هماکنون بیش از سه سال و نیم از زمانی که آستونمارتین در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ کانسپت DBX را رونمایی کرد میگذرد و حالا سازندهٔ بریتانیایی رسماً پیشنمایشی از اولین کراساوور تولیدی تاریخ خود را ارائه کرده است. بدین منظور، آستونمارتین یک ویدئو و چند تصویر از آزمایش پروتوتایپ DBX در مسیرهای شنی و خاکی منتشر کرده است. همچنین برخلاف گزارشهای قبلی، آستون تأیید کرده است که نسخهٔ تولیدی این کراساوور رسماً DBX نام خواهد داشت. در این نام، حروف DB که طبق سنت آستون، از نام دیوید براون، مالک سابق این شرکت گرفته شده و حرف X هم به کراساوور اشاره دارد.
هرچند در ویدئو و تصاویری که از DBX منتشر شده، خودرو با پوششهای استتاری پنهان شده است اما بااینحال میتوان ویژگیهای کلی طراحی آنرا مشاهده کرد. همانطور که انتظار میرفت، DBX تولیدی استایل بسیار متعارفتری نسبت به نسخهٔ کانسپت سهدر دارد و به نمونهای پنجدر تبدیل شده است. در نمای جلویی خودرو نیز با نگاه به جلوپنجره، هرکسی متوجه میشود که این یک آستونمارتین است. در این نما، فرم چراغها شباهت زیادی به نسل جدید مدل ونتیج دارند درحالیکه در دیگر قسمتها هم شباهتهایی با جدیدترین محصولات این برند بریتانیایی یعنی مدلهای DB11 و DBS سوپرلگرا دیده میشود.
هرچند نمونهای که در تصاویر دیده میشود یک پروتوتایپ است اما همهٔ قطعات آن نهایی نیستند مثل چراغهای عقب که فرم دایرهای سادهای دارند و مطمئناً چراغهای اصلی به این شکل نخواهند بود؛ بنابراین ممکن است قطعات زیادی در نمونهٔ تولیدی نهایی با این پروتوتایپ متفاوت باشند. درهرحال DBX در مناطق سختی در سراسر جهان مثل بیابانهای سوزان خاورمیانه و قطب شمال مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین برای انجام آزمایشهای سرعت بالا، خودرو به اتوبانهای آلمان و پیست نوربرگرینگ بُرده شده و آزمایشهای ارتفاع بالا نیز در کوههای آلپ صورت گرفته است.
آستونمارتین اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی DBX منتشر نکرده اما انتظار میرود این کراساوور روی همان پلتفرم سدان و اسیووی لاگوندا ساخته شود که در سال ۲۰۲۱ در کارخانهٔ آستونمارتین در ولز در کنار DBX تولید خواهند شد. هرچند این شرکت برنامههای زیادی برای استفاده از قوای محرکهٔ الکتریکی در محصولات خود دارد اما DBX در ابتدا با پیشرانهٔ V12 خود آستون و V8 آامگ به بازار عرضه میشود؛ اما علاوه بر پیشرانه، سیستم الکتریکی DBX هم از مرسدس بنز گرفته میشود.
با توجه به تمایل فوقالعادهٔ این روزهای بازار به شاسیبلندهای لوکس، بدون شک DBX محصول مهمی برای آستونمارتین خواهد بود. البته این کراساوور بریتانیایی در بازار کار سختی را پیش رو خواهد داشت چراکه باید با رقبای قدرتمند و سرسختی مثل لامبورگینی اوروس، مازراتی لوانته و بنتلی بنتایگا به رقابت بپردازد درحالیکه در آینده به این جمع کراساوور فراری هم اضافه خواهد شد.
Ferrari
۲۴ آبان ۱۳۹۷کراس اوور فراری ?????
مزدا
۲۴ آبان ۱۳۹۷امیدوارم استون مارتین تو این کلاس موفق باشه ولی استون مارتین رو سوپراسپورتاش دوسش دارم
کم کم باید منتظر کراس اوور بقیه سوپراسپورت کارا هم باشیم
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۷عجب!!!
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۷اون عقبش خطای دیده یا واقعا اونقدر قوز داره.روی در صندوق عقب.اما طراحیش به هیچ وجه به جذابیت لامبورگینی نمیرسه. حالا ببینیم فراری چه میکنه
ایمان
۲۴ آبان ۱۳۹۷حدس من از شاسی بلند فراری یک GTC۴Lusso با ارتفاع بیشتر هست !!!!
