اولین دستگاه تاگ T10X، اولین خودروی ملی ترکیه، طی مراسمی به رئیسجمهور این کشور تحویل داده شده است. قیمت این خودرو از نزدیک ۵۰ هزار دلار شروع میشود.
تولید و تحویل اولین خودروی ساخت ترکیه آغاز شده و بهتازگی اولین دستگاه این کراساوور تمام الکتریکی طی مراسمی به رئیسجمهور ترکیه «رجب طیب اردوغان» و بانوی اول این کشور «آمینه اردوغان» تحویل داده شده است. ترکیه مدت زیادی است که روی پروژهٔ توسعهٔ خودروی الکتریکی اختصاصی خود کار میکند و اردوغان در صحبت با خبرنگاران هنگام تحویل گرفتن T10X گفته است که دفتر او اولین سفارش خرید این خودرو را در سال ۲۰۱۹ داده است.
رئیسجمهور ترکیه گفت:
ما اولین سفارش تاگ، برند ملی و بومی خود که باعث افتخار کشورمان است را در سال ۲۰۱۹ ثبت کردیم و امروز اولین دستگاه این وسیلهٔ نقلیهٔ هوشمند را دریافت میکنیم. ما امروز شاهد تحقق رؤیای ۶۰ سالهٔ کشورمان هستیم. امیدوارم تاگ بهعنوان یکی از ثمرات اولیهٔ قرن ترکیه برای ملت ما خوشیمن باشد. تاگ بهعنوان نمادی از پیشرفت تکنولوژیکی و توسعهٔ اقتصادی توسعه پیدا کرده است. انشاءالله از امروز تاگ را در جادهها خواهیم دید.
یک روز پس از این مراسم نیز رئیسجمهور آذربایجان «الهام علیاف» تاگ T10X خود را تحویل گرفته است. اردوغان در توئیتر خود با انتشار تصویری از علیاف در کنار کراساوور ساخت ترکیه نوشته است:
دوست من، الهام علیاف نیز تاگ که افتخار ترکیه محسوب میشود را تحویل گرفته است. انشاءالله بهخوبی و خوشی از آن استفاده کنی دوست من.
هرچند تاگ یک برند نوپا و بدون پیشینه است اما مردمان ترکیه استقبال فوقالعادهای از آن داشتهاند تا جایی که طی ۲۱ روز اول آغاز فروش بیش از ۱۷۷,۴۰۰ نفر T10X را سفارش دادهاند. تقاضا برای این خودرو آنقدر زیاد بوده که سازنده مجبور شد برنامهٔ تولید خود را از ۱۲ هزار دستگاه به ۲۰ هزار دستگاه افزایش دهد. قرار است در روزهای آینده تحویل این کراساوور الکتریکی به خریداران آغاز شود. اولین نسخهٔ T10X به یک موتور الکتریکی در عقب مجهز است که ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. خریداران میتوانند برای این مدل پکیج باطری ۵۲.۴ یا ۸۸.۵ کیلووات ساعتی را انتخاب کنند که به ترتیب برد ۳۱۴ و ۵۲۳ کیلومتری را فراهم میکند.
این نسخه ظرف ۷.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد اما کسانی که خواهان نسخهای قویتر و سریعتر هستند باید تا ۲۹ اکتبر صبر کنند و آغاز تحویل نسخهٔ دو موتوره با ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور صبر کنند. این مدل برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۴.۸ ثانیه زمان نیاز دارد و باطریهای آن ظرف تنها ۳۰ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ میشوند. قیمت T10X از ۹۵۳ هزار لیره معادل ۴۹,۵۰۰ دلار آغاز شده و در بالاترین مدل به حدود ۱.۲۲ میلیون لیره معادل ۶۳,۴۰۰ دلار میرسد. تاگ قصد دارد علاوه بر این خودرو، تا سال ۲۰۳۰ چهار مدل دیگر در کلاس سدان، هاچبک، کراساوور سگمنت B و مینیون هم تولید کند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ فروردین ۱۴۰۲سلطان به سلامت باد
کیان
۱۷ فروردین ۱۴۰۲سلطان کی هست حالا ؟!
عارف
۱۷ فروردین ۱۴۰۲آقای اشتری ، از شما انتظار کامنت فنی داریم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ فروردین ۱۴۰۲نظر فنی من همون هست که گفتم
اسمش رئیس جمهور، ولی ایشون از دیدگاه جهانی، سلطان عثمانی با کت شلوار هستند
در مجموع که وضع ترکیه الان خیلی خیلی بهتر از ایران هست اما شاید اگر کسی غیر از اردوغان در ترکیه وجود داشت، الان جلوتر رفته بودن و قدرت اقتصادی و سیاسی بالاتری داشتند.
parvaz
۱۷ فروردین ۱۴۰۲د ی ک ت ا ت و ر ی در هیچ کشوری جواب نخواهد داد، حتی در کشوری مثل ترکیه که در دهه های اخیر رشد اقتصادی چشمگیری داشتند و در حال ورود به قدرت های اقتصادی بودند و با تصمیمات نابخردمندانه اردوغان و رفقا و تحمیل تفکرات به مردم، آینده درخشانی در انتظار ترکیه نخواهد بود.
کیان
۱۷ فروردین ۱۴۰۲دبیر سایت اومده از فاشیست ترکیه یا عثمانی دفاع کرده و زنده باد گفته !!!
عجب مملکتی داریم بخدا !!!
یه بنده ی خدا
۱۷ فروردین ۱۴۰۲اگه اردوغان نبود ترکیه ای ها داشتن مثل قبل نون ونوشابه میخوردن
مردیم از خوشی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲خطاب به آقای کیان
منظور از کلمه سلطان هم احتمالا حرکت دوباره ترکیه به سمت دیکتاتوری قدیم هست
خودشون هم گفتند داره نظریه جهان درباره وضع فعلی ترکیه را شرح میده
و اینکه گفتند که اگه اردوغان نبود ترکیه وضع بهتری داشت
و نمیدونم کجای متن تعریف به حساب میاد
عارف
۱۷ فروردین ۱۴۰۲نظر شما محترم ، ولی برای یک رسانه ی عمومی که در مورد خودرو است ما سلطان خودر داریم نه سلطان سیاسی . لطفا به عنوان یک دبیر این موضوع را مدنظر قرار دهید . همانطور که همه ی دوستان رعایت میکنند
مهدی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲ترکیه بسیار بسیار وضع اقتصادی نامناسبی دارد اکثر تولیداتش گره بسیار پیچیده ایی با برندهای معرف داره و صنعتش بسیار شکننده است
net
۱۷ فروردین ۱۴۰۲اردوغان در ترکیه منفور هست
علی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲سلطان شما ها هرچقدرم تبلیغات کنه پشت فرمان بشینه ویا غیره از نظره مردم ترکیه سلطان نیست و تا دو سه ماه دیگه کارش تو انتخابات تمامه ..
مهدی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲اون دوستشو خیلی باش حال میکنم کلا آدم شیرینیه دست بمالش هم خوبه
مهزیار
۱۷ فروردین ۱۴۰۲این در حقیقت ثمره ارتباط درست با دنیاست. از طراحی تا موتور و خیلی چیزای دیگش ساخت ترکیه نیست، ولی این اصلا مهم نیست. مهم پکیج درستیه که جمع شده.
مهدی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲بله احتمال میدم بیشتر قطعات ساخت نیسان باشه و البته در آخر مهم اینه که کار رو ترک ها هندل کردن
یک آدم کاملا معمولی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲نمی دونم نیسان رو از کجا آوردی
اما اگر منظورت تابلوی رونمایی بود نوشته بود سوم نیسان منظورتون شرکت نیسان نبود بلکه ماه نیسان از ماههای رومی مورد استفاده ترکیه هست..ربطی به شرکت نیسان ندارد
در ضمن موتورهای این خودرو ساخت خود ترکیه هست و چهل درصد قطعاتش حتی تسلا هم بسیاری از قطعاتش ساخت ماتسو سینا الکتریک یا همون پاناسونیک هست
یه بنده ی خدا
۱۷ فروردین ۱۴۰۲خودشون گفتن۵۵درصد بومی سازی میشه
datsun
۱۷ فروردین ۱۴۰۲پینین فارینا نقش زیادی تو ساخت این ماشین داشته
احمدرضا
۱۷ فروردین ۱۴۰۲اونوقت ما هنوز منتظریم ببینیم قیمتای جدید وزارت صمت گردن میگیره که اعلام کنه یا شورای رقابت!
اصلا باور کردنی نیست خودروسازی مملکت ما انقد بی قانونه که یکی نیست به این دوتا بگه این مسخره بازی تموم کنن
این میگه اول تو بگو اون میگه نه اول تو بگو
یه بنده ی خدا
۱۷ فروردین ۱۴۰۲این خودرو ۵۰هزار دلار قیمتشه خیلیا تو ایران این پولو ندارن وشایدم نخوان خرج کنن
اکثر مردم یه خودرو ۱۰یا۲۰هزار دلاری میخوان مثل محصولات داچیا
مردیم از خوشی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲مشکل همینه امثال داچیا ۲۰ هزار دلاری را ۵۰ هزار تو پاچه مردم میکنند
البته کاربر های پدال شما را می شناسند، گاهی یه یبار به شکل زیر پوستی ، ماست مالی میکنی
SS
۱۷ فروردین ۱۴۰۲البته قیمت خودرو در ترکیه هم بالا هست (با ایران مقایسه نکنید اینجا فضایی هست) و با 50 هزار دلار یه بی ام و چند سال کارکرد میشه خرید
وگرنه در بازار آزاد کمتر کسی تاگ رو به امثال تسلا ترجیح میده
یه بنده ی خدا
۱۷ فروردین ۱۴۰۲خب مردم هم نخرند فقط یک سال نخرن کافیه اما کیه که گوش کنه
یه بنده ی خدا
۱۷ فروردین ۱۴۰۲ماستمالی رو شما میکنین که فکر میکنین افغانستان پیشرفت کرده وداره ماشین سوپر اسپرت وهیلکوپتر میسازه 😂(شوخی)
من سعی میکنم حداقل در مورد کشورم حرف ناحقی نزنم اگه چیزی بده بگم بده اگه چیزی خوبه بگم خوبه
Reza Waffen SS
۱۷ فروردین ۱۴۰۲بی عرضه های داخلی ببینن و یاد بگیرن به این میگن خودروی بومی
محمد
۱۷ فروردین ۱۴۰۲خودرو ساز های داخلی خیلی خیلی ازینا بیشتر میدونن و بلدن چیکار کنن اگر بخوان
منتها یه مسائلی هست ک من خودمم در جریانش بودم و این مسائل مانع از ساخت خودرو باکیفیته
بنده توی مرکز تحقیقات سایپا مشغولم کافیه اینجا سالن نمونه های اولیه رو ببینی و حس میکنی توی دیترویت هستی از بس نمونه اولی ها پیشرفته هستن اما هیچوقت با تولید انبوه نرسیدن.
الکساندر گراهامبل
۱۷ فروردین ۱۴۰۲خب هر وقت دیتروتی هاتونو آوردید تو خیابون بیا کامنت بزار
محمد
۱۷ فروردین ۱۴۰۲من دارم میگم ک خودروسازهای ما نمیخوان و خودشونو به خواب زدن
تو چی میگی
Hamid3x
۱۷ فروردین ۱۴۰۲نمیدونم استعاره بود یا واقعا گفتی؟
منم قطعه سازی بودم راحت ترین کار دنیا سرکار گذاشتن کارشناس های فنی مهندسی ایرانخودرو و سایپاس،میری تو جلساتشون فایل از اینترنت میارن واس جلسات فنی😭
قطعه سازایی مثل کروز و چینی ها نباشن باید جمع کنند بزن سبزی فروشی کار کنند😅
یه بنده ی خدا
۱۷ فروردین ۱۴۰۲خودشون گفتن که ۵۵درصد بومی سازی میشه
Reza-a
۱۷ فروردین ۱۴۰۲این ماشین که ساختن از نگاه ارزش طراحی در حد همون پروژه نیمه کاره ایرانخودرو بود که قراردادش نوشته شده بود پینینفارینا کار طراحی و شرکتهایی مثل بنتلر آلمان چند شرکت مطرح اروپایی و آسیاییه دیگه که با تغییر مدیریت ایرانخودرو و تحریمها کنسل شد یعنی میخوام بگم که سطح طراحی و مهندسی خودروی ترکیه از ایران بالاتر نیست همین الان هم تو یک سری موارد ایرانخودرو خیلی بالاتر از همین توگ هست (اصلا قابل مقایسه نیستند چون به جز قطعه سازی و مونتاژ کل این توگ خارج از ترکیه مهندسی شده) تو ایران اگر یک سری انگل که به اسم حمایت از خودروسازی مشغول رانت خواری هستند نبودن ایران کم کمش قابل مقایسه با کره جنوبی بود
البته این که ترکیه تونسته ایده برند داخلیشون رو عملی کنه کار بزرگی بوده اونم تو کشوری که بازار تقریباً آزادی داره
فقط یک موضوعی قضیه رو عجیب میکنه که گفته خودروی ملی! (البته اگر ترجمه دقیق باشه). اصطلاح خودروی ملی فکر کنم اولین بار در ایران به جای خودروی داخلی استفاده شد و در عمل یک کلمه پوپولیستی هست.
