در سال ۲۰۰۳ اگر خواهان یک سوپر تورر دوازده سیلندر بودید باید بیش از ۲۰۰ هزار دلار هزینه میکردید. دراینبین، فراری 575M و آستونمارتین ونکوئیش از بهترین انتخابهای این کلاس بودند؛ بنابراین انتخاب از میان این دو دشوار بود؛ اما فراری کمی ارزانتر از آستونمارتین بود بهگونهای که 575M با قیمتی بین ۲۱۷,۸۹۰ تا ۲۳۱,۲۶۰ دلار در ایالاتمتحده عرضه میشد که نزدیک به ۱۴ هزار دلار کمتر از قیمت ونکوئیش بود؛ اما هماکنون داستان کاملاً متفاوت است.
در حراجی سانتا مونیکا که ماه آینده برگزار میشود قرار است یک دستگاه فراری 575M به همراه دو دستگاه آستونمارتین ونکوئیش به حراج گذاشته شود. 575M موردنظر به رنگ آبی تیره با تودوزی چرم قرمز بوده و کارکردی کمتر از ۱۸ هزار کیلومتر دارد. انتظار میرود این خودرو با قیمتی بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار دلار به فروش رود. این در حالی است که قیمت ونکوئیش مشکیرنگ با کارکرد ۱۰,۲۰۰ کیلومتر بین ۷۵ تا ۸۵ هزار دلار و دیگری که به رنگ قرمز بوده و کارکردی بیش از ۴۳ هزار کیلومتر دارد، بین ۵۵ تا ۶۵ هزار دلار برآورد میشود.
بنابراین این داستان بسیار عجیب است؛ زیرا هردوی این خودروها توسط برندهای سطح بالای اروپایی تولید شدهاند، مجهز به پیشرانههای V12 با حجمی نزدیک به شش لیتر هستند، از گیربکسهای شش سرعتهٔ سکوئنشال استفاده میکنند و در زمانی که تولید میشدهاند تنها حدود شش درصد اختلاف قیمت داشتهاند؛ اما حالا، حتی اگر پایینترین قیمت تخمینی فراری را به همراه بالاترین قیمت تخمینی آستونمارتینها در نظر بگیریم، بازهم قیمت 575M با دو ونکوئیش برابری میکند. این در حالی است که حتی در زمان تولید این خودروها، فراری 575M قیمت کمتری از آستونمارتین ونکوئیش داشته است.
پس چرا اینگونه است؟ دلیل اول را میتوان به خاطر تفاوت در عملکرد این دو ماشین دانست چراکه فراری ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد که آنرا ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسانده و قادر میسازد نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالیکه آستونمارتین در زیر کاپوت خود ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشته، ظرف ۴.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً میتواند به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
علاوه بر این، 575M بهطور نسبی خودروی کمیابتری است زیرا از آن ۲,۰۵۶ دستگاه تولید شده است درحالیکه آستونمارتین تعداد ۲,۵۸۹ دستگاه ونکوئیش تولید کرده است؛ اما بااینوجود این تفاوتها را بهسختی میتوان بهعنوان دلیل این اختلاف قیمت قبول کرد؛ بنابراین شاید بتوان ارزش بالای برند فراری را دلیل حفظ قیمت 575M بهحساب آورد؛ اما بااینحال اگر خواهان خودرویی صفرکیلومتر هستید، بهتر است این فراری 575M را انتخاب کنید زیرا افت قیمت جزئی خود را تجربه کرده است اما اگر به دنبال خودروی دستدوم میگردید، آستونمارتینهای ونکوئیش انتخاب بهتری هستند.
Amir
۹ خرداد ۱۳۹۶.
مقاله ی جالبی بود.
آمریکا
۹ خرداد ۱۳۹۶سامان آذری جان اگه این کامنتمو خوندی حتما جواب بذار
چند روز قبل یادمه یکی از کامنتهات رو خوندم که نوشته بودی که آرزوته به آمریکا مهاجرت کنی خواهش می کنم دلیلات رو برام بنویس که چرا امریکا رو به مثلا آلمان یا استرالیا یا فرانسه یا … ترجیح می دی اگه دوست داشته باشی می تونیم تو همین پدال با هم در موردش یکم صحبت بکنیم و دلایلمون رو بگیم چون منم آمریکا رو بیشتر از هر کشوری برای مهاجرت دوست دارم ( مهاجرت به آمریکا هم تا چند وقت دیگه بازم آزاد
می شه )
ونوم اف ۵
۹ خرداد ۱۳۹۶امریکا جان من با اجازه به نظرت جواب میدم اولا امریکا به دلیل اینکه کشور مهاجر پذیری بوده همه نوع فرهنگی توش هست و از همه ی فرهنگها یه چیزی گرفته شاهد مثال صنعت فیلمسازیش هست که تمام دنیا با اون ارتباط برقرار میکنن ولی کشور های تک بعدی مثل اروپای شرقی اینطور نیست … دوما خیلی ایرانی تو امریکا هست و اگه بتونی به کالیفرنیا بری به راحتی میتونی احساس توی تهران و یا ایران بودن بکنی
ونوم اف ۵
۹ خرداد ۱۳۹۶سوما اینکه هیچ کشوری ازادی های امریکا رو نداره از حمل اسلحه و … ( البته بعضی ها میگن این باعث ادمکشی میشه در صورتی که امریکا با بالای ۲۵۰ میلیون تفنگ دست مردم به نسبت قتل و کشتارش شاید از خیلی کشورها کمتر باشه …. چهارم فرهنگ شاد بودن و خوش بودن و پول خرج کردن برعکس اروپا که به بخیل بودن معروفن از جمله فرانسه و انگلیس و خلاصه اینکه ونوم فدای امریکا
ونوم اف ۵
۹ خرداد ۱۳۹۶راستی استرالیا دیگه اصلا اقامت نمیده فامیل خود من اینقدر تو کمپ موند پشیمون شد برگشت قاچاقی رفت کانادا
آمریکا
۹ خرداد ۱۳۹۶ممنون ونوم اف 5 جان که کامنت گذاشتی به چیزهای خیلی خوبی هم اشاره کردی
ferrari
۹ خرداد ۱۳۹۶پیرو صحبت های ونوم باید بگم که امریکا بهشت دانشمندان و افراد تحصیل کرده یا افرادی که قصد تحصیل دارن هستش بودجه ی بعضی از دانشگاهای امریکا از بودجه ی بعضی کشور ها بیشتره که نشون دهنده ی اهمیت دانش در این کشوره البته نمیگم اروپا ضعیفه نه اما در رشته های فنی مهندسی و علوم انسانی امریکا بهترین دانشگاه های جهان رو داره
Mdesign
۹ خرداد ۱۳۹۶سلام دوست عزیز …
به قول یکی از اساتید که اروپا درس خونده … تو اروپا همیشه خارجی هستی و هیچ وقت نمی تونی خوب جا بیوفتی … اما از اونجایی که آمریکا کلا مهاجر هستن و جز سرخ پوست ها بومی اصیل ندارد و اینکه تنوع نژادی داخلش خیلی بالاست پس محیط مناسب تری برای زندگی هست … سایر موارد را هم که ونوم گفت…
و البته ترجیح شخصی خود من آمریکاست …
xaan
۱۲ خرداد ۱۳۹۶سه تا دلیل اصلی داره که دوتاشو نگفتید : مهندسی بینظیر فراری ، و تو این مورد زیبایی بیش از حد فراری در برابر طراحی معمولی استون مارتین. مقایسه طراحی داخلی دیگه بیشتر شبیه جوکه !
BENZ&BMW
۹ خرداد ۱۳۹۶نویسنده یجوری نوشته(اگه خودروی صفر کیلومتر میخواهید بهتر است سراغ فراری بروید و اگر خودروی دست دوم می خواهید آستون مارتین بخرید)انگار الان ما پول اینارو داریم و الا حاضر میشیم بریم بخریم!!!
Km
۹ خرداد ۱۳۹۶دوستان توجه کنن این ماشینا مال سال 2003 هستن و یکی 10000و دیگری 18000 کیلومتر راه رفتن و حتی در سطح هایپر کارها که قطعا کمتر کار میکنن قرار نمیگیرن حالا به هایپرکار مرسدس گیر میدن که حداقل تا 50000 میتونه بره اونم حداقل ینی بیشتر حتی.
اما در مورد فراری 575M و ونکوئیش که دوتا از بهترینا و زیباترینان مخصوصا که من عاشق این نسل ونکوئیشم و بیشتر از هرآستون مارتین دیگه ای دوسش دارم واقعا بی نظیره
Mahdi US CARS
۹ خرداد ۱۳۹۶«دیگری که به رنگ قرمز بوده و کارکردی بیش از 43 هزار کیلومتر دارد، بین 55 تا 65 هزار کیلومتر برآورد میشود.»
مطمئن هستید اشتباه تایپی نشده؟
Mahdi US CARS
۹ خرداد ۱۳۹۶خوبه اصلاح شد
Fericuda
۹ خرداد ۱۳۹۶ربطی به کارکرد و تعداد تولید نداره دلیلش فقط اینه که داری “فراری” میخری
همین
ونوم اف ۵
۹ خرداد ۱۳۹۶اقا این فراری چه سری توش هست نمیدونم اینقدر کلاسیکاش قیمت میگیرن یه مطلب که فکر کنم پدال نوشته بود رولز رویس های سیلور شادو که میشه گفت کلاسیک هستن خیلی قیمت هاش پایین بود و همین استون ولی فراری هر روز قیمتش میره بالا تر
ferrari
۹ خرداد ۱۳۹۶البته 575 تولید انبوه بود. اما بعد این همه سال هنوز بیشتر از نصف قیمتشو حفظ کرده. همین موضوع میتونه روی فروش بیشتر فراری ها تاثیر مثبت بذاره
mohsen
۱۰ خرداد ۱۳۹۶هر چه باشد او قرارییی است
یک دو پیرهن بیشتر پاره کردست
Meysam..Laferrari
۱۰ خرداد ۱۳۹۶به هر حال باید یه فرقی بین بهترین و آیکونیک ترین برند اسپرت ساز دنیا با بقیه باشه دیگه :)
GOD BLESS AMERICA
۱۷ تیر ۱۳۹۶کافیه نگاهی به طراحی و گیرایی این خودروها در سال ۲۰۱۷ بیاندازیم.
آستون مارتین برنده بی چون و چرای پرستیژ کاری در این رده است و البته با در نظر گرفتن قیمت .