غول خودروسازی هندوستان در تلاش است تا شاسی بلند الکتریکی هماهنگ با استانداردهای جهانی تولید کند. این خودرو، کورو (Curvv) نام گذاری شده است و احتمالا با همکاری فنی رنو تولید خواهد شد.
تاتا موتورز، با عرضهی مدلهای اقتصادی و کممصرف، هماکنون یکی از بزرگترین خودروسازان جهان است. این مجموعه، سال ۱۹۵۴ توسط جهانگیر راتانجی افتتاح شد. موسس تاتا موتورز، از مشاهیر و کارآفرینان بزرگ هند است که سال ۱۹۰۴ در پاریس از خانوادهای متمول با نژاد پارسیان هند (زرتشتیان ایرانالاصل مهاجر) دیده به جهان گشود. گروه تاتا، هماکنون صدها شرکت فعال در صنایع مختلف مثل خودرو، فولاد و صنایع هوایی را شامل میشود. سال ۲۰۲۱، ارزش مالی تاتاموتورز با تیراژ تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال، حدود ۴۲ میلیارد دلار برآورد شد. این شرکت، سهامدار اصلی جگوار –لندرور است.
اولین خودروهای تاتا موتورز در کلاس کامیونت، طی همکاری فنی با گروه دایملر بنز تولید شد. این شرکت، خیلی زود به سودآوری رسید و انواع اتوبوس و کامیون را به فهرست محصولات خود اضافه کرد. تاتاموتورز در سال ۱۹۹۱، اولین مدل سواری مخصوص فروش به عموم را در کلاس شاسیبلندهای کوچک مناسب تردد در مسیرهای خارج جاده به تولید رساند. ارزانترین خودروی جهان به نام نانو (Nano) در سال ۲۰۰۸ با قیمت ۳ هزار دلار توسط تاتا عرضه میشد.
جدیدترین خودروی مفهومی تاتا، یک شاسی بلند اسپرت کوپه با پیشرانهی تمام برقی است. این مدل، کورو (Curvv) و حالت مواج (Curve) را به ذهن میآورد. نمای بدنه با زبان طراحی جدید تاتا به نام دیجیتال (Digital)، تاکید زیادی بر چراغهای باریک و سرتاسری دارد که تقریبا تمام لبهی کاپوت جلو را پوشش میدهد. کورو مثل بسیاری دیگر خودروهای برقی مدرن، فاقد جلوپنجره سنتی است و ظاهرا آیرودینامیک بسیار خوبی دارد.
حالت خاص چراغهای جلو با گوشههای کشیده شده به داخل کاپوت، مهمترین تفاوت تاتا کورو با مدلهای معمول در بازار جهانی است. داخل سپرها هم، مهشکنهای LED با طرح مثلثی دیده میشوند که احتمالا برای نسخهی تولید انبوه، تغییر خواهد کرد. تاتا کورو، یک خودروی مفهومی است اما ادوات پلاستیک داخل گلگیر، سپرها و رکاب دارد.
مارتین اولاریک (Martin Uhlarik) مدیر طراحی تاتا موتورز و مسئول پروژهی ساخت خودروی مفهومی کورو است. این مهندس کانادایی، سبک طراحی کابین در خودروی جدید تاتا را، اسپرت و کاربردی، هماهنگ با کلاس جهانی توصیف میکند. روی داشبورد، دو نمایشگر ایستاده نصب شده است که طبیعتا هرکدام، برای پنل روبروی راننده و سیستم سرگرمی، کاربرد دارند.
روی فرمان، کلیدهای فیزیکی هست اما در قسمت میانی داشبورد، فقط از یک صفحهی لمسی برای کنترل سیستم سرگرمی و امکانات رفاهی مثل تهویه مطبوع استفاده شده است. سبک طراحی داخلی تاتا کورو با صندلیهای اسپرت و نورپردازی محیطی (ambient lighting) آیندهنگر و کمهزینه به نظر میرسد.
عزم تاتا برای تولید شاسی بلند برقی جدی است و مدل مفهومی از کورو، پیشنمایش محصول نهایی محسوب میشود. بنابر اعلام شرکت سازنده، توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر برای مدل الکتریکی فراهم خواهد شد؛ درحالیکه نسخهی بنزینی این خودرو نیز در بازار هند وجود خواهد داشت.
نواحی شهری در کشور هند، از بدترین نقاط جهان از نظر آلودگی هوا هستند. این شرایط، دولت و صنایع خودروسازی هند را به حمایت از مدلهای برقی تشویق کرده است. تاتا به عنوان بزرگترین سازندهی وسیل نقلیه در هندوستان، برای تولید ۸ مدل خودروی برقی تا سال ۲۰۲۵ آماده میشود.
تاتا هماکنون، یک کراساور برقی به نام نکسون را با توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر و پیشرانهی ۱۳۰ اسب بخار تولید میکند که سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و آستانه قیمت ۱۸ هزار دلار دارد. این مدل، به موفقیت تجاری رسیده و همتکنون پرفروشترین خودروی برقی در کشور هند است. دیگر خودروی برقی تاتا، یک سدان کوچک به نام تیگور است. این مدل، ۷۵ اسب بخار قدرت دارد و توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر ارائه میدهد. قیمت تیگور EV در هند، ۲۲ هزار دلار است.
احسان امیری
۱۸ فروردین ۱۴۰۱این هند هم با تاتاش به یه جا میرسه
ما هم دنبال تولید پراید و پژو دوران قاجاری بزک شده(شاید رنو هم اضافه شه)
ببین کی گفتم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ فروردین ۱۴۰۱هدف من هم از نوشتن این مطلب، ارائه اطلاعات کلی از خودروسازی تاتاموتورز هند بود :)
این مدل مفهومی که هنوز چیز خاصی ازش مشخص نیست
meysam
۱۸ فروردین ۱۴۰۱ماشینای این شرکت نسبت به قیمتشون، آپشن و ایمنی خیلی خوبی دارن
تو یوتوب تصدفات واقعی محصولات تاتا با برندهای معتبر موجود در هند هستش که واقعا خیلی ماشینای ایمنی میزنه
ولی در ایران نسبت به محصولات هند اصلا تصویر مناسبی وجود نداره
بنظر من که شرکای خیلی بهتری هستند نسبت به چینیها
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ فروردین ۱۴۰۱چند تا دلیل هست که خودروسازی ایران و هند همکاری ندارن
اولا، طرف ایرانی با کسی شریک می شه که بیشترین سود براش داشته باشه و البته اونقدرها هم ارزان نباشه که بخواد با محصولات خودروسازان داخلی رقابت کنه. باید احترام مافیا هم حفظ بشه :)
دوما؛ خودروسازان هندی هم چندان علاقه ای به صادرات یا احداث خط مونتاژ در ایران ندارن. هند یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان موتورسیکلت در جهان شده؛ اما برای فروش خودرو به خارج تلاش زیادی نشون نمی ده و هنوز در حال توسعه برای پاسخ به نیاز بازار داخلی خودش با جمعیت 1/4 میلیارد نفر هست
aminbikar
۱۸ فروردین ۱۴۰۱تاتا کورو یاد تارا برقی تا آخر ۱۴۰۰ افتادم الان ۱۴۰۱ شده
دیجی
۱۸ فروردین ۱۴۰۱صنعت خودرو هند تاتا صنعت خودرو ایران لالا
Muty
۱۹ فروردین ۱۴۰۱بهتره بگیم :
صنعت خودرو سازی ایران گاگا
Jdm باز
۱۸ فروردین ۱۴۰۱فقط اونجاش که فهمیدم بنیان گذارش یه ایرانی مهاجر بوده 😔
شاید اگه همون ایرانی تو ایران میموند و ازش حمایت میشد میتونست یه شرکتی در حد تاتا موتورز بزنه یا حتی بهتر از اون
حیف، صدحیف
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ فروردین ۱۴۰۱در واقع اجداد پارسیان هند، از ایران به هند مهاجرت کردن
شاید صدها سال قبل مهاجرت کرده باشن. به همین دلیل نمی تونیم به نوادگان اونها، مثل همین آقای جهانگیر راتانجی، ایرانی مهاجر بگیم
حتی اسم کامل این بنده خدا، جهانگیر راتانجی دادابوی تاتا، خیلی با ایرانی ها تفاوت داره :)
کیانوش
۱۸ فروردین ۱۴۰۱زردشتیان هند قرن دوم هجری مهاجرت کردن به هند و جزو محدود مهاجرت های تاریخه که بیشتر از هزار سال موفق شدن فرهنگ اولیه خودشون رو کاملا حفظ کن و تو حفظ کردنش خیلی سرسخت تر از حتی یهودی ها بودن و حتی همین الانم به بچه هاشون اجازه ازدواج با غیر خودی ها رو نمیدن
با وجود اینکه از همون اول دارای قدرت اقصادی زیادی بودن ولی هیچ دخالتی تو سیاست هند نکردن
البته این گرو اولین مهاجرت اقوام ایرانی به هند نبوده وماقبل تاریخ ی عده از اریایی ها از رود سند میگذرن تو پاکستان و هند ساکن میشن
علی
۲۲ فروردین ۱۴۰۱در مورد تاتا پانچ چی؟ فقط ۶۷۰۰ دلار !
اگر قرار بود با همین مشخصات توسط خودروسازهای داخل ایران تولید بشه حتما بالای ۵۰۰ میلیون قیمت داشت .موضوع مدیریت با راندمان بهینه ،مدیریت بهینه هزینه ها و زنجیره تامین کارا است.