ولی به احتمال زیاد از لحاظ فنی برتر از همه هست
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۲۴ آبان ۱۳۹۷انتظاری که از استون مارتین دارم اینه که قطعا زیباترین کراس اوور خواهد بود.((احتمالا در کنار نسل جدید اووک که 1آذر رونمایی میشه)).
استون مارتین در تاریخش زیباترین ماشین ها رو ساخته.
حالا درست ونتیج شاهکار نبود ولی خب قشنگ بود.
چیزه دیگه ای هم که مشخص شده اینه که از یک پلتفرم کاملا جدید و سفارشی استفاده خواهد کرد و این شاسی بلند به گفته مهندسی ارشد استون،مت بکر نقطه اوج خودروهای این شرکت در تاریخش خواهد بود،و این ماشین هر آنچه در ماشین های دیگر((خود استون)) آموخته اجرا خواهد کرد، منتها با جدیدترین تکنولوژی های سیستم تعلیق.
..
چیزه دیگه ای هم که گفته اینه که خودور از آنتی رول فعال و فنرهای بادی سه محفظه ای،مشابه آنجه که در بنتایگا و پورشه کاین استفاده شده سود خواهد برد.
..
چیزه دیگه ای هم که استون تایید کرده گفته شده این ماشین بیشتر شبیه ورژن انگلیسی پورشه کاین میمونه.
..
در مورد قوای محرکه هم که فعلا چیزی تایید نشده.
شاید 12 سیلندر با سیستم هیبریدی ملایم یا 8 سیلندر و حتی 6 سیلندر بنز.
..
فقط امیدوارم از نظر طراحی داخلی کاملا جدید و متفادت باشه،نقطه ضعف اصلی استون مارتین..
مانی
۲۵ آبان ۱۳۹۷طراحی خارجیش خیلی جالب شده مخصوصا نمائ عقبش که یجورایی فست بک میزنه
من فکر میکنم خیلی خیلی موفق بشه و اینکه کاش شیب کاپوت رو یکمی کمتر کنن
خبر داری چند در صد سهام آستون ماله مرسدسه که اینجور بده بستون دارن؟
هرچند امیدوارم مرسدس آستون رو کلا بخره منتها اینجوری که داره پیش میره و اوضاع
آستون هر روز داره بهتر میشه فکر میکنم چنین اتفاقی نیفته
و در آخر اینکه طراحیهای داخلی آستون مارتین مگه چه موردی دارن؟؟؟
البته بجز این آخری که متاسفانه شبیه مرسدس بود
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۲۵ آبان ۱۳۹۷من نمیفهمم چرا انقد همکاری بین شرکتا عجیبه برا بعضیا!! بنز هم با بقیه شرکتا همکاری میکنه مثه رنو نیسان ! استون مارتین در تامین سیستم محرکه بنزینی و برقی با کازورث و ویلیامز و ریماک هم همکاری میکنه. مرسدس فقط 5 درصد سهام استون رو داره و بقیه سهام چن وقت پیش در بورس انگلیس عرضه شد و الان استون مارتین از نظر مالکیت هم یه شرکت انگلیسیه!
مانی
۲۶ آبان ۱۳۹۷اسم طرف یادم رفته(یه ریچارد توش داشت)
همونی که آستون رو از فورد خرید
واقعا عالی شد که دوباره افتاد دست انگیلیسیها
من چیز دیگهای گفتم
چون طرفدار مرسدس هستم و آستون رو خیلی دوست دارم
به عنوان طرفدار دوست دارم دایملر آستون رو بخره
Amir
۲۴ آبان ۱۳۹۷این چه کار غیر منطقی بود که سوپر اسپرت سازها دارن انجام میدن؟شاسی بلند هم بسازن ولی دیگه شاسی بلند کوپه چرا؟تنها سوپر اسپرت سازی که عاقلانه شاسی بلند ساخته پورشه بوده.بدون این که الکی عقب ماشین رو قوس بده و از فضا و کاربردی بودن ماشین کم بکنه کاین و ماکان رو ساخته که علاوه بر کاربردی و خانوادگی بودن بسیار سریع و توانمند در موارد دینامیکی هستن.
Sajjad
۲۴ آبان ۱۳۹۷ساختار شکن جذابی خواهد شد
Omid
۲۴ آبان ۱۳۹۷جلو پنجره مخصوص استون مارتین رو هر ماشینی بیاد زیبا میشه
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۷عقبش یه جوریه
مانی
۲۵ آبان ۱۳۹۷عقبش عالیه
لابیرنت
۲۵ آبان ۱۳۹۷مالک مرسدس بنز جیلی چینه!یعنی خود بنز هم از نظر مالکیت بیشتر چینی هست تا آلمانی.البته فقط مالکیت!