سایر خودروهای آسیایی

سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

دویل سیکستین که در سال ۲۰۱۳ با پیشرانهٔ V16 و ادعاهای بزرگی معرفی شد، سرانجام به خودرویی بر اساس کوروت با بدنه‌ای متفاوت تبدیل شد.

تاکنون شرکت‌های نوپا و ناشناختهٔ زیادی را دیده‌ایم که اقدام به معرفی سوپرکارها یا هایپرکارهایی با اعداد و ارقام چشمگیری کرده و وعدهٔ شتاب صفرتاصد رکوردشکن، حداکثر سرعت عجیب و قدرت‌های چند هزار اسب بخاری را داده‌اند. بااین‌حال، اکثر این خودروها در حد یک یا چند پروتوتایپ باقی می‌مانند و هیچ‌گاه به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند. یکی از مصادیق این موضوع، دویل سیکستین (Devel Sixteen) است که قصد داشت به قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی جهان تبدیل شود.

این پروژهٔ بلندپروازانه، ایدهٔ خانوادهٔ العطار اهل دبی بود که مقطعی مالک بلندترین هتل جهان بودند. شرکت دول موتورز اولین بار در نمایشگاه خودروی دبی ۲۰۱۳ پروتوتایپی از یک هایپرکار V16 با ادعای قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار و حداکثر سرعت ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت را به نمایش گذاشت. این شرکت در زمان رونمایی قیمت یا تاریخ عرضهٔ سیکستین را اعلام نکرد، به نظر می‌رسید این هایپرکار قرار نیست هیچ‌گاه تولید شود. در سال ۲۰۱۶ اما شرکت آمریکایی «استیو موریس موتورز» در میشیگان، ویدئویی از یک پیشرانهٔ V16 چهار توربو روی داینو منتشر کرد.

این ویدئو همه را شوکه کرد زیرا یک نیروگاه عظیم آلومینیومی را نشان می‌داد که بر پایهٔ معماری موتور LS شورلت ساخته شده بود و همان ۵۰۰۰ اسب بخار قدرتی که سه سال قبل دول موتورز اعلام کرده بود را تولید می‌کرد؛ بنابراین، پیشرانه ساخته شده بود و با چیزی که سازندگان وعده داده بودند مطابقت داشت اما دیگر قسمت‌های خودرو چطور؟ اینجا است که داستان دوباره غم‌انگیز می‌شود زیرا نه گیربکسی وجود داشت که بتواند ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت را منتقل کند و نه لاستیک‌هایی که بتواند در سرعت ادعایی ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت دوام بیاورند. همچنین توسعهٔ شاسی بسیار عقب‌تر از پیشرانه بود و حتی موتور هرگز فراتر از ویدئویی که توسط موریس موتورز منتشر کرده بود نرفت.

بنابراین، سیکستین همچنان چیزی بیش از وسیله جلب‌توجه در نمایشگاه‌های خودرو نبود. سپس در سال ۲۰۱۷، دول موتورز کانسپت دیگری را در نمایشگاه دبی به نمایش درآورد و خبر از پذیرش سفارشات خرید داد. سازندهٔ اماراتی اعلام کرد که این نمونه آمادهٔ تولید است و تا یک سال دیگر ساخت خودروهای خریداران را آغاز خواهد کرد. در آوریل ۲۰۱۸ نیز ویدئویی از سیکستین منتشر شد که آن را در حال شتاب گیری سریع در جاده‌ای عمومی در نزدیکی دبی نشان می‌داد. با انتشار این ویدئو، صدای اعتراضات بلند شد که چرا در موتور را باز نکردند و پیشرانهٔ V16 را نشان ندادند؟

پس از ماه‌ها سردرگمی، دول موتورز به یوتیوبر سوپرکار بلوندی اجازه داد به‌عنوان اولین شخص خارج از سازمانش با سیکستین رانندگی کند و ابهامات را برطرف کرد. در این ویدئو متوجه شدیم که قرار است نسخهٔ پایهٔ این هایپرکار با پیشرانهٔ V8 توئین توربو با ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت در کنار موتور چهار توربوی V16 در دو نسخهٔ ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ اسب بخاری تولید شود. بااین‌حال، مشخص نبود خودرویی که سوپرکار بلوندی با آن رانندگی کرد V8 بود یا V16 زیرا نه اشاره‌ای به این موضوع شد و نه کسی در موتور را باز کرد.

سپس در اوایل سال ۲۰۲۱، دویل موتورز با انتشار تصاویری، شاسی سیکستین را نشان داد و حالا مشخص شد که این خودرو بر پایهٔ نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از شاسی کوروت C8 ساخته شده است. ویدئویی که سوپرکار بلوندی در سال ۲۰۲۲ منتشر و با اولین خودروی مشتری که سه سال قبل خریداری شده بود رانندگی کرد نیز بر این موضوع صحه گذاشت زیرا وقتی یوتیوبر موردبحث درهای خودرو را باز کرد تا داخل آن را نشان دهد، به‌وضوح یک کوروت C8 را دیدیم. همچنین در این ویدئو سرانجام کاور پیشرانه باز و گفته می‌شود موتور خودرو V8 است زیرا خریدار در جایی زندگی می‌کرد که قوانین اجازهٔ تردد خودروی V16 را نمی‌دهد.

هنگامی‌که بلوندی درب خودرو را می‌بندد، صدای بوقی شنیده می‌شود که برای هرکسی که کوروت داشته باشد کاملاً آشنا است. این نشان می‌داد سیکستین زیر پوستهٔ فیبر کربنی خود بشدت وام‌دار کوروت است. البته شرکت‌های زیادی اقدام به ساخت بدنه‌های متفاوت بر اساس کوروت C8 کرده‌اند و این کار به‌خودی‌خود چیز بدی نیست اما موضوعی که تصویر سیکستین را خراب کرد عمل نکردن سازنده به ادعاهای اولیهٔ خود و تحویل خودرویی کاملاً متفاوت با چیزی که در ابتدا وعده داده بود است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای
منبع
Hagerty

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (124 ديدگاه)

    کار هر بز نیست خرمن کوفتن

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. آلمان🇩🇪🇩🇪

      ۱۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (35 ديدگاه)

      گاو نر میخواهد و مرد کهن
      چیزی که دول دقیقا هیچکدوم رو نداره

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. SMS

        ۱۹ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (637 ديدگاه)

        چیه هرکی میاد اول هایپر کار درست می کنه
        ولی از ۵۰۰۰ اسب بخار و v16 توئین توربوش خوشم اومد

        موافقم 11
        مخالفم 2
  2. amir

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3675 ديدگاه)

    طبل تو خالی دول رو کاری ندارم ولی این سوپرکار بلوندی کانال خوبی داره اکثرا هم ماشین های کانسپ ت و عجیب غریب رو امتحان میکنه هراز گاهی نگاه میکنم

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۱۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4624 ديدگاه)

      حقیقتا خوشحالش

  3. Taha Ayoobi

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4624 ديدگاه)

    از اون گیربکس های مسابقات درگ نمیشد براش بذارن؟
    اونا که دو سه تا سر دنده ازش اومده بیرون

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. OMID

      ۱۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2170 ديدگاه)

      اونا اسمشون لنکو هست اگر خواستید بیشتر راجبشون بخونید
      گیربکس های دیگه ای هم هستن که بتونن تحمل کنن این قدرت رو مثل توربو 400 ولی با 5000 اسب هم قابلیت اطمینان پایینی دارن و نیاز به تعویض مکرر دارن هم ضرایب کمی دارن نهایت سه ، چهار سرعت که برای ماشین درگ کافیه ولی برای ماشین خیابانی اصلا کافی نیست .
      همین موتورش هم بیشتر به درد درگ اند درایو میخوره چون استیو موریس کلا کارش ساختن موتور درگستر های درگ اند درایو هست که قابلیت روندن خیابونی دارن ولی در حالت خیابونی قدرت خیلی کمتری تولید میکنن و فقط موقع خود مسابقه درگ و اونم برای مدت کوتاهی یه همچین قدرتی تولید میکنن ( البته به همراه سوخت مسابقه ای یا متانول )
      در هر صورت هم لاستیک های معمولی یه همچین قدرتی رو تحمل نمیکنن و لاستیک های رادیال یا اسلیک درگ هم کنترل ماشین رو به خاطر دیواره منعطف و بلند توی پیچ سخت میکنن و عمر کوتاهی هم دارن

      1. Taha Ayoobi

        ۲۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4624 ديدگاه)

        آره لنکو ریسینگ،

        جالب بود توربو 400 رو نمیدونستم،

        ممنون

  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1597 ديدگاه)

    فکر نمیکردم دیگه خبری ازش بیاد

  5. مازیار

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    انگار چندتا بچه نشستن یه طرح دور از ذهن دادن و تو اولین قدمش موندن

    موافقم 12
    1. علی جردن

      ۱۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2103 ديدگاه)

      بعد بگین چینیا خوشگل نیستن و فلان :||

      موافقم 2
      مخالفم 6
  6. سهیل

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کشورهای عربی فقط عشق نمایش هستن.
    بوگاتی پلیس. طرح های جاه طلبانه آسمان خراش ها یا شهرهای خطی. فرستادن ماهواره به فضا در صورتی که حتی نمیدونن اون موشک یا ماهواره اصلا به چه دردی میخوره یا چطور کار میکنه یا حتی بلد نیستن کامپیوتر کنترل اون موشک رو روشن کنن.
    بعد یه سری کودک این چیزا رو میبینن کیف میکنن و میگن اینا چقدر پیشرفت کردن. بله پیشرفت کردن ولی حای کمتر از ترکیه که خودش تولید کننده و صادر کننده هست.

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. phonix

      ۱۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      عربستان خط مونتاژ جنگنده اموزشی و هواپیمای انتونوف داشته در اسل های اخیر …
      امارات هم خودش تولید کننده ماهواره هست ( قطعا نه با تکنولوژی خیلی بالا )
      قطعا وضع اسرائیل وترکیه وایران متفاوته من حتی مصر رو هم از این کشور های نفتی جدا میدونم یا حتی لبنان رو
      ولی خوب اون طوری هم که شما فکر میکنی نیست

      موافقم 3
      مخالفم 7
    2. Mercedes

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (961 ديدگاه)

      موافقم
      منتهی تا حالا به ایران دقت کردی؟
      خودمون اینطوری نیستیم؟
      عاشق شو اف و لاکچری بازی و ادعا کردن و غمپز در کردن
      ما بهترینیم ما فلانیم و …
      برج های تهران رو تا حالا دیدی؟
      ارتفاعشون متوسطه ولی توش مثل قصر میمونه هوش از سرت میره ، مخصوصا حدیدا که سرشار از عناصر مدرنیته و اینده نگر و با کلی نورپردازی خطی و عجیب غریبن
      در لاکچری ترین حالت ممکن
      قبل از اینکه از بقیه ایراد بگیری به خودمون یه نگاه بنداز
      یارو با تیگو ۷ فاز کولینان بر میداره
      دستش به کولینان برسه خدارو بنده نیست (این تیکه اخرش ضرب المثل هست شاید بعضیا نشنیده باشن)

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. علیرضا

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (261 ديدگاه)

    یادش بخیر اون زمان تیتر خبرش ماشین عربی با موتور کادیلاک بود

  8. sinasvj

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    خیلیا گنده گویی میکنن مهم اینه عمل کنی مثل کونیگ زگ و بوگاتی و هنسی

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. علی Shelby

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (568 ديدگاه)

    یارو اومده یه چی پرونده رفته بابا
    ۵۰۰۰ اسب بخار رو غول های سرعت مثل کونیگ زگ
    بوگاتی مکلارن که همشون رکورد سرعت رو در جهان داشتند نتونستن بسازن با اون سرعت بعد این یارو
    اومده میگه ماشین ساختم ۵۰۰۰ اسب با ۵۰۰ تا سرعت
    اصلا مگه چرخ این همه سرعت و قدرتو میتونه تحمل کنه

  10. علی Shelby

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (568 ديدگاه)

    توشم شبیه کروته

  11. Cert

    ۲۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    شرکت های هستند که چننین کار هایی را بکنند اما چیز مهم اعتبار است که این ها ندارند
    به توان این که بیشتر این ها برای جمع کردن پول یا founding است

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا