به نمایشگاه خودروی ژنو سال ۲۰۰۹ میرویم که در رویدادی پر زرق و برق، استون مارتین از کانسپتی چهار چرخ محرک با نام لاگوندا رونمایی کرد و البته این یک سدان نبود بلکه ظاهری شبیه یک کراس اوور داشت. اگرچه این کانسپت هرگز به خط تولید راه نیافت اما باعث شد بریتانیاییها سرانجام به دنبال تولید یک کراس اوور باشند.
به امروز میرسیم که استون مارتین در حال طی فازهای نهایی توسعهی اولین کراس اوور خود با نام DBX میباشد. البته این خودروساز در روزهای اخیر نام وارکای را هم ثبت کرده است.
شکی وجود ندارد که ظاهر این کراس اوور بحثهایی را در میان طرفداران استون مارتین به وجود خواهد آورد؛ اما به یاد داشته باشید که پورشه نیز در زمان معرفی کاین با همین موضوع روبرو شده بود و حالا پول پارو میکند!
نمای جلوی کراس اوور استون مارتین در سلطهی جلوپنجرهی خاص این برند خواهد بود. شکل این بخش مشابه جدیدترین نسل ونتیج خواهد بود. چراغهای جلوی نازک، گلگیرهای برجسته و کاپوت عضلانی نیز باعث ایجاد ظاهری باابهت خواهند شد.
در پروفایل جانبی پانلهای درب قلدر و عضلانی و خط شانهی برجسته به چشم خواهند خورد. بخش عقبی کمی سرراست و جادار خواهد بود و در بخش پایانی هم چراغهای عقب ظریف و LED و سیستم اگزوز دوبل تکمیل کنندهی ظاهر این کراس اوور لوکس خواهند بود.
انتظار میرود استون مارتین DBX در زمان عرضه با پیشرانهی ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی ساخت AMG همراه شود. این قلب آهنین در مدلهای ونتیج و DB11 هم بکار رفته است. پیشرانه یاد شده قدرت ۵۰۳ اسبی و گشتاور ۶۸۵ نیوتون متری داشته و با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF همراه شده است. در آینده نیز پیشرانهی ۱۲ سیلندر هم عرضه خواهد شد.
مدلهای پایهی این کراس اوور احتمالاً میتواند با پیشرانهی ۶ سیلندر هیبریدی ملایم مرسدس بنز نیز عرضه شود. شاید در آینده یک مدل تمام الکتریکی هم عرضه شود.
نیروی پیشرانه از طریق سیستم چهار چرخ محرک به زمین منتقل خواهد شد. وجود سیستم تعلیق بادی و پیشگیری از چپ کردن فعال باعث خواهد شد DBX در مسیرهای متفاوت به راحتی حرکت کند. البته نباید از این کراس اوور انتظار آفرود جیپ را داشته باشید.
شایعات زیادی دربارهی پلتفرم DBX منتشر شده و برخی میگویند این خودرو از پلتفرم مرسدس استفاده خواهد کرد اما به احتمال زیاد شاهد معماری جدید ساخته شده از آلومینیوم خواهیم بود.
استون مارتین DBX باید به مصاف رقبایی همچون مزراتی لوانته، پورشه کاین، بنتلی بنتایگا، فراری پورسانگ، آلفارومئو استلویو، جگوار اف پیس و لامبورگینی اوروس برود.
انتظار میرود این کراس اوور در سال آینده رونمایی شده و اواخر همان سال وارد نمایندگیهای فروش شود.
Mohammad
۱۰ دی ۱۳۹۷تنها انتخاب برای کسی که میخواد لامبو اوروس نخره همین ماشین
البته از نظر خاص بودن وگر نه در بحث فنی انتخاب های شایسته ای دیگه هستن
ولی به طور کلی از این روند خوشحال نیستم به مکلارن حق میدم
Mohammad
۱۰ دی ۱۳۹۷و دوستان با اینکه ربطی به مطلب نداره جا داره بگم
بلیزر جدید دیروز به نمایندگی های شورلت رسید اولین ویدیوی برسیش در یوتوب هست خیلی زیباست پیشنهاد میکنم ببینید
Ferrari
۱۱ دی ۱۳۹۷مکلارن اگه منابع مالی و تواناییشو داشت حتما وارد این کلاس میشد.شما فقط یک روی سکه رو میبینی و اونم محصولات خیابانی مکلارنه موتور اسپرت چی؟؟ دو سه روز پیش بودجه تیمهای فرمول یک منتشر شد و فراری فصل ۲۰۱۸،بابت تحقیق و توسعه ۴۱۰ میلیون یورو هزینه کرد.این مبلغ با دستمزد رانندها و کارکنان تیم فراری و هزینه ساخت ماشین به ۵۷۰ میلیون یورو میرسه.فقط یک فصل فراری بیش از نیم میلیارد یورو هزینه میکنه مرسدس هزینه تحقیق و توسعه ۴۰۰ میلیون یورویی داشت ردبول ۳۱۰ میلیون و رنو ۱۹۰ میلیون یورو.مکلارن جزو ۴تیم از لحاظ بودجه نبود.جالبه بدونید سال ۲۰۱۲ مکلارن بودجه ۲۶۰ میلیون یورویی داشت .تو همین فصل ۲۰۱۸ یکی از مهندسان تیم مکلارن گفته بود مکلارن حتی پول نداره به مهندسان تیمش پاداش بده.میگفت شبانه روز کار کردیم تا برای جایزه بزرگ اسپانیا (فکر میکنم اسپانیا بود ) اپدیتهارو اماده کنیم و بجای پاداش به ما شکلات دادن .
http://majalekhodro.com/8113 اینم لینک خبر
مکلارن این دوران بیشتر از هر زمان دیکه ای به پول نیاز داره و اگه ممکن بود حتما شاسی بلند میساختن.
تو متن هم نوشته از پورشه هم انتقاد میشد اما پورشه الان داره پول پارو میکنه.وارد نشدن به این کلاس پرسود به نظر من حماقته
Bideski
۱۰ دی ۱۳۹۷وای که اگه بیاد چه غوغایی بشه
یه تیکه به پازل شاسی بلندای لوکس و اسپرت اضافه میشه که البته با اومدن شاسی بلند فراری خوب خوب جمعشون جمع میشه….
چه شوددد….
M
۱۰ دی ۱۳۹۷فکر نکنم فراری تن به اس یو وی ساختن بده!
Ferrari
۱۰ دی ۱۳۹۷دوست عزیز فراری اسم شاسی بلندش رو هم اعلام کرده
M
۱۰ دی ۱۳۹۷خیلی پروژه های این چنینی هستن که حتی تا پای عرضه و معرفی رسمی هم میرن اما پاشون به خط تولید نمیرسه
وگرنه خبر نام گذاریش رو که خیلی وقت پیش تو همین پدال گذاشتن
Ferrari
۱۱ دی ۱۳۹۷دوست عزیز فراری خیلی وقته این بخش از بازارو زیر نظر گرفته بود و تصمیم گرفتن شاسی بلند بسازن منابع مالی فراری مثل فولکس واگن زیاد نیست که اینطوری هدر بدن.۲۰۲۲ شاسی بلند فراری رو خواهید دید.
emad1990
۱۱ دی ۱۳۹۷اونجور که از عکسا پیداست کراس اور کوپه نیست یه کلاسه جدیده
سدان لیفت بک کراسه(از خودم ساختم)-مشابهش هم بنز رندر زده بود