آستون مارتینتجربه و آزمایش

نخستین تجربه رانندگی با آستون مارتین DB11-V8

هشت لزوماً کمتر از دوازده نیست!
آستون مارتین DB11 هشت سیلندر جدید، ما را به یک چالش فلسفی دچار می‌کند و این سؤال را در ذهن پدید می‌آورد که: منظور از خیلی زیاد، دقیقاً چقدر است؟ آیا یک خودروی اسپرت واقعاً به یک چنین توان بالایی احتیاج دارد و یا شاید به بیش از اینها نیارمند است؟ به‌هرحال آن طور که به نظر می‌رسد، این پیشرانه کوچکتر انتخاب مناسبی برای کوپه زیبای آستون مارتین باشد.

 آستون مارتین DB11-V8
شواهد حاکی از این است که DB11 وی ۸، فاز نخست از اجرای توافق میان آستون و دایملر، مبنی بر بکارگیری پیشرانه وی ۸ چهارلیتری توئین توربوی ساخت آلمان باشد؛ دقیقاً همان قلب تپنده‌ای که نیروبخش مدلهای عملکرد بالای مرسدس-ای ام جی و مرسدس بنز است.

 آستون مارتین DB11-V8
اگرچه به‌زودی شاهد استفاده از این موتور بر روی ونتیج خواهیم بود اما در مراسم افتتاحیه، تنها کارت دعوت برای DB11 ارسال شده است. با ۵۰۳ اسب بخار قدرت، توان خروجی آن دقیقاً مشابه مدل C63s مرسدس-AMG است و البته قطعاً به‌پای ۶۰۰ اسبی که درشکه ۱۲ سیلندر آستون مارتین DB11 را به دنبال خود می‌کشند، نمی‌رسد. برخلاف توان خروجی، گشتاور تولیدی توسط پیشرانه وی ۸ تنها با ۲۴ نیوتن-متر کمتر نسبت به موتور ۱۲ سیلندر، به ۶۷۵ نیوتن-متر رسیده است.

 آستون مارتین DB11-V8
شتاب ۰-۱۰۰ این خودرو طبق اعلام شرکت سازنده، ۴ ثانیه است که فقط ۰.۱ ثانیه با مدل ۱۲ سیلندر اختلاف دارد. نهایت سرعت مدل وی ۸ نیز ۳۰۱ کیلومتر بر ساعت بیان شده است که ما سعادت دستیابی به آن را نداشتیم.

 آستون مارتین DB11-V8
یک مزیت کلیدی پیشرانه جدید، فشرده‌تر و سبکتر بودن آن است. وزن آن در حدود ۱۱۵ کیلوگرم از موتور وی ۱۲ کمتر است و قسمت اعظم این وزن بر روی دوش محور جلو قرار داده شده است.

 آستون مارتین DB11-V8
خبر خوب اینجاست که کمتر کسی متوجه تفاوت ظاهری نسخه وی ۸ با مدل ۱۲ سیلندر خواهد شد. تنها چشمان تیزبین متوجه چراغ‌های تیره‌تر جلو خواهند بود. همچنین پرداخت جدید رینگ‌ها و دو عدد هواکش تعبیه‌شده بر روی درب موتور را نیز بایستی به لیست کوتاه تفاوت‌های ظاهری اضافه نمود.

 آستون مارتین DB11-V8
همانند مدل وی ۱۲، در نسخه وی ۸ نیز خبری از ترمزدستی سنتی آستون نیست و جای خود را به یک اهرم از نوع «fly-off» که بین صندلی راننده و درب قرار گرفته، داده است. همچنین باز و بسته شدن کنسول قرار گرفته در میان صندلی‌های جلو به‌صورت برقی، خیلی راحت‌تر از نمونه‌های دستی آن است.

هرگونه شکی که در مورد نیروگاه جدید آستون مارتین خود دارید، در لحظه استارت با شنیدن صدای جذاب و هیجان برانگیز آن برطرف می‌شود. این صدا خشونت خاصی دارد که هم از بیرون و هم از روی صندلی راننده به‌خوبی احساس می‌شود، به‌طوری‌که شما را برای فشردن بیشتر پدال گاز خواهد فریفت. این همان شیطان درون DB11 جدید است. از نظر عملکرد، مدل هشت سیلندر نسبت به مدل قدیمی‌تر در سرعت‌های بالا، کمی تندوتیزتر به نظر می‌آید. پیشرانه‌ای‌ام جی، نهایت گشتاور خود را در دور موتور بالاتر ارائه می‌دهد؛ اما موتور وی ۸ سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد و پاسخگویی هوزینگ دریچه گاز آن، بسیار شاخص و دقیق است.

 آستون مارتین DB11-V8
در خودروهای AMG، پیشرانه وی ۸ با هر دو گیربکس هفت و نه سرعته G-Tronic مرسدس بکار گرفته شده است که بجای مبدل گشتاور، از کلاچ چندصفحه‌ای بهره می‌برند؛ اما آستون این پیشرانه را با همان گیربکس هشت سرعته ZF که در مدل وی ۱۲ وجود دارد، جفت نموده است که از مبدل گشتاور نیز برخوردار است.

 آستون مارتین DB11-V8
نکتهٔ جالب‌توجه این است که در سرعت‌های خیلی کم و مخصوصاً هنگام پارک کردن خودرو، بایستی تا حدی محتاطانه عمل نمود اما در سرعت‌های بیشتر، تعویض دنده یکنواختی بسیار خوبی داشته و می‌تواند رقیب سرسختی برای جعبه‌دنده‌های دوکلاچه باشد. به‌واسطه نوع تحویل قدرتمند گشتاور تولیدی به چرخ‌ها، سیستم کنترل پایداری در تمام مدت تردد درون جاده‌های خیس و پرپیچ‌وخم، مشغول انجام وظیفه بود؛ اما این موقعیت، تعادل بسیار خوب شاسی به همراه سطح چسبندگی بالای قسمت‌های جلو و عقب خودرو را به ما شناساند که این موارد موجبات چابک‌تر بودن خودرو بدون هیچ‌گونه احساس ترسی را فراهم می‌آورد. سیستم کنترل پایداری را می‌توان طی فرآیندی خاص و از طریق دکمه تعبیه‌شده بر روی غربیلک فرمان، به مرخصی فرستاد اما باور کنید که رانندگی با این خودرو، حتی باوجود استفاده از سامانه کنترل پایداری، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود، به‌ویژه در حالت Sport Plus.

 آستون مارتین DB11-V8
خودروی V-8 DB11 اگرچه در ابتدای امر به‌عنوان یک مدل GT طراحی و ساخته شده اما می‌توان از آن به‌عنوان یک اتومبیل اسپرت نیز استفاده کرد.
مقداری ناملایمات به هنگام عبور از جاده‌های ناهموار، در کمک‌فنرهای متغیر با حالت تنظیمات GT احساس می‌شود اما با تغییر تنظیمات به حالت اسپرت، همه چیز بر وفق مراد خواهد بود.

اشکالاتی هم وجود دارد اما اندک هستند. اصلاحات خوبی در دومین سال تولید db11 بر روی این خودرو به‌ویژه بدنه و کابین آن شکل گرفته اما همچنان از قسمت بالایی درب‌ها مقداری باد به داخل نفوذ می‌کند که نشان از وجود عیبی در این ناحیه است. همچنین برخی دکمه‌ها مانند آنهایی که بر روی غربیلک فرمان برای انتخاب نوع حالت رانندگی و شاسی تعبیه شده‌اند، حس پلاستیکی بودن را به مغز مخابره می‌نمایند.

 آستون مارتین DB11-V8

با انتخاب مدل وی ۸، در حدود ۱۷,۵۰۰ دلار بعلاوه هزینه کمتر سوخت، صرفه‌جویی کرده‌اید. اگرچه پیشرانه وی ۸ قدرت و نهایت سرعت پایین‌تری دارد اما انتخاب هرکدام از این دو نسخه می‌تواند یک انتخاب خوب باشد و مالک آن قطعاً فردی خوشبخت خواهد بود.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    برام مهم نیست شتاب ماشین زیر ۳ ثانیه باشه یا بالای ۳ ثانیه، برام مهم نیست حداکثر سرعت زیر ۳۲۰ باشه یا بالای ۳۲۰. . . چیزی که از همه چی تو خرید یه سوپر اسپورت برام مهمتره، چهره و صداست، چیزی که محصولات خاص استون مارتین، بهت هدیه میدن.

    1. بی نام

      ۱۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (92 ديدگاه)

      طراحی بیرونش عالیه. نمای کناری ماشین واقعا خیره کننده اس ولی طراحی داخلش رگه ای از طراحی محصولات بنز رو داره و استون مارتین اصالت خودش رو حفظ نکرده و این یکم تو ذوق میزنه

      1. مهدی

        ۷ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        این همه ابهت استون مارتین بخاطر حفظ اصالت ماشیناشه
        استون مارتین از تمام شرکت های دنیا بهتر تونسته اصالت رو تو چهره ماشیناش حفظ کنه که کار خیلی سختیه و این نشان از کار کشته بودن و مهارت طراحاشه مثل سایپا که سالهاست اصالت قیافه پرایدو حفظ کره

  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    :::نظرسنجی:::
    ونکوئیش: لایک ?
    DB11: دیس‌لایک ?

  3. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    آقا مک لارن پی 15 معرفی شد.
    866 اسب بخار قدرت.
    0 تا 100 فقط 2.1 ثانیه و مسیر 1/4مایل در 9.3 ثانیه.
    مصرف سوختشم 8.7 لیتر در 100کیلومتر
    آلایندگیشم 186 گرم در هر کیلومتر.
    عکساشو پایین میزارم.
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ?
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    شوخی کردم.?????
    ……..

    1. الف.ی

      ۱۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1765 ديدگاه)

      دیگه از این شوخی ها نکن دفعه بعد 58 تا دیسلایم جریمه میشی ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. الف.ی

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    این ماشین یکی از زیباترین ماشین هاییه که من دیدم

  5. sina sh

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توزیباییش شکی نیست اما من DBS رو بیشتردوست دارم

  6. SERIAL WINNER

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    همه چیزش بی نظیره
    مهم ترین خوبیش هم شخصیت و استون بودنشه.

    فقط نفوذ صدای باد از لا به لای درها ” برای یک استون مارتین” خیلی تو ذوق میزنه.
    ماشین های استون‌مارتین باید مثل همیشه ” بی‌نقص ” باشند.

    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۱۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      این مشکلی که گفته احتمالا تا زمانی که دست مشتری برسه حل میشه.
      فکر کنم قبل از اینکه دست مشتری برسه اول میدن مجلات تست کنن تا معدود عیوب باقی مانده تذکر داده بشه و برطرف بشه.

      1. SERIAL WINNER

        ۱۳ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        اگر اینطور باشه که دیگه بی نظیره.
        یه 12 سیلندرش رو میخوام ??

  7. محسن

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    بی نظیر !!!!‌ :)

  8. فقط فرانسه فقط بوگاتی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    این داره جالب میشه

  9. مهدی

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    واقعا استون مارتین تو حفظ اصالت بی رقیبه مثل سایپا که تو حفظ اصالت پراید بی همتا بوده و هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا