سایر خودروهای آسیاییوین فست

بررسی وین فست VF8 2023، هدیه شرقی برای غربی‌ها

وین فست با تکیه بر فناوری شاسی‌بلندهایش و برنامه اشتراک باتری به همتایان غربی یورش برده است و امید دارد تا سهمی مناسبی از این بازار کسب کند اما موانعی جدی سر راهش قرار دارد!

سنگ بزرگ نشان از نزدن است

بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای ورود به بازار خودروی جهان، از خرید شرکت‌های دیگر شروع می‌کنند؛ برای نمونه جیلی را به یاد بیاورید که ولوو را خرید یا تاتا که مالکیت جگوار-لندروور را درست گرفت. این کار از آن جهت منطقی است که شروع یک خودروسازی از صفر کاری بسیاری دشوار به شمار می‌آید نیازمند دانش و تخصص فوق‌العاده‌ای است. با وجود همه ای سختی‌ها، ویتنامی‌ها تصمیم گرفتند خودروی خود را از صفر بسازند. وین‌فست VF8 پاسخ مردمان جنوب شرق آسیا به این سوال است:

مگر ساختن یک خودرو چقدر سخت است؟!

وین‌فست بخشی از مجموعه بزرگ‌تر «وینگروپ جوین استاک» به شمار می‌رود که در حوزه‌های متنوع چون خودرو، تحصیل و آموزش و… فعالیت دارد. نخستین خودروی این مجموعه بزرگ برای بازار آمریکا، VF8 محسوب می‌شود که با دو ردیف صندلی و سیستم چهارچرخ محرک بین دو برادر VF7 و VF8 قرار می‌گیرد.

برادران VF8

نسخه پایه VF8 به یک باتری ۸۷.۷ کیلووات ساعتی و دو موتور تمام برقی با مجموعا ۳۴۹ اسب بخار قدرت مجهز شده است و با یک بار شارژ کامل تا ۴۲۴ کیلومتر یارای همراهی با سرنشینان را دارد. این نمونه که با پسوند اکو به فروش می‌رسد به ۴۷.۲ هزار دلار به فروش می‌رسد‌. نسخه پلاس ۵۳ هزار دلاری، یک سطح بالاتر از اکو قرار می‌گیرد و ۴۰۲ اسب بخار قدرت را در اخیتار راننده قرار می‌دهد. خودروی تست‌شده در این بررسی، پلاس سیتی ادیشن نام دارد که تولید آن به ۹۹۹ واحد محدود شده است.

این نسخه با باتری ۸۲ کیلووات ساعتی سامسونگ به فروش می‌رسد که به ادعای EPA با هر بار شارژ کامل، در نسخه‌های اکو و پلاس به‌ترتیب ۳۳۳ و ۳۰۷ کیلومتر مسافت قابل‌پیمایش را دردسترس قرار می‌دهد. وین‌فست می‌خواهد پس از اتمام کار باتری‌های سامسونگ از محصولات ۸۷.۷ کیلوواتی ساعتی کانتمپ، CATL، استفاده کند که موجب افزایش رنج آن‌ها خواهد شد.

مشت نمونه خروار است

وظیفه طراحی این شاسی‌بلند برعهده پینین‌فارینا بوده اما کماکان به نمونه‌های بالارده چینی شباهت دارد. مهم‌ترین نکته‌ای توحه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، پایین‌تر بودن عقب خودرو از جلو آن است؛ این نکته ممکن است توجه پلیس را از بیرون به وزن بار صندوق عقب جلب کند؛ باری که اصلا وجود ندارد!

سیستم کمک‌راننده بزرگراه‌ها در وین‌فست به خوبی کار می‌کند و برخلاف خودروهایی همچون لوسید، خودرو با دقت خوبی بین خطوط قرار خواهد گرفت و نیازی به تصحیح موقعیت آن با فرمان نیست. VF8 پلاس سیتی ادیشن در پیست مسابقه توانست درعرض ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و برای پیمودن مسافت ۴۰۰ متر به ۱۳.۹ ثانیه زمان و ۱۵۷ کیلومتر بر ساعت سرعت نیاز داشت.

این شاسی‌بلند شرقی در تست عمر باتری بزرگراهی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت توانست با پیمایش ۳۳۷ کیلومتر، ادعای EPA را اثبات کرده و از آن فراتر رود. ظاهرا وین‌فست هنوز مانند سایر خودروسازان برقی به رمز‌وراز دورزدن EPA تسلط پیدا نکرده است. گارانتی ۱۰ ساله و ۲۰۱ هزار کیلومتری این خودرو نشان از تعهد سازنده به مشتریانش است.

بی تجربگی به چه قیمتی

ساختن خودرو، تبلیغات آن و افزایش آمار فروش تازه بخش آسان کار یک خودروساز است و فراهم‌آوردن فرمان‌پذیری، سواری، کیفیت و… مناسب سختی و دشواری خودروساز بودن را افزایش می‌دهد. این المان‌ها هستند که یک خودروی خوب را تعریف می‌کنند نه بازاریابی آن! رسیدن به سطحی مناسب در این زمینه کاری دشوار محسوب می‌شود؛ وین‌فست هم با ساخت VF8 مهر تاییدی بر این ادعا زده است.

متاسفانه کیفیت سیستم فرمان برقی یا سیستم کنترل دما بالا نیست؛ برای مثال نمایش دما بین سلسیوس و فارنهایت تغییر می‌کند. چنین خطایی نشان می‌دهد که وین‌فست برای صادرکردن VF8 به بازار آمریکای شمالی عجله کرده است. وین‌فست حتی بخش‌هایی که نقاط قوت VF8 محسوب می‌شده را هم به نقطه ضعف تبدیل کرده است؛ برای نمونه دستیار کمک‌راننده بزرگراه و سایر سیستم‌های کمک‌کننده دیگر به‌صورت پیش‌‍‌فرض فعال هستند و درصورت عیرفعال کردن ازطریق نمایشگر ۱۵.۶ اینچی اطلاعات سرگرمی، دوباره با هر بار روشن کردن خودرو فعال می‌شوند.

برای تنظیم آینه‌های VF8 و ارتفاع فرمان هم باید از همین منو استفاده کرد که به نحوی قابل‌توجیه است چراکه ویتنامی‌ها باید برای کاهش قیمت خودرو از وقف کلیدهای فیزیکی دوری می‌کردند. بخشی‌های دیگر چون چرم گیاهی، سیستم صوتی با نویز دائمی و کمبود لاستیک زاپاس ازجمله گواهان صرفه‌جویی سازنده به شمار می‌روند.

مردم به خرید خودروهای ناشناخته علاقه دارند

زمانی که خودرویی از یک برند ناشناخته برای بازار عرضه شود، قیمت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در دهه ۸۰ میلادی محصولات هیوندای به‌خاطر کیفیتی بالاتر از خودروهای تویوتا به فروش نمی‌رسیدند چون نای رقابت با کیفیت ژاپنی‌ها را نداشتند؛ با این همه کره‌ای‌ها موفق به فروش خودروهایشان شدند.

سوال بی‌جواب این است که وین‌فست برای جلب نظر خریداران باید چه هزینه‌ای کند؟ چه چیزی مشتریان را از برندهای مشهور دور کرده و به سمت خودروسازی گمنام با مشکلات مشخص می‌برد؟ تنها مسئله مبرهم، تاثیر قیمت ۵۵,۱۹۰ دلار VF8 محسوب می‌شود که اگر کمتر بود، حتما نظر بسیاری را به خود جلب می‌کرد.

مشخصات فنی وین فست VF8 پلاس سیتی ادیشن

نوع دیفرانسیل عقب، موتور جلو، ۵ سرنشینی، ۴ در
قیمت (پایه/ تست شده) ۵۴.۲ هزار دلار/ ۵۵.۱۹ هزار دلار
پیشرانه موتور جلو/ موتور عقب: مغناطیس دائمی سنکرون ۲۰۱ اسب بخاری
قدرت/ گشتاور ۴۰۲ اسب بخار/ ۶۱۲ نیوتن‌متر
باتری ۸۲ کیلووات ساعتی
شارژر/ حداکثر سرعت شارژ ۱۱ کیلوواتی/ ۱۶۰ کیلووات
فاصله محوری/ طول/ عرض/ ارتفاع ۲۹۴۸/ ۴۷۴۹/ ۱۹۳۲/ ۱۶۶۶ میلی‌متر
وزن خالص ۲۶۱۷ کیلوگرم
سرعت شارژ از ۱۰ تا ۹۰ درصد ۵۲ دقیقه
زمان ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت/ حداکثر سرعت ۵ ثانیه/ ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    در دهه ۸۰ میلادی محصولات هیوندای به‌خاطر کیفیتی بالاتر از خودروهای تویوتا به فروش نمی‌رسیدند چون نای رقابت با کیفیت ژاپنی‌ها را نداشتند
    یه سوال کیفیت هیوندا بالاتر از تویوتا بود ولی نای رقابت با کیفیت ژاپنی رو نداشت!؟

    موافقم 12
    مخالفم 13
    1. R/T

      ۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (958 ديدگاه)

      اگه کیفیت هیوندا طبق متن بالا تر بود ولی نای رقابت با کیفیت ژاپنی نداشت
      ولی فک کنم اشتباه باشه چون کیفیت ژاپن تو او زمان خیلی بالا بود

      موافقم 24
      مخالفم 3
      1. البرز

        ۳ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (37 ديدگاه)

        متن هم همین رو میگه شما منظور نویسنده رو درست متوجه نشدید

        موافقم 25
        مخالفم 2
    2. Reza-a

      ۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (455 ديدگاه)

      اون قسمت متن حالت کنایه به کیفیت پایین تر محصولات هیوندای داره

      موافقم 8
      مخالفم 3
  2. ای روزگار تلخه تلخه تلخ

    ۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    طبق این تست واقعا خودروی خوبی نشون داده
    مشکلات عمده اش با یه بروز رسانی نرم افرازی اوکی میشه
    با این قیمت میشه فولکس هم خرید؟

    موافقم 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا