف و بلند توی پیچ سخت میکنن و عمر کوتاهی هم دارن
Taha Ayoobi
۲۰ تیر ۱۴۰۳آره لنکو ریسینگ،
جالب بود توربو 400 رو نمیدونستم،
ممنون
𝐀𝐥𝐢
۱۹ تیر ۱۴۰۳فکر نمیکردم دیگه خبری ازش بیاد
مازیار
۱۹ تیر ۱۴۰۳انگار چندتا بچه نشستن یه طرح دور از ذهن دادن و تو اولین قدمش موندن
علی جردن
۱۹ تیر ۱۴۰۳بعد بگین چینیا خوشگل نیستن و فلان :||
سهیل
۱۹ تیر ۱۴۰۳کشورهای عربی فقط عشق نمایش هستن.
بوگاتی پلیس. طرح های جاه طلبانه آسمان خراش ها یا شهرهای خطی. فرستادن ماهواره به فضا در صورتی که حتی نمیدونن اون موشک یا ماهواره اصلا به چه دردی میخوره یا چطور کار میکنه یا حتی بلد نیستن کامپیوتر کنترل اون موشک رو روشن کنن.
بعد یه سری کودک این چیزا رو میبینن کیف میکنن و میگن اینا چقدر پیشرفت کردن. بله پیشرفت کردن ولی حای کمتر از ترکیه که خودش تولید کننده و صادر کننده هست.
phonix
۱۹ تیر ۱۴۰۳عربستان خط مونتاژ جنگنده اموزشی و هواپیمای انتونوف داشته در اسل های اخیر …
امارات هم خودش تولید کننده ماهواره هست ( قطعا نه با تکنولوژی خیلی بالا )
قطعا وضع اسرائیل وترکیه وایران متفاوته من حتی مصر رو هم از این کشور های نفتی جدا میدونم یا حتی لبنان رو
ولی خوب اون طوری هم که شما فکر میکنی نیست
Mercedes
۷ مرداد ۱۴۰۳موافقم
منتهی تا حالا به ایران دقت کردی؟
خودمون اینطوری نیستیم؟
عاشق شو اف و لاکچری بازی و ادعا کردن و غمپز در کردن
ما بهترینیم ما فلانیم و …
برج های تهران رو تا حالا دیدی؟
ارتفاعشون متوسطه ولی توش مثل قصر میمونه هوش از سرت میره ، مخصوصا حدیدا که سرشار از عناصر مدرنیته و اینده نگر و با کلی نورپردازی خطی و عجیب غریبن
در لاکچری ترین حالت ممکن
قبل از اینکه از بقیه ایراد بگیری به خودمون یه نگاه بنداز
یارو با تیگو ۷ فاز کولینان بر میداره
دستش به کولینان برسه خدارو بنده نیست (این تیکه اخرش ضرب المثل هست شاید بعضیا نشنیده باشن)
علیرضا
۱۹ تیر ۱۴۰۳یادش بخیر اون زمان تیتر خبرش ماشین عربی با موتور کادیلاک بود
sinasvj
۱۹ تیر ۱۴۰۳خیلیا گنده گویی میکنن مهم اینه عمل کنی مثل کونیگ زگ و بوگاتی و هنسی
علی Shelby
۱۹ تیر ۱۴۰۳یارو اومده یه چی پرونده رفته بابا
۵۰۰۰ اسب بخار رو غول های سرعت مثل کونیگ زگ
بوگاتی مکلارن که همشون رکورد سرعت رو در جهان داشتند نتونستن بسازن با اون سرعت بعد این یارو
اومده میگه ماشین ساختم ۵۰۰۰ اسب با ۵۰۰ تا سرعت
اصلا مگه چرخ این همه سرعت و قدرتو میتونه تحمل کنه
علی Shelby
۱۹ تیر ۱۴۰۳توشم شبیه کروته
Cert
۲۰ تیر ۱۴۰۳شرکت های هستند که چننین کار هایی را بکنند اما چیز مهم اعتبار است که این ها ندارند
به توان این که بیشتر این ها برای جمع کردن پول یا founding است