استون مارتین به تازگی از خودروی ونکوئیش زاگاتو رونمایی کرده و حتی نسخه ولانته را نیز در اختیار دارد؛ اما این خودروی زیبای ۱۲ سیلندر تنها ثمرهی همکاری بین خودروساز بریتانیایی و سازنده اتاق ایتالیایی نیست.
در حقیقت سابقه همکاری استون مارتین و زاگاتو به دهه ۶۰ میلادی بازمیگردد و در طول ۶ دهه گذشته این دو شرکت ۶ پروژه مشترک داشتهاند که بسیاری از آنها نوع بدنهی متفاوتی را به نمایش گذاشتهاند.
حاصل کار به آسانی یکی از بهترین و زیباترین محصولات در دنیای خودرو بوده و زیباترین خودروهایی را که میتوانید در این صنعت انتظار داشته باشید زاگاتو و استون مارتین معرفی نمودهاند.
در لیست زیر توضیحاتی نسبتاً کوتاه از خودروهای ساخت این دو شرکت را آوردهایم.
- ۱۹۶۰ DB4 GT ZAGATO
اولین همکاری استون و زاگاتو در سال ۱۹۶۰ و به فرم DB4 GT نمایان شد. این خودرو هم دوران ستارههایی چون فراری ۲۵۰ GT و جگوار E تایپ بود و به شیوهی خود مسابقه میداد اگرچه که موفقیتهای محدودی داشت. خطوط بکار رفته در بدنهی این خودرو،DB4 GT را به یکی از زیباترین خودروهای دوران بدل ساخت. شگفت آنکه استون در فروش خودروها مشکل داشت و با اینکه تنها ۲۵ دستگاه از آن برای تولید در نظر گرفته شده بود نهایتاً ۱۹ دستگاه ساخته شد اما چندین سال بعد ۶ دستگاه باقیمانده برای مصرفکنندههایی که طراحی اصیل زاگاتو را ستایش میکردند ساخته شد.
- ۱۹۸۵ V8 VANTAGE ZAGATO & VOLANTE ZAGATO
این بار دو شرکت در دهه ۸۰ میلادی همکاری کردند اما در این زمان علایق و سلیقههای طراحی تغییر کرده بود. استون از طراحی کلاسیک سری DB دست کشیده و مدلهای عضلانی ۸ سیلندر را در نظر داشت. زاگاتو تصمیم گرفته بود که از طراحیهای گوه شکل بیشتر استفاده کند. نتیجهی کار بهطور کامل از DB4 قبلی متفاوت بود. زاگاتوی گوشهدار از پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۳ لیتری استفاده میکرد. در مجموع ۵۲ دستگاه از این کوپه ساخته شد و ۳۷ دستگاه نیز کانورتیبل ولانت زاگاتو V8 عرضه گردید.
- ۲۰۰۲ DB7 ZAGATO & DB-AR1
چندین سال طول کشید تا این دو شرکت دوباره با یکدیگر همکاری نمایند و این بار این کار در قالب تبدیل DB7 به خودرویی دیگر انجام شد. از پیشرانهی ۶ سیلندر خودروی اول تا پیشرانه ۸ سیلندر خودروی دوم، حال نوبت پیشرانهای ۱۲ سیلندر بود که با حجم ۶ لیتر در سینه این خودرو بتپد. زاگاتو فرم دلپذیرتری را به DB7 داده بود و البته خودرو فاصله بین محورهای کوتاهتری داشت. این بار ۱۰۰ نمونه از این خودرو ساخته شد و ۹۹ دستگاه دیگر نیز از نوع رودستر و با نام DB-AR1 انحصاراً برای بازار آمریکا تدارک دیده شد.
- ۲۰۱۱ V12 ZAGATO
این بار همکاری استون و زاگاتو به نسبت پروژههای قبلی فاصله چندانی نداشت و زاگاتو V12 به فرم کانسپت در سال ۲۰۰۹ معرفی و دو سال بعد وارد خط تولید شد. این خودرو بر پایه ونتیج بنا شده اما بدنهای جدید با همان پیشرانه ۱۲ سیلندر دارد.۹۹ دستگاه از این خودرو توسط زاگاتو ساخته و توسط استون کامل شد.
- ۲۰۱۳ CENTENNIAL EDITIONS
استون در سال ۲۰۱۳ تولد یکصد سالگی خود را جشن گرفت و این بار فرصتی مناسب برای زاگاتو بود تا یکی از منحصربهفردترین کارهای خود را ارائه کند. زاگاتو خودرویی کوپه بر پایه DBS و کانورتیبلی بر اساس DB9 ساخت و در هر دو خودرو از کارهای دهه ۸۰ میلادی الهام گرفت. هر دو خودرو به مشتریان خصوصی فروخته شدند. البته نسخه سومی نیز پایه مدل Virage ساخته شد و فرم شوتینگ بریک را به خود گرفت اما اساس طراحی همان بود.
- ۲۰۱۶ VANQUISH ZAGATO
تنها سه سال از جشن یکصد سالگی استون میگذرد اما خودروی جدیدی توسط این دو شرکت ساخته شده که ونکوئیش زاگاتو نام دارد. اعلام شده که این خودرو تولید خواهد شد. چند روز پیش نیز نسخهی ولانت کانورتیبل به نمایش در آمد. به خاطر تلاشهای چندین ساله زاگاتو و خط سقف خاص این شرکت، کار این اتاق ساز ایتالیایی حتی به فرم کانورتیبل زیباتر به چشم میآید.
منبع: carscoops
Elemento
۱۱ شهریور ۱۳۹۵استون مارتین و زاگاتو با کمک هم اتومبیل های زیبایی خلق کردند.
سبک طراحی های استودیو زاگاتو به نظرم خیلی اصیل و ریشه داره.
uss zumwalt DDG-1000
۱۱ شهریور ۱۳۹۵مدل 2016 خیلی خوشگل
مجید
۱۱ شهریور ۱۳۹۵به نظر من هر دو تا کمپانی خوب هستند ولی حاصل کار گروهیشون یکی از شاهکارهای طراحی میشه و متمایز و خاص تره
فقط انگلستان
۱۱ شهریور ۱۳۹۵شرکت آستون مارتین اون چیزایی که باید در نظر بگیره رو کاملا در نظر گرفته
1- طراحی کابین باید بین لوکس بودن و اسپورت بودن باشه
2-طراحی خودرو باید مابین سوپر اسپورت و کوپه باشه
3-شتاب و حداکثر سرعت باید در نوع سوپر لوکس باشه
4-کاملا با کیفیت باشه
5-با امکانات باشه
6-خاص و اشرافی وجذاب و با کلاس و با وقار باشه طوری که به درد هر سن و سالی بخوره
7-با تکنولوژی و مدرن باشه
و …
خلاصه شرکت آستون مارتین شرکت رقیب نداره شاید مدل رقیب از شرکتای دیگه داشته باشه ولی شرکت رقیب نداره و این باعث می شه که خودروهای شرکت آستون مارتین خیلی بیشتر خاص تر بشن
به شرکتایی می گن شرکت کار درست که در ضمینه کارخودشون هیچ گونه مشکلی نداشته باشن نه مثل تویوتا و شورلت و … که یه عمره شاسی بلند درست می کنن اونوقت تو جاده اگه یه پورشه کاین بیاد کنارت آرزو می کنی که نگه بیا یه مسابقه ای بدیم که اینم همه چیز نیست اگه سرعت پورشه کاینه از 240 تا بیشتر بشه که کارت تمومه دیگه کیفیت و امکانات و تکنولوژی و … هم بماند.
REVENTоN ?
۱۱ شهریور ۱۳۹۵یه مستند دیدم ازش، بدنه ماشینشو کاملا با دست میساخت، تمام انحناها سوراخا، شکلا با چکش، والا من کف کردم:|
Elemento
۱۱ شهریور ۱۳۹۵اتفاقا رقیب بسیار قوی هم داره به اسم مزراتی.
راهی که استون و مزراتی انتخاب کردن کاملا مثل همه.
حتی مدل هاشون هم تراز هستن.
فقط به عنوان یک مثال ، مزراتی لوانته رو معرفی کرده. استون هم بلافاصله پروژه ی DBX رو کلید زده.
Amir amini
۱۱ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز اینا تو یه رنج قیمت نیستن استون مارتین قیمتش دو برابر مازراتی و از نظر کیفیت و شتابم مازراتی به استون مارتین نمیرسه
ASTON MARTIN
۲۰ شهریور ۱۳۹۵مازراتی قابل قیاس با استون نیست
نه تو بحث پرفرمنس نه قیمت نه هیچی
new great britain
۱۱ شهریور ۱۳۹۵درود به شما(فقط انگلستان).
دلم برای کامنتهاتون تنگ شده بود.
فقط انگلستان
۱۱ شهریور ۱۳۹۵خیلی ممنون بریتانیای عزیز و ارجمند و لوکس سوار اصلا کامنت های من چی باشن که عزیزی مثل تو دلتنگش شده باشه
من هر روز به سایت پدال سر می زنم و نظرات رو هم می خونم ولی کامنت نمی ذارم خلاصه من بیشتر برای خوندن نظرات میام مجله پدال آدم احساس خوبی بهش دست می ده نظرات ماشین باز ها رو می خونه امیدوارم تو و همه دوستان به اون خودرویی که دوست دارید برسید.
new great britain
۱۱ شهریور ۱۳۹۵قربانت.
منم امیدوارم شما یا هرکی هر خودرویی دوست داره بخره ولی با وضع فعلی بیشتر شبیه یک آرزو میمونه برای اکثره افراد جامعه.
Ali.usa
۱۱ شهریور ۱۳۹۵استون مارتین استاد کوپه هاست
رقیب نداره
اینگلیس پرچم بالا
سعید 110
۱۱ شهریور ۱۳۹۵اینگیلیس پرچم بالا ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
حامد
۱۱ شهریور ۱۳۹۵تلفیق هنر و نوستالژی.
As cadilac
۱۱ شهریور ۱۳۹۵اون اولیه خیلی زیبا ودوست داشتنی بود معلومه از زمان خودش خیلی جلوتر بوده
احمد باقری
۱۱ شهریور ۱۳۹۵طراحی های الان استون مارتین، باحالن.
ALIREZA034
۱۲ شهریور ۱۳۹۵مدل ونکوئیش زیبایی.تکنولوژی.طراحی.داینامیک و……همه رو با هم داره.به نظرم آستون مارتین در طراحیش اصالت خاصی داره که آدم با دیدن ماشین هاش میفهمه که این یه آستون مارتینه.
GOD BLESS AMERICA
۱۳ مهر ۱۳۹۵من بعد 3 سال هنوز تو کف اون سنتنیال ادیشن هستم.
البته نسخه کوپه.