محمد
۱۷ فروردین ۱۴۰۲این عردوغان هم تازه یه خورده کشورش تو مسیر توسعه قرار گرفته فاز سلطان عثمانی و قادر مطلق بودن برداشته ، کلا ترکیه فرق چندانی با ما نداره فقط یه خورده به ظاهر شهر های اصلیش رسیده این ماشین و هواپیما نسل پنجم و پهپاد های جدید و این ها همشون اداست ، وارد کردن و خریدن تکنولوژی غربی و گذاشتن یه اسم بومی کشور رو صاحب تکنولوژی نمیکنه ، البته این کشور نشون داده که ظرفیت قدرتمند شدن رو نداره تا یه خورده وضعیتش بهبود پیدا میکنه برای دنیا خط و نشون میکشه
datsun
۱۷ فروردین ۱۴۰۲یعنی پدال رو هم باز میکنی باید قیافه حال بهم زن این یارو الهام اوف رو باید ببینی مردک…..
Ehsan
۱۷ فروردین ۱۴۰۲خدایی الهام رو نگاه کنین! لامصب تعریف جدیدی از چاپولسی ایجاد کرده! تهش ایران یه رزمایش تو مرز برگزار کنه یا بیاد بالا سرت ببینم ترکیه جز دوتا پهباد کمک دیگه ای بهت میکنه یا نه!
آدم نچسبیه
حسین
۱۷ فروردین ۱۴۰۲ترکیه خودش زیادی حرف زد ، زلزله اومد!
این الهام خانم که عددی نیست.
یک آدم کاملا معمولی
۱۹ فروردین ۱۴۰۲نمی دونم چرا مدیریت کانال اجازه می دهد برخی افکار نژاد پرستان سوم رو اینجا در یک سایت خودرو آزادانه منتشر کنند
پارسا
۱۷ فروردین ۱۴۰۲بازار خودرو ترکیه مالیات و گمرگ سنگین داره . یعنی خودرو های وارداتی با قیمت خیلی بیشتر از اروپا فروخته میشن . مثال بی ام و آی ۴ که در آمریکا ۵۶ هزار دلاره اما در ترکیه ۱۵۶ هزار دلار . به نظرم این ماشین اگر دوام خوبی داشته باشه ارزش خریدش توی ترکیه بسیار بالاست . اما در بازار جهانی چینی ها با این قیمت چیزایی میسازن اینو میخوره
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۷ فروردین ۱۴۰۲نمیخوام برا ترکیه نسخه بپیچم چونکه بیل زن بودیم باغچه خودمون رو بیل میزدیم ولی میخوام بگم که تجربه نا رو تجربه نکنن.بزودی اتتخابات برگزار میشه هر چند این عردوقان ممکنه اعمال نفوذ کرده باشه و تقلب کنه ولی اگر کمی احتمال داره که رای مردم اثر میزاره مردم ترکیه بدونن که کسی رو انتخاب کنن که کشور رو به دین گره نزنه.ما رو ببینید اگر عردوقان بمونه سرنوشت بدی براتون رقم میزنه.
حسین
۱۷ فروردین ۱۴۰۲اردوغان اتفاقا مرد تجارت هست!
مثالش هم ارتقا جنگنده های توسط رژیم کودک کش صهیونیستی هست.
ولی گره زدن کشور با انسانیت و نفروختن شرف چیز بدی نیست که ایران عزیز انجام میده.
مشکل این هست خیلی از ما فقط غر میزنیم و اگر دستمان برسه شناگر های خیلی بهتری از بعضی مسئولین فعلی هستیم.
ای روزگار تلخه تلخه تلخ
۱۷ فروردین ۱۴۰۲کسی یادش هست ترکیه قبل از اردوغان چطور بود؟
نیرنگ سلطانی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲سلطان اشتری جان ، تا دوسه ماه دیگه پرونده سلطان اردوغان بسته میشه ، و این شوی تبلیغاتی هم افاقه نخواهد کرد.
مرادی
۱۸ فروردین ۱۴۰۲تبلیغات لازم نیست شما برو ببین درآمد ترکیه از قطعه سازی در سال ۲۰۲۲ چقدر بوده بعد بیا نظر کارشناسی بده. ترکیه سال هاست که برای شرکت های بزرگ و معتبر دنیا قطعه سازی می کنه حالا تصمیم گرفتن برای خودشان هم خودرویی طراحی بکنن و اصلا لزومی ندارد که از صفر تا صدش ساخت داخل باشد. برای جهانی شدن باید جهانی فکر کرد ارتباط با دنیا و تبادل نظر با متخصصین جهانی منجر به تولید با کیفیت می شود. اشاره کنم که درآمد ترکیه از قطعه سازی در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۴ میلیارد دلار بوده اسن