ژاپنیها موفق شدند با دستیابی به سرعت بوگاتی ویرون، رکورد خودروهای برقی را بشکنند.
با فرارسیدن عصر خودروهای برقی، دو دهه برتری خودروهای بنزینی بر رکورد شتاب به پایان رسید. دو خودروی مطرح لوکس ریمک نورا و پینینفارینا باتیستا پرچمداران این حوزه به شمار میروند که در وهلههای گوناگون رکوردهای تازهای را در میان خودروهای برقی به ثبت رساندند. به تازگی، خودروسازی ژاپنی اسپارک هم برای عرض اندام در میان این برندهای مطرح، اقدام به رکوردشکنی کرده تا از این طریق، توان مهندسی مطمئن خود را به رخ رسانهها بکشاند. حدود دو هفته پیش، اسپارک با ابرخودروی SP600 موفق شد به سرعت ۴۳۸.۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به این ترتیب، از ریمک نورا، سریعترین خودروی برقی در حوزه سرعت، سبقت بگیرد.
اسپارک SP600 از برندی ژاپنی زاده شده اما تولید آن به شرکت «M.A.T» در ایتالیا واگذار شده است. مهندسان این برند موفق شدند در همان زمینی که نورا رکوردهایش را به ثبت رساند، آن را شکست دهند. راننده این رکورد تازه، «مارک باسنگ» ۴۵ ساله بود که در سال ۲۰۱۰، رکورد پیست نوربرگرینگ را با پاگانی زوندا R شکسته بود. او یک مقام نخست در مسابقه ۲۴ ساعتی لمان را هم با آئودی R8 LMS اولترا در کارنامه مسابقهای خود ثبت کرده است.
هر چند SP600 شباهت زیادی به مدل کنونی شرکت اسپارک یعنی آول (به معنای جغد) دارد، اما سازنده اعلام کرده که شباهت فنی چندانی ندارند. مدیران اسپارک، SP600 را بهعنوان یک پروتوتایپ تولیدی مجهز به تایرهای مسابقهای «بریجستون پوتنزا» توصیف میکنند. از آنجایی که خودروی رکوردشکن به آینه بغل مجهز نشده است، میتوان حدس زد که نسخه تولیدی آن هم مجوز تردد در جاده را کسب نکند.
فرایند تست، توسعه و تولید این خودرو همگی در مجموعه M.A.T در ایتالیا انجام شده است. این شرکت در کارنامه درخشان خود تولید مدلهای خاص دیگری مانند آپولو IE و گلیکنهاوس SCG003C و SCG003S را هم به ثبت رسانده است. به همین خاطر بود که شرکت اسپارک تولید دو ابرخودروی آول و SP600 را به M.A.T داد. این شرکت ایتالیاییتبار هم با تولید آول ۱,۹۵۳ اسب بخاری و ظرفیت دستیابی به سرعت ۴۱۱ کیلومتر بر ساعت در آن، ثابت کرد که برای رکوردشکنی قابلاطمینان است.
خودروهای برقی تا دستیابی به مقام سریعترین خودروی تولید انبوه (که در دستان بوگاتی شیرون SS 300 پلاس قرار دارد) فاصله دارند، اما رکورد اسپارک SP600 را میتوان با رکورد سابق بوگاتی ویرون سوپراسپرت مقایسه کرد که سابقا سریعترین خودروی جهان به شمار میرفت.
نبرد سریعترین خودروی جهان میان برندهایی چون بوگاتی، کونیگزگ و هنسی همچنان سخت ادامه دارد. درحالیکه مدتی از رکوردشکنی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس با دستیابی به سرعت ۴۹۰.۴۸۴ کیلومتر بر ساعت میگذرد، برند کریستین ون کونیگزگ آماده میشود تا پایان سال جاری میلادی نام خود را دوباره مطرح کند. این خودروساز سوئدی میخواهد با تکیهبر ابرخودروی یکسو ابسولوت مرز ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را بشکند. هنسی هم باور دارد مدل F5 میتواند شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس را شکست دهد.
امیررضا
۳ تیر ۱۴۰۳بالاخره نسخه خیابونی اسپارک کی میاد تو بازار؟ از وقتی یادم میاد این ماشین هست ولی خبری ازش نیست.
۰۰۹۸سامورایی
۳ تیر ۱۴۰۳(فرایند تست، توسعه و تولید این خودرو همگی در مجموعه M.A.T در ایتالیا انجام شده است)
از همکاری شرکتها باهم خوشم میاد
چون بجای تعصب ورزی و نگاه تبعیض آمیز دوستانه کارشون رو میکنند تعصب هم میزارن کنار
باتشکر از شرکت های اروپایی و آمریکایی که طراحی و ساخت و مهندسی این خودرو رو انجام دادن و ممکن کردن و تکنولوژی ها و اجزا و قطعات رو تامین کردند دیگه تقریبا هر همش میشه
قبلا هم یکی از کاربران این موارد رو گفته بود من پیداش کردم دیدم درست گفته منم اینجا هم میگم جهت اطلاع
موتوراش انگلیسیه مال Integral Powertrain.
اینورتر مال آمریکاس.Cascadia Motion
گیربکس مال فرانسه.۳mo
باتریش مال انگلیسه.Danecca Ltd
سیستم های کلی نرم افزآری و طراحی پلتفرم و شاسی خودرو هم مال ایتالیاس که تو متن ذکر شده حتی لانچ کنترلشم اونا طراحی کردن و تو ایتالیا هم فرایند ساخت و توسعه و تولیدش انجام شده.
آرش
۳ تیر ۱۴۰۳شرکتی ژاپنی با مهندسی ایتالیایی جالبه .
پیام رنگی رنگی چه خونه قشنگی
۵ مرداد ۱۴۰۳چرا کسی به طراحی مزخرفش اشاره نمیکنه؟ نمای جلو
چون ژاپنیه 🤔😂
amirboss
۳ تیر ۱۴۰۳خودرو های برقی روز به روز دارن تو همه زمینه ها ارتقا پیدا میکنن و عرصه رو برای خودروهای درونسوز تنگ تر میشه که اونم بخاطر مشخصه های فنی متفاوت بین بنزینی ها و برقی هاست.
مزیت برقی ها نسبت به بنزینی ها هم دستیابی به ثقل پایین تر، قطعات فنی کمتر،اتلاف انرژی پایینتر و گشتاور همیشه در دسترس و …
LAMBORGHINI
۳ تیر ۱۴۰۳از وقتی این برقی ها امدن هرکی که دلش بخواد ماشین برقی میسازه و رکورد میزنه
آخه این مسخره بازی چیه 😔😔
علیزاده
۳ تیر ۱۴۰۳هرچی باشه آرمیچره
JaMsHiD-R1988
۳ تیر ۱۴۰۳حالا اگه بی ام و اینو زده بود :
بازگشت سلطان جاده ها
تکنالجی جرمنی
ابر قدرت در جاده ها
علیزاده
۳ تیر ۱۴۰۳بی ام و برقی هم آرمیچره
datsun
۳ تیر ۱۴۰۳به نظرم باید خودروسازی بزرگ ژاپنی این برند رو خریداری کنن
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۳ تیر ۱۴۰۳رکورد همچنان دست آلتیموت آئرو هست
B
۳ تیر ۱۴۰۳ارزش رکوردش پایین میاد وقتی میبینی نسخه جاده نیست برخلاف شیرون و نورا
همایون
۳ تیر ۱۴۰۳این چرا شبیه وزغه