سایر خودروهای آسیاییهفته نامه

مقایسه اولین خودروی سونی با رقبا؛ آیا تسلا شکست خواهد خورد؟

بر اساس اخبار منتشر شده قرار است پروژه سونی آفیلا 1 نهایتاً راهی بازار شود اما مقایسه این خودرو با لوسید و تسلا نشان می‌دهد که در سطح پایین‌تری قرار دارد.


برند مشهور ژاپنی سونی به‌صورت رسمی وارد صنعت خودرو شده است. سونی با همکار هوندا شرکتی به نام سونی هوندا موبیلیتی SHM تأسیس کرده و به دنبال تولید خودرویی برقی در آمریکاست؛ اما چرا؟ سال‌ها بود که اخبار زیادی درباره تولید خودروی اپل و سونی شنیده می‌شد و حتی چندین کانسپت هم در رویدادهایی همچون CES به نمایش درآمده بود. ما تصور می‌کردیم خودروی سونی که آفیلا ۱ نام دارد (نامی که حس و حال حمل‌ونقل را نشان می‌دهد) چیزی فراتر از یک پروژه مفهومی به منظور پیش‌نمایش تکنولوژی‌های آینده نخواهد بود اما ژاپنی‌ها مصمم به تولید این خودرو هستند. حالا که سونی آفیلا ۱ به محصولی واقعی تبدیل شده و امکان پیش‌خرید آن وجود دارد بنابراین یک سؤال مطرح می‌کنیم: آیا باید این خودرو را خرید؟ آفیلا ۱ سریعاً با خودروهایی همچون لوسید ایر و تسلا مدل S مقایسه می‌شود، دو خودرویی که جزو بهترین مدل‌های برقی از نظر توان پیمایش هستند. رقابت با چنین برندهایی در بازار آمریکا کار راحتی نیست. آیا آفیلا ۱ باتلاقی برای سونی خواهد بود یا اینکه خواهد توانست آن را به عرش برساند؟

سونی قبلاً تجربه تولید خودرو نداشته و به همین خاطر نیازمند همکاری با یک خودروساز بوده است. در این مورد هوندا به عنوان شریک سازنده آفیلا ۱ انتخاب شد و البته که هوندا انتخاب جالبی بوده است. این خودروساز قبلاً برای تولید پرولوگ، آکورا ZDX و هوندا CR-V e:FCEV سلول سوختی با جنرال موتورز جوینت ونچر تشکیل داده و به منظور بهبود زیرساخت شارژ خودروهای خود با بی ام و، فورد و نیسان نیز همکاری‌هایی داشته است. هوندا نه تنها قبلاً چندین خودروی برقی را با کمک جنرال موتورز تولید کرده بلکه به دنبال توسعه آن‌ها در داخل شرکت نیز هست. این شرکت ژاپنی به تازگی کانسپت های سری ۰ را معرفی نموده که در سال ۲۰۲۶ و در یکی از کارخانه‌های هوندا در اوهایو تولید خواهند شد. فعلاً مشخصات این محصولات برقی توسعه یافته توسط خود هوندا مشخص نیست اما تصور می‌کنیم خودروهایی رقابتی و جذاب باشند.

صحبت از رقابتی بودن شد و به نظر می‌رسد سونی آفیلا ۱ شانس زیادی دربرابر پیشتازان بازار یعنی لوسید ایر و تسلا مدل S نداشته باشد. اگر انتظار مشخصات بهترین مدل‌های بازار را دارید پس بهتر است دیدگاه خود را تغییر دهید. باتری ۹۱ کیلووات ساعتی آفیلا ۱ توان پیمایش ۴۸۳ کیلومتری را ارائه می‌کند که ۱۶۴ کیلومتر کمتر از تیپ فول تسلا و ۳۴۱ کیلومتر کمتر از لوسید است. حتی این خودرو در مقایسه با مدل‌های رده پایین‌تر دو برند آمریکایی نیز عملکرد بهتری ندارد. جدای از آن، سونی آفیلا ۱ در بحث سرعت هم دست پر وارد میدان نشده و شایعاتی درباره استفاده از دو موتور برقی با ۴۸۳ اسب بخار قدرت به گوش می‌رسد که ۵۳ اسب بخار بیشتر از قدرت لوسید ایر پیور پایه است اما در مقابل مدل S چهار چرخ محرک قافیه را می‌بازد و ۱۸۷ اسب بخار کمتر ارائه می‌کند. همچنین آفیلا ۱ فقط از حداکثر سرعت شارژ ۱۵۰ کیلووات با کانکتور NACS پشتیبانی می‌کند، چیزی که همین الان هم از رده خارج شده چه رسد به سال ۲۰۲۶! در مقابل باید گفت امکان شارژ تسلا مدل S و لوسید ایر با شارژرهای ۲۵۰ و ۳۰۰ کیلوواتی وجود دارد. نکته دیگر هم به تولید خودروی سدان در بازاری مربوط می‌شود که پر از شاسی‌بلندها و وانت پیکاپ‌های جذاب برای خریداران است.

واضح است که سونی آفیلا ۱ به دنبال پیروزی در بازار با ویژگی‌هایی همچون توان پیمایش، سرعت شارژ و یا پرفورمنس نیست. پس با این تفاسیر، مزیت خودروی موردبحث چه خواهد بود؟ از آنجایی که آفیلا ۱ توسط شرکتی فعال در زمینه تکنولوژی و سیستم‌های الکترونیکی توسعه یافته بنابراین می‌خواهد با تکنولوژی‌های پیشرفته خود بدرخشد. این خودرو از نمایشگرهای گوناگون روی داشبورد سود خواهد برد چیزی که قبلاً در هوندا E دیده شده است. سونی سرویس استریم داخل خودرو با نام RIDEVU را ارائه می‌کند که باعث دسترسی به بیش از ۲۰۰۰ فیلم سینمایی می‌شود. البته هیچ‌یک از این تکنولوژی‌ها را نمی‌توان محصولی جدید در صنعت خودرو دانست هرچند نمایشگر منحصربه‌فرد روی بدنه آفیلا ۱ پیام‌هایی را به دیگر خودروها نشان خواهد داد.

سونی همچنین تکنولوژی لغو سر و صدای فعال، سیستم صوتی سطح بالا و به‌روزرسانی نرم‌افزاری مداوم را در نظر می‌گیرد. کابین آفیلا ۱ در مقایسه با تسلا و لوسید جادار و پیشرفته به نظر می‌رسد هرچند به سختی می‌توان تخمین زد چه تعداد از مشتریان اولویت اصلی خود را نرم‌افزار قرار خواهند داد. نهایتاً آفیلا ۱ قول داده در زمینه تکنولوژی خودران هم برتری زیادی داشته باشد و ۴۰ سنسور مختلف برای دستیابی به سطح خودران ۲ پلاس در آن نصب شده‌اند و احتمالاً در آینده خودران سطح ۳ نیز برای آن ارائه شود. این ویژگی می‌تواند برتری خودروی سونی را در پی داشته باشد چراکه محصولات تسلا و لوسید فعلاً دارای خودران سطح ۲ هستند. تا زمانی که سونی نتواند قول‌های برجسته‌تری همچون خودران سطح ۳ را در مقطع زمانی فعلی بدهد، آفیلا ۱ واقعاً در برابر خودروهای کنونی برتری خاصی نخواهد داشت.

سونی قبلاً قیمت دو تیپ از آفیلا ۱ را اعلام کرده و امکان پیش‌خرید آن با سپرده ۲۰۰ دلاری وجود دارد. در ابتدا تیپ سیگنیچر این خودرو با قیمت حدود ۱۰۳ هزار دلار عرضه خواهد شد. اگر خواهان مدل اوریجین ۹۰ هزار دلاری باشید باید تا سال ۲۰۲۷ منتظر بمانید. جزئیات چندانی از این مدل‌ها منتشر نشده‌اند اما در نگاه اول برتری خاصی نسبت به لوسید ایر و تسلا مدل S ندارند. بد نیست بدانید قیمت مدل S چهار چرخ محرک از ۸۰ هزار دلار و لوسید ایر پیور از ۷۰ هزار دلار شروع می‌شود بنابراین اگر خواهان یک خودروی برقی راحت و لوکس با توان پیمایش بالاتر هستید چرا نباید مدل‌های موجود را انتخاب کنید؟

در نهایت این سؤال پیش می‌آید که آیا سونی آفیلا ۱ موفق خواهد شد؟ با بررسی تاریخچه این برند ژاپنی به برخی موفقیت‌های چشمگیر همچون واکمن، پلی‌استیشن و دیسک بلوری برمی‌خوریم اما شکست‌هایی همچون نوار بتامکس، مینی دیسک، UMD و مموری استیک هم وجود داشته‌اند. آنچه باعث تمایز موفقیت‌های سونی از شکست‌های آن می‌شود شاید بتواند تخمینی از میزان موفقیت یا شکست آفیلا ۱ را نیز ارائه کند. واکمن زمانی که در سال ۱۹۷۹ عرضه شد قیمت ۲۰۰ دلاری داشت (۸۷۰ دلار به قیمت امروز) اما از مزیت مهمی سود می‌برد که رقبا نداشتند. پلی‌استیشن نسل اول نیز با گرافیک بهتر و بازی‌های متنوع توانست نینتندو و سگا را شکست دهد. بلوری هم به دلیل قابلیت ذخیره بیشتر داده‌ها و ویژگی‌های پیشرفته‌تر دی‌وی‌دی را شکست داد. این محصولات پیشرفته‌تر از رقبای خود بودند.

بررسی شکست‌های سونی هم نشان می‌دهد که اگرچه بتامکس کیفیت بالاتری نسبت به VHS داشت و فضای کمتری را اشغال می‌کرد اما هزینه تولید بالاتری داشت و نمی‌توانست فیلم‌های طویل را ذخیره کند. مینی دیسک، UMD و مموری استیک نیز نتوانستند در برابر رقبا قد علم کنند زیرا هیچ‌یک از آن‌ها برتری خاصی نداشتند. به نظر ما آفیلا ۱ بیشتر شبیه همین محصولات شکست خورده است و شاید برخی ویژگی‌های بهتر را نسبت به لوسید و تسلا داشته باشد اما تحول خاصی در صنعت خودرو ایجاد نمی‌کند و مشتریان دلیل چندانی برای انتخاب آن نمی‌بینند. آفیلا حسی شبیه بتامکس دارد و نمی‌تواند پیروزی واکمن را تکرار کند. نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Mosafer

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (244 ديدگاه)

    این مشخصات جالب نیست

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. HELLO.BROTHERS

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (123 ديدگاه)

      در کنار مشخصات،طراحی ماشین خیلی ساده،حداقل میدادن طراح های ایتالیا دیزاین یا شرکت های معتبر در طراحی اتوموبیل،این ماشین رو طراحی میکردن.

  2. IRI

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    ..ری ترین طراحی

    موافقم 9
    مخالفم 4
  3. JaMsHiD-B

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3115 ديدگاه)

    وای این که دیگه خیلی سادس

    موافقم 6
    مخالفم 1
  4. سالار فصل

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (398 ديدگاه)

    چقدر نویسنده سطحی به موضوع پرداخته
    تا زمانی‌که توی خیابون تست نشه نمیشه حرفی زد
    مگه تسلا چیزی جز نرم افزار داره؟!
    پس توی اون حوزه شاید بتونه رقابت کنه.
    در ضمن محصول تو کمپانی بزرگ ژاپنی هست نه چینی یا کره ای

    موافقم 4
    مخالفم 12
  5. بهنام

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (915 ديدگاه)

    بعنوان طرفدار متعصب سونی که در سی سال گذشته همواره محصولات این برند دوست داشتنی را خریده ام و مانند یک بازاریاب همواره دوستان آشنایان و اطرافیان را به خرید محصولات سونی ترغیب کرده ام خودروی برقی همانند گوشی هوشمند جاییه که ژاپنی ها از اون خلاقیت مستمر و رقابتی برخوردار نیستن و رقبا فاصله ی زیادی از اونها دارن ( در برتری) و معتقدم این خودرو چیز خاصی برای مجاب کردن مشتری برای خرید نداره جز افرادی همانند بنده که حتی درصورت موجود بودن گوشی حتماً گوشی سونی خواهم خرید با وجود برتری رقبا.
    ولی با اینهمه آرزو دارم سونی موفق باشه و شکست نخوره.

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. کیان

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1502 ديدگاه)

      این چیزی ک شما میگی کم چیزی نیست، اینکه هر برندی به یک سری افراد طرفدارش ممکنه حس خوبی بدن. به فرض شما این ماشینو بخری، شما فقط ماشین نخریدی، شما به حس خودت احترام گذاشتی و از اون حس خوب موقع سواری احتمالا لذت بیشتری در قیاس با برند دیگه خواهی برد.
      ممکنه بهترین سدان بر فرض اس کلاس باشه، ولی یکی دلش سری هفت میخواد، یکی ائودی دوست داره، یکی کادیلاک و …
      اونها دارن حس رو هم میخرن
      الان بنظرم آیفون در کل دنیا و (بطور کاملتر اپل) جزو شرکتهایی هست که صرفا محصول نمیفروشه، داره حس رو همراهش میفروشه. حالا اندروید خوب نیست یا …، هست قطعا، ولی اون حس و برای خریدارش نداره

      موافقم 9
      مخالفم 1
  6. Souls

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    فعلا که قیمت خیلی زیادش میگه ماشین پر فروشی نخواهد بود.لوسید با قیمت هایی در همین حدود ماشین های خیلی خیلی بهتری رو بدست مشتری میرسونه.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  7. AMANTE

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    این ماشین اومده با تکنولوژی با بقیه رقابت کنه ولی در دنیای خودروسازی و حتی ابزار های الکتریکی همه چی تکنولوژی نیست.
    مثلا فکر کنید یک گوشی خیلی هوشمند از برند معروف هست ولی صفحه نمایش حاشیه زیاد داره یا گوشه های تیز داره و… کسی اون رو بخاطر برند نمیخره مگر کشته مرده اون برند باشه.
    این ماشین هم همین مشکل رو داره.

  8. Titanium

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    آقا این طراحش کی بوده ماشین یک ذره روح و جون نداره نه بیرونی و نه داخلی
    حداقل یکم شلوغش می‌کردن

  9. Saeed farshchian

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    سونی حتی گوشیاشم الکی گرون بودن هیچوقت موفق نشد
    خوشم نیومد واقعیت ازش
    لوسید خیلی ابهت بیشتری داره
    تسلا هم طراحیش زیبا تره
    جفتشونم از سونی ارزون ترن

    موافقم 1
    مخالفم 7
  10. Saeed farshchian

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    سنسور های برآمده روی سقف هم اصلا زیبا نیست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. B

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (949 ديدگاه)

    چیزی از توش در نمیاد بنظرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا