سوپراسپرت افغانستانی انتاپ قصد شرکت در مسابقهٔ لمانز دارد. این مدل، حالا به سیمرغ تغییر نام داده و در نمایشگاه ژنو شعبهٔ دوحه نمایش داده شده است.
کمتر از یک سال پیش، شرکتی افغانستانی بنام انتاپ، سوپراسپرت مادا ۹ معرفی کرد و حالا، مدیرعامل این شرکت، «محمدرضا احمدی» که طراح و مهندس ارشد پروژه هم بوده، از این سوپراسپرت با نام جدید سیمرغ، در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۳ شعبهٔ دوحه با ادعاهای جسورانهای رونمایی کرده است. هرچند وی هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات، قدرت و پرفورمنس سیمرغ ارایه نکرد اما ادعا میکند تیم انتاپ قصد دارد پیش از عرضهٔ این سوپراسپرت به بازار، آن را در مسابقهٔ لمانز شرکت دهد.
زمانی که مادا ۹ در دیماه گذشته رونمایی شد، یک پروتوتایپ بود و بهعنوان اولین سوپراسپرت ساخت افغانستان در میان اخبار خودرویی جهان قرار گرفت. بعدا گفته شد مادا ۹ به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تویوتا مجهز است که در کرولا ۲۰۰۴ استفاده میشد. بااینحال، به گفتهٔ انتاپ این پیشرانه اصلاح شده است. احمدی در مصاحبهای در نمایشگاه دوحه گفته است:
میخواهم چیزی بسازم تا کشورم را دوباره برجسته کنم. سیمرغ نمایندهٔ قهرمانان و هنر افغانستان است.
بااینحال، حضور انتاپ در شعبهٔ دوحه نمایشگاه ژنو را نباید خیلی دستاورد چشمگیر و بزرگی برای این شرکت نوپای افغانستانی دانست زیرا انتاپ برای حضور در این نمایشگاه، هزینهٔ فضای موردنیاز را پرداخته و ۱۳۰ هزار دلار برای نمایش سوپراسپرت خود به عموم مردم هزینه کرده است. حالا احمدی پیش از اعلام هرگونه جزئیاتی در مورد شاسی، ویژگیها، مشخصات و برنامهٔ تولید سیمرغ، میگوید تیمش قصد دارد در لمانز شرکت کند. او امیدوار است بتواند ۴۳ میلیون دلار سرمایه برای تکمیل توسعۀ سیمرغ و ورود به این مسابقهٔ ۲۴ ساعته جذب کند. وی گفته است:
ما قصد داریم پس از شرکت دادن سیمرغ در لمانز، جایی که میتوانیم خودرو را آزمایش و خود را ثابت کنیم، فروش را آغاز کنیم.
هرچند احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار کم است اما اگر انتاپ حتی بتواند مجوز حضور در لمانز کسب کند، دستاورد چشمگیری خواهد داشت. البته حداقل سیمرغ خودرویی است که یک نمونهٔ فیزیکی واقعی از آن ساخته شده و خیلی بیشتر از رندرهایی است که بسیاری از شرکتهای نوپا برای جذب سرمایه پیش از ساخت خودروی خود منتشر میکنند. بااینحال، کابین نصفهکاره و کیفیت ساخت سؤالبرانگیز باعث میشود به ادعاهای انتاپ و محمدرضا احمدی با دیدهٔ تردید نگاه کنیم.
رافائل
۲۱ مهر ۱۴۰۲من آدم ساده ای هستم . دارم یه ماشین با طراحی خیلی خوب میبینم که در سخت ترین شرایط شکل گرفته و به نمایشگاه معتبر راه پیدا کرده . پس بهش فرصت و توجه میدم
Hamid
۲۱ مهر ۱۴۰۲حتما فرصت بده بهشون. اونا به این لطفت احتیاج دارن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مهر ۱۴۰۲به نظر من که خیلی خوبه
فقط بهتره با یک شرکت خارجی درست حسابی شریک بشن تا مهندسی خودروی سطح بالا روش پیاده بشه
ماشین اسپرت، فقط بدنه و موتور نیست که بخری و بچسبونی به هم
هزارتا قطعه الکترونیکی و سیستم ایمنی لازم داره که حتی خرید و مونتاژش نیاز به چند نفر متخصص خبره داره
اگر بخوان بومی و افغانستانی جلو برن، پروژه به جایی نمیرسه
parhamiof
۲۱ مهر ۱۴۰۲هیچ شرکت خارجی درست حسابی نمیاد رو یه همچین چیز ناشناسی سرمایه گذاری کنه
vahid
۲۲ مهر ۱۴۰۲بلی باید هم ناشناس باشه وگرنه کی میاد روی کپی سرمایه گذاری میکنه.و همه از روز اول شناخته شده نبودند.
amir
۲۱ مهر ۱۴۰۲طراحی خوبی داره من خودم جا خوردم از سطح طراحی اما موتورش رو که دیدم دوباره جا خوردم سوپر اسپرت با این موتور؟
vahid
۲۲ مهر ۱۴۰۲از کپی نبودنش جا نخوردی ؟
فقط چین
۲۱ مهر ۱۴۰۲دوستان شماره این هالک افغانی رو پیدا کنید زنگ بزنیم بهش بگیم
آقای هاشمی؟
امان از تلخکی ناب افغانستان که این جوان را به روزی انداخته که فکر میکنه شرکت سازنده موتور BMW میاد 30 میلیون یورو خرج این ماشین فایبرگلاسی میکنه
برید ببینید چینی و هندی ها در یوتوب هزاران ماشین با طراحی مختلف با فایبرگلاس ساختند از این بهتر و زیباتر فقط اونها سیخ و سنگ نداشتن تا به نمایشگاه قطر برن
pezhman
۲۱ مهر ۱۴۰۲ایتقدر ساده هست پس تو هم یکی درست کن
تو چه موقعیت و کشوری همچین حرکتی زده شده مهمه
ولی چون شرقی و مخصوصا همسایه و هم زبون خودمون از آب دراومده شده بی ارزش
vahid
۲۲ مهر ۱۴۰۲همین که توی برند های معتبر دنیا و ابر ماشین های دنیا رتبه پنجم رو بخودش اختصاص داده.اونم توی همچون مکانی.برای ما افغانها یک دنیا افتخار و ارزش داره.اگر چشم بصیرت نداری نگاه نکن.و توهم حمت کن یدونه بساز و ببر نمایشگاه قطر بزار.البته اگر راد بدن.
۲۱ مهر ۱۴۰۲طراحیش خوشگله ولی وقتی یکیو باهاش زیر بگیری یارو میره داخل قطعات موتور
Cawboy
۲۱ مهر ۱۴۰۲بدون زیر ساخت و دانشگاه درست و دانش اموخته و سرمایه بری ماشین بسازی مثل اینه که من امروز پول ندارم و کاری هر بلد نیستم ولی فردا یک میلیون دلار پول دارم.حالا(من میگم کار کردم پول درآوردم )دیگه خودتون حدس بزنید چه نوع دروغ و دزدی من دارم انجام میدم
MK
۲۱ مهر ۱۴۰۲خداوندبه مردم ماازدست صنعت خودروسازی کشور صبربده مگه کانسپت چیه که اونم زورشون میادبسازن افغانستان داره سوپراسپرت میسازه اونم نه فقدیه ماکت بلکه راه هم میره
Enzo Ferrari 2008
۲۱ مهر ۱۴۰۲آخه تو مسابقات لمانز که کل ماشین ها 8یا6سیلندر هستن اینا میخوان با موتور تویوتا کرولا توی بدنه هایپر کار شرکت کنن
vahid
۲۲ مهر ۱۴۰۲توهم مثل بقیه نگرفتی که خوده سازنده این ماشین چی گفت.میگه به شرکت آلمانی که ۳۰سال تخصصی کار ماشین انجام میده قرار توافق کنن که سه نسخه از این ماشین به ارزش ۳۰میلیون یورو ساخته بشه که یکی از این سه نسخه میره واسه رقابت های لمانز.نه این یکی ماشین که موتور تویوتا داره. این فقط تا رسیدن به این نمایشگاه بود.که البته تا همین جاهم کافیه.کاری که این جوان افغانستانی کرده ظرف ۵سال . فکر نکنم شما در طول تاریخ و یا هم از این به بعد بتونید انجام بدین.ضعیف ترین ماشینی که شما ساختید.پراید هستش.همونم اصلش مال کره است و شما کپی شو ساختین.حالا هی بیاید افغانستانی ها رو ادم حساب نکنید.ویا بگید فقط ما خوبیم بقیه عددی نیستن.🙏
Enzo Ferrari 2008
۲۱ مهر ۱۴۰۲از آخر اول میشن
یک شخص
۲۴ فروردین ۱۴۰۳هه چرا فکر میکنی اول شدن مهم هست؟
وقتی بین بهترین ها باشی اول بودن مهم نیست
مثل مسابقه ماراتن میمونه
blackwing
۲۱ مهر ۱۴۰۲تو فکر کن افغانستان داره میره لمانز ، اما اینجا سقف پژو پارس رو با انگشت فشار میدی ۶ سانت میره تو..
۲۱ مهر ۱۴۰۲حاجی من مال همسایمون رو یکم فشار دادم رنگش ریخت الان خجالت میکشم برم بهش بگم😐
Anti Tesla
۲۱ مهر ۱۴۰۲برو رو ماشین یک خط بکش بگو آقا معذرت من حواسم نبود زدم به ماشینت،بعد بیشتر از هزینه خسارتی که زدی پول بده تا اون ریختگی رنک حلال شه.
۲۱ مهر ۱۴۰۲اوکی
M.83
۲۱ مهر ۱۴۰۲حالا نوبت هالک افغانیه
این کشور خاکش شور شده مردمش سالهاس تو کشور ما زندگی میکنن البته از روی ناچاری
و خیلی از فرصت هارو حالا چ سهمیه تحصیل و فرصت کاری و .. از خود ما دارن میگیرن
هیچ شهری تو ایران مثل تهران نیست از هر ۱۰ نفر ۵ نفر افغانین
ایران شده کمپ هر خاورمیانیه ای جز خود مردم ایرانی
مردم ایران ذاتا ماشین دوست و خودرو بازن
افراد برجسته ای از ایرانیا تو خارج حالا تو زمینه مختلف با خودرو سر و کار دارن
ولی لعنت به باعث و بانیه همه چی از ۵۰ سال پیش
الان میتونستیم کجاها ک نباشیم 💔
Anti Tesla
۲۱ مهر ۱۴۰۲من تا حالا ندیدم افغانیا رو تو کنکور راه بدهند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مهر ۱۴۰۲بسیاری از این عزیزان، دهه ۷۰ و ۸۰ بدون کنکور وارد دانشگاه دولتی ایران شدند، اما طی هماهنگی وزارت خانه های ایران و افغانستان با همدیگه
دوست افغانستانی من، همزمان مهندسی برق و کارشناسی زبان انگلیسی در دو دانشگاه متفاوت مشهد می خوند، درحالیکه می دونیم ایرانیها اجازه ندارند همزمان دو رشته دانشگاهی بگذرونن
Anti Tesla
۲۱ مهر ۱۴۰۲یعنی تو افقانستان دانشگاه می رفته و بعد با هماهنگی وزارت علوم افقانستان اومده ایران درس خونده؟
امیر
۲۱ مهر ۱۴۰۲طراحی خیلی خوبی داره ولی موتور افتضاح !! 🤣😂 مثل این میمونه روی پورشه موتور پراید بذاری 🤣
میثم
۲۱ مهر ۱۴۰۲مثل آرش موتور و آرینرا میتونه موتور کوروت یا شبیهش رو استفاده کنه.
دیا
۲۱ مهر ۱۴۰۲همه دارید ایراد میگیرید. تو این مملکت گل وبلبل چه کسی تونسته همچین کار بزرگی بکنه؟؟ چند سال ویگه افغانها با همین طالبان به ریش ما می خندن. مسئولین ما فقط و فقط وفقط ادعا هستن هیچی بارشون نیست. هر کدومشون دهن وا می کنن جوری حرف می زنن که تو دنیا اولیم. بخدا هسته ایشون هم دروغه فقط سر مردم خودشون شیره میمالن.
JDM سابق
۲۱ مهر ۱۴۰۲تیم کارول شلبی یکبار با شلبی دیتونا همین کارو کردن
ولی اون کارول شلبی بود و یه گروه از مهندسان نخبه
بخواد بره لمانز کاره بسیار سختی در پیش داره
R@min
۲۱ مهر ۱۴۰۲رقابت در لمان و مسابقات حتی آماتور امروزه علاوه بر تیم مهندسی به اسپانسرهای بزرگ نیاز داره تا اصلا اجازه ورود پیدا کنی.
امیدوارم شرکت کنن ولی خب چیزی نزدیک غیر ممکنه که رو یه یک آدم بی نام و نشون کسی سرمایه گذاری هنگفتی انجام بده.
Muty
۲۱ مهر ۱۴۰۲1 – آقا من با این قسمتش مشکلی ندارم و خیلی هم باهاش اوکی هستم :
“سیمرغ نمایندهٔ قهرمانان و هنر افغانستان است”
فردی داره تلاش میکنه کشورش را در سطح جهانی مطرح کنه ، در حد بضاعت خوده اون فرد و این تلاش ستودنی هستش
2 – میخواهم چیزی بسازم تا کشورم را دوباره برجسته کنم.
اینجا باید به همون فرده تلاشگر خاطر نشان کرد ، کشورش در طول سالیان گذشته همچنان چیزه برجسته ای نبوده که الان ایشون میخواد دوباره برجسته اش کنه !!! بر همگان واضحه که کشور دوست در چه زمینه ای برجسته بوده که اگه این رفیق مون بخواد بار دیگه کشورش رو به اون برجستگی قبلی برسونه باید در زمینه ی کشاورزی یه نوآوریهایی بکنه…
ضمن اینکه روی سخنم با آحاد ایرانیان خود …پندار هم هست نه اینکه صرفا افغانستان رو بگم ، اونایی که توهم ابرقدرتی ، قدرت موشکی منطقه ، قدرت اتمی خاورمیانه و… دارن
در کل برای کسانی که دسترسی راحت به سوشال مدیا دارن و از طرفی پول مفت ملت شون براشون هزینه میشخ برا سفیدنمایی و عادی سازی ناجریانات دلخل کشورشون ، الحق و النصاف باید جنس خوب مطلقا حراااام اعلام بشود!!!
Anti Tesla
۲۱ مهر ۱۴۰۲چرا برجسته بوده افغانستان، البته از جنگ و خونریزی که غربیا تو افغانستان راه انداخته بودند.
۲۱ مهر ۱۴۰۲تو یوتوب سر همین دعوا شد
چند تا از افغانستانی ها میگفتن ایران نمیتونه چرخ اینو درست کنه و..
در صورتی که ما لامبورگینی و بوگاتی دست ساز و یه عالمه ماشین دیگه درست کردیم😐
سعید
۲۴ مهر ۱۴۰۲وهمگیکپیبودندازقلمانداختی
۲۴ مهر ۱۴۰۲کپی بود ولی برابر اصل ساختنش
۲۱ مهر ۱۴۰۲داداش افغانستانی صداشون کنی درسته و افغانی واحد پولشونه
و ما خودمون لامبورگینی و بوگاتی و … دست ساز درست کردیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مهر ۱۴۰۲تا جایی که من از دوستان افغانستانی پرسیدم
واژه افغانی به هیچ وجه بی ادبانه نیست، البته افغانستانی محترمانه تر هست
چند سال پیش اجلاسی برگزار شد برای اتحاد گروههای مختلف این کشور به نام مذاکرات بین الافغانی
۲۴ مهر ۱۴۰۲شت😐
تو ایتا یه جا گفتن افغانی غلطه و افغانستانی صداشون کنیم 😐
A.t
۱۶ بهمن ۱۴۰۲دراصل اسم کشورشونخراسان زمین بوده افغان یا افغانستانی از واژه فغان گرفته شده به معنی درد و رنج و از زمانی ک جنگ منطقه ای روی این کشور تحمیل شد نامکشور تغییر کرد
ملیت پشتو یا همون زبان پشتو طی تاریخ شون اصلا ارتباطی با خودشون نداره و در اصل مردمان عشاسر از پیشاوُر پاکستان بودن ک بع علت هممرز بودن با این کشور مثل سیستان و بلوچستان به علت عدم ناحیه مرزبانی با این ملیت ادغام شدن و حالا بخشی از مردمانشون هستن
Anti Tesla
۲۱ مهر ۱۴۰۲افغانی ملیتشان است.
مردی که دنیا رو فروخت
۲۱ مهر ۱۴۰۲خیلی منو یاد gt by citroen میندازه
مجتبی .
۲۲ مهر ۱۴۰۲دوستان عزیز نگران نباشین این ماشین اگه دروغ وکلاهبرداری بود همینجام راهش نمیدادن. درسته هزینشو داده ولی قطعا توسط کارشناسای نمایشگاه بررسی شده وگرنه اجازه نمیدادن بااعتبار نمایشگاهشون بازی بشه. لمان هم که همگی درجریان هستین چقدر درپذیرش شرکت کننده ها سختگیره پس اگه سرمایه جذب کنه وبتونه بره همینکه بتونه مسابقه روتموم کنه خودش دستاورد بزرگیه وقطعا مورد تشویق قرار میگیره. ماها بیشتر باید به فکر صدها مشکل موجود در کشور خودمون باشیم. این بنده خداهم بااسم کشور خودش رفته مطمعن باشین به افتخارات خودرویی ما خدشه وارد نمیشه. افغانستان هم مثل ما تا پنج دهه پیش درمسیر پیشرفت بود اما بادسیسه غربیها هردوملت پسرفت کردن والبته حرفهای زیادی هست که اینجا جاش نیست. به امید روز روشن که ماشینای ایرانی حاصل تلاش متخصصان ایرانی ومدیران ایرانی بدرخشن.
JaMsHiD
۲۲ مهر ۱۴۰۲اوکی تلاش کردید تو بی امکاناتی یه سوپر اسپرت ساختید
ولی لمانز با موتور تویوتا کرولا و بدون ABS ؟؟
سعید
۲۴ مهر ۱۴۰۲کاش قبل نظر دادن تحقیق کنی این فقط یه کانسپت کار برای جذب اسپانسره و همین دوروز پیش با شرکت فورماکار به توافق رسیدند برای تولید فنی
سعید
۲۴ مهر ۱۴۰۲دوستانی که میگن موتورش تویوتا است این ماشین یه کانسپت کار صرفا جهت جذب اسپانسر است وهمین دوروز پیش موفق شدند با شرکت فورماکار به توافق برسند برای تولید یک نسخه استاندارد جهت شرکت در لمانز