انگار همین دیروز بود که گیربکس دستی از روی خودروهای اسپورت سطح بالا ناپدید شد. زمانی که پورشه نسل ۹۹۱ از GT3 را حتی بدون آپشن گیربکس دستی عرضه کرد بزرگترین طرفداران این خودروساز هم ناراحت شدند اما طولی نکشید که همه گیربکس دوکلاچهی این شرکت را به خاطر تعویضهای تیزتر و سواری کلی بهتر تحسین کردند.
اما پافشاری طرفداران متعصب روی گیربکس دستی باعث شد پورشه مدل دستی GT3 را معرفی کند. اندکی بعد هم دومین نسل کیمن GT4 از راه رسید و بازهم در قلب آن گیربکس ۶ سرعته قرار گرفت. دیگر خودروسازان هم روش مشابهی را در پیش گرفتهاند.
شما را با استون مارتین ونتیج AMR جدید آشنا میکنیم. این خودرو بر پایه نسخه استاندارد ساخته شده و از قطعات فیبر کربنی مختلف، ترمزهای سرامیک کربنی، رنگها و تریم های جدید و همچنین گیربکس ۷ سرعته دستی جدید سود میبرد. قیمت این خودرو از ۱۴۹۹۹۵ پوند برای چهار مدل Hero آغاز میشود. هر مدل با رنگ خاص خود شناخته میشود درحالیکه مدل فول Halo با بهای ۱۶۴۹۹۵ پوندی در دسترس بوده و ونتیج ۵۹ نامیده میشود که دلیل آنهم گرامی داشت قهرمانی استون مارتین در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۵۹ میباشد.
عناصر زیاد دیگری هم وجود دارند که این مدل را تعریف میکنند. از جمله ویژگیهای خاص مدل AMR میتوان به تریم آلکانترا با نوارهای AMR و دوخت های ویژه اشاره کرد. لیست آپشن های ونتیج AMR هم گسترده شده و وزن آن ۹۵ کیلوگرم کاهش یافته است.
اما این اهرم تعویض دنده پوشیده از جیر است که در کنسول مرکزی خودنمایی کرده و ونتیج AMR را از مدل استاندارد متمایز میکند.
خود گیربکس توسط شرکت دانا گرازیانو ساخته شده و از الگوی خاصی برای جایگذاری دندهها استفاده میکند. گیربکس همچنین از سیستمی به نام AMSHIFT برخوردار است که با فشار یک دکمه کوچک بالای اهرم تعویض دنده درگیر میشود. زمانی که این سیستم را درگیر کنید بهصورت خودکار شاهد دندهمعکوسها خواهید بود و همچنین خواهید توانست دندهها را بیشتر نگه دارید که این امر باعث رانندگی هیجان انگیزتر میشود.
همچنین اگر یکی از حالتهای رانندگی اسپورت پلاس یا پیست را انتخاب کنید صدای تولیدی پیشرانه پرطنینتر میشود هرچند در مقایسه با صدایی که این پیشرانه در مرسدس-ای ام جی تولید میکند، ونتیج هرگز جایگاه ویژهای در قلبتان پیدا نخواهد کرد. نه در کابین و نه در بیرون از آن، صدای بسیار خاصی را نخواهید شنید.
بهترین جنبهی ونتیج AMR در زمان حرکت به کاهش وزن آن مربوط میشود. شما فقدان وزن اضافی را متوجه خواهید شد و شاسی تیزتر و اما سواری نرمتر آن را خواهید ستود. البته این موضوع تا زمانی صادق است که حالتهای اسپورت پلاس را یا پیست را انتخاب نکنید چراکه در این حالت کیفیت سواری کلاً ناپدید خواهد شد.
و دربارهی گیربکس جدید نمیتوان چیز خاصی گفت چراکه کاملاً عجیب و پیچیده به نظر رسیده و هرگز حس تعویضهای دقیق و جذاب را تداعی نمیکند. خودرویی که ما تست کردیم از نوع فرمان چپ بود و قطعاً این گیربکس در چنین مدلهایی بهتر از نسخههای فرمان راست عمل خواهد کرد.
همچنین به خاطر اینکه گشتاور زیادی وجود دارد و وزن خودرو هم کمتر شده، وجود ۷ دنده خیلی ضروری به نظر نمیرسد مخصوصاً اینکه فاصله دندهها خیلی زیاد نیست. گاهی اوقات به نظر میرسد دندههای بیش از حدی وجود دارد و باید یکی را انتخاب کرد.
نهایتاً باید گفت این خودرو شبیه یک AMR حس شده و در کل باید خودروی اسپورت بهتری باشد. استون مارتین معتقد است بازار کافی برای این خودرو وجود دارد چراکه همیشه برخی خریداران به دنبال گیربکس دستی هستند؛ اما از نظر شخصی فکر میکنیم گیربکس دستی یکی از مشخصات جذاب این خودرو را کمرنگ کرده است.
خوشبختانه این خودرو تنها به تعداد ۲۰۰ دستگاه ساخته خواهد شد.
مشخصات استون مارتین ونتیج AMR Hero
- قیمت: 149995 پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 503 اسب بخار/۶۲۵ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4 ثانیه
- حداکثر سرعت: 322 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 11 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
hamid
۷ آبان ۱۳۹۸این کجا سری 8 کجا ؟ این خیلی سرتره
Just bentley continental
۷ آبان ۱۳۹۸داداش اینا اصلا تو یه کلاس نیستن
ونیج کوپه دو نفرست
سری ۸ چهارنفرست
AMANTE
۷ آبان ۱۳۹۸بی ام و سری 8 تو کلاس جی تی قرار میگیره، و این تو کلاس اسپرت ها و تا قسمتی سوپراسپرت ها مثل 911 یا آ ام جی جی تی قرار میگیره.
مزدا
۸ آبان ۱۳۹۸خدایش آخر لذت هست با ونتیج دنده عوض کردن
مهران
۸ آبان ۱۳۹۸چی این سرتره طراحی خارجی بد(انگار دارم یه مدل تسلا میبینم)طراحی داخلی افتضاح(چیزی نگم بهتره)حتی فنی پایینتر حتی با نصف این قیمت اصلا نمیرزه اتفاقا باید گفت سری هشت کجا این کجا اون خیلی از این سرتره واقعا هم سرتره
Hamid SS
۷ آبان ۱۳۹۸اووفففففف
چقدر هاتِ
زیبایی از نگاه استون
رضا
۷ آبان ۱۳۹۸درگ تایمز یه درگ بین مکلارن 720وپورشه918گذاشته
اگه مطلبشو بگذارید ممنون میشم
AMANTE
۷ آبان ۱۳۹۸زیباترین و بهترین ونتیج تاریخ آستون مارتین از نظر من. Aston Martin V12 Vantage S
زیباترین و آستون مارتین ترین آستون مارتین حال از نظر من. Aston Martin DBS Superleggera
سعید(تهران)
۷ آبان ۱۳۹۸من بیست ساله طرفدار این برند هستم ولی با عصبانیت و افسوس باید بگم این دیگه چه آشغالیه! کلا ونتیج ناامید کننده اس، یاد vantage v12 s نسل قبل بخیر که فقط صدای موتورش به کل این میارزید، بنظرم تنها راه نجات این نسل ونتیج یه فیس لیفت درست و حسابی و نصب موتور v12 خود استون هست…
Saeed
۷ آبان ۱۳۹۸از نظر من زیباترین استون مارتین، استون مارتین rapid بود
یک گرند کوپه چهار در بسیاااااااار زیبا
V 12 vantage s نسل قبل هم خیلی خیلی زیبا بود
و نسل قبل DBS
اینا زیباترین محصولات استون مارتین بودن
ala
۷ آبان ۱۳۹۸دوستان عزیز می تونن توضیح بدن عملکرد گیربکس به راست یا چپ بودن فرمون چه ربطی داره؟
نوید جهرمی
۸ آبان ۱۳۹۸به عملکرد شخص مربوطه، نه گیربکس. بیشتر آدما دست راستن. از این نظر به صورت عمومی دسته دنده سمت راست فرد باشه( ماشین های فرمان چپ) عملکرد راحتتری باهاش داره.
آرمین
۸ آبان ۱۳۹۸جلوی ماشین رو از مزدا mx5 کپی کرده.
نوید جهرمی
۸ آبان ۱۳۹۸میاتا رو ریختن تو ونتیج
مانی
۸ آبان ۱۳۹۸چرا قدرت موتور رو بالا نبردن
این که جا داره زیاد