آستون مارتین

بررسی تخصصی استون مارتین ونتیج AMR جدید

انگار همین دیروز بود که گیربکس دستی از روی خودروهای اسپورت سطح بالا ناپدید شد. زمانی که پورشه نسل ۹۹۱ از GT3 را حتی بدون آپشن گیربکس دستی عرضه کرد بزرگ‌ترین طرفداران این خودروساز هم ناراحت شدند اما طولی نکشید که همه گیربکس دوکلاچه‌ی این شرکت را به خاطر تعویض‌های تیزتر و سواری کلی بهتر تحسین کردند.


اما پافشاری طرفداران متعصب روی گیربکس دستی باعث شد پورشه مدل دستی GT3 را معرفی کند. اندکی بعد هم دومین نسل کیمن GT4 از راه رسید و بازهم در قلب آن گیربکس ۶ سرعته قرار گرفت. دیگر خودروسازان هم روش مشابهی را در پیش گرفته‌اند.


شما را با استون مارتین ونتیج AMR جدید آشنا می‌کنیم. این خودرو بر پایه نسخه استاندارد ساخته شده و از قطعات فیبر کربنی مختلف، ترمزهای سرامیک کربنی، رنگ‌ها و تریم های جدید و همچنین گیربکس ۷ سرعته دستی جدید سود می‌برد. قیمت این خودرو از ۱۴۹۹۹۵ پوند برای چهار مدل Hero آغاز می‌شود. هر مدل با رنگ خاص خود شناخته می‌شود درحالی‌که مدل فول Halo با بهای ۱۶۴۹۹۵ پوندی در دسترس بوده و ونتیج ۵۹ نامیده می‌شود که دلیل آن‌هم گرامی داشت قهرمانی استون مارتین در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۵۹ می‌باشد.


عناصر زیاد دیگری هم وجود دارند که این مدل را تعریف می‌کنند. از جمله ویژگی‌های خاص مدل AMR می‌توان به تریم آلکانترا با نوارهای AMR و دوخت های ویژه اشاره کرد. لیست آپشن های ونتیج AMR هم گسترده شده و وزن آن ۹۵ کیلوگرم کاهش یافته است.


اما این اهرم تعویض دنده پوشیده از جیر است که در کنسول مرکزی خودنمایی کرده و ونتیج AMR را از مدل استاندارد متمایز می‌کند.


خود گیربکس توسط شرکت دانا گرازیانو ساخته شده و از الگوی خاصی برای جایگذاری دنده‌ها استفاده می‌کند. گیربکس همچنین از سیستمی به نام AMSHIFT برخوردار است که با فشار یک دکمه کوچک بالای اهرم تعویض دنده درگیر می‌شود. زمانی که این سیستم را درگیر کنید به‌صورت خودکار شاهد دنده‌معکوس‌ها خواهید بود و همچنین خواهید توانست دنده‌ها را بیشتر نگه دارید که این امر باعث رانندگی هیجان انگیزتر می‌شود.


همچنین اگر یکی از حالت‌های رانندگی اسپورت پلاس یا پیست را انتخاب کنید صدای تولیدی پیشرانه پرطنین‌تر می‌شود هرچند در مقایسه با صدایی که این پیشرانه در مرسدس-ای ام جی تولید می‌کند، ونتیج هرگز جایگاه ویژه‌ای در قلبتان پیدا نخواهد کرد. نه در کابین و نه در بیرون از آن، صدای بسیار خاصی را نخواهید شنید.


بهترین جنبه‌ی ونتیج AMR در زمان حرکت به کاهش وزن آن مربوط می‌شود. شما فقدان وزن اضافی را متوجه خواهید شد و شاسی تیزتر و اما سواری نرم‌تر آن را خواهید ستود. البته این موضوع تا زمانی صادق است که حالت‌های اسپورت پلاس را یا پیست را انتخاب نکنید چراکه در این حالت کیفیت سواری کلاً ناپدید خواهد شد.


و درباره‌ی گیربکس جدید نمی‌توان چیز خاصی گفت چراکه کاملاً عجیب و پیچیده به نظر رسیده و هرگز حس تعویض‌های دقیق و جذاب را تداعی نمی‌کند. خودرویی که ما تست کردیم از نوع فرمان چپ بود و قطعاً این گیربکس در چنین مدل‌هایی بهتر از نسخه‌های فرمان راست عمل خواهد کرد.


همچنین به خاطر اینکه گشتاور زیادی وجود دارد و وزن خودرو هم کمتر شده، وجود ۷ دنده خیلی ضروری به نظر نمی‌رسد مخصوصاً اینکه فاصله دنده‌ها خیلی زیاد نیست. گاهی اوقات به نظر می‌رسد دنده‌های بیش از حدی وجود دارد و باید یکی را انتخاب کرد.


نهایتاً باید گفت این خودرو شبیه یک AMR حس شده و در کل باید خودروی اسپورت بهتری باشد. استون مارتین معتقد است بازار کافی برای این خودرو وجود دارد چراکه همیشه برخی خریداران به دنبال گیربکس دستی هستند؛ اما از نظر شخصی فکر می‌کنیم گیربکس دستی یکی از مشخصات جذاب این خودرو را کمرنگ کرده است.


خوشبختانه این خودرو تنها به تعداد ۲۰۰ دستگاه ساخته خواهد شد.

چیزهای دوست‌داشتنی زیادی درباره‌ی استون مارتین ونتیج AMR وجود دارد. اگرچه وزن خودرو نسبت به مدل استاندارد کاهش یافته و سواری آن نیز بهتر شده اما چیزی که قرار بود این خودرو را تعریف کند، یعنی گیربکس ۷ سرعته دستی جدید یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. احتمالاً این خودرو با گیربکس اتوماتیک پدال شیفتر دار بهتر می‌شد…

مشخصات استون مارتین ونتیج AMR Hero

  • قیمت: 149995 پوند
  • پیشرانه: 8 سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 503 اسب بخار/۶۲۵ نیوتون متر
  • گیربکس: 7 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 322 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 11 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. hamid

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (44 ديدگاه)

    این کجا سری 8 کجا ؟ این خیلی سرتره

    موافقم 3
    مخالفم 4
    1. Just bentley continental

      ۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (564 ديدگاه)

      داداش اینا اصلا تو یه کلاس نیستن
      ونیج کوپه دو نفرست
      سری ۸ چهارنفرست

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. AMANTE

      ۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1913 ديدگاه)

      بی ام و سری 8 تو کلاس جی تی قرار میگیره، و این تو کلاس اسپرت ها و تا قسمتی سوپراسپرت ها مثل 911 یا آ ام جی جی تی قرار میگیره.

    3. مزدا

      ۸ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      خدایش آخر لذت هست با ونتیج دنده عوض کردن

    4. مهران

      ۸ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (25 ديدگاه)

      چی این سرتره طراحی خارجی بد(انگار دارم یه مدل تسلا میبینم)طراحی داخلی افتضاح(چیزی نگم بهتره)حتی فنی پایینتر حتی با نصف این قیمت اصلا نمیرزه اتفاقا باید گفت سری هشت کجا این کجا اون خیلی از این سرتره واقعا هم سرتره

      موافقم 1
      مخالفم 4
  2. Hamid SS

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (86 ديدگاه)

    اووفففففف
    چقدر هاتِ
    زیبایی از نگاه استون

  3. رضا

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (101 ديدگاه)

    درگ تایمز یه درگ بین مکلارن 720وپورشه918گذاشته
    اگه مطلبشو بگذارید ممنون میشم

  4. AMANTE

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    زیباترین و بهترین ونتیج تاریخ آستون مارتین از نظر من. Aston Martin V12 Vantage S
    زیباترین و آستون مارتین ترین آستون مارتین حال از نظر من. Aston Martin DBS Superleggera

  5. سعید(تهران)

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (496 ديدگاه)

    من بیست ساله طرفدار این برند هستم ولی با عصبانیت و افسوس باید بگم این دیگه چه آشغالیه! کلا ونتیج ناامید کننده اس، یاد vantage v12 s نسل قبل بخیر که فقط صدای موتورش به کل این میارزید، بنظرم تنها راه نجات این نسل ونتیج یه فیس لیفت درست و حسابی و نصب موتور v12 خود استون هست…

  6. Saeed

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    از نظر من زیباترین استون مارتین، استون مارتین rapid بود
    یک گرند کوپه چهار در بسیاااااااار زیبا
    V 12 vantage s نسل قبل هم خیلی خیلی زیبا بود
    و نسل قبل DBS
    اینا زیباترین محصولات استون مارتین بودن

  7. ala

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان عزیز می تونن توضیح بدن عملکرد گیربکس به راست یا چپ بودن فرمون چه ربطی داره؟

    1. نوید جهرمی

      ۸ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      به عملکرد شخص مربوطه، نه گیربکس. بیشتر آدما دست راستن. از این نظر به صورت عمومی دسته دنده سمت راست فرد باشه( ماشین های فرمان چپ) عملکرد راحتتری باهاش داره.

  8. آرمین

    ۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (79 ديدگاه)

    جلوی ماشین رو از مزدا mx5 کپی کرده.

    1. نوید جهرمی

      ۸ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      میاتا رو ریختن تو ونتیج

  9. مانی

    ۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    چرا قدرت موتور رو بالا نبردن
    این که جا داره زیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا