موضوع این متن در مورد کراساوور XUV 500 ساخت ماهیندرا است. این کراساوور در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. طراحی آن نیز توسط تیم مستقر در ماهیندرا صورت پذیرفته و از گونهای خاص از گربهسانان به نام چیتا (CHEETAH) الهام گرفته است. گیربکس ۶ سرعته دستی به کار رفته در آن نیز با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان توسعه و تکوین یافته است. این خودرو در یک مجموعه تولیدی پیشرفته که با استانداردهای روز جهانی کاملاً مطابقت دارد، تولید میشود، این مرکز تولیدی که ۲۸۳ هکتار وسعت دارد در اطراف شهر بمبئی جای گرفته است. در کل این خودرو نهتنها قدم بسیار بزرگی برای این شرکت محسوب میگردد بلکه نمادی از حرکت روبهجلوی خودروسازی هند هم محسوب میگردد. علاوه بر اینها، کراساوور مذکور به ممالکی همچون ایتالیا و استرالیا، آفریقای جنوبی و شیلی و… هم صادر شده است. این خودروی هندی چندی پیش توسط نویسندگان سایت «AUTODEALER» آفریقای جنوبی تحت بررسی قرار گرفت که در اینجا چکیدهای از آن را خدمتتان ارائه میدهم.
زمانی که ماهیندرا پیشنهاد نمود که خودروی XUV500 را جهت تست و بررسی، در اختیارمان میگذارد، در ابتدا کمی نگران بودم. با این وجود، پس از آنکه هفتهای را با این خودرو گذراندم، به نحو دلپذیری شگفتزده شدم. طراحی این خودرو قوی و تأثیرگذار است و در ضمن باید قدردان ساخت مناسب و نیز خطوط عضلانی به کار رفته در نیمرخ جلویی آن نیز بود. ارتفاع سواری مناسب این خودرو از کف زمین، به شما این امکان را میدهد که به نحوی شایستهای، بر جادههای موجدار و نیز ناهموارهای پیش رویتان غلبه نموده و آنها را از سر بگذرانید. با این حال، عدم وجود سامانه کنترل پایداری (ESP) به صورت استاندارد در خودرویی با این سایز و قیمت، به این معناست که هنگامی که شما گرفتار هوای طوفانی و یا رعدوبرق شدید، هر آن امکان دارد که خودرویتان منحرف شده و به کنارههای جاده بلغزد. پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزل به کار رفته در این خودرو یکی از نقاط قوت و درخشش موجود در آن به شمار میآید. این موتور که توانی معادل ۱۰۳ کیلو وات (۱۴۰ اسببخار) و نیز گشتاوری برابر با ۳۳۰ نیوتنمتر را ارائه میدهد، تا حد زیادی میتواند مسیرهای پیش روی خود را زیر ضرب گیرد. حجم باک بنزین این خودرو ۷۰ لیتر است که ذخیره بیپایانی برای هر رده از رانندگی محسوب میشود. علیرغم یک ترکیب خوب از پیشرانه که در این خودرو وجود دارد، مدل تحت تست ما که XUV500 W4 4×۲ نام دارد و با گیربکس ۶ سرعته دستی میباشد، با بهایی معادل ۲۴۹/۹۹۵ رند آفریقای جنوبی به فروش میرسد. این مبلغ با توجه به سایز این خودرو و نیز قابلیتهایی که از آن برخوردار است – که شامل مواردی همچون جای نشستن برای ۷ نفر و نیز فضای بسیار جادار داخل آن میشود – چندان بد هم نیست. از طرفی در این خودرو، سیستم تهویه مطبوع و سیستم رادیو تنها تجهیزات رفاهی هستند که از سوی کمپانی در این خودرو تعبیه شدهاند. با وجود اینکه که این خودرو از سیستم START/STOP بهره میبرد که ماهیندرا آن را سیستمی میکرو- هیبریدی تعریف میکند، هیچ نوع دکمهای بر روی فرمان آن نصب نشده و سیستم صوتی آن نیز فاقد پورت USB میباشد. (البته همه این موارد در مدل فول این خودرو تعبیه شده است). روی هم رفته، من، فلسفه و مفهوم به کار رفته در XUV را دوست دارم. این یک پلت فرم خوب است که به نحو مناسبی نیز یک خودرو بر روی آن تکوین و توسعه یافته است. مایلم که از شر سایهها و پرداختهای قهوهای رنگ موجود در داخل کابین آن خلاص شوم و به همین سبب است که نمونه پایه آن یعنی W4 را انتخاب نمیکنم. بهای این خودرو با ترفندی خاص، مشابه و یا کمی بیشتر از رنو داستر تعیین شده است، البته با این تفاوت، که فضای موجود در داستر کمتر از این خودروست.مشخصات فنی
نوع پیشرانه: ۴ سیلندر توربو دیزل (MHAWK)
حجم موتور: ۲۱۷۹ سیسی
توان: ۱۴۰ اسببخار در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۳۰ نیوتنمتر در ۱۶۰۰ الی ۲۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون به همراه میله موج گیر
سیستم فنربندی عقب: مولتی لینک به همراه میله موج گیر
سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی: ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
نوع جعبهدنده: ۶ سرعته دستی
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۸۵/۱۸۹۰/۱۷۸۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: ۲۷۰۰ میلیمتر
ارتفاع از کف زمین: ۲۰۰ میلیمتر
حجم باک بنزین: ۷۰ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۳۵/۶۵ R 17
وزن: ۱۸۱۰ کیلوگرم
کسب ۴ ستاره از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا
6 عدد کیسه ایمنی هوا
سیستم ضدبلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز ESP
سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم نگهدارنده خودرو در تپهها HILL HOLDER
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
فرمان الکتریکی
سیستم تثبیتکننده سرعت (کروز کنترل)
دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
صندلیها با پوشش چرمی
سنسور پارک عقب
خروجی برق ۱۲ ولت به تعداد ۳ عدد
روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو
چراغ مطالعه
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + DVD + پورت USB + AUX + IPOD + اتصالات بلوتوث
استراحتگاه میانی دست برای سرنشینان جلو و عقب
شیشه عقب ضد بخار
سنسور باران
صفحه نمایشگر لمسی
سیستم ناوبری به همراه GPS
جعبه خنککننده در کنسول میانی (COOL BOX)
روشن شدن چراغهای جلو به صورت اتوماتیک
6 عدد بلندگو
و…..
قیمت در آفریقای جنوبی: ۲۴۹,۹۹۵ الی ۲۶۴,۹۰۰ رند (۲۱,۱۰۰ – ۲۲,۳۵۰ دلار آمریکا)
قیمت در استرالیا: ۲۴,۹۰۰ الی ۳۲,۹۰۰ دلار استرالیا
farzad
۱۹ خرداد ۱۳۹۴موندم چی بگم یه زمانی ما ما کجا بودیم و اینا کجا اما حالا…………..صد شرافت دلره به چینیا
"Amir"
۱۹ خرداد ۱۳۹۴فقط یه جمله میتونم بگم ، واااای برما…
البته اقتصاد هند قویه ولی تجربش تو خودرو سازی داغونه ؛ پس دوباره وای برما
کاپیتالیسم
۱۹ خرداد ۱۳۹۴*
ببخشید کامنتم رو اینجا میزارم، امروز اولین روز۱۴ امین نمایشگاه خودرو شیراز بود
با وجود حضور گسترده ی چینی ها…تنها نکته مثبت نمایشگاه غرفه سوبارو بود که فقط فارستر و لگاسی رو اورده بود…نکته جالب قیمت قیمت ۲۱۰میلیونی فارستر بود! ۲۱۰! :\
با وجود قیمت فضایی فضای داخلی فوق العاده راحتی( درصورتی که قدتون بالای ۱۸۰ نباشه) رو داشت…
ایرانخودرویی ها هم اریسان و پارس و دنا و رنو کپچر رو به نمایش در اورده بودن اما در ماشین ها بسته بود و اجازه نشستن داخل خودرو رو نمیدادن!!! همین وضعیت برای خودرو های هیوندای هم صادق بود! خریدار باید راحتی خودرو رو حدس میزد احتمالا!
ام جی هم با ام جی ۳ و ام جی ۶ حضور داشت که با وجود چینی بودن ،تفاوت کیفیتش با بقیه هم وطناش قابل لمس بود
و اینکه این لیفان ۸۲۰ واقعا ظاهر زیبا ( اما کیفیت نه چندان بالا) داشت
محمدرضا
۲۰ خرداد ۱۳۹۴مرسی بابت اطلاعاتی که دادی عالی بود خوشم اوومد
road
۲۱ خرداد ۱۳۹۴ام جی 6 الان و در کشور اصلیش یعنی انگلیس داره فروخته میشه و تو بررسی های حرفه ای انگلیس نمرات خوبی گرفته اصلا نمیشه اونو با بقیه مقایش کرد
تکنولوژی شاسی دینامیک هوشمند رو فقط این محصول انگلیسی ارایه میده
و البته پورشه و بنز و بی ام و
matin
۱۹ خرداد ۱۳۹۴خطوطش خیلی ناهماهنگه
matin
۱۹ خرداد ۱۳۹۴قیمت پایه اش 19000 دلار آمریکاست حدودا برابر asx ix35 sportage اصلا نمی ارزه
Mostafa&S
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ایرانخودرو و سایپا عزیز هندم شاسی زد شما شاسی بلند سمند و پراید نمیزنید منتظریما…
سامورایی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴فقط زیبای ایرانی تیبا
سعدی مرغ سحر را خورد ما هنوز اندر خم یک جوجه ایم
peyman
۱۹ خرداد ۱۳۹۴آفرین بر همت بلند مردمان در ایجاد رفاه و امنیتو آسایشه خودشون هر چند کوچک ولی بازهم همتی در کار است و ننگ بر……… خودتون پرش کنین جا خالیو
آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی والفا
۱۹ خرداد ۱۳۹۴واقعا رگه هایی از انگلیسیا سازی تو این خودرو موج میزنه و به نظر میرسه با کیفیت تر از خودروهای چینی باشه…
bardia
۱۹ خرداد ۱۳۹۴یه چیزی خیلی خنده داره،حداکثر دوره موتورش 3750 دور بر دقیقه زده
با اینکه دیزله ولی بازم خیلی کمه،مگه کامیونه که انقدر دوره موتورشو کم گذاشتن!!!!
سام
۲۰ خرداد ۱۳۹۴با سلام
دوست عزیز،این بدین معناست که پیشرانه این خودرو در این دور به حداکثر توان خود دست می یابد و این به معنی حداکثر دور موتور نیست.
Zonda R
۲۰ خرداد ۱۳۹۴@.F
سپاس از سام عزیز
سرعت پیشرفت واقعا زیاده
یادمه یکی از مقامات کره به ژاپنی ها گفته بود اگه ژاپن یه نیش ترمز بزنه ما از روش رد میشیم
الان هند و چین هم دارن قطب میشن
واقعا اگه سالها پیش میگفتی به کسی مالک لندرور و جگوار هند خواهد شد عکس العملش خنده بود
اما ما فرنون الکترونیکی این ماشینم نمیتونیم تولید کنیم
سام
۲۰ خرداد ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم فرزاد جان، لطف داری شما
bardia
۲۰ خرداد ۱۳۹۴داداش وقتی حداکثر توانش رو این دوره یعنی ته تهش کات افشم روی 4000 تنظیم شده
تکنولوژیه گشتاور گرفتن از موتوره دیزل چیزه خاصی نیست،قدرته که نمیتونن بگیرن ازش
6 دنده و حداکثر سرعت 175 یعنی هر دنده کمتر از 30 کیلومتر بر ساعت که دقیقا واسه همین گفتم شبیهه کامیونه
luis
۱۹ خرداد ۱۳۹۴همه رفتن ما موندیم?
یه پسر
۱۹ خرداد ۱۳۹۴چینی ها رو می شد یه جور تحمل کرد ولی هند دیگه خیلی طراحی افتضاحی داره
مشکلش بنیادیه و ریشه در کودکی هندی ها داره :)
احسان(احسان سابق)
۲۰ خرداد ۱۳۹۴چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
milad
۱۹ خرداد ۱۳۹۴دیگه نمیدونم چه مدلی از پراید مونده که باید تولید کنیم…یادم امد پراید پرنده..
علي رضا
۱۹ خرداد ۱۳۹۴هند هم خوب پیشرفت کرده..
بنتلی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴با این پول میشه جیپ پاتریوت خرید!!
البته تو سایز های دیگه گزینه های بهتر مثله سوبارو هست!
مهران72
۱۹ خرداد ۱۳۹۴سلام
دقیقا کجاشو از چیتا الهام گرفتن؟؟؟؟
بیچاره چیتا
حامد
۲۰ خرداد ۱۳۹۴خطوط جلو پنجره و زیر چراغها رو.
رضا
۱۹ خرداد ۱۳۹۴استایل کلی ماشین بد نیست ولی جزئیاتش خیلی زشته
البته واسه هند جای تبریک داره
به نظر من ما تا 10 سال دیگه شاید به این سطح نزدیک بشیم
Archi khan
۱۹ خرداد ۱۳۹۴با این قیمت برندهای بسیار معتبری هم خودرو میدن بیرون.
asx, چروکی, crv, مزدا و….
اما تلاش و پیشرفتشون واقعا جای تحسین داره
نوید جهرمی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴به جز این که سکوت کنم وافسوس بخورم به حال خودمون و خودروسازیمون چیزی ندارم بگم
احمد باقری
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ظاهر جلوی خوبی داره.
حسين
۲۰ خرداد ۱۳۹۴هیچ کامنتی نمیشه گذاشت ، آفرین به غیرت و تعصب هندیها ….
ایران خودرو ???
سایپا???
میلاد عزیزی
۲۰ خرداد ۱۳۹۴سلام،دوستان یک سول داشتم،اینکه میخواستم بدونم منظور از فرمان D در کیا اپتیما چیست????
Milad azizi
۲۰ خرداد ۱۳۹۴سلام دوستان من یک عضو جدید هستم،یه سوال داشتم،میخواستم بدونم منظور از فرمون D در کیا اپتیما چیست??
سامان از تبریز
۲۰ خرداد ۱۳۹۴با 22 هزار.دلار میشه کراس اور مزدا یا
هوندا crv خرید
Danial
۲۰ خرداد ۱۳۹۴وقتی باجاج (پالس از 135 تا 220) داره موتور وارد میکنه تو ایران وقتی آپاچی داره موتور وارد ایران میکنه و از همه مهمتر وقتی طرف رو همین موتورها جوری میشینه انگار BMW S1000 زیر پاشه توقع دارید از ما پیشرفته تر نشن خب میشن برادر من میشن دیگه …. والا…
بنتلی
۲۰ خرداد ۱۳۹۴دوست عزیز میلاد جان،شکل غربیلک فرمان به صورت D هست که فضای بیشتری برای پای راننده فراهم میکنه،البته مطمئن نیستم
Milad azizi
۲۱ خرداد ۱۳۹۴ممنون از راهنماییت دوست عزیز.
محمدرضا
۲۰ خرداد ۱۳۹۴گرونه
حامد
۲۰ خرداد ۱۳۹۴به درد منفجر شدن تو فیلمای آمیتا باچان میخوره..
ارش
۲۱ خرداد ۱۳۹۴کپی شده از رنجروور و اندکی چاشنی ولوو و ساب از ناحیه پشت
حامد MASERATI GT
۲۴ خرداد ۱۳۹۴از هندیا چنین ماشینی بعیده واقعا باید بشون تبریک گفت و خودروسازان داخلی رو لعن کرد
Mehdi
۵ فروردین ۱۳۹۶در سفری که اخیرا به هند داشتم این ماشین رو از نزدیک دیدم و سوارش هم شدم
البته باهاش رانندگی نکردم
اول این که ماشین بسیار زیباییه
حتی در مقایسه با خودرو های کره ای و ژاپنی
راحتی بسیار بالایی داشت و به نظزم قدت و شتاب موتور بد نبود
ولی چیزی که هست وقتی خودروهای مدل قدیمی این شرکت خودروسازی رو میدیدی کاملا پیشرفت و توسعه رو در خند احساس میکردی
کسانی که میخنزن و ایراد میگیرن آیا میدونن که این شرکت مالک سانگ یانگ کره هست
آیا میدونن که شرکت تا تا موتور هست مازک شرکت جگوار و لندرور هست؟
میدونن که طیف زیادی از خودروها اعم از سوزوکی تویوتا هیوندا فورد و … در این شرکت تولید میشه
علیرضا
۲۴ مهر ۱۳۹۶سلام. اخیرا عظیم خودرو قرارداد واردات و تولید این خودرو رو با ماهیندرا بسته.
بی صبرانه منتظر واردات این خودرو توسط شرکت عظیم خودرو هستیم
P
۱۱ آذر ۱۳۹۶من دیروز سوار این ماشین شدم تو عکس ظاهرش کوچیکه ولی باور کنید اندازه ماشین به اندازه پرادو میشه مخصوصا از عقب شبیه ماشین های امریکایه فضای داخلیش کمی سادس ولی خیلی با کیفیته در کل ماشینه خوبیه قیمتشم 120 میلیونه شرکت عظیم خودرو داره خط منتاژش رو راه می اندازه
روشنک
۲۱ اسفند ۱۳۹۶فقط سوالی که داشتم آیا خدمات بعد ازفروش این ماشین که خودش خیلی مهمه به چه صورت هست اگرکسی اطلاعی دارد ممنون میشم راهنمایی کنند