یک شرکت افغانستانی بنام انتاپ اولین خودروی ساخت این کشور را در قالب یک سوپراسپرت موتور وسط در کابل رونمایی کرده است
حدود یک ماه پیش، گزارشهایی از یک سوپراسپرت ساخت افغانستان در اینترنت منتشر شد و موردتوجه قرار گرفت. حال پروتوتایپ این خودرو که مادا ۹ نام دارد رسماً در کابل رونمایی شده است. این سوپراسپرتی با طراحی جالب است که در یک روز برفی در خیابانهای کابل به نمایش درآمده است. این ماشین توسط شرکتی بنام انتاپ (NTOP) برای مرکز نوآوری آموزش فنی و حرفهای افغانستان توسعه پیدا کرده و طراحی آن را یک جوان افغانستانی بنام محمدرضا احمدی انجام داده که گفته میشود در ایران تحصیل کرده است.
به گفتهٔ وی، تیم انتاپ پنج سال روی طراحی و ساخت مادا ۹ کار کرده و انتظار میرود تا دو هفتهٔ دیگر این پروژه به اتمام برسد و در نمایشگاه قطر ۲۰۲۳ به شکل کاملتری به در نمایش درآید. فعلاً هیچ اطلاعات و مشخصاتی در مورد این خودرو اعلام نشده و صرفاً میدانیم طراحان برای ساخت آن از قطعات مختلف خودروهای دیگر استفاده کردهاند. گفته شده بیشتر قطعات از تویوتا گرفته شدهاند. این در حالی است که به گفتهٔ شرکت انتاپ، طراحی و تولید تمام قطعات این سوپراسپرت بهجز پیشرانه در افغانستان صورت گرفته است؛ بنابراین، درحالیکه از مشخصات فنی مادا ۹ خبر نداریم، به نظر میرسد موتور آن که متعلق به تویوتا باشد.
این موتور پشت سر راننده نصب شده تا اولین خودروی ساخت افغانستان را به سوپرکاری موتور وسط تبدیل کند. این خودرو روی یک شاسی لولهای ساخته شده و در عقب از سیستم تعلیق به سبک فرمول یک استفاده میکند. روی این شاسی هم بدنهای از کامپوزیت سبکوزن قرار گرفته که طراحی آن لااقل در قسمت عقب تا حدودی با الهام از بوگاتی شیرون صورت گرفته است. به گفتهٔ محمدرضا احمدی، وی فقط قصد تولید یک دستگاه از این خودرو برای نمایش داشته و به سرمایهگذاران علاقهمند و شرکتهای بزرگ خودروسازی بستگی دارد که در مرحلهٔ تولید انبوه در آن از چه قطعات استفاده کنند.
به گفتهٔ سازندگان، مادا ۹ با در نظر گرفتن جادههای ناهموار افغانستان طراحی شده و پیش از آنکه روی خط تولید برود توسط تیم انتاپ کاملاً آزمایش خواهد شد.
Reza Waffen SS
۱۰ دی ۱۴۰۱چند وقتی بود یه طراحی خوب و جاافتاده ندیده بودم درود به شرفشون انصافا طراحیش جاافتاده و محشره
NAVID۰۰۹۸
۱۰ دی ۱۴۰۱😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
شاید این پایان زندگی یک ایرانی باشد !
شاید ۴۰ سالِ آیندهی افغانستان از دوبی هم دوبیتر باشد !
شاید طالبان آمد شود !
اما از یک چیز مطمئنم که در ایران … هیچگاه آدم نخواهد شد حتی اگر ایران بشود عصر حجر باز هم مطمئنم عزیزان زحمتکش ما پشت پرده همت کردهاند با رفیقانشان که میشود انگلستان آمریکا اسرائیل چین روسیه ، روزگار ایران را سیاهپوش کنند !!!
ناخدا
۱۰ دی ۱۴۰۱زیاد شلوغش نکنین چون از این دسته طراحی ها در دنیای خودرو آن هم از نوع اروپایی و آمریکای اش زیاد اومدن و نهایتاً بعد از چند روز در صفحات تاریخ گم و گور شدن و محو شدن !! مهم بحث به تولید رسیدن و ماندگاری در صنعت خودرو هست آنوقت افغانستانی که مردمش دارن از جنگ و گرسنگی فرار میکنن و آویزون این کشور و آن کشور میشن و با رهبری طالبانی که هنوز هیچ کشوری در دنیا اونها رو به رسمیت نشناخته چطوری و با کدوم زیرساخت میخوان این رو به تولید برسونن؟؟ خواهشاً از روی هیجان و جو زدگی لحظه ای نظر ندین
NAVID۰۰۹۸
۱۰ دی ۱۴۰۱آخ موضوع دقیقاً همینه که افغانستان و این حرفها بعیده اما ایرانی که روزگاری کادیلاک منتاژ میکرد پرایدش شده ۳۰۰ میلیون با خط فقر ۲۳ میلیون در ماه و درآمد اکثریت حدوداً ۱۰ میلیون در ماه 🤦♂️🤦♂️🤦♂️!
چجوری میگید شلوغش نکنید !
مرگ واجبتر از شلوغکاریه !
ایرانیجماعت امروز داره حسرت کویری بهشت به نام دوبی را میخوره و احتمالاً فردا حسرت افغانستانی پیشرفته به سرپرستی طالبان وحشی امروز !
ناخدا
۱۰ دی ۱۴۰۱مطمئن باش افغانستان با طالبان میره به قعر اسفل السافلین !!! اینا از بیست سال فرصت حضور آمریکا و اروپا در کشورشون استفاده نکردن و قدر ندانستن و کشور رو بدون هیچ مقاومتی دو دستی تقدیم به طالبان کردن میدونی چرا ؟ چون افکار طالبانی در فکر و ذهن هر فرد و هر خانواده افغانی موج میزنه و اینها بیشتر از نود درصدشون خواهان طالبان هستن وگرنه کشورشون انقدر راحت به دست طالبان نمی افتاد
UNAS
۱۰ دی ۱۴۰۱کسایی که از شرایط موجود ناراضی هستن و نگران اینکه 4 روز دیگه حسرت کابل را نخورن و بتونن که نه دوباره کادیلاک مونتاژ بلکه خودشون سری توی سرها در بیارن ! الان باید بجای غرغر کردن تن لش شون را از کنار شوفاژ و زیر کرسی در بیارن و بیان کف خیابون
تمام
حرف های خاله زنکی این همه زده شده بسه دیگه
❤BMW❤
۱۰ دی ۱۴۰۱الان اونا زن هاشون نمیتونن درس بخونن
هر روز یه جا یه بمب منفجر میشه
من نمیخوام افقانستان رو خراب کنم ولی یه جوری میگی انگار که اینجا ویتنام زمان جنگ هست و همه دارن از گشنگی میمیرن
خود طراحش تو ایران درس خونده بعد تو میای و …
آخه انقدر کشورت رو خراب نکن
حتی اگه اقتصاد هم خیلی خراب باشه هم که دیگه نباید اینطوری کنی
Reza Waffen SS
۱۰ دی ۱۴۰۱اگه تست هارو بخوبی بگذرونه و مجوز تردد بگیره باید تو کلکسیون خودم یه پوشه واسش باز کنم به اسم افغانستان. نمیدونم خوشحال باشم یا ناراحت 🥺
ناخدا
۱۰ دی ۱۴۰۱چندتایی فیلم از این در فضای مجازی هست که در تست یک متر هم جلو نمیره !!!! و این که اپراتور نمیتونه فرمان ماشین رو کنترل کنه و مثل اینکه شدیداً مشکل داره !!!! بیشتر یک نماد هست تا خودرو و در نهایت تا فردا یا پس فردا به دست فراموشی سپرده میشه
علی
۱۰ دی ۱۴۰۱سرمو میزنم به دیوار ، باباجون دست بردارید این بند و بساط و !!! آخه افغانستان!!!
RENAULT5
۱۰ دی ۱۴۰۱عزیزان سواد رسانه ای ندارید چرا
افغانستان توان ساخت پراید هم نداره
درواقع یه شرکت اینو طراحی کرده همین
گفتن که اولین خودروی افغانستانه…
❤BMW❤
۱۰ دی ۱۴۰۱منم اینو فک میکنم
Reza Waffen SS
۱۰ دی ۱۴۰۱طالبانم پبشرفت کرد ولی ما 40 ساله همچنان اندرخم یه کوچه ایم افسوس . . . . 😔
پویان
۱۰ دی ۱۴۰۱اقای رضا امیدوار باش.
مطمین باش با دانش بنیان شدن خودروسازی ما هم بین 3 تا 5 سال دیگه میتونیم در حد لکسوس تولید کنیم. کافیه با خودباوری عمل کنیم
Arshia m3csl
۱۰ دی ۱۴۰۱اگه خودرو سازی بخواد پیشرفت کنه باید خصوصی باشه خودرو سازی دولتی انحصاره فقط و کیفیت خودرو ها روز به روز داره میاد پایین الان تارا کیفیت ساختش فوق العاده پایینه خودرو سازی ما هم مهندسی مهور نیست یک موتور tu5 و ef7 و پراید رو واریم و اصلا موتور نمیتونیم بسازیم خودمون و طراحی ماشین های ساخت ایران فاجعه هست خودرو سازی زمانی درست میشه که مهندس های خارجی رو بیاریم تو ایران مثل کیا که پیتر شرایر طراح ائودی رو اوورد و طراحی هاش رو بهتر کرد وقتی مهندسی نیست خودرو سازی ما و با پارتی بازی آشنا ایران خودرو که گرافیک بلده میشه طراح خودرو چه شکلی خودرو سازی پیشرفت میکنه؟
SLR _ 722
۱۰ دی ۱۴۰۱سلام دوست عزیز ، برای پیشرفت بنظر من قبل از خصوصی شدن رقابتی شدن مهم هست . الان بهمن ، کرمان موتور ، راین و … خصوصی هستند اما رقابتی نه ( شاید توی کراس اور های حدود یک میلیاردی رقابت باشد ) ولی همون هم با لابی گری هست وگرنه این رقابت فرضی بجای توی یک میلیارد توی پانصد میلیون باید رخ می داد .
این مملکت بیش از هر چیزی دلسوز منافع ملی نیاز داره تا اینوری یا اونوری . دزد نبودن و مبارزه با فساد و لابیگری نه ربطی به تحریم داره و نه دانش اون در سیاره دیگه ای هست .
روزبه
۱۰ دی ۱۴۰۱فرض که اصلاً خودِ پیتر شرایرو آوردیم ایران . با کدوم زیرساخت و با چه ابزار و امکاناتی میخواد کار کنه . ما هنوز گیرِ قط و وصلیِ اینترنتیم بعد تو میگی از خارج طراح و مهندس بیاریم ؟ بابا دست خوش
بهنام
۱۰ دی ۱۴۰۱مشکل از دانش بنیان و این لفظ های انقلابی و سلحشوری نیست مشکل اونجاییه که نود درصد مردم میدونن ده درصد بقیه هم خودشونو به ندونستن میزنن هست .
مهردادکمال
۱۰ دی ۱۴۰۱اقا پویان با وجود این مسیولان قطعا با خودباروری میشه به تمام تکنولوژی دست یافت.
البته اگر تا ۳-۵سال دیگه از گرسنگی نمیریم
mercedesbenz
۱۰ دی ۱۴۰۱فکر کردی دانش بنیان کیه یا چیه ؟ دانش بنیان مگه ورد جادوگری که بخونیش بعد معجزه ، اینا به قطعه سازای آشغالسازشونم میگن دانش بنیان ، امید داشته باشیم ؟ واقعا چی در این دوتا دیدی که امید داری؟
NAVID۰۰۹۸
۱۰ دی ۱۴۰۱اونا که سالم بودند مهاجرت کردن !
اونایی هم که موندن حتماً نفعی میبرند حسابی ، جهت خرج انگلزادههاشون تو فرنگ !
ما لکسوس نخواستیم ، لکسوس ساختنشون پیشکش ، همین آتوآشغالها را هم مثل آدم بسازند راضی میشدیم ، البته شاید !
اگر خجالت سر دست پا داشت ، روزی بینهایتبار در مقابل بیسوادی اینها سجده میکرد !
مهدی موتور
۱۰ دی ۱۴۰۱راست میگی
امیدوارم شوخی کرده باشی
البته شوخی شوخی کردی
DoctoR
۱۰ دی ۱۴۰۱ساخت ماشین با کامپوزیت که اول گلی بوده بعد کچی شده و بعد یک لایه پلی استر کار سختی نیست ولی خب بسازی که چی بشه بیشتر هنر این ماشین توی طراحیشه و برای شرکت هایی که نخبه هارو جذب میکنن فکر نکنم زیاد ارزش داشته باشه افغانستان هم فکر نکنم توانایی تولید قالب برای بدنه فلزی و تولید انبوه داشته باشه
بیشتر جنبه نمایشی داره پول بدید 6 ماهه خودم براتون میسازم
Reza Waffen SS
۱۰ دی ۱۴۰۱همینکه همت کردن عملیاتیش کردن خودش خیلیه. کاری که 40 ساله ما نتونستیم رو انجام دادن. حتی طراحیش از بسیاری از طراحی های اجق وجق امروزی یا پسرفت طراحی کمپانی های با اصالت خیلی خیلی بهتره
Ali
۱۰ دی ۱۴۰۱بساز دکتر
ماشین کارت دست ساز میسازه ادم بیست چاش هی دوباره طراحی و ساخت میخواد
بعد یارو ساخته صدای اگزوزش میرزه به کل لگن سازا
بعد تک ساخت سازاری ما نهایتا لامبورگینی کپی میکنن
Nissan
۱۰ دی ۱۴۰۱افغانستان = سوپراسپورت
🙄
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
🤒🤦♂️
ناشناس
۱۳ آبان ۱۴۰۲ایران = اسپرت= پراید
😂😂😂😂🤔🤔🤔🤔🤔😕😕😕
Hassan
۱۰ دی ۱۴۰۱نه بابا!!!
Radmehr
۱۰ دی ۱۴۰۱خدایا ببین ایرانو
سبحان
۱۰ دی ۱۴۰۱اگه میخواید تو کامنت های خودتون از پیشرفت طالبان بگید و افسوس به حال کشور خودتون بخورید این در نظر بگیرید
این خودرو پیشرفت حساب نمیشه چون همزمان با معرفی این خودرو بانوان از تحصیل در افغانستان منع شدن مردان در ملا عام شلاق زده میشن
و به گفته خودشون جایگاه طلاب و مسئولین طالبان با تعداد مین هایی که جا گذاشتن تعیین میشه نه توانایی و مدارک تحصیلی .
پس بیخود مشروعیت به چنین افرادی با چند تا تیکه آهن پاره ندیم
مردیم از خوشی
۱۰ دی ۱۴۰۱هیچ وقت کسی از طالبان دفاع نکرده
دوستان دارند سرعت پیش رفت و تلاش مردمش را تحسین میکنند
درضمن درباره شلاق دیگ به دیگچه میگه کفگیر ….
MAM
۱۰ دی ۱۴۰۱جلوش شبیه سیتروئن GT
عقبش ترکیب مک لارن 720 و بوگاتی شیرونه
کاری به خوب و بد بودنش ندارم
ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
پراید ۱۱۱ = ۳۲۰ میلیون تومان
mahdi-es17
۱۰ دی ۱۴۰۱سلام وقت بخیر در یکی از خط ها اشتباه تایپی دارد
یک روز برقی
Mehdi
۱۰ دی ۱۴۰۱خداییش طراحیشم خوبه هم هجومی هم منحصر به خودش و کپی نیست
دمشون گرم 👏
یه زمانی رییس جمهورمون پشت تریبون همین افغانستان مسخره کرد که ما خیلی بهتریم و اونا چقدر …
توانستن دیگه در کار نیست الان همه چی شدنی بحث لیاقت خود مردم یه کشور
حالا اینکه یه نمونه کوچیکشه هر چند دستاورد بزرگی برای افغان ها ولی نمونه کشورهای زیادی داشته تاریخ تازه بدون این همه منابع
بحث به نظر من واقعا لیاقت
لیاقت رفتار و فکر مردم کشورش نشان میده
اینجا که فعلا بریم برای ۲۰۶ و ۲۰۷ صف ببندیم ۴۰ ۵۰ میلیون بیشتر تو بازار بکنیم تو پاچه هم و بریم دیگنیتی بخریم که خارجی سوار باشیم تازه این بحث خودرویی خیلی کوچیکش
به امید بهتر شدن هممون 🙏
amirali
۱۰ دی ۱۴۰۱سرمایه های یک کشور فقط و فقط نخبگان و دانشمندان آن کشور هستند که حتی با تحصیل در خارج از کشور به وطن خود باز می گردند و دین خود را به وطن ادا می کنند ولی متاسفانه شرایط در وطن ما ایران به گونه ای شده است که نخبگان واقعی تمایل به باز گشت ندارند وآنهایی هم که هستند در صدد مهاجرت از میهن هستند و این روند باعث پسرفت ما در صنعت و کشاورزی و… شده است . تصمیمات گرفته شده در اکثر حوزه ها به صورت آزمون و خطا می باشد که نهایتا باعث بدتر شدن شرایط می شود و کار علمی و اکادمیک در ایران ارزشی ندارد . همین تصمیمات هیجانی و غیر کارشناسی باعث شده تا ایران که قدمت 60 ساله در صنعت خودرو دارد نتواند همگام با شرکت هایی باشد که تنها 5 سال از تاسیس انها می گذرد ، گواه حرف های بنده هم طراحی های اخیر ایران در صنعت خودرو می باشد که 100 سال تا طراحی های روز دنیا فاصله دارد .
HS
۱۰ دی ۱۴۰۱ما داریم پیشرفت میکنیم
البته از در عقب
جناب ایکس
۱۰ دی ۱۴۰۱یاد مِیتر افتادم تو انیمیشن کارز که سلطان دنده عقب رفتن بود! باور کن تو دنده عقبم از میتر کمتریم!!! :(
mahdi-es17
۱۰ دی ۱۴۰۱خیلی ها در ایران هم این کار رو انجام داد خیلی ها هم به دلیل نبود تجهیزات گرانی وسایل نیم کاره رها شدند نمونش در انبار جایی یک ماشین کلاس رودستر دست ساز دیدم که طرف همه چیزش یا جمع کرده بود یا ساخته بود یه موتور xu10 تقویت شده در عقب داشت ارتفاع ماشین از زمین کمتر از یک متر بود
تیپ قیافه اش در مایه های لوتوس الیز بود اما طرف به دلیل هزینه زیاد نداشتن تجهیزات از ادامه کارش صرف نظر کرد
Avan
۱۰ دی ۱۴۰۱یعنی اگر به جوانان بها بدی حتی در افغانستان هم میشه پیشرفت کرد اما این جا هنوز دارند ورژن های جدید پراید و پژو را تولید می کنند.من اگر جای تصمیم گیران بودم الان از خجالت آب. می شدم.
Navash
۱۰ دی ۱۴۰۱ما افغانستان مسخره میکردیم جالا صد برابر ما شدند
ما همچنان در حسرت پراید و افغانستان به سوپر اسپرت زدند
Arshia m3csl
۱۰ دی ۱۴۰۱طراحی خاصی داره اگه تو جاده های ناهموار هم بتونه بره یک رقیب برای ۹۱۱ داکار و لامبورگینی هوراکان استراتو میشه درسته که اصالت و خاص بودن لامبورگینی و پورشه رو نداره ولی بازم یک سوپراسپرت خارج از جاده ای جدید میاد که جالب میشه امیدوارم نسخه هلی خارج ا جاده ای از ماشین های سوپراسپرت کنار نسخه های عادی بیاد و مکلارن و فراری هم نسخه های خارج از جاده ای از مدل های ۲۹۶ و مکلارن جی تی هم عرضه بشه و تو رالی هم نسخه های مخصوص سوپراسپرت های افرودی عرضه بشه تا مسابقات رالی و دنیای سوپراسپرت ها جذاب تر بشه
Roham
۱۰ دی ۱۴۰۱👏👏👏👏
P7
۱۰ دی ۱۴۰۱الان یعنی ایران = نیسان آبی
افغانستان = مادا 9
خب زشت شد که :/
Roj
۱۰ دی ۱۴۰۱پیش بسوی واردات خودرو از افغانستان
SLR _ 722
۱۰ دی ۱۴۰۱البته که ساخت چنین خودروی برای افغانستان جالب هست اما توی ایران هم فکر کنم یکی دو بار ساخته شدن منتها اون ها بجای طراحی منحصر بفرد شبیه اونتادور بودند .
اون ها هم دقیقا با همین روش ساخته شده بودند ( موتور وسط با مدل گچی و بدنه کامپوزیت با شاسی لوله ای ) منتها بجای موتور تویوتا از موتور v8 بیوک استفاده شده بود ( همین بیوک ایران های خودمون ) . توسط یک تیم تبریزی هم فکر کنم ساخته شده بود و توی تلویزیون هم یکی دوبار نشون دادش .
خلاصه که خیلی خوب هست توی افغانستان کار پژوهشی میشه ولی شما هم نا امید نشید 😄
HesamS500
۱۰ دی ۱۴۰۱عاشق طراحی و صدای اگزوزش شدم
ناشناس
۱۳ آبان ۱۴۰۲اخ که گفتی
amirboss
۱۰ دی ۱۴۰۱نمونه های کپی دست ساز هم تو ایران هستن مثل اونتادور و چند نمونه خودرو کلاسیک. اینکه بخایم یه شاسی و سیستم تعلیق یا بهتر بگیم یه پلتفرم به پیچیدگی یه سوپر اسپرت توسط چند نفر با حداقل امکانات و دانش فنی اجرا بشه هرچقدر هم ایراد فنی و طراحی داشته باشه قابل ستایشه.
Milad
۱۰ دی ۱۴۰۱آقا من کاری ندارم من از این متنفرم که یه روز از کار برگشته بودمو در خونم یه تبلیغی گزاشته بود که ماشینا جدید خارجی شاستی بلند بود قیمت ها پایین نوشته حدود150/200 بودو با خودم گفتم اقا5سال دیگه من اینو میتونم با کار کردن بگیرم ولی الان یه پراید 88دارم اگر اینجوری پیش بریم ما به جایی نمیرسیم
Porsche 911
۱۰ دی ۱۴۰۱عمری این حرف رو تو مغز خیلی ها کردن و حالا داریم چوب زود باوری و تفکر سادمون رو میخوریم
دوستان داخل ,,, چیزی به اسم شایسته سالاری وجود نداره
بله اگه به جوانان یک مملکت مثل ایران که پتانسیل پیشرفت خوبی هم داره بها بدی میشه آینده روشنی رو برای ایران و خودمون تصور کرد
ولی اینکار در خوشبینانه ترین حالت رویایی بیش نیست
کسی رو میشناختم که در سال ۹۶ کنکورش رو رتبه ۱۱ آورد
به دلایلی خانواده اش تلاش داشتن که ایران بمونه(خریت محض) خودش با بغض میگفت که وقتی دانشگاه های مختلف میرفت برای تحصیل و کار بهش میگفتن که نهایتا اینجا شغلی که میتونیم بهت بدیم تایپیست هست!
شاید این نمونه خیلی عادی ای باشه
ولی درد یه ملت رو چجوری میشه جار زد که کوچکترین چیز توی این مملکت در انحصار هست
یه پیچ ساده با انحصار تولید یا وارد میشه و یکدومش از زیر دست دولت در نمیره
حسین
۱۰ دی ۱۴۰۱یاد نمونه های ایرانی اش افتادم ، از کپی لامبو تا اون ایرانی که رنگ بدنش آبی بود! ( اسمشو یادم نیس)
ولی خودرو فقط بدنه نیس ، کامپیوتر ، گیربکس ، موتور ، شمع ، کوئل و … چی؟
Yasin
۱۰ دی ۱۴۰۱پشمی باقی نمیماند..
Siyavash
۱۰ دی ۱۴۰۱بسیار عالی…واقعا خسته نباشن..برایه اولین تجربه واقعا شاهکار هست….امیدوارم بازم طراحی این چنینی از جوانان با انگیزه افغان ببینیم ..امروز با دیدن این عکس ها حالم یکم بهتر شد…
پرشکوه
۱۰ دی ۱۴۰۱چقدر ممدرضا احمدی زیاد شدهههههه
Poria
۱۰ دی ۱۴۰۱اقامت افغانستان آیلتس میخواد ؟
فرهاد
۱۰ دی ۱۴۰۱اصلا بحث طالبان و این چیزا نیست
تو اینکه این ماشین یه دست ساز موتور و پلتفرم قرضیه تو اونم حرفی نیست و میدونم کلی هم ایراد داره
مهم اینه که افغانستان حتی بااون وضعیت تکنولوژیش میخواد سوپراسپرت ببره نمایشگاه خودرو قطر
ولی ما تو این چهل و اندی سال نتونستیم همچین کاری بکنیم و مسوولین همچین چیزیو نمیخوان چون به ضرره سایپا و ایرانخودروإ جای بحثه
خوشحالم واسه افغانستان و صد افسوس واسه جوونا و نخبه های خودمون که دارن تلف میشن زیر دست این مسوولین بی…
حسین دهمرد
۱۰ دی ۱۴۰۱یه عده کف و خون قاطی کردن .
وقتی با چارتا عکس اینجوی جوگیر میشین دیگه تحلیلهای آبکی تون چیه