احتمالاً هایپرکار دول سیکستین را به یاد دارید که در نمایشگاه خودروی دوبی ۲۰۱۳ رونمایی شد. آن زمان گفته شد که این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ V16 چهار توربو است که ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد و با تکیه بر آن میتواند به حداکثر سرعتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بااینحال اکثر کارشناسان این هایپرکار را چیزی بیش از یک نمونهٔ نمایشی و غیرکاربردی نمیدانستند ولی چندی پیش گزارشی منتشر شد که نشان میداد قرار است چهار سال پس از رونمایی اولیهٔ Devel Sixteen، امسال در نمایشگاه خودروی دوبی نخستین پروتوتایپ کاربردی آن رونمایی گردد.
این گزارش حالا به واقعیت بدل شده و پروتوتایپ کاملاً کاربردی این هیولا برای اولین بار در نمایشگاه دوبی رونمایی شده است. پروتوتایپ سیکستین همانند نمونهٔ نمایشی قبلی همچنان از همان موتور شانزده سیلندر چهار توربو با قدرتی در حدود ۵۰۰۰ اسب بخار استفاده خواهد کرد. این نیروگاه V16 حجمی معادل ۱۲.۳ لیتر داشته و توسط شرکت Steve Morris در میشیگان ساخته و بهطور خاص برای استفاده در مسابقات درگ طراحی شده است. البته گفته شده که Devel Sixteen در سه نسخهٔ مختلف عرضه خواهد شد که شامل دو نسخۀ جادهای با قدرتهای ۲۰۰۰ اسب بخار و ۳۰۰۰ اسب بخار میشود درحالیکه نسخهٔ ۵۰۰۰ اسب بخاری صرفاً برای استفاده در پیستها ارائه خواهد شد.
سازندهٔ این هایپرکار همچنین اعلام کرده است که برای توسعهٔ هایپرکار خود با شرکت ایتالیایی Manifattura Automobili Torino همکاری کرده است. این همان شرکتی است که توسعهٔ سوپراسپرتهای SCG 003 و آپولو Intensa Emozioine را در کارنامهٔ خود دارد. همچنین سازندهٔ Devel Sixteen این بار ادعا کرده که این هایپرکار میتواند به حداکثر سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که در صورت تحقق، رکورد خارقالعادهای خواهد بود.
پروتوتایپ Devel Sixteen بسیار شگفتانگیز به نظر میرسد. فاصلهٔ محوری زیاد و ارتفاع بسیار کم آن برای ثبات و پایداری در سرعتهای بالا طراحی شدهاند درحالیکه دو خروجی بزرگ اگزوز آن مستقیماً یادآور جتهای جنگنده هستند. البته واضح است که نسخهٔ به نمایش درآمده در دوبی هنوز هم تا حد زیادی به یک نمونهٔ کانسپت شباهت دارد زیرا نمای داخلی آن بسیار ساده و غیرمعمول است؛ بنابراین نمیتوان این ماشین را بهطور کامل یک پروتوتایپ دانست. بااینحال نمایش این نمونه حداقل نشان میدهد که پروژهٔ Devel Sixteen در حال پیشرفت بوده و صرفاً به یک ایدهٔ دیوانهوار و نمایشی محدود نمیشود. البته امیدواریم پیشرفت بعدی این هایپرکار ۵۰۰۰ اسب بخار چهار سال دیگر طول نکشد.
PaRHaM
۲۵ آبان ۱۳۹۶چ شود این هیولا!
خیلی نازه
۵۰۰۰ هم ک دیگه شاهکاره!
خیلی زیاده
دوس دارم گشتاورش رو بدونم!
فوق العاده اس
mans
۲۵ آبان ۱۳۹۶5000hp قدرتشه
خدا میدونه چقدر گشتاور داره
چه گیربکسی این تحمل میکنه در عجبم
فقط فرانسه فقط بوگاتی
۲۵ آبان ۱۳۹۶اگزوزا رو خداااااااااا
Love Cars
۲۵ آبان ۱۳۹۶خوبه ولی کاش اطلاعات کاملی ارائه میدادن و طراحی بهتری داشت.
محسن
۲۵ آبان ۱۳۹۶تو بازی اسفالت ۸، صفر تا صدشو ۲.۲ زدن.
Amir
۲۵ آبان ۱۳۹۶.
مسخره ترین بازی که راه افتاده همین سقف سرعته
چون تکنولوژی پیست و ارتقا هندلینگ خیلی نابه و دست یافتن بهش خیلی دشوار ، شرکت های تاپ مثل پورشه ، لامبورگینی ، فراری ، مکلارن ، مرسدس بنز ، استون مارتین ، برای قدرتنمایی واسه همدیگه افتادن دنبال رکورد پیست و تایم نوربرگ رینگ.
و آسون ترین کار هم اینه که چهار تا موتور الکتریکی یا یک موتور گنده ی تنفس مصنوعی بندازی رو ماشین و با شتاب و تاپ اسپید های مسخره که به درد هیچ چی نمیخوره واسه خودت تبلیغ کنی.
سقف سرعت ۵۰۰ تا یا ۴۸۰ تا به چه دردی میخوره واقعا؟
جالبترین زمان برای جنگ بر سر رسیدن به سقف سرعت بیشتر دهه ی ۹۰ بود که تموم شد و رفت.
الان اینجور ماشین ها از نظر من دوهزار نمیارزند.
همین devel یا هنسی رو اگر بهم بدن حاضرم بامو M۲ عوض کنم
نوید جهرمی
۲۵ آبان ۱۳۹۶کاش در کنار این چالشی هم بینشون راه میفتاد ماشینی میساختن که 10 سال یا 15 سال هیچ سرویسی نخواد. پلمپ تحویل بگیری پلمپ تحویل بدی برا بازیافت.در کنارش چیزی از لذت رانندگی و راحتیشون کم نشه.
ساخت ماشینی ک ب جز پیست بدرد جایی نخوره هم توجیح نداره. به جاش میری ماشین مسابقه ای میخریو حالشو میبری.
جاده ها هم حتی برای ماشین عادی هم محدودیت دارن چه برسه ب هایپرکار.
حالا نمیدونم این همه فشار و رقابت سر ب کجا میخواد ببره.
Jast bentley continental
۲۶ آبان ۱۳۹۶خدایی عوض نمی کنی داداش دیگههنسی با ام??۲
مسعود
۲۸ آبان ۱۳۹۶داداش devel یا هنسی رو بگیر بفروش باهاش چندتا M2 بگیر
بذار اقتصادی فک کنی خخخ
Saeed Boroomand
۲۶ آبان ۱۳۹۶گشتاورش احتمالا محدود خواهد بود بزای محدود نگه داشتن وزن دیفرانسیل و جعبه دنده، و اون موقع ارزش این اندازه از اسب بخار هم تا حدودی زیر سوال میره جز توی پیست و دور های خیلی بالا…
شندی
۲۶ آبان ۱۳۹۶داداش این چالشی که میگی قبلا بصورت عملی بود و خودروهایی تولید میشد که سالیان سال گارانتی داشت. مثل الدوزمبیل ، مثل بنز سری اس قدیم.
ولی بعدش به این نتیجه رسیدن که اینجوری خودروها خراب نمیشه و به ضرر خودشونه. واسه همین الان خراب شدن ماشین ها هم مهندسیه! یعنی هر قطعه ای رو برای یک طول عمر مشخص طراحی میکنن