سایر خودروهای آسیایی

بی وای دی به سراغ باتری‌های سدیم یون می‌رود؛ جایگزین لیتیوم در راه است!

 خودروساز چینی برنامه دارد تا سالانه ۳۰ گیگاوات ساعت باتری سدیم‌یون تولید کند. این فناوری جای‌گزین ارزان‌تر برای لیتیوم‌ خواهد بود.

گروه هلدینگ‌های «هوای‌های» با سرمایه ۱.۴ میلیارد دلاری آماده کمک به خودروسازی بی‌وای‌دی شده تا بتوانند به بزرگ‌ترین تامین‌کننده باتری‌های سدیم‌یون برای خودروهای کوچک تبدیل شوند.

نمای جلوی بی وای دی Seal

باتری‌های سدیم‌یون (که با عبارت باتری SI یا Na+ نیز نوشته می‌شوند) سود مالی مناسبی دارند چون جایگزین ارزان‌تری برای نمونه‌های متداول لیتیوم‌یون به شمار می‌روند. نقطه ضعف اصلی این باتری‌ها چگالی پایین انرژی در آن‌ها در مقایسه با برادران لیتیوم‌یونی‌شان محسوب می‌شود.

گروه بی‌وای‌دی و هوای‌های هر دو از این امر آگاهی کامل دارند اما با این حال، چند ماه گذشته برای تولید باتری در «سوژو»، شهری در چین، یک قرارداد منعقد کرده‌اند. شرکت فین‌دریمز (FinDreams) زیرمجموعه باتری‌سازی بی‌وای‌دی، برای تاسیس کارخانه یادشده با گروه هولدینگ هوای‌های قرارداد بسته است. به گزارش «CNEV Post»، ظرفیت تولید این کارخانه حدود ۳۰ گیگاوات ساعت در سال خواهد بود.

طبق قرارداد، هلدینگ همکاری بی‌وای‌دی وظیفه تامین بازار و سناریوهای مصرف این محصولات را فراهم کند تا فین‌دریمز هم محصولات و خدمات را به مشتریان ارائه کند. به گزارش وبگاه «36kr» نخستین محصولات این کارخانه در اختیار بی‌وای‌دی قرار خواهد گرفت تا بتواند تا پایان سال جاری میلادی از باتری‌های هیبریدی لیتیوم-سدیم در خودروهایش استفاده کند.

ظاهرا نخستین مدل این شرکت که به این نوع باتری مجهز خواهد شد، «سیگال» خواهد بود که به تازگی با قیمت ۱۱ هزار دلاری برای پیش‌خرید دردسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

غول صنعت باتری، CATL، هم ورود خود به حوزه باتری‌های سدیم‌یونی را به‌صورت رسمی اعلام کرده است؛ با این تفاوت که برخلاف بی‌وای‌دی، خبری از خودروهای کوچک نیست و طبق قرارداد این مجموعه با خودروسازی چری، محصولات زیرمجموعه آن یعنی «آی کار» به این باتری‌ها مجهز خواهند شد. CATL از ارائه جزئیات درباره قرارداد باتری‌های سدیمی خود خودداری کرده است. نظر شما درباره این باتری‌ها چیست؟ آیا سدیم‌یون جایگزین لیتیوم خواهد شد؟ تاثیر باتری‌های حالت جامد بر باتری‌های سدیم‌یونی چه خواهد بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. ۰۰۹۸سامورایی

    ۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (143 ديدگاه)

    فین دریمز کیه؟

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2961 ديدگاه)

      FinDreams شرکت زیرمجموعه BYD هست که باتری تولید می‌کنه و چند مرکز تحقیقاتی برای توسعه انواع فناوری ذخیره انرژی داره

      موافقم 24
      مخالفم 1
      1. ۰۰۹۸سامورایی

        ۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (143 ديدگاه)

        ممنون آقای اشتری فکر می کردم اسم شخصه.

  2. آرش وان

    ۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (312 ديدگاه)

    خود سدیم هم عنصر فراوانی در پوسته زمین نیست و استخراجش هم خیلی راحت تر از لیتیم نیست!

    موافقم 1
    مخالفم 6
      1. امین

        ۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (461 ديدگاه)

        آقای اشتری ، اکنون باتری های جامد به صورت تولید آزمایشی برای خودرو ها تولید شده است یا به صورت یک ایده هست؟

        موافقم 5
        مخالفم 1
    1. Navid A J

      ۲۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3761 ديدگاه)

      ایران مثل نقل و نبات میتونه سدیم در اختیار دنیا بزاره. از نفت بیشتر

  3. Enzo Ferrari 2008

    ۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    اگر بیاد سبک تر از لیتیوم هست ؟
    خودرویی که از این باتری استفاده می کنه سبک تره ؟

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا