سایر خودروهای آسیایی

رکورد تازه خودروهای برقی در دستان اسپارک

ژاپنی‌ها موفق شدند با دستیابی به سرعت بوگاتی ویرون، رکورد خودروهای برقی را بشکنند.

با فرارسیدن عصر خودروهای برقی، دو دهه برتری خودروهای بنزینی بر رکورد شتاب به پایان رسید. دو خودروی مطرح لوکس ریمک نورا و پینین‌فارینا باتیستا پرچمداران این حوزه به شمار می‌روند که در وهله‌های گوناگون رکوردهای تازه‌ای را در میان خودروهای برقی به ثبت رساندند. به تازگی، خودروسازی ژاپنی اسپارک هم برای عرض اندام در میان این برندهای مطرح، اقدام به رکوردشکنی کرده تا از این طریق، توان مهندسی مطمئن خود را به رخ رسانه‌ها بکشاند. حدود دو هفته پیش، اسپارک با ابرخودروی SP600 موفق شد به سرعت ۴۳۸.۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به این ترتیب، از ریمک نورا، سریع‌ترین خودروی برقی در حوزه سرعت، سبقت بگیرد.

اسپارک SP600 از برندی ژاپنی زاده شده اما تولید آن به شرکت «M.A.T» در ایتالیا واگذار شده است. مهندسان این برند موفق شدند در همان زمینی که نورا رکوردهایش را به ثبت رساند، آن را شکست دهند. راننده این رکورد تازه، «مارک باسنگ» ۴۵ ساله بود که در سال ۲۰۱۰، رکورد پیست نوربرگرینگ را با پاگانی زوندا R شکسته بود. او یک مقام نخست در مسابقه ۲۴ ساعتی لمان را هم با آئودی R8 LMS اولترا در کارنامه مسابقه‌ای خود ثبت کرده است.

هر چند SP600 شباهت زیادی به مدل کنونی شرکت اسپارک یعنی آول (به معنای جغد) دارد، اما سازنده اعلام کرده که شباهت فنی چندانی ندارند. مدیران اسپارک، SP600 را به‌عنوان یک پروتوتایپ تولیدی مجهز به تایرهای مسابقه‌ای «بریجستون پوتنزا» توصیف می‌کنند. از آنجایی که خودروی رکوردشکن به آینه بغل مجهز نشده است، می‌توان حدس زد که نسخه تولیدی آن هم مجوز تردد در جاده را کسب نکند.

فرایند تست، توسعه و تولید این خودرو همگی در مجموعه M.A.T در ایتالیا انجام شده است. این شرکت در کارنامه درخشان خود تولید مدل‌های خاص دیگری مانند آپولو IE و گلیکنهاوس SCG003C و SCG003S را هم به ثبت رسانده است. به همین خاطر بود که شرکت اسپارک تولید دو ابرخودروی آول و SP600 را به M.A.T داد. این شرکت ایتالیایی‌تبار هم با تولید آول ۱,۹۵۳ اسب بخاری و ظرفیت دستیابی به سرعت ۴۱۱ کیلومتر بر ساعت در آن، ثابت کرد که برای رکوردشکنی قابل‌اطمینان است.

خودروهای برقی تا دستیابی به مقام سریع‌ترین خودروی تولید انبوه (که در دستان بوگاتی شیرون SS 300 پلاس قرار دارد) فاصله دارند، اما رکورد اسپارک SP600 را می‌توان با رکورد سابق بوگاتی ویرون سوپراسپرت مقایسه کرد که سابقا سریع‌ترین خودروی جهان به شمار می‌رفت.

نبرد سریع‌ترین خودروی جهان میان برندهایی چون بوگاتی، کونیگ‌زگ و هنسی همچنان سخت ادامه دارد. درحالی‌که مدتی از رکوردشکنی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس با دستیابی به سرعت ۴۹۰.۴۸۴ کیلومتر بر ساعت می‌گذرد، برند کریستین ون کونیگ‌زگ آماده می‌شود تا پایان سال جاری میلادی نام خود را دوباره مطرح کند. این خودروساز سوئدی می‌خواهد با تکیه‌بر ابرخودروی یکسو ابسولوت مرز ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را بشکند. هنسی هم باور دارد مدل F5 می‌تواند شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس را شکست دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. امیررضا

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    بالاخره نسخه خیابونی اسپارک کی میاد تو بازار؟ از وقتی یادم میاد این ماشین هست ولی خبری ازش نیست.

    1. ۰۰۹۸سامورایی

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (142 ديدگاه)

      (فرایند تست، توسعه و تولید این خودرو همگی در مجموعه M.A.T در ایتالیا انجام شده است)
      از همکاری شرکتها باهم خوشم میاد
      چون بجای تعصب ورزی و نگاه تبعیض آمیز دوستانه کارشون رو میکنند تعصب هم میزارن کنار
      باتشکر از شرکت های اروپایی و آمریکایی که طراحی و ساخت و مهندسی این خودرو رو انجام دادن و ممکن کردن و تکنولوژی ها و اجزا و قطعات رو تامین کردند دیگه تقریبا هر همش میشه

      قبلا هم یکی از کاربران این موارد رو گفته بود من پیداش کردم دیدم درست گفته منم اینجا هم میگم جهت اطلاع
      موتوراش انگلیسیه مال Integral Powertrain.
      اینورتر مال آمریکاس.Cascadia Motion
      گیربکس مال فرانسه.۳mo
      باتریش مال انگلیسه.Danecca Ltd
      سیستم های کلی نرم افزآری و طراحی پلتفرم و شاسی خودرو هم مال ایتالیاس که تو متن ذکر شده حتی لانچ کنترلشم اونا طراحی کردن و تو ایتالیا هم فرایند ساخت و توسعه و تولیدش انجام شده.

      موافقم 3
      مخالفم 4
  2. آرش

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    شرکتی ژاپنی با مهندسی ایتالیایی جالبه .

    موافقم 10
    1. پیام رنگی رنگی چه خونه قشنگی

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (722 ديدگاه)

      چرا کسی به طراحی مزخرفش اشاره نمیکنه؟ نمای جلو
      چون ژاپنیه 🤔😂

  3. amirboss

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (741 ديدگاه)

    خودرو های برقی روز به روز دارن تو همه زمینه ها ارتقا پیدا میکنن و عرصه رو برای خودروهای درون‌سوز تنگ تر میشه که اونم بخاطر مشخصه های فنی متفاوت بین بنزینی ها و برقی هاست.
    مزیت برقی ها نسبت به بنزینی ها هم دستیابی به ثقل پایین تر، قطعات فنی کمتر،اتلاف انرژی پایینتر و گشتاور همیشه در دسترس و …

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. LAMBORGHINI

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    از وقتی این برقی ها امدن هرکی که دلش بخواد ماشین برقی میسازه و رکورد میزنه
    آخه این مسخره بازی چیه 😔😔

    موافقم 3
    مخالفم 3
  5. علیزاده

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (293 ديدگاه)

    هرچی باشه آرمیچره

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-R1988

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2777 ديدگاه)

      حالا اگه بی ام و اینو زده بود :
      بازگشت سلطان جاده ها
      تکنالجی جرمنی
      ابر قدرت در جاده ها

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. علیزاده

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (293 ديدگاه)

        بی ام و برقی هم آرمیچره

  6. datsun

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    به نظرم باید خودروسازی بزرگ ژاپنی این برند رو خریداری کنن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    رکورد همچنان دست آلتیموت آئرو هست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. B

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (869 ديدگاه)

    ارزش رکوردش پایین میاد وقتی میبینی نسخه جاده نیست برخلاف شیرون و نورا

  9. همایون

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (782 ديدگاه)

    این چرا شبیه وزغه